• Pinkgrape

    Kan man be om fler bilder i efterhand?

    Jag satt och kikade igenom våra bröllopsbilder ännu en gång och sneglade in på fotografens blogg. Där skriver hon att hon tog över 700 bilder på vårt bröllop. Vi har fått ca 60st bilder av henne. Jag börjar som tycka att det är rätt lite. Speciellt när jag pratade med henne i förhand och sa att vi ville ha alla bilder. Det viktiga för oss var att vi fick många bilder, inte att alla var bra eller redigerade.

    Detta är en tjej som går gymnasiet och hade som sommarjobb att starta ett eget företag, en satsning som kommunen här har gjort i år tror jag. Vi valde henne för att hennes bilder som hon tagit innan var fina och för att vi ville ha många bilder för en billig peng. Hon ville ha 500kr för att fota oss och då ingick 14 redigerade bilder. Vi betalade 50kr extra för att få alla bilderna. Nu har vi då fått ca 60-70 redigerade bilder.

    Jag har inte reflekterat över detta tidigare av någon anledning. Det var ca 1 månad sedan vi gifte oss. Är det helt fel av mig att ifrågasätta detta nu och be om fler bilder? Ska jag bara låta det vara?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-28 10:58
    _______________________________________

    Vi har fått våra bilder. Allt är uppklarat. Alla är nöjda och glada, ni behöver inte kommentera mer! :)
  • Svar på tråden Kan man be om fler bilder i efterhand?
  • Chicita
    Pinkgrape skrev 2011-09-13 17:01:54 följande:
    Jag vet att det är så, det var inte det jag undrade om, men har man kommit överens om ALLA bilder, för jag skiter fullständigt i om de är för ljusa/mörka osv, så bör man väl också få ALLA bilderna? Har man ett avtal är väl det till för att hållas?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Varför så surt?
    Sorry att jag inte strök dig medhårs... Skit på du om det gör dig lyckligare. Men be inte om en åsikt om du inte vill ha någon som går emot det du tycker själv.

    Jag måste ju säga att jag är överväldigad över dom bilder jag fått och att det redan nu är svårt att välja.
    Om jag hade fått en skiva med 700 bilder i jpg-format (eller 35 skivor eller mer om bilderna var i raw-format) eller hela inkorgen fylld med mail med bilder, så vet jag inte om jag hade orkat ta in allt och själv göra vettiga beslut om vad som skulle behållas eller inte. Det hade blivit överväldigande.
    Inte heller säker på att jag hade tyckt att det var så kul att rensa bland bilderna efter ett tag.
    Men det är min åsikt  du behöver inte tycka likadant.
    Men om du ställer en fråga så får du väl förvänta dig svar? 

    Känns som om jag ska undvika dig i fortsättningen. Det är inte första gången du fräser åt mig när jag inte håller med dig...
    Jag skrev inte för att vara elak, men sättet du svarar på tyder på att du tolkar det så. Och jag börjar bli jävligt trött på sån attityd.
     
  • Pinkgrape

    Men herregud.. väljer du att misstolka mina inlägg hela tiden? Jag försökte bara förtydliga vad jag menade i TS, var inte på något sätt menat elakt. Jag trodde inte heller att du menade något elakt. Var det för att jag använde stora bokstäver? Har sett att det diskuterats i någon tråd att man inte ska använda det, utan sätta fetstil om man vill poängtera något, glömde av det. My bad. Återigen, jag ville bara försöka förtydliga vad jag menade i TS och vad det var jag ville ha svar på.

    Det handlade dock inte om kvaliten på bilderna, utan mer bara om jag har rätt att ifrågasätta fler bilder då hon tagit 700st och vi bara fick 60st. Jag vet också att alla bilder inte blir att, att flera av dom förmodligen är testbilder och att flera är knäppta direkt efter varandra. Vi hade ju dock avtalat innan om att jag ville ha, och skulle få, alla bilder. Oavsett om de var toppenbra eller mindre bra. Att hon rensar bort ett flertal jättedåliga bilder kan jag förstå. Jag förväntade mig kanske ca 300 bilder av 700st. Att man kanske kan tycka att det är överväldigande kan jag förstå, men ett par hundra bilder är faktiskt inte så mkt och jag hade inte valt vilka jag ville behålla och inte. Jag hade behållit allt, vilket vi kommer göra. Hela anledningen till att vi anlitade denna tjejen var just för att vi skulle få väldigt, väldigt många bilder. Det var just det vi värdesatte. Tyvärr, av de andra fotografer här som vi kollat på (så säger man kanske inte?), så fick man oftast bara ca 30-100 bilder, med ett par förstoringar och sådär. Vi tyckte det var alldele för få bilder.

