• kicki75

Kan man "återvinna" en vigselring? (knasig fråga)

Jag ska gifta mig för andra gången (denna gång borgerligt och med bara 2 vittnen)  Har en fråga jag vill bolla rakt ut.
    Jag har kvar min förra vigselring (pga att den va väldigt speciell) En stor sten i mitten (0,65cc) och på båda sidor 3 rader med stenar.
    Nypris år 2000 var 16000:- så nu kan den väl ligga på 18-20000 i värde.
    Frågan är om man kan slipa ner och använda den igen? Eller är det helt tabu??
     Älskar den ringen oerhört, och vår ekonomi är i dagsläget inte att vi har råd att köpa en exklusiv ring. Utan kanske nån enklare.
    Hade ni kunnat använda den igen?

• Svar på tråden Kan man "återvinna" en vigselring? (knasig fråga)
  • Fröken Emma

Ringen är ju bara en symbol på att du är gift.
    Den verkliga kärleken finns in om er!!
    Så om din m2b tycker det är ok så GO FOR IT!!!
    Förhoppningsvis får du bära den längre, resten av ditt liv, o då ska man ha en ring man trivs med.

Sen kan du ju ha kvar ringen som bas och göra nått nytt med den, OM du vill ha kvar det sentementala, men ändå att den ska symbolisera nått nytt.

( hade en kolega som var gift tre gånger. Första gången en guldring, andra rödguld o tredje vittguld.
    Idag är hon singen och ahr gjort en superfin ring där alla tre är inflätade i varandra.)

• fruhgan

Huvudsaken är att det känns bra för din blivande man och för dig. Om din blivande inte har några problem med det men att du tycker att det känns fel så är det ingen bra idé och om din blivande man tycker att det känns fel så är det heller ingen bra idé. Det där vet ni bäst själva.
    Jag personligen skulle aldrig kunna återanvända en vigselring, för mig skulle det kännas helt fel, likaså om min man hade en vigselring från en tidigare relation....usch.
    Som tur är har min man aldrig varit gift förut och inte jag heller

• SloveP

Man kan ju byta in en ring och få en annan...Jag skulle tycka att det vore för jävligt om min sambo sa att han ville ha sin ring från sitt förra äktenskap, svindyr eller ej..Är du verkligen färdig med din före detta? Jag menar det låter väldigt sentimentalt  han är far till era 4 barn m.m.ringen betyder så mycket..
    Om det bara är ringen, så varför inte lämna in o byta kanske till en likadan då men en annan för som någon tidigare sa så är väl erat nya äktenskap värt en egen ring? Din blivande kanske säger att det är ok för att han inte vill verka taskig eftersom han vet att du tycker om ringen väldigt mycket..

• Kattpoet

Jag skulle göra om ringen,  det är det enda som känns rätt.  Ringen tillhörde ett annat äktenskap än det som komma skall och  jag skulle hellre leva i nuet  och skapa en ny ring.

• Fröken Emma
    kicki75 skrev 2011-09-08 15:03:29 följande:
    Det är just Ringen som betyder mycket för mig. Hade den från 00-08 och min förra man är far till mina 4 barn. Det är min blivande man som sa att det var Helt ok. Han vill jag ska ha en ring jag gillar, och efter att ha haft denna ser jag ingen som "duger" heller.
    En ganska privat fråga,,,men lever din fd man?
    Isf vad säger han om saken?

Om inte så är det en otrolig fin gest att använda samma ring.
  • VeronicaFerreira
    SloveP skrev 2011-09-08 16:26:51 följande:
    Man kan ju byta in en ring och få en annan...Jag skulle tycka att det vore för jävligt om min sambo sa att han ville ha sin ring från sitt förra äktenskap, svindyr eller ej..Är du verkligen färdig med din före detta? Jag menar det låter väldigt sentimentalt  han är far till era 4 barn m.m.ringen betyder så mycket..
    Om det bara är ringen, så varför inte lämna in o byta kanske till en likadan då men en annan för som någon tidigare sa så är väl erat nya äktenskap värt en egen ring? Din blivande kanske säger att det är ok för att han inte vill verka taskig eftersom han vet att du tycker om ringen väldigt mycket..
    jag håller med "Slove P"... jag har nära vänner som är skilda sen ett tag och är mycket goda vänner till varandra, men när de båda gifte om sig köpte dem nya ringar, även om de är världens bästa vänner nu... jag personligt tycker inte att det är ett bra start för en relation om man tar med sig gamla saker till sitt nya äktenskap, oavset om det handlar om känslor, vanar eller värdesaker som simboliserar känslor ( exempelvis en ring) .  Min fästman var gift i 20 år innan vi träffades, men när vi förlovade oss förra månad köpte han en ny ring till sig själv.. jag hade nog undrade om han hade velat behålla den gamla ringen... man behöver inte skaffa sig någon så jätte dyr ring... Det är symbolen som räknas tycker jag... Han brukar säga till mig att den familjterapeut han gick till under sin skillmässa brukade säga till honom att man skall vara uppmarksam och försöka verkligen inte ta med sig gamla vanor, gamla känslor och även pryllar som innebär känslor till sin nya relation.. . ett nytt liv är ett nytt liv...    
  • liley

Ts, du kanske kan sälja ringen (även om du inte kommer att få lika mycket för den som nyvärdet) och använda pengarna till att köpa en ny?

