• sagoprinsessa

Sy upp hos sömmerska

Hej!
    Har funderat på att sy upp min bröllopsklänning hos en sömmerska, någon som vet vad det brukar kosta? Förstår att det varierar beroende på vilken typ av klänning, men ungefär?

• Svar på tråden Sy upp hos sömmerska
  • baby freeze

En av mina bästa vänner är en ytterst proffesionell och ärlig skräddare med gedigen utbildning och egen ateljé i Västerås. Jag VET att hon har sytt brudklänningar för alldeles rimliga priser,  under 5000 till och med.

• lenalong

Ja men då har du ju lite tid :) Det är ju skönt det! Men förstår dig, det är ju skönt att hitta någon som verkar bra i tid. Vi har ju redan bestämt allt om hur min klänning skall se ut, men känns lite dumt att sy upp den nu. Jag är ju inte garanterad att ligga på samma vikt ;) Synd om den är för liten när man prövar den månaden innan :D
    Vilket datum blir det?

• lana822
    lenalong skrev 2011-09-28 19:50:56 följande:
    Oh jag svarade väl också bara på frågan, inte bad jag om att bli påhoppad om att jag syr upp svart för det? Och vad står det på lappen i din klänning då? China? För jag måste ju hoppa på dig, det är ju tydligen så man gör när man skriver inlägg här..
    Hade du varit egen företagare och redovisat allt så skulle du förstå.
    TS, du får gå till små skrädderier de brukar sy upp billigt. Men en brudklänning kräver nog lite mer än "billig" skräddare.
  • lana822
    baby freeze skrev 2011-09-28 20:00:29 följande:
    En av mina bästa vänner är en ytterst proffesionell och ärlig skräddare med gedigen utbildning och egen ateljé i Västerås. Jag VET att hon har sytt brudklänningar för alldeles rimliga priser,  under 5000 till och med.
    5000kr är helt ok för en enkel klänning. Men här pratade vi om 1500kr - 2000kr.
    Tror inte att man kan sy upp en brudklänning under 5500kr i Malmö!
  • baby freeze
    lana822 skrev 2011-09-28 19:37:25 följande:
    Inte kan? Min man är egen företagare!  Visst , man behöver inte ha en kassaapparat om man känner mindre än 160000 om året. Men då betyder det att man är inte en riktig företagare utan har det som en hobby!
    Hur kan en hobbyverksamhet vara professionel? Snälla, jag paratar här om profesionella sömmerskor som syr upp brudklänningar.
    Så man måste sy i sitt egna företag på heltid för att vara seriös menar du? Jag tycker att det räcker med att man inte dumpar priser och inte fuskar med skatter och avgifter. Om man arbetar deltid i kostymavdelningen på operan då? Du har en ganska snäv världsbild, så jag tänker inte bry mig så mycket om vad du säger för egen del, men det är ju synd om du sprider ut en massa falsk information så att folk tror att det inte är värt att gå till skräddare och sömmerskor.
  • lenalong

Men alla bor ju inte i Malmö. O än en gång, vad stod det då i din klänning? Är det ärligare att köpa en klänning för ca 5000kr inkl tyg o allt? Då har ju troligen inte den som sytt den fått särkilt mycket..

Och nej jag är inte egen företagare men jag är inte dum i huvudet för det! Herreminge!

Varför skulle "billiga" sömmerskor vara sämre? Jösses vad inskränkt!

• sagoprinsessa

baby freeze - då ska jag nog kanske ta mig dit, har ett möte bokat på fredag med en sömmerska men vet ju inte hur det går, de ville se bild på den innan de bestämde sig Glad Kan man få namnet på ateljén?

lenalong -  haha, nej det vore ju inte så roligt Glad 30 juni är det bokat. När ska du gifta dig?

lana822 - mitt mentala pris är 7000, det är vad jag känner att jag har råd med som det ser ut i dagsläget, så 5000 är för mig helt okej. Söker inte något tokbilligt, även om det givevis är ett plus, utan något jag kan överleva med Glad 

• lenalong

Den 16e blir det för vår del :) Vi får hålla tummarna för att vi får varsin underbar klänning tills dess :)

• MrsSmith

Jag sydde upp en hellång balklänning i 100% råsiden med ganska vid kjol samt brokad på överdelen. Detta var förvisso för några år sedan men den klänningen kostade då ca 3000:- Arbetet gjordes hos en professionell sömmerska med butik och ateljé inne i stan, komplett med kassa apparat samt kvitto inklusive moms :)

I dagsläget kostar klänningarna från samma sömmerska från ca 4000 och uppåt. Men då är detta en person med en del tillkommande omkostnader (butik/showroom, annonsering på div sajter, brukar delta på mode och bröllopsmässor). Det är självklart billigare att gå till någon (ändock professionell) person utan alla dessa extrutgifter!

