• MsChevy

Rädd för stel fest?

Jag är livrädd för att vår bröllopsfest kommer bli stel. Min sambo kommer från Norge, så hälften av våra ca 90 gästerna kommer därifrån. Många av dom har jag inte ens träffat än. Sambons far är en ganska speciell herre o jag tror att bröllopet kan vara lite svårt för honom då det är hans förstfödde son som ska gifta sig och får några år sen gick M2Bs mamma bort i alltför ung ålder. Pappan sörjer fortfarande. Är rädd för att han ska vara alltför känslosam. 
    Och eftersom alla kommer från olika håll o många känner inte varann. Sen har vi ju språket. Det blir ju svårt med "allsång" o tror inte nån direkt känner sig bekväm med det.

Jaja, för att sluta gnälla; hjälp mig komma på sätt att liva upp stämningen! Speciellt under middagen innan folk hunnit få lite innanför västen o slappnar av.  

Vi har tänkt oss att en kompis som är musiker får vara musikvärd o kanske ska vi ha karaoke. Iaf ska han få sjunga, även några sånger under middagen. Men hjälp mig med mer förslag!!! 

• Svar på tråden Rädd för stel fest?
  • Fru Khorshidi

Visst är det en jobbig tanke, att inte alla ska känna sig bekväma på festen! Vi har också endel gäster som aldrig träffats och som kan bli en "udda mix"
    Vi kommer att börja våran fest med en liten frågelek om oss, brudparet. På borden kommer det att ligga en "Tips-kupong" med "1 X 2- rader" och Toastmaster kommer att ställa frågor om oss två som man får svara på som ett team runt bordet.
    Kanske lite otydligt hur jag menar, men om du har varit på pub-quiz någon gång, så är det den principen som gäller?!
    Jag hoppas att det ska vara en bra isbrytare, med lite kul och kluriga frågor att snacka ihop sig om. Förhoppningsvis vet de olika personerna kring bordet olika saker om oss och kan tillsammans komma fram till bra svar.
    Frågorna blir av typen: Var friade Ali till Marie? eller Vilket av följande tv-program ser Marie helst på? och till alla frågor ges det 3 svarsalternativ.

Lycka till med festplaneringen. Jag hoppas verkligen ni kommer att få en härlig dag, allesammans!

• MsChevy

Det är nåt sånt jag tänkt mig. Vi ska ha ett bildspel med bilder från att vi träffades tills bröllopet, en frågesport (men bra idé att låta borden tävla i lag), roliga grejer i festprogrammet.

Men jag har en fundering ang bordsplaceringen. Måste man hålla på sederna o placera alla där de förväntas eller är det okej om jag sätter föräldrar där det passar bäst? Jag har lixom 4 st föräldrar o M2B bara 1, jag har 6 syskon, han 1.
    Var placerar man tärnor/bestman?

Hoppas ni oxå får en underbar dag! När är det dax för er? 

• Pinkgrape

Vi hade en rolig lek, men jag vet inte hur den skulle bli med så många gäster :P Vi var bara 60 personer.

Vi, brudparet, satt på varsin stol framför gästerna. Toastmater stod bakom oss och höll upp skyltar med olika ord på, tex "hundägare", "husägare" eller "lärare" osv. Om någon gäst tyckte att ordet stämde in på dom, så skulle de ställa sig upp. Vi skulle sedan gissa sambandet mellan gästerna som stod upp, alltså vilket ord som stod på skylten.

Det var väldigt roligt och uppskattat av gästerna. Dels för att de blev involverade och dels för att flera av dom hittade någon med samma intresse osv. som de inte kände sedan tidigare och börjdade prata. Gästerna får ju på det sättet också veta mer om varandra.

Angående bordsplacering, tänkt inte så mkt på hur det "ska" vara och hur man bör göra. Placera som ni vill ha det. Huvudsaken är ju egentligen att alla får någonstans att sitta ;P Sedan är det ju roligt om man kan försöka placera folk som man tror skulle ha mycket gemensamt att prata om tillsammans. Samt att man får sitta med åtminstone en man känner sedan tidigare.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • marimekko86

Tror det är rätt så normalt att nojja över att festen ska bli stel. Det har då jag gjort massor förr, men nu har jag slutat med det. har liksom börjat inse att det kommer bli skitkul, för våra gäster är så peppade och glada på att få komma och de bara längtra till dagen D .

Vi med har många från Norge och kommer inte sjunga sånger eller så pga språket, men svenskar och norrmän förstår ju varandra rätt så bra när man pratar så jag tror inte det blir några problem vid borden 

Vi hyr in ett liveband också, som enligt väldigt många drar igång festen rejält.! Folk blir helt galna och festsugna tydligen

• Kattpoet

Om bruden och brudgummen verkar lyckliga och lugna så brukar det bli en bra fest, stämmning sätts nämligen efter hur ni är som personer.

Jag har varit på fester utan lek med endast kanonsalut som nöje och pga värdarna och deras sätt att välkomma alla hade vi det jättekul  och jag tror att allt vi gjorde var att prata med varandra. 

