• IdaDan

Någon mer som har haft/skall ha bröllopsfesten på Överås Slott i Göteborg?

Jag och min blivande skall gifta oss i augusti 2012 och har precis bokat Överås Slott som festlokal. Är det någon mer som planerar att ha, eller har haft sin fest där? Det hade vart kul att utbyta små tips och idéer angående planeringen och upplägget av festen i dessa lokaler. 

• Svar på tråden Någon mer som har haft/skall ha bröllopsfesten på Överås Slott i Göteborg?
  • Shaii

Det beror lite på vilka delar av lokalen du vill hyra. Skicka ett mail till  info@overas.nu och fråga så skickar de en prislista. Jag har inte varit där själv men det är bara lokalen du betalar för så mat och dryck ordnar ni med själva.

• BodyMindSoul

Vi har bokat hela lokalen, ej källaren, vissa rum hela dagen, andra från kl 16,00. Tror offerten landande på ca 11000 kr, vi känner oss supernöjda och längtar till november! Vad det gäller dukning så hade det varit kanonbra om nån här vill visa bilder hur ni gjort, vi kommer också fylla rummet till bredden :) Med vänlig hälsning, Emma

• Lyckligastetjejen

vi gifter oss i juli i örgryte gamal kyrka och kommer ha festen på Överås. Vi har hyrt stora och lilla salongen samt bibilioteket betalar ca 15.000. Är lte nyfiken på hur ni andra ska göra med dansgolv, musik,¨dukning samt städning dagen efter?

• ceciliabjerling

Hejhej,
    Vi skall också gifta oss på Överås i sommar, och när jag räknar på det så får jag ej till det när jag sätter borden med tre tungor med honörsbord från spegeln, blir alldeles för lite plats över för att man skall kunna severa mat vid borden . Får det till att det blir typ 60 cm över mellan väggen och de yttre borden och ca 1,35 mellan borden. Och att varje person tar 50-60cm vilket bara lämnar 15-35 cm till personalen att gå på i mitten och nästan ingen plats vid de yttre borden?
    Eller är det någon som har testat och vet att det funkar?
    Vore förmodligen det finaste sättet att ha det på men tycker det verkar i princip omöjligt.
    Jag kommer nog istället ställa honörsbordet utmed långsidan, med fyra tungor ner, då får jag plats med 60 personer som får gott om plats.

• IdaDan
    Lyckligastetjejen skrev 2012-04-25 20:43:49 följande:
    vi gifter oss i juli i örgryte gamal kyrka och kommer ha festen på Överås. Vi har hyrt stora och lilla salongen samt bibilioteket betalar ca 15.000. Är lte nyfiken på hur ni andra ska göra med dansgolv, musik,¨dukning samt städning dagen efter?
    Vad roligt, grattis till er! :) Hur långt har ni kommit med planeringen? Vi har kommit en bit nu men vi har fortfarande inte riktigt bestämt oss för vart vi skall ha dansen. Antingen tänkte vi ha det nedanför trappan eller så har vi det i stora salen efter att man plockat unden en del av borden där. Vi har bokat en DJ så det bästa hade ju egentligen varit om han kunde stå på avsatsen i mitten av trappan med mixerbordet. Då kan han fixa i ordning sina grejer under tiden vi äter middag.

Angående dukning så hade vi tänkt att ha en enkel dukning med vita rosor på borden och silver kandelabrarna som fanns där. Vi har dock inte varit där och mätt än så hur vi ställer borden är inte klart.  Maten har vi en kock som lagar, vi tänkte ha förrätt på tallrik och  därefter buffé och sist cupcakes istället för tårta. Efter festen kommer vi att åka iväg ett par nätter så vi har bett famlijen om hjälp när det kommer till städning och att ta med presenterna från festen.

