• Pinkgrape

Kan man be om fler bilder i efterhand?

Jag satt och kikade igenom våra bröllopsbilder ännu en gång och sneglade in på fotografens blogg. Där skriver hon att hon tog över 700 bilder på vårt bröllop. Vi har fått ca 60st bilder av henne. Jag börjar som tycka att det är rätt lite. Speciellt när jag pratade med henne i förhand och sa att vi ville ha alla bilder. Det viktiga för oss var att vi fick många bilder, inte att alla var bra eller redigerade.

Detta är en tjej som går gymnasiet och hade som sommarjobb att starta ett eget företag, en satsning som kommunen här har gjort i år tror jag. Vi valde henne för att hennes bilder som hon tagit innan var fina och för att vi ville ha många bilder för en billig peng. Hon ville ha 500kr för att fota oss och då ingick 14 redigerade bilder. Vi betalade 50kr extra för att få alla bilderna. Nu har vi då fått ca 60-70 redigerade bilder.

Jag har inte reflekterat över detta tidigare av någon anledning. Det var ca 1 månad sedan vi gifte oss. Är det helt fel av mig att ifrågasätta detta nu och be om fler bilder? Ska jag bara låta det vara?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-28 10:58

Vi har fått våra bilder. Allt är uppklarat. Alla är nöjda och glada, ni behöver inte kommentera mer! :)
  • Svar på tråden Kan man be om fler bilder i efterhand?
  • martinaGr
    rollei skrev 2011-09-10 23:19:49 följande:
    Just ja, nu ser jag att dom betalade 50 kr extra för att få alla bilderna.  Superbonus!
    humor!  Fniss 
  • Pinkgrape

Hon var väldigt billig, men vi har inte tvingat henne att sätta sina egna priser. Det är ju något hon själv valt, så jag vill inte ha några kommentarer angående priset. Det får hon stå för själv! Hon verkar vara en riktigt härlig, glad och duktig tjej och jag skulle inte tveka på att anlita henne igen för ett jobb, även om hon var dyrare.

Jag hade ju betalat 50kr extra för att få alla bilder (då visste vi ju inte hur många det skulle bli) oredigerade, samt 14st redigerade som ingick i priset. Att hon sedan själv valde att redigera alla 60-70 bilder hon skickade, är ju upp till henne. Inget vi bett om alls. Jag tycker dock att utav 700 bilder borde det finnas fler än de hon skickade som hon kan dela med sig av.

Jag har nu kontaktat henne och sagt att vi gärna betala lite extra för att få fler bilder på skivor.

• MKF

Självklart ska du fråga och om ni har kommit överens om det i förväg ska ni också självklart få alla bilder.

Det kan vara så enkelt att fotografen valt ut den bästa bilden från varje serie av foton. Ofta tar man fler än ett kort i varje pose och så. Dock borde ni ju kunna få de övriga bilderna ändå.

Det finns ett par yrkesfotografer här som är något negativa i sina kommenterar. Låt inte dem förstöra din dag :)

• ClaraH

Vi fick faktiskt alla bilder, eller rättare sagt fick se alla, och det är nästan lite jobbigt att välja ifrån, eftersom många inte är bra. Vilket inte betyder att det beror på fotografen utan att man gör en konstig min etc. Så jag hade nästan uppskattat lite mer gallring. Men vi hade också gjort upp om alla bilder.

• Pinkgrape

Jag har dock inget emot konstiga miner, att man blundar osv. Sådant kan man ju sitta tillsammans och skratta åt :) Nu har jag dock kontaktat henne och vi får alla bilder :)

• Future Mrs S

du verkar ha koll på läget nu TS så jag lånar tråden lite hoppas det är ok.. :) 

Alltså vi har funderingar på att be en brorsdotter till m2b att fota (vi tänkte boka fotograf men han var helt snurrig, ville inte skriva kontrakt, ville ha 1000:- nu och resten av pengarna 2 veckor innan bröllopet alltså betala allt innan utan kontrakt nej tack!!, snubben hade inte ens penna och papper i studion utan vi fick hans mailadress skrivet på en bit av ett tackkort som han rev av..ja nog om det) tjejen är UNG!! Hon har inga jätte avancerade grejer men hon har verkligen ett "bra öga" tycker jag.. :)

Om vi skulle be henne fota vad ska vi då ge henne? hon är seriöst typ 14 bast bara och ingen erfarenhet alls.. funderade på om vi skulle köpa någon fotogrej till henne kanske? en externblixt eller något annat hon inte har (som jag vet hon vill ha) som hon kan använda på bröllopet? eller borde hon få pengar?
    Hur mycket tycker ni man ska ge?  