Alltså tycker jag inte att det är orimligt att via en hobbysömmerska betala kring 1500:- för att få en brudklänning av enklare modell uppsydd. Tyget behöver liksom någon påpekat tidigare inte alls vara dyrt (syntetsatäng kan man beställa för ca 200:- metern om man vet vart man skall vända sig) och om klänningen inte är så avancerad i modellen tar det verkligen inte speciellt lång tid om man vet vad man pysslar med.
    Det är väl dessutom inte konstigt att man får ett rabatterat pris om arbetet utförs av en vän till familjen???

Trist att folk ska vara så negativa och missunsamma, antingen är det fruktansvärt att beställa känningar från utlandet och hittar man en billig sömmerska är det också fel på det! :(

Till TS och ni andra som hittat en sömmerska som verkar bra, lycka till och hoppas klänningarna blir fantastiska!

• baby freeze

Oavsett om det blir dyrare eller billigare att sy upp, så tycker iaf jag att det känns schysst att anlita en lokal företagare än beställa en piratkopia från Kina.

• lana822
    baby freeze skrev 2011-09-29 09:06:54 följande:
    Oavsett om det blir dyrare eller billigare att sy upp, så tycker iaf jag att det känns schysst att anlita en lokal företagare än beställa en piratkopia från Kina.
    Håller med dig! Det är i alla fall inte olagligt för kunden.
  • lana822
    lenalong skrev 2011-09-28 20:08:25 följande:
    Men alla bor ju inte i Malmö. O än en gång, vad stod det då i din klänning? Är det ärligare att köpa en klänning för ca 5000kr inkl tyg o allt? Då har ju troligen inte den som sytt den fått särkilt mycket..

Och nej jag är inte egen företagare men jag är inte dum i huvudet för det! Herreminge!

Varför skulle "billiga" sömmerskor vara sämre? Jösses vad inskränkt!
    I min klänning står MÄRKE från designer. Vad har det med saken att göra?
    Kanske det är stor skillnad på priser i Malmö.
    Om en sömmerska har jobbet sidan om så kan hon ta mindre pengar. Det faktiskt inte lätt att hitta en bra sömmerska idag. Tex flera av mina kläder blev förstörda hos "billiga" skräddare. Men hos de som tog dubbelt blev det bra. Oftast tar man mer betalt om man kan sitt jobb perfekt. Ser inget konstigt i det. Varför blir man upprörd? Jag sa bara att man får ca 500kr i vinst om man tar 2500kr för jobbet. Jag skulle aldrig arbeta så många timmar för de pengar. Men har man en vän som är sömmerska då förstår jag.
  • snowstars

Jag sydde upp en balklänning för cirka 1500 kronor tror jag att det var. Plus tyg då, men det är väl arbetskostnaden som efterfrågas. En hellång klänning, rätt simpel modell. Beror ju helt på vilken typ av brudklänning man ska ha. En "maräng" med volanger och tusen lager tyg tar längre tid att sy och blir dyrare. En enklare klänning billigare.

Lycka till!

• lenalong

jo självklart finns det billiga sömmerskor som inte är bra, därför skall man väl inte ta det svart eftersom man då inte har någon rätt alls som kund. Men jag vill slå ett slag för min sömmerska o andra billiga sömmerskor. Är de duktiga o kan sitt jobb så tar det väl då inte så lång tid. Det är ju de som bestämmer priset. Så man ska väl alltid se till att arbetet är vitt, kolla på grejer personen gjort innan o prata för att kolla så att personkemin funkar så man kan ha ett bra samarbete. Känns allt bra efter det? Ja varför inte då?

Det jag blir upprörd över är ju att du säger att jag köper svart, det är ju ingen kul anklagelse. Och att jag inte kan reglerna "hade du varit egenföretagare skulle du förstå", att min sömmerska inte är något att ha eftersom hon är billig, "äkta kvitto, knappast" etc. Tycker att man har rätt att bli sur om någon anklagar en för detta..

• Marylojs

Intressant det här... Ramaskri för att vissa väljer att sy upp hos bekantas bekanta till vettiga priser, och snack om dålig kvalitet, dumpning osv. Däremot ser jag sällan ilskna kommentarer i trådarna om Kinaklänningar.

Hellre en klänning sydd av en skicklig person i dennes syrum i hemmet till ett "kompispris" än en klänning sydd av barn som arbetar under slavlika former i Kinesiska fabriker, men det är ju bara jag...

• baby freeze

Håller verkligen med. Självklart skall man ta hjälp av vänner och bekanta, och det är bra mycket bättre att sponsra dem än en helt anonym kinafabrik.

Marylojs skrev 2011-10-11 14:46:21 följande:
    Intressant det här... Ramaskri för att vissa väljer att sy upp hos bekantas bekanta till vettiga priser, och snack om dålig kvalitet, dumpning osv. Däremot ser jag sällan ilskna kommentarer i trådarna om Kinaklänningar.

Hellre en klänning sydd av en skicklig person i dennes syrum i hemmet till ett "kompispris" än en klänning sydd av barn som arbetar under slavlika former i Kinesiska fabriker, men det är ju bara jag...
Svar på tråden Sy upp hos sömmerska