• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Rosi

    Jag hoppas på att vi kommer hålla våran budget på 35000kr.
    Vi har fått nerdraget pris på:
     fotograf,
     live band,
     kommer göra maten själv jobbar på en resturang så jag får bra priser där igenom,
    köper en väldigt billig ring mitt högsta pris är 1200 kr.
    tärn klänningaran från bonprix.  två för 600 kr. då är deras bolero inräknad.
    Köper mycket från ebay.se
    Allt i lokalen finns redan så jag behöver inte köpa något för de.
    Mannen får låna militärens kostym gratis. '

    Sen är det mycket mer jag säkert glömt nu.. =)

  • pluttenimagen

    Vi har nu bestämt att gifta oss samma år som vi firar 10år tillsammans! Så 2015, men tänkte redan nu försöka skaffa mig en uppfattning om vad som kostar och vad man kan spara in på då jag är student och han inte har den största inkomsten han heller. Sedan har jag haft som krav att jag inte gifter mig om vi inte åker på en grym bröllopsresa. ;) 

    Men som jag har funderat ut hittills så kan vi nog spara in på tårtan då jag känner två nyutbildade konditorer/bagare som man kanske få ner priset av, hur mycket kostar en bröllopstårta i vanliga fall och hur mycket tycker ni att man borde få ner den i pris av någon man känner?

    Även fotograf känner jag som vi kan få ner i pris där med, kanske rent ut av gratis men det känns nästan lite elakt mot honom?

    Och ja, vi är ute i goood tid men då får vi ju bara mer tid att planera med! ;D 

  • hysch
    pluttenimagen skrev 2012-01-08 08:31:17 följande:
    Vi har nu bestämt att gifta oss samma år som vi firar 10år tillsammans! Så 2015, men tänkte redan nu försöka skaffa mig en uppfattning om vad som kostar och vad man kan spara in på då jag är student och han inte har den största inkomsten han heller. Sedan har jag haft som krav att jag inte gifter mig om vi inte åker på en grym bröllopsresa. ;) 

    Men som jag har funderat ut hittills så kan vi nog spara in på tårtan då jag känner två nyutbildade konditorer/bagare som man kanske få ner priset av, hur mycket kostar en bröllopstårta i vanliga fall och hur mycket tycker ni att man borde få ner den i pris av någon man känner?

    Även fotograf känner jag som vi kan få ner i pris där med, kanske rent ut av gratis men det känns nästan lite elakt mot honom?

    Och ja, vi är ute i goood tid men då får vi ju bara mer tid att planera med! ;D 

    Bröllopstårta kostar nog vanligtvis runt 50 kr/bit, tror jag. Svårt att säga hur mycket man kan få ner det, beror nog mycket på vad man vill haBröllopstårta kostar nog vanligtvis runt 50 kr/bit, tror jag. Svårt att säga hur mycket man kan få ner det, beror nog mycket på vad man vill ha. Men kanske halvapriset? Då hamnar man på ungefär vad det kostar på typ citygross och andra matbutiker per bit (då är ju tårtorna lite enklare, typ vita prinsesstårtor och så). Ska man ha en enklare tårta så kan du säkert komma ännu billigare undan med kompispris :)


    Vår fotograf är amatör, pluggar foto på gymnasiet och tar studenten i vår. Hon är verkligen jätteduktig! Vi kommer betala henne 1500 tror jag, under det hade jag inte velat gå. Men sen beror allt så klart på hur nära vänner man är och så :)

  • daniiel
    pluttenimagen skrev 2012-01-08 08:31:17 följande:
    Vi har nu bestämt att gifta oss samma år som vi firar 10år tillsammans! Så 2015, men tänkte redan nu försöka skaffa mig en uppfattning om vad som kostar och vad man kan spara in på då jag är student och han inte har den största inkomsten han heller. Sedan har jag haft som krav att jag inte gifter mig om vi inte åker på en grym bröllopsresa. ;) 

    Men som jag har funderat ut hittills så kan vi nog spara in på tårtan då jag känner två nyutbildade konditorer/bagare som man kanske få ner priset av, hur mycket kostar en bröllopstårta i vanliga fall och hur mycket tycker ni att man borde få ner den i pris av någon man känner?

    Även fotograf känner jag som vi kan få ner i pris där med, kanske rent ut av gratis men det känns nästan lite elakt mot honom?