• Annika611

Jag tycker att du kan använda den om det är okej för din man. Om han tycker att det känns fel så är det nog bäst att ni köper en annan ring.

• Margaux

Jag hade en oerhört vacker Tiffanyring från mitt förra förhållande. Den är nog det allra finaste jag kan tänka mig, men den modellen är ju "uttjänt" för mig nu..... Hade aldrig kunnat återanvända den i ett annat förhållande!!
    Jag plockade ut diamanten och gjrde ett halssmycke i stället! Eftersom den satt i platina och jag satte in den i vitguld behövde jag nästan inte betala något för arbetet!

Tycker du ska sälja din ring och köpa något annat.... men det är ju bara ni som kan svara på om vad som känns rätt för er!!

• Mmmm

Nej. Inte ok. Släpp det gamla, för bådas skull. Börja om på helt ny kula. Mitt förslag är att ni köper nya tunna röd eller vitguldsringar och att du sedan sätter dit en eller flera diamanter i framtiden när det finns pengar över till sånt. Mycket finare. Så växer ni tillsammans. Äktenskapet handlar inte om ifall ringfingret är lyxigt pyntat. Det handlar om att välja varandra i nöd och lust. Att kämpa tillsammans i med och motgång, i fattigdom och rikedom. Det är ju bara en bonus med diamanter och kan ni inte blinga ditt finger nu kan man säkert pimpa det lite om några år..?

Om du har en dotter med ditt ex (som ringen hängde ihop med) hade jag gett henne den ringen i studentgåva.

• kicki75

Hmmm tack för alla svar.
    Funderar lite till. Vet ni nåt ställe man kan sälja ringar? Där jag har frågat, smälter de bara ner guldet, och då blir det ju inte så mycket.

• Margaux

Det beror ju på var du bor...... En del guldsmeder säljer på kommission. Kaplans i Sthlm tror jag gör det bland annat! Normalt får du bara halva värdet ca, men är det en dyr ring kanske det ändå räcker till en ny, fin en....

• liley
    kicki75 skrev 2011-09-09 08:30:13 följande:
    Hmmm tack för alla svar.
    Funderar lite till. Vet ni nåt ställe man kan sälja ringar? Där jag har frågat, smälter de bara ner guldet, och då blir det ju inte så mycket.
    Du kan få den värderad på Kaplans eller Bolins och sedan sälja den via dem, men du kommer förmodligen inte få samma pris som den är köpt för.
  • LoJ

Jag hade aldrig kunnat "återvinna" en ring som jag haft i ett tidigare äktenskap, även om det var min drömring. För varje gång jag hade tittat på ringen skulle jag ha blivit påmind om exet och inte om min nya man! Däremot hade jag kunnat använda materialet i ringen till att tillverka en ny, det skulle kännas mer okej för mig.

• Ylva368

Jag kommer att ha en gammal ring, som min mamma fick i morgongåva. vissa tycker det är fel och att min blivande kom billigt undan, att han borde ge mig en ny ring, men jag älskar den ringen och har alltid velat ha just den.

• marinao

Tycker du ska passa på att smälta ner guldet, det står otroligt högt just nu! Om det är rödguld du har så kan du byta ut det mot vitguld istället till exempel! Sen kan du ju kanske använda stenen om du jättegärna vill, på så sätt blir det ju inte samma ring. Förstår on du vill ha en lika fin som tidigare, men skulle personligen köra på något nytt gemensamt ihop med din "nya" man. Lycka till!

• LoJ

Ylva 368, jag tycker det är en helt annan sak att använda en ring som funnits i släkten än den man fått av exet.

• jkbr

nej  det tycker jag verkligen inte man kan , sälj ringen och köp en ny eller använd stenarna och guldet .
    Men tycker ni att man kan det så är det ju det som spelar roll. 

• Dannedo

Ni gör självklart som ni vill, men jag tänker såhär om din fråga:

Är inte din gamla vigselring en gåva från din förra man? Hur känns det för honom att en annan man träder en ring, som han har köpt till dig, på ditt finger? För mig känns det spontant bara så fel, MEN det är ju olika vilken typ av värde man sätter i saker. Det är ju inte så att kärleken sitter i ringen. Skulle jag vara i du, och verkligen ville återanvända ringen och din m2b var ok med det så skulle jag ändå vilja "köpa loss" den, eller på något sätt göra ringen till din och din m2bs istället för din och exets. 

Svar på tråden Kan man "återvinna" en vigselring? (knasig fråga)