    Nu har ju dock allt löst sig med tjejen här, så jag hade som lämnat denna tråden och lämnat över den till Future Mrs S.

    Och om att jag skulle ha fräst åt dig tidigare har jag då ingen aning om. Jag brukar uppskatta dina inlägg i trådar och tycka att du ofta har väldigt mycket bra och intressant att komma med. Jag tycker det är väldigt tråkigt att du fått den uppfattningen om mig, men må så vara. Du är helt välkommen att undvika mig i fortsättningen.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Fotoborgen
    Pinkgrape skrev 2011-09-10 20:11:44 följande:
    Jag satt och kikade igenom våra bröllopsbilder ännu en gång och sneglade in på fotografens blogg. Där skriver hon att hon tog över 700 bilder på vårt bröllop. Vi har fått ca 60st bilder av henne. Jag börjar som tycka att det är rätt lite. Speciellt när jag pratade med henne i förhand och sa att vi ville ha alla bilder. Det viktiga för oss var att vi fick många bilder, inte att alla var bra eller redigerade.

    Detta är en tjej som går gymnasiet och hade som sommarjobb att starta ett eget företag, en satsning som kommunen här har gjort i år tror jag. Vi valde henne för att hennes bilder som hon tagit innan var fina och för att vi ville ha många bilder för en billig peng. Hon ville ha 500kr för att fota oss och då ingick 14 redigerade bilder. Vi betalade 50kr extra för att få alla bilderna. Nu har vi då fått ca 60-70 redigerade bilder.

    Jag har inte reflekterat över detta tidigare av någon anledning. Det var ca 1 månad sedan vi gifte oss. Är det helt fel av mig att ifrågasätta detta nu och be om fler bilder? Ska jag bara låta det vara?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Nu har ni visserligen betalt extra för att få ALLA bilder och då ska ni naturligtvis få det.
    Men som fotograf skulle jag aldrig erbjuda någon att få ALLA bilder jag tar. Inte heller oredigerade bilder. Det handlar om yrkesstolthet att bara visa de bilder som är bra. Som fotograf har man inget för att lämna ifrån sig bilder man inte är nöjd med. Det är dålig marknadsföring att andra får se mina "dåliga" bilder i någons fotoalbum.
    Om jag tar 10 bilder med samma pose lämnar jag bara en eller två. Enda undantaget kan vara en bildserie där någon exempelvis viker sig dubbel av skratt.
    För övrigt tycker jag att man inte ska behöva vänta längre än ca 2 veckor på bilderna.
  • Pinkgrape
    Fotoborgen skrev 2011-09-18 11:59:40 följande:
    Nu har ni visserligen betalt extra för att få ALLA bilder och då ska ni naturligtvis få det.
    Men som fotograf skulle jag aldrig erbjuda någon att få ALLA bilder jag tar. Inte heller oredigerade bilder. Det handlar om yrkesstolthet att bara visa de bilder som är bra. Som fotograf har man inget för att lämna ifrån sig bilder man inte är nöjd med. Det är dålig marknadsföring att andra får se mina "dåliga" bilder i någons fotoalbum.
    Om jag tar 10 bilder med samma pose lämnar jag bara en eller två. Enda undantaget kan vara en bildserie där någon exempelvis viker sig dubbel av skratt.
    För övrigt tycker jag att man inte ska behöva vänta längre än ca 2 veckor på bilderna.
    Nej, men det är ju inte vår sak att bestämma vilka bilder hon lämnar eller inte. Det är ju upp till henne själv. Vi hade och har kommit överens att de bilder hon absolut inte kunde stå för, fick hon plocka bort. Som jag skrivit går hon dessutom gymnasiet och har kanske inte riktigt koll på hur riktiga fotografer gör och hur allt ska vara. Min enda tanke var att om man har ett avtal, så bör det ju hållas av båda parter.

