• lenalong

Sy upp hos sömmerska

Jag ska sy upp en tajt fodralklänning, tvådelad (ska sy en cirkelkjol själv som jag skall byta till på kvällen). Den kommer gå på ca 2000kr i arbete. Då är det ett spetstyg på överdelen som skall sys på o mönsterpassas. Det blir klädda knappar från nacke till kjollinning. Så inte en simpel klänning men inte jätteavancerad. Dessutom skall hon sy en underbar korsett att ha under (som jag snart skall pröva). Det arbetet (o där snackar vi en del arbete..) kostar 2500kr. Hon är en seriös sömmerska som jobbar med detta, finns i Falköping. Syr även på distans, intresserad så hör av dig.

Lycka till!

• lenalong

Ja jag har redan fått äkta kvitto, tack så mycket. Hon har gjort en hel del proffsiga grejer som jag både fått titta på o känna. Förresten så beror det väl helt på hur brudklänningen skall se? Alla måste ju inte ta hutlösa priser bara för att ordet brud finns med i leken.
    Är det bättre att beställa från Kina då där de säkert inte tjänar i stort sett något?
    Min klänning kommer vara både fin, relativt enkel, välsydd och vit inte svart!  Var inte så negativ.

Hon har dessutom ett jobb bredvid så det är inte bara detta hon livnär sig på. Dessutom sätter hon ju priset själv. På hemsidan står det att man skall räkna med ca 4000kr. Men när jag visat henne vad jag tänkt mig sade hon att det inte skulle kosta mer än ca 2000kr för klänningen. Korsetter har hon ett grundpris på 2500kr. Ska jag proppsa på att få betala mer? Självklart har jag sagt henne att tar det mer tid är jag ju villig att betala för det.
    Alla måste inte vara hutlöst dyra!

• lenalong

Jag förstår dig sagoprinsessa, man vill ju gärna pröva klänningen :) Det är ju lite av grejen tycker jag att få se den växa fram om man väljer att sy upp den :D Men som sagt hoppas du hittar någon bra!

Shit vad synd det är när det ska vara så tjurigt. Alla har väl inte en mega budget. Vill man sy av fusksiden eller ett snyggt gardintyg så varför inte? Det kan vara kvalitet i det också.

Och jo ett äkta kvitto för resten av de underkläder hon redan gjort (till annat tillfälle, helt otroligt jobb!). Inte för klänningen som inte ens är påbörjad eller korsetten som ej är färdig. Så dum är jag inte så att jag betalar i förväg..

Hon är lika äkta som vilken annan, men hoppas du får njuta av din underbara helt rena vita klänning medan jag får njuta av min fusksömmerska som bara lurar skatteverket.. Var köpte du din då? Är den verkligen tillverkad av en välavlönad sömmerska?

• lenalong

Jag skriver ju här att hon har ett annat jobb bredvid, dessutom tjänar inte jag mer än 150 000kr om året, är jag hobbystädare då ;P

Nej sluta tracka ner på mig o koncentrera dig på att hjälpa sagoprinsessa att hitta sin sömmerska eller ge ordentliga tips. Det är nog det hon vill åt..

• lenalong

Ja jag förstår dig helt o hållet. Bara sömmerskan är dukitg o fattar vad du vill så spelar det väl ingen roll om hon tjänar mindre än 160 000kr per år. Min sömmerska frågade mig om jag skulle använda klänningen mer än på själva dagen? För om det bara skulle vara den dagen så tyckte hon att jag kunde ta i stort sett vilket tyg som helst jag tyckte var vackert. Då spelar ju inte kvaliteten in så mycket. Viktigare är väl att den är vacker den dagen o att du är nöjd. Jag tror inte på att den blir finare bara för att den är dyr1

• lenalong

Oh jag svarade väl också bara på frågan, inte bad jag om att bli påhoppad om att jag syr upp svart för det? Och vad står det på lappen i din klänning då? China? För jag måste ju hoppa på dig, det är ju tydligen så man gör när man skriver inlägg här..

• lenalong

Ja det är ju lite svårare att hitta eftersom de inte gör lika mycket reklam för sig. Men håll frågan igång bland folk du träffar, ofta kan man hitta någon genom att han känner henne som känner den som känner den.. Så kan man ju be att få se lite jobb personen gjort. Om det inte är för bråttom, men det var det inte va?

• lenalong

Ja men då har du ju lite tid :) Det är ju skönt det! Men förstår dig, det är ju skönt att hitta någon som verkar bra i tid. Vi har ju redan bestämt allt om hur min klänning skall se ut, men känns lite dumt att sy upp den nu. Jag är ju inte garanterad att ligga på samma vikt ;) Synd om den är för liten när man prövar den månaden innan :D
    Vilket datum blir det?

• lenalong

Men alla bor ju inte i Malmö. O än en gång, vad stod det då i din klänning? Är det ärligare att köpa en klänning för ca 5000kr inkl tyg o allt? Då har ju troligen inte den som sytt den fått särkilt mycket..

Och nej jag är inte egen företagare men jag är inte dum i huvudet för det! Herreminge!

Varför skulle "billiga" sömmerskor vara sämre? Jösses vad inskränkt!

• lenalong

Den 16e blir det för vår del :) Vi får hålla tummarna för att vi får varsin underbar klänning tills dess :)

• lenalong

jo självklart finns det billiga sömmerskor som inte är bra, därför skall man väl inte ta det svart eftersom man då inte har någon rätt alls som kund. Men jag vill slå ett slag för min sömmerska o andra billiga sömmerskor. Är de duktiga o kan sitt jobb så tar det väl då inte så lång tid. Det är ju de som bestämmer priset. Så man ska väl alltid se till att arbetet är vitt, kolla på grejer personen gjort innan o prata för att kolla så att personkemin funkar så man kan ha ett bra samarbete. Känns allt bra efter det? Ja varför inte då?

Det jag blir upprörd över är ju att du säger att jag köper svart, det är ju ingen kul anklagelse. Och att jag inte kan reglerna "hade du varit egenföretagare skulle du förstå", att min sömmerska inte är något att ha eftersom hon är billig, "äkta kvitto, knappast" etc. Tycker att man har rätt att bli sur om någon anklagar en för detta..

Svar på tråden Sy upp hos sömmerska