• ClaraH
    Future Mrs S skrev 2011-09-11 11:55:18 följande:
    du verkar ha koll på läget nu TS så jag lånar tråden lite hoppas det är ok.. :) 

Alltså vi har funderingar på att be en brorsdotter till m2b att fota (vi tänkte boka fotograf men han var helt snurrig, ville inte skriva kontrakt, ville ha 1000:- nu och resten av pengarna 2 veckor innan bröllopet alltså betala allt innan utan kontrakt nej tack!!, snubben hade inte ens penna och papper i studion utan vi fick hans mailadress skrivet på en bit av ett tackkort som han rev av..ja nog om det) tjejen är UNG!! Hon har inga jätte avancerade grejer men hon har verkligen ett "bra öga" tycker jag.. :)

Om vi skulle be henne fota vad ska vi då ge henne? hon är seriöst typ 14 bast bara och ingen erfarenhet alls.. funderade på om vi skulle köpa någon fotogrej till henne kanske? en externblixt eller något annat hon inte har (som jag vet hon vill ha) som hon kan använda på bröllopet? eller borde hon få pengar?
    Hur mycket tycker ni man ska ge?  
    Som tonåring uppskattar man nog mest pengar (så är det i alla fall med mina barn). Ni kanske ska fråga hennes föräldrar och luska lite om vad en OK summa är. Jag skulle föreslå 1.000-1.500, det är klart att det blir ett vänskapspris och hon blir nog glad för pengarna. Vi hade lite samma dilemma. Vår vigelsförrättares (som är vår kompis) barn sjöng och spelade på vårt bröllop. Vi pratade fram och tillbaka om vad vi skulle ge. Vi ville inte ge för mycket för det är ju en familjegrej som de vill ge oss som gåva, men vi ville naturligtvis ge dem någonting. Till slut landade vi på 500 per person och jag hoppas att de var nöjda. svårt.
  • Future Mrs S
    ClaraH skrev 2011-09-12 20:21:19 följande:
    Som tonåring uppskattar man nog mest pengar (så är det i alla fall med mina barn). Ni kanske ska fråga hennes föräldrar och luska lite om vad en OK summa är. Jag skulle föreslå 1.000-1.500, det är klart att det blir ett vänskapspris och hon blir nog glad för pengarna. Vi hade lite samma dilemma. Vår vigelsförrättares (som är vår kompis) barn sjöng och spelade på vårt bröllop. Vi pratade fram och tillbaka om vad vi skulle ge. Vi ville inte ge för mycket för det är ju en familjegrej som de vill ge oss som gåva, men vi ville naturligtvis ge dem någonting. Till slut landade vi på 500 per person och jag hoppas att de var nöjda. svårt.
    Det är jätte svårt! Jag ska tänka lite till på det men det är riktigt svårt.... tack för hjlpen! :)
  • Chicita

Vi hade 2 fotografer på vårt bröllop (hobbyfotografer) och jag vet att den ena tog ca 800 bilder, och den andres kamera slutade räkna efter 999 och då hade bara halva kvällen gått. Han uppskattade att han kanske tog 1500 bilder.

Nu har vi fått bilderna från hon som tog 800 bilder, och vi fick kanske inte fullt 100, men nånstans mellan 80 och 100 bilder.

Många gånger så knäpper dom säg 10 bilder, i snabb serie för att försöka elliminera såna bilder där man grimaserar. Så 1 av dom 10 bilderna kan vara ok möjligtvis, resten kasseras...
    Andra blev för mörka / ljusa eller det blev reflexer i kameran och annat som gör att dom inte behåller dom. Vissa idéer funkade inte och därför kasseras dom.

Så även om hon har knäppt 700 bilder så är det kanske inte mer än 100 som är värdiga att spara. Och sen bearbetas ju alla bilder på något sätt, även dom som ni inte tycker ser bearbetade ut. Det ska sparas i rätt format, ibland måste dom beskäras för att bilden är bra, men något skit kom ivägen... Så där görs ytterligare en gallring.

60 bilder är bra. 
    Om jag vore som du så skulle jag fråga henne varför ni inte fick alla 700 bilderna. Men vara rätt nöjda med dom ni fick. De flesta får 10-15 bilder även om den fotografen kanske knäpper ännu fler...

• Pinkgrape
    Chicita skrev 2011-09-13 10:52:46 följande:
    Vi hade 2 fotografer på vårt bröllop (hobbyfotografer) och jag vet att den ena tog ca 800 bilder, och den andres kamera slutade räkna efter 999 och då hade bara halva kvällen gått. Han uppskattade att han kanske tog 1500 bilder.

Nu har vi fått bilderna från hon som tog 800 bilder, och vi fick kanske inte fullt 100, men nånstans mellan 80 och 100 bilder.

Många gånger så knäpper dom säg 10 bilder, i snabb serie för att försöka elliminera såna bilder där man grimaserar. Så 1 av dom 10 bilderna kan vara ok möjligtvis, resten kasseras...
    Andra blev för mörka / ljusa eller det blev reflexer i kameran och annat som gör att dom inte behåller dom. Vissa idéer funkade inte och därför kasseras dom.

Så även om hon har knäppt 700 bilder så är det kanske inte mer än 100 som är värdiga att spara. Och sen bearbetas ju alla bilder på något sätt, även dom som ni inte tycker ser bearbetade ut. Det ska sparas i rätt format, ibland måste dom beskäras för att bilden är bra, men något skit kom ivägen... Så där görs ytterligare en gallring.

60 bilder är bra. 
    Om jag vore som du så skulle jag fråga henne varför ni inte fick alla 700 bilderna. Men vara rätt nöjda med dom ni fick. De flesta får 10-15 bilder även om den fotografen kanske knäpper ännu fler...
    Jag vet att det är så, det var inte det jag undrade om, men har man kommit överens om ALLA bilder, för jag skiter fullständigt i om de är för ljusa/mörka osv, så bör man väl också få ALLA bilderna? Har man ett avtal är väl det till för att hållas?
Svar på tråden Kan man be om fler bilder i efterhand?