Inlägg från: Hestia |Visa alla inlägg
  • Hestia

frikyrkliga brudpar

Hej!
    Vilken härlig tråd!
    Jag fann Gud för inte så länge sedan, efter att länge ha bett om att få möta honom. Jag är medlem i Svenska Kyrkan men går på gudstjänster hos Nybygget - Kristen Samverkan (de som har Smyrna i Huskvarna, ni som bor där).
    Jag själv bor dock i Malmö.
    Vi var och träffade prästen som skall viga oss (från Svenska kyrkan) igår, och jag slogs av kontrasten av pastorn i Nybygget och prästen från Svenska kyrkan! De är båda två trevliga som personer, men pastorn gör Gud mycket mer nära, och personlig...

Vi skall ha ett bröllop med alkohol, men naturligtvis med alkoholfritt alternativ för de som vill ha det (bland annat våra frikyrkliga vänner och några släktingar som är mormoner).

Ellte - Stor kram till dig! Jag tänker på din mosters man och deras barn vid ett sådant tillfälle, och ber om att de skall få känna ro och kärlek.
    Det är alltid svårt att tro att Gud är god när något sådant inträffar. Lee Strobel har skrivit en bok som handlar bland annat om det, och många andra viktiga frågor man kan ställa sig om Gud och kristen tro. Den heter "Fria eller fälla", och kan köpas bland annat genom Libris bokklubb, men även i vanliga boklådor, tror jag. Han har även skrivit "fallet Jesus", en mycket bra bok som "bevisar" att Jesus funnits och är Guds son.

Sessa - Du har säkert redan fått hjälp, men jag tänkte i alla fall berätta att några av mina vänner från Nybygget har gått en äktenskapskurs i Göteborg, som de tyckte var mycket bra. Om du vill kan jag fråga hur man får kontakt med dem?

Plopp04 - Vad häligt att hitta någon från Eksjö här!!! Vi planerar att flytta dit nästnästa sommar, och jag skall jobba där hela nästa sommar! Det skulle vara kul och träffas någon gång när jag är där - så blir jag inte alldeles ensam! Hur trivs du annars i staden? Vi har sommarstuga i Korsberga (utanför Vetlanda), och när vi var där för någon vecka sedan passade jag på att åka upp till Eksjö - där är så vackert!!! Skulle vara kul om du ville berätta lite om hur det är att bo där!
    Om du inte vill ta det här i tråden kan jag starta en ny tråd, eller så kan du maila mig: henriettae@stahlbrandt.com

• Hestia

Sessa - Jag känner inte till någon sådan kurs här, men kan fråga runt lite! Kul att få kontakt med någon annan här nere! Vilken kyrka är du med i?
    Vad gäller pastor/präst som viger oss - dels har vi bestämt med prästen sedan länge, dels så är vi ganska nya i frikyrkliga sammanhang. Gick alpha-kurs för två år sedan, och har gårr i Svenska kyrkan sedan dess. Nu söker vi oss till frikyrkan, men är fortfarande inte helt bekväma med handpåläggning och så än, utan känner att vi måste vänja oss lite. Så vi är inte "fullt" frikyrkliga. (Än.)

• Hestia

Ami - Gifter oss nästa lördag! :)
    Ja, jag förstår att man är van vid det när man växt upp i det, och jag förstår också med förståndet att Gud är så stor att han kan göra något sådant, men ändå känns det lite läskigt... Jag pluggar till läkare, och min spontana impuls blir att de som faller ner har gjort illa sig och att jag skall hjälpa dem... :)

• Hestia

De flesta av våra frikyrkliga vänner har inga problem med att vi bjuder på alkohol (vin/öl/avec) på bröllopet. Bara för att andra dricker behöver ju inte de dricka.
    Hur våra mormonvänner resonerar vet jag inte, men känner jag dem rätt så resonerar de precis likadant. Så länge det FINNS alkoholfria alternativ ser jag inget fel i att bjuda på alkohol för de som vill ha det (själv tycker jag inte ens om det).

• Hestia

Sessa - Pratade med en av mina kompisar idag, och hon sade att hon visste att de har en kurs i Lund (kanske den som Lisalotta pratade om ovan?), och hon var nästan säker på att det finns i Malmö också, men hon skall höra efter med några kompisar.

• Hestia

Sessa - Jag känner mycket som du - är är lockad av dem, men inte helt invand! Jag har funderat på att gå till Missionskyrkan, men samtidigt känner jag inte någon där, så det blir helt nya folk att känna... Alltid är det nå't! :)

• Hestia

Sessa - Tack för erbjudandet! :) Om jag känner att Immanuelskyrkan inte är vad jag letar efter så hör jag av mig!

Har ni lyckats hitta någon äktenskapskurs än?

Jag har en fråga - hur ofta går ni i kyrkan? Jag är lite ledsen nu, för vi gick inte igår, och kommer vara borta två söndagar i rad nu... :(

• Hestia

Plopp04 - Ser också fram emot söndagen, så därför är det tråkigt att inte kunna gå på ett tag...

Fanns det någon här i Jönköping/Huskvarna förresten?

• Hestia

Ami - Undrade om någon var från Jönköping för att vi tänkte åka upp till Korsberga på bröllopsresa och tänkte gå i kyrkan där uppe någonstans, men nu kommer vi inte åka till Korsberga (och vår sommarstuga där, för sambons föräldrar är där den helgen...) Så bry dig inte om mig! ;)

• Hestia

Catarina - Håller med Nallemaja - kanske kan vi som tror på Gud få göra det utan att bli ifrågasatta för en gångs skull? :)
    Men detta sagt rekommenderar jag boken "Fria eller fälla" av Lee Strobel - han tar upp precis det som du frågar om.

• Hestia

Catarina - Jag förstod att du respekterar att vi tror på Gud, och jag överreagerade nog lite. Jag var bara så trött på att folk tror (i allmänhet, alltså, inte just du) att man är dummare än gemene man för att man tror på en Gud... Som om man inte kan reflektera över livet för det?
    Nåja, det var inte riktat just till dig, även om jag tog ut det på dig. Förlåt.

Svar på tråden frikyrkliga brudpar