    Vi behövde inte vänta ens en vecka på den första omgången bilder. Resterande bilder skickas med posten och kommer nu under veckan, alltså fick vi vänta ca en vecka på de bilderna. Det tycker jag är helt okej väntetider :) hehe
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    fotograflottajohansson skrev 2011-09-19 12:00:13 följande:
    Hejsan!

    Eftersom ni har kommit överrens om från början att ni skulle få alla bilderna så ska ni också få det. Är det något avtal/kontrakt skrivet? Om inte kan det vara lite klurigare, då handlar det bara om godwill från fotografen. Dock så skadar hon sitt rykte som fotograf (om hon nu har tänkt att fortsätta med det) om hon inte håller vad hon lovar.

    Hoppas att det löser sig!

    MVH
    Lotta Johansson
    Precis min tanke :) Tack så mycket, det har löst sig så vi båda är nöjda och glada :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • EmmyWahnberg

    Jag håller med Fotoborgen, jag arbetar som fotograf och skulle aaaldrig skicka iväg alla bilder. När hon berättar att hon tagit 700 bilder så kanske 300 av dem var oskarpa, suddiga, konstiga vinklar på folk, över- eller underexponerat m.m. Kommer man överens om alla bilder skulle jag vilja säga att man ska få alla BRA bilder, ibland tar man ju även 5-10 bilder på exakt samma sak, bara för att försäkra sig om en perfekt bild. Hon kanske inte hade hunnit titta igenom bilderna när hon skrev i sin blogg.

    Men skönt att höra att det löste sig :)

  • förlovadflicka
    EmmyWahnberg skrev 2011-09-25 22:50:23 följande:
    Jag håller med Fotoborgen, jag arbetar som fotograf och skulle aaaldrig skicka iväg alla bilder. När hon berättar att hon tagit 700 bilder så kanske 300 av dem var oskarpa, suddiga, konstiga vinklar på folk, över- eller underexponerat m.m. Kommer man överens om alla bilder skulle jag vilja säga att man ska få alla BRA bilder, ibland tar man ju även 5-10 bilder på exakt samma sak, bara för att försäkra sig om en perfekt bild. Hon kanske inte hade hunnit titta igenom bilderna när hon skrev i sin blogg.

    Men skönt att höra att det löste sig :)
    Jag fick alla bilder när jag gjorde trash the dress, och jag tycker att det var jättebra! Det var cirka 700 bilder och de flesta var inte suddiga och konstiga. Och även de som var det vill jag ha för jag tycker att det är jättekul att se processen, det får en att minnas liksom :) Och det är ju jättebra att ha 5-10 bilder på samma sak, för det är ju inte säkert att fotografen och jag tycker att samma bild är snyggast :)
  • Pinkgrape

    Nu har vi dock fått ytterligare drygt 600 bilder och ja, vissa var det kanske 10st av på samma sak och vissa var lite oskarpa osv. På ett par är våra huvuden inte med på bilderna, jag kommer ihåg precis när hon tog just de bilderna. Klart det var en del konstiga vinklar osv. Vi har kikat på alla bilderna flera gånger och är SÅ glada att vi fick alla. Det är ju just exakt DE bilderna vi ville ha. Jag struntar i vilka någon annan tycker är bra, för det kanske inte alls är samma som jag uppskattar :)

    Sedan kan jag hålla med om att det kanske var lite vågat av henne att lova ALLA bilder i förväg, men hursom, så borde hon väl hålla sin del av avtalet? Lite principsak tycker jag.

    Nåja, allt är väl, vi har fått alla bilder och alla är nöjda och glada. Jag skulle utan att tveka anlita henne igen! :) Och även rekommendera henne vidare. Vilket jag inte hade gjort om hon inte hållit avtalet.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • rollei

    Bra att det löste sig för de flesta professionella fotografer lämnar inte ut _alla_ bilder. Mardrömsscenariot är att du visar upp sopbilder för någon som sedan sprider ett dåligt rykte för fotografen.