Hur skall ni ha det?  
  • BodyMindSoul

Finns det någon som har eller har lyckats hitta bilder på dukning i stora salen? Hade blivit jätteglad om ni vill dela med er av dessa. :)

• Klura

Jag fick några bilder av Suzanna på Överås när jag var där och tittade. Det är ingen bröllopsdukning men det är tre tungor uppdukade i stora salen. Bifogar dem här. Är också osäker på hur mycket plats det kommer att bli och om det verkligen går att få in 75 gäster.

Vi hade först tänk ha dansen i stora salen efter att vi dukat undan men jag tror att vi kommer att ha den nedanför trappan i anslutning till biblioteket eftersom vi även har hyrt det. 

• BodyMindSoul

Åhhh, tack för bilderna! Perfekt!

• Elin148

Hej!
    Hur har ni tänkt placera Honörsbordet? Hur många räknar ni får plats där? Vi är 78 gäster och är liiite nervös att några får stå ;)

• Jonas111

Hej!

Överås är jättefint! Vart där på fest, men inte bröllop..

//Jonas 

• ThereseV
    Elin148 skrev 2012-10-07 22:14:23 följande:
    Hej!
    Hur har ni tänkt placera Honörsbordet? Hur många räknar ni får plats där? Vi är 78 gäster och är liiite nervös att några får stå ;)

Vi har tänkt ha honnörsbordet framför spegeln men vi blir bara ca 65..jag förstår om du är nervös! 
    Kan du inte kolla om du får komma dit och prova ställa upp borden så behöver du inte gå och nojja över det, jag har fått känslan av att dom är väldigt hjälpsamma med sånt:)  
  • BodyMindSoul

Vi har 80 gäster som kommer och vi kommer göra ett E-bord med honnören vid fönsterna. sen kommer vi bryta av med en servicegång i mitten (i höjd med dörren) för att det skall bli enklare för folk att krångla sig in och ut. Vi gifter oss den 3 November, kan ju berätta hur det gick :)

• Klura
    BodyMindSoul gör jättegärna det! :) Vi ska också ha 78 gäster i lokalen och jag tycker att en servicegång på mitten låter som en väldigt bra lösning. Du går gärna återkoppla efter bröllopet och berätta hur det gick.
  • Jenny M

Hej!Finns det någon här som har haft bröllopsfest i villa Överås som kan berätta hur det var? VI planerar bröllop där nästa sommar och skulle verkligen uppskatta lite synpunkter och vad man bör tänka på. Hur var det som festlokal? Var det trångt under middagen? MvhJenny   

• ThereseV

Efter nästa helg kan jag berätta hur vi upplevde det:)  Vi ska dock inte riktigt ha vanlig middag så just det kan jag tyvärr inte svara på. 

• Jackie85
    Jenny M skrev 2013-06-30 23:52:02 följande:
    Hej!Finns det någon här som har haft bröllopsfest i villa Överås som kan berätta hur det var? VI planerar bröllop där nästa sommar och skulle verkligen uppskatta lite synpunkter och vad man bör tänka på. Hur var det som festlokal? Var det trångt under middagen? MvhJenny   
    Vi skall ha vår bröllopsfest där också nästa sommar. Den 31 Maj för att vara exakt :) Jag var där på bröllop på nyår och det var riktigt riktigt tight med plats och då var det bara runt 60 gäster. Då hade dom ställt honnörsbordet så brudparet hade den stora spegeln bakom sig och sedan gick det tre tungor ut från honnörsbordet...Tror det blir mer plats ifall man istället har tungorna ut från fönstrena om du förstår vad jag menar...
  • ThereseV

Jag kan ju dela med mig av skissen vi gjorde när vi fortfarande hade tänkt ha middag. Det blev som sagt för trångt, så vi skippade det. Jag skulle nog bara duka med två tungor/u-bord och ha ett relativt litet honnörsbord. Hoppas det går att förstå den, och det finns en risk att vi mätt fel så jag vågar inte svära
    på att måtten stämmer.

Svar på tråden Någon mer som har haft/skall ha bröllopsfesten på Överås Slott i Göteborg?