• marimekko86

Kul lek förresten Pinkgrape

Vi kommer för övrigt också ha ett bildspel rullandes då gästerna anländer som går under minglet. Inte då bilder på bara oss två utan roliga och fina bilder på alla gästerna, tror det kan starta konversationer då folk ser varandra på bild tillsammans med nån av oss, görandes nånting, vara typ utomlands eller vad det nu är

• MsChevy

Jo vi har tänkt vara snälla med bordsplaceringarna. För det finns inget värre att sitta på en middag med en massa folk man inte känner o det tar flera timmar innan man känner sig bekväm. Eftersom vi mer eller mindre kommer ha ett tre dagars bröllop finns det iofs lite tid o lära känna varann. 

Vi ska med största sannorlikhet hyra en folk park över en helg o tänkte kanske att alla gäster som anlänt under fredagen kan samlas i folkparken på fredagkvällen så kan vi grilla o bara vara (ja typ, det är ju massor som ska fixas). Men vore det fult att säga "fixa med dig/er det ni vill grilla under kvällen samt dryck"? Känner att vi inte har råd med mat för så många under så många dar.
    Har även tänkt att gäster som anländer hyfsat tidigt under lördagen, eller kanske under fredagen, ska kunna få vara med på en liten seightseeing i området? Det finns så mycket vackert o se på, Vadstena slott, Omberg där man ser flera mil, hamnen. Vigseln är ju inte förrän på eftermiddagen.

• Thinkerbelle

Hei! Jeg er norsk og min mann er svensk, og vi giftet oss i Stockholm. Jeg har stor slekt og vi har mange venner fra Norge. Mange av gjestene hadde aldri truffet hverandre før.. Vi giftet oss midsommardagen og på midsommarafton hadde vi en fest slik at alle gjestene fikk treffe hverandre først. Vi hadde også skrevet litt om hver gjest. På bordene forsøkte vi å plassere alle sammen med noen vi mente de ville komme overens med. FOR en fes det ble! Det var fullt øs hele dagen, taler på norsk, svensk og engelsk, siden vi hadde mange gjester fra utlandet! Fantastisk stemning og langt fra stelt.. Men vi hadde gjort vårt beste for å involvere alle og få dem til å føle seg velkommen:)

• Chicita

Toastmastern kommer vara till stor hjälp för att inte festen ska bli så stel. 
    Sen kan det vara bra om ni uppmanar alla att tala lite långsammare och tydligt. Norska och Svenska är ju inte så svårt att förstå när man kan ena språket liksom. Det hade varit värre om det var svenska och Finska, eller Tyska, eller Italienska... osv...

Ibland kan lekar göra en fest stel istället för att hjälpa den att bli uppsluppen. Det hänger helt på vilken typ av gäster det är.
    Vissa gäster uppskattar mer att bara sitta och titta på när det är lekar, så tänk på att ha lekar som tar hänsyn till sånt och inte lekar som tvingar alla att delta Glad

Jag tror att bordsplaceringen och möjigtvis gästpresentationer är viktigare för att få en mindre stel stämning. En bra bordsplacering kan göra underverk med de mest stela personerna.
    Se till att alla har någon dom känner inom hörhåll. Det behöver inte nödvändigtvis vara bordsgrannen. Men diagonalt över bordet räcker långt.
    Att presentera gästerna på något sätt om det är många som inte känner varandra är också en bra idé.
    Att ha bordsplaceringen i programmet och bara en beskrivning av vilken relation gästen har till brudparet räcker långt. Det är ju inte meningen att dom ska sitta med näsan i programmet hela kvällen Flört 

Men så länge som ni har kul och är avslappnade så kommer det att gå bra.
    Det är det viktigaste av allt Solig 

• brideo

Ett tips: prata med dina vänner och din familj och be om hjälp. Ni kommer inte kunna vara överallt och ta ansvar för stämningen på festen, MEN, dina vänner och familj kan hjälpa er som brudpar genom att vara extra uppmärksamma om det är någon från Norge (eller Sverige också för den delen) som känner sig utanför och hjälpa dem känna sig hemma. Vet av erfarenhet att det ofta är detaljerna som man gör innan den stora festen/middagen som gör att folk känner sig välkomna.

Det kommer bli så bra och kom ihåg att folk ofta blir lite mjukare när det är fråga om bröllop. Lycka till!! 

• MsChevy

Självklart kommer familj o vänner vara till stor hjälp. Är bara så nojjig att sambon inte kommer kunna slappna av pga sin far. Han är nykterist, har aldrig druckit, hans söner röker inte inför honom av nån dum anledning för han röker själv. Well, jag ska inte låta en person dämpa all glädje, varken innan eller under tiden eller efter. Solig

• nobm

Vi började tillställningen med lekar/uppgifter som senare skulle redovisas till middagen.
    Delade in folk i 5 lag...någon fick göra frågesport om oss, någon framföra en sång, tal osv.

Svar på tråden Rädd för stel fest?