  • Pinkgrape
    rollei skrev 2011-09-25 23:50:16 följande:
    Bra att det löste sig för de flesta professionella fotografer lämnar inte ut _alla_ bilder. Mardrömsscenariot är att du visar upp sopbilder för någon som sedan sprider ett dåligt rykte för fotografen.
    Fast det är ju otroligt individuellt vad som är sopbilder och inte. Jag tycker inte att en endaste av bilderna vi fick är sopbilder. Någon annan kanske skulle säga att 500 av dom är det. Jag har sett andras bilder, som de är jättenöjda över, men som jag inte alls gillar osv osv.

    Nu handlade ju dock, återigen, inte saken om det. Utan principsaken med att lova något, ta betalt för det och sedan inte leverera. Det tycker jag är lite dåligt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • MKF

    Min erfarenhet är nog att brudparens önskan om att få alla bilder överväger risken att de visar "sopbilder". Helt enkelt så att när de berättar för sina vänner att man fick 1000-tals bilder (om än många i serie, en del "sopbilder" etc) så är det bättre reklam.

  • rollei

    Tyvärr har jag sett, vid ett flertal tillfällen, att brudpar kör ut en sån dassig bild i A3-format och ramar in. Om inte brudparen kan se skillnad på bra och dåliga bilder tycker jag ändå att fotografer som yrkeskår har ett visst ansvar att förvalta den kunskapen. 

  • MKF
    rollei skrev 2011-09-26 11:42:34 följande:
    Tyvärr har jag sett, vid ett flertal tillfällen, att brudpar kör ut en sån dassig bild i A3-format och ramar in. Om inte brudparen kan se skillnad på bra och dåliga bilder tycker jag ändå att fotografer som yrkeskår har ett visst ansvar att förvalta den kunskapen. 
    Så om brudparet tycker om en "dassig" bild så ska de inte få rama in den då det finns någon form av överstyrande universiell sanning som säger att den är dålig? Jag ser det mer som att kunden har rätt. Hellre en suddig/sned/dålig bild som brudparet gillar än en skarp/rak/bra bild som brudparet inte tycker lika mycket om :)

    Men jag förstår hur många fotografer tänker när de inte vill lämna ut alla bilder. Dock tror jag det handlar mindre om hur bilderna ser ut och mer om att fotografen vill fortsätta tjäna pengar på bilderna (förstoringar etc). Det är ju en del av affärskalkylen att man inte tjänar alla pengar direkt. Skulle man ge bort alla bilder måste man höja priset på själva fototillfället.
  • rollei

    Jag tror även du förstår att en yrkesfotograf inte vill att bilder med fel hudtoner, utbrända högdagrar, rörelseoskärpa (ej medveten) osv, ska cirkulera runt för mycket. 

    Att sälja bilder i efterhand är väl rimligt om båda parter är överens om det. Det är ju trots allt lite jobb med retuschering i efterhand. Och många fotografer har ändå paket där det ingår retuscherade bilder.
     

  • bruden i skogen

    Jag håller med Rollei. En fotograf vill inte skicka iväb bilder hur som, denne vill ha dem godkända av sej själv och vara nöjd med dem innan de kommer till kunden. Kanske var det så att det bara var ett visst antal bilder som din fotograf ville jobba med. Om inte ring och fråga om ni får tärffas igen och kika igenom bilderna. Man ikan alltid köpa mer till. Alla fotografer vill sälja

  • Pinkgrape
    bruden i skogen skrev 2011-09-28 10:02:20 följande:
    Jag håller med Rollei. En fotograf vill inte skicka iväb bilder hur som, denne vill ha dem godkända av sej själv och vara nöjd med dem innan de kommer till kunden. Kanske var det så att det bara var ett visst antal bilder som din fotograf ville jobba med. Om inte ring och fråga om ni får tärffas igen och kika igenom bilderna. Man ikan alltid köpa mer till. Alla fotografer vill sälja
    Som sagt, vi hade redan betalat extra för alla bilder (vad fotografen lovar kan inte jag stå för) och jag tycker faktiskt att hon bröt vårt avtal genom att enbart ge oss ca 10% av alla bilderna. Nu är det dock löst och alla är nöjda och glada :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Kan man be om fler bilder i efterhand?