• Kattpoet

Är det inte märkligt?

Jag gick just igenom olika bröllops foton från  1901 tills nu och jag slogs av en sak och undrar om ni har märkt det med.

Fokuset idag ligger mer på bruden än på brudgummen, det finns massor med blider på hur vacker hon är och finns det några på mannen så är det mer att han står rakt upp så att man iallafall har en bild på honom.  

Även  när det är par foton så ligger fokuset mer på tjejens ring,  hennes ansikte, eller buketten och detta stör mig lite, det är ju liksom två personer som gifter sig, inte  en med statist.

Är det någon annan som tänkt på detta?  

Och när flyttades fokuset över till bara bruden, på det lilla matrial jag har så verkar det vara efter 2000... 

• Svar på tråden Är det inte märkligt?
  • BlackWIngedAngel

Jag tycker inte heller att det är något modernt fenomen. Visst, vi tar fler bilder i största allmänhet nu än förr, men det har, vad jag vet, alltid varit mer fokus på bruden. Jag har sett foton på enbart brudar sedan 1920-talet och männen har bara varit med på parbilderna.

• Jhkk

Det är väl inte så konstigt att fokus är på bruden idag. Hur många män drömmer om och planerar sitt bröllop? Hemma hos mig sköter min blivande man större delen av markservicen. Är han så värst intresserad av att planera bröllopet? Nej, inte mycket! Han säger att det är brudens fest och gör det jag ber honom om, varken mer eller mindre. Hur många män finns det här inne på BT?!! Det heter ju Bröllopstorget och inte Brudtorget, så vore det så jämställt vad gäller bröllopsplanering som avspeglas i bröllopsbilder, skulle väl hälften här vara män?

• Kattpoet

Men  hur många foton finns det som fokuserar på ringen från förr? 
    Det undrar jag och varför måste man ha blider på ringarna, det förstår jag inte.

Jag ser inte bröllopet som brudens fest, utan två personer  som ingår äktenskap och firar det men jag kan ju vara som är konstig. 

• Trivia

Självklart är det bådas fest och man firar kärleken mellan de som gifter sig.
    Men tror också som så att fokus ligger mer på bruden för att det är hon som de facto lagt ner mest tid på att göra sig fin.
    Tror inte att min m2b kommer göra speciellt mycket mer än att duscha, fixa håret (i sisådär 3min) och dra på sig kläderna på vår stora dag. Jag kommer nog däremot spendera ett antal timmar med hår, smink och att piffa mig.
    När brudparet kommer in i kyrkan så är det ju oftast bruden man tittar mest på. Brukar inte direkt fundera innan på hur brudgummens kostym kommer att se ut eller om han har en fin frisyr. Däremot kan jag fundera och se fram emot i flera dagar innan på hur bruden kommer att se ut.
    Sen kan man ju styra det där lite själv hur man vill ha fotona. Det är ju bara att prata med fotografen.
    När min bror gifte sig så tog de jättemycket kort i en park här i närheten och då är det mestadels bilder på de två tillsammans. Deras händer med ringarna på (bägges händer alltså).

• Pinkgrape

Jag håller med Trivia i det hon skriver. Oftast är det ju, nuförtiden iaf, bruden som spenderar mer tid och tanke på bröllopsdagen. Att fixa sig själv och det mesta runt om. Brudgummen brukar väl överlag inte vara riktigt lika insatt.

Så var det även för oss. Jag steg upp två timmar tidigare än min make. Jag gjorde inget annat än fixa smink och hår och klä mig och var ändå 5 minuter sen till kyrkan. Han duschade, klädde sig och mötte upp sina marskalker. De hann åka på ett fik och dricka en kopp kaffe samt käka en burgare på Max och var trots det 20 minuter tidiga till kyrkan.

Trots det, trots att jag lagt ner massor av tid på bröllopet, så var det mer hans dag. Hans vän som spelade i kyrkan, han hade fyra av sina bästa vänner som marskalker (jag två tärnor, våra systrar) och hade trots det fler han hade velat be egentligen. Det var hans bästa vän som var toastmaster och hans bästa väns syster som var toastmadame. Ett syskonpar han känt i flera år. Alla vi bjöd in från hans släkt kom på bröllopet. Inte ens hälften av min släkt dök upp. Utöver min pappas tal, så var det bara tal till honom under kvällen. 95% av alla vänner på bröllopet var hans vänner, som numera också är mina vänner skulle jag kanske säga. Alla bilder som fotografen tog är vi båda med på eller så är det bara han. Under middagen satt jag själv halva tiden och åt, för alla ville så gärna prata med brudgummen, så han hade knappt tid att sitta ner och äta. Han hade svensexa innan bröllopet medan jag inte fick någon möhippa. Jag hade ju, trots att fokus inte låg på mig, en underbar bröllopsdag.

Planeringen av bröllopet var min, men bröllopsdagen var hans. Alltså, bruden är inte alltid i fokus hela tiden.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-09-22 20:54:16 följande:
    Men hur många foton finns det som fokuserar på ringen från förr?
    Det undrar jag och varför måste man ha blider på ringarna, det förstår jag inte.

Jag ser inte bröllopet som brudens fest, utan två personer som ingår äktenskap och firar det men jag kan ju vara som är konstig.
    Ringarna är fina och en fin bild på dem blir utmärkt i ett album/kollage. :) Jag håller med wahlstrm, bruden är faktiskt mest pyntad (och antagligen mest fåfäng). Att det blir några fler bilder på henne tycker jag inte alls förtar att det är två som gifter sig och inte en, jag kan lova att skulle vi haft en photosession med en fotograf tillsammans bara för att det var kul skulle det bli fler bilder med bara mig än med honom, killar har oftast inte samma intresse av att posa på bild! Men bröllopet är verkligen inte bara brudens fest, eller, ska inte vara, för vissa är det ju uppenbarligen så...
  • Kattpoet

Min man tog längre tid på att fixa sig än mig, han skötte mer av planering alltså skulle  det tagit mer foton på honom än mig, om jag förstod saker och ting rätt?

• förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-09-22 21:55:24 följande:
    Min man tog längre tid på att fixa sig än mig, han skötte mer av planering alltså skulle det tagit mer foton på honom än mig, om jag förstod saker och ting rätt?
    Jag sa väl inte att det måste bli så, bara att det är helt förståeligt och att det finns en logisk förklaring varför bruden ofta är i fokus- för att hon är snyggast, hallå? ;P (Detta är alltså skrivet med lite humoristisk ton för er som undrar ;))
  • Kattpoet

Men en  highlender i kilt är snyggare än bruden, tyvärr kilt vinner. ;)

• förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-09-22 22:03:40 följande:
    Men en highlender i kilt är snyggare än bruden, tyvärr kilt vinner. ;)
    Haha, du har så rätt ;)
Svar på tråden Är det inte märkligt?