    Och ja, vi är ute i goood tid men då får vi ju bara mer tid att planera med! ;D 
    Det mesta går att spara in på, beroende på vilka krav man har. Det finns billiga brudklänningar att beställa från Kina eller köpa begagnat på tex Blocket. Maten kan man laga själv, men även anlita billig catering eller ha knytkalas. Man kan ha ett alkoholfritt bröllop, det drar ner kostnaderna, alternativt ha betalbar under kvällen och på så sätt få tillbaka lite eller alla pengar man lagt ut för drickat. Festen går ju att ha i en byagård eller kvartersgård, de brukar bara kosta några hundralappar att hyra. Smink och hår kan man göra själv eller få hjälp av en vän/släkting. Transport, även där är det bra att kika runt i bekantskapskretsen och se vad som finns. Kanske man kan få låna en bil gratis eller för en billig peng. Ni kanske känner någon som är duktig på att sjunga och kan tänkas ställa upp att sjunga någon sång under vigseln? Ringar, även där kan man ju spara in en hel del om man inte väljer den största och finaste diamanten. Kärleken sitter ju faktiskt inte i priset på ringar eller priset på bröllopet ;P Vill man hålla nere kostnaderna, så är ett bra tips att kika runt bland släkt, vänner, bekanta, vänners vänner osv. och se vad som finns där. Vad kan man få hjälp med via andra.

    Hur mycket en tårta kostar är i princip omöjligt att säga, då de kan kosta från ca 20kr/bit och uppåt. Det beror ju helt och hållet på vilken typ av tårta, dekorationer och liknande man vill ha. Sedan beror det också på vilken tårtställning, om det ingår i priset av tårtan eller om den måste hyras separat osv. Vi valde en vanligt vit prinsesstårta med rosor i olika rosa nyanser och svart nederkant, den kostar eg. 38kr/bit, men vi fick den för 32kr/bit inklusive tårtställning. Det är ett bra pris för en konditoribakad tårta.

    Vi anlitade en tjej som går mediautbildning i gymnasiet som fotograf. Hon tog jättefina bilder och vi betalade henne 700kr. Vad ni ska ge er vän är det bara ni och vännen som kan göra upp om. Fråga! Börja med att fråga honom om han vill fota och fråga sedan honom vad han vill ha för det? Säger han att han kan ställa upp gratis, ja, då kan ni lägga er på en rätt låg och mer symbolisk summa, alternativt ge honom en present som tack. Annars får ni nog ge honom den summan han vill ha, vad det nu må vara. Låter det väldigt mkt i era öron, så får ni försöka förhandla med honom helt enkelt.

    Jag tycker ni ska skriva listor, det är ett jättebra sätt. Skriv varsin lista på vad som är viktigt för just er att ha med på bröllopet. Kika sedan på listorna tillsammans och se hur nu prioriterat. För dig verkar det som att bröllopsresan är viktig, men för din blivande kanske något annat är viktigt. Då är det ju två poster att prioritera. Ni kanske upptäcker att ni båda tycker en viss sak är ganska onödig, då kan nu ju skippa den saken helt och hållet. Skriv sedan ihop en gemensam lista på sådant som ni anser vara nödvändigt och väldigt viktigt för bröllopet och en annan lista över sådant som ni drömmer och önskar att ni kunde ha med på bröllopet.

    När ni sedan börjar göra en inköp och bokningar, se till att hålla koll på allt och skriv upp alla kostnader, hur små eller stora de än må vara. Då kan ni hålla bra koll på listan över nödvändigheterna och ser ni att det finns pengar över, ja, då kanske ni kan plocka in något från listan med önskningar. Blir det dock så att ni ser att pengarna inte räcker till riktigt så mkt som ni hade hoppats på, så har ni ju tillsammans gått igenom vad ni ska prioritera och då blir det förhoppningsvis inte lika svårt att plocka bort en post.

    Lycka till, det är roligt att planera bröllop, även om det är tidskrävande och en hel del knåpande. Speciellt med en liten budget :) Gör det tillsammans och prata och diskutera med varandra, då kommer det gå bra :)
  • thean

    Vi har en budget på 40'-50' någonstans.

    -Men då har vi en kock som lagar för- och varmrätt till alla (dock "bara"53 gäster, vi skärt en del i släkten)... + 2000 kr för servitriser som vår kock har ordnat.
    -4500 för klänning + 300 för skor
    -2500 för mannen kläder (hyr på bröllopsstället)
    -1200 kr för våra tjejer klänningar och skor
    osv

    Där vi står nu med alla tänkta poster ligger vi på 40' det vi inte har räknat med är fotograf och ev ett band som jag dealar lite med vad vi kan få.... så det landar nog på närmare 50 ändå! Men jag har även "lyxat" med att köpa löpare till alla borden för 600 kr som eg kanske är onödigt i sig (men gör väldigt mkt för känslan i lokalen!) så jag tycker vi kommer billigt undan ändå! Vi har vänner som råkar vara frisörer som fixar mitt hår och make up till bra pris, en kompis är florist och en annan kompis till mig är jätteduktig konditor! Vår kock är arb kamrat till mannen så även där får vi bra pris, bra med kontakter! =)

  • knyttan
    thean skrev 2012-01-08 12:01:30 följande:
    Där vi står nu med alla tänkta poster ligger vi på 40' det vi inte har räknat med är fotograf och ev ett band som jag dealar lite med vad vi kan få.... så det landar nog på närmare 50 ändå! Men jag har även "lyxat" med att köpa löpare till alla borden för 600 kr som eg kanske är onödigt i sig (men gör väldigt mkt för känslan i lokalen!) så jag tycker vi kommer billigt undan ändå! Vi har vänner som råkar vara frisörer som fixar mitt hår och make up till bra pris, en kompis är florist och en annan kompis till mig är jätteduktig konditor! Vår kock är arb kamrat till mannen så även där får vi bra pris, bra med kontakter! =)
    Ang löpare så kan jag tipsa om att på Ellos hemsida kan man köpa jättebilligt tyg som man kan sy löpare av. Köpte bomullsvoile för 19 kr metern, och tyget ligger på 150 cm bredd, så då går det ju att få ut dubbla löpare. Nu hade jag sådan tur att just gammelrosa som är vår temafärg var billigare än de andra (ellos hemsida är ju sådär störig annars så att om man ändrar färg eller storlek el ng så blir det vips mycket dyrare Skrikandes) men jag tror att om man letar efter lite sådana udda färger så kan man ha tur! Ska bara tillägga också att tyget är väldigt tunt så mycket annat än dukar o gardiner passar det nog inte till...

    Har också sett att det finns vitt bommulstyg på ikea, även det för 19 kr/m så jag tror att jag ska slå till på det och sy servetter av, om tyget inte är jättetunt - nån som har någon erfarenet? Har sett att det är många som använder Tekla-handdukar till detta, men jag tycker inte det verkar så bra för servetterna borde bli ganska små? Och i vilket fall som helst så blir det ju billigare att köpa metervara istället isf, och sömnaden blir ju i princip samma.
  • hysch
    knyttan skrev 2012-01-08 12:19:13 följande:
    Ang löpare så kan jag tipsa om att på Ellos hemsida kan man köpa jättebilligt tyg som man kan sy löpare av. Köpte bomullsvoile för 19 kr metern, och tyget ligger på 150 cm bredd, så då går det ju att få ut dubbla löpare. Nu hade jag sådan tur att just gammelrosa som är vår temafärg var billigare än de andra (ellos hemsida är ju sådär störig annars så att om man ändrar färg eller storlek el ng så blir det vips mycket dyrare Skrikandes) men jag tror att om man letar efter lite sådana udda färger så kan man ha tur! Ska bara tillägga också att tyget är väldigt tunt så mycket annat än dukar o gardiner passar det nog inte till...

    Har också sett att det finns vitt bommulstyg på ikea, även det för 19 kr/m så jag tror att jag ska slå till på det och sy servetter av, om tyget inte är jättetunt - nån som har någon erfarenet? Har sett att det är många som använder Tekla-handdukar till detta, men jag tycker inte det verkar så bra för servetterna borde bli ganska små? Och i vilket fall som helst så blir det ju billigare att köpa metervara istället isf, och sömnaden blir ju i princip samma.
    Jag köpte halvpanama på Ellos, iofs i grått (vi ville inte ha vita servetter) och fick.. hmm.. tror det var 17 meter tyg för under 150 kr. Halvpanama kan jag rekomendera, perfekt i tjocklek tyckte vi!
  • Nudax
    hysch skrev 2012-01-08 14:43:08 följande:
    250 ska det stå, men ändå mycket prisvärt :)
    Bra tips., vi har ännu inte fått tag på /hittat servetter. Hur många kan man beräknas då ut på de 17 metrarna då tro? =)
  • Brudiframtiden

    Hej! Var ett tag sedan jag kikade in..har en liten fundering och frågor..ni som har buffé..har ni hyrt in någon som plockar fram, sköter disk, plockar undan etc? Dessutom undrar jag om någon har erfarenhet av dj in a box...?

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)