• kicki75

Kan man "återvinna" en vigselring? (knasig fråga)

Jag ska gifta mig för andra gången (denna gång borgerligt och med bara 2 vittnen)  Har en fråga jag vill bolla rakt ut.
    Jag har kvar min förra vigselring (pga att den va väldigt speciell) En stor sten i mitten (0,65cc) och på båda sidor 3 rader med stenar.
    Nypris år 2000 var 16000:- så nu kan den väl ligga på 18-20000 i värde.
    Frågan är om man kan slipa ner och använda den igen? Eller är det helt tabu??
     Älskar den ringen oerhört, och vår ekonomi är i dagsläget inte att vi har råd att köpa en exklusiv ring. Utan kanske nån enklare.
    Hade ni kunnat använda den igen?

• Svar på tråden Kan man "återvinna" en vigselring? (knasig fråga)
  • Silketuss

Hur känner ni två? Är inte det enda viktiga hur ni känner inför att använda den ringen? Om ni tycker att det känns ok, tycker jag att ni kan använda den. Jag har de gamla vigselringarna kvar, efter första äktenskapet, och jag tänker lämna in dem för att köpa något annat, någon gång. Men för det första har jag en riktigt dålig relation till exet, för det andra var det bara enkla, tunna ringar som inte är något speciellt. Hade det varit det, hade jag nog övervägt att använda vigselringen, om det hade varit helt ok med min blivande. Det sistnämnda hade varit helt avgörande för min del. 

• Tiisa

Hej,

rent spontant känner jag: neeeeeej! Måste man ha en exklusiv ring?

Men vid närmare eftertanke så ja? Om du känner att det känns bra för dig och din nuvarande går med på det, så varför inte? :) Som sagt, den graveras ju om?

Lycka till!

• Aniara4

Det beror väl på hur du känner för den, och kanske ännu mer hur din tillkommande känner. Är den fortfarande väldigt starkt förknippad med ditt ex, eller känns den mer som "din" frikopplat från honom? Om det gamla är väldigt över och borta borde det ju eventuellt gå att ge den en ny betydelse, men det förutsätter ju att din nya verkligen är med på det!

Rent tekniskt vet jag inte vad man kan och inte kan göra det kanske går att smälta ner guldet och sätta i stenarna på ett lite annat sätt?

• petitemoi

Det är ju helt upp till er.

Tänker bara att den första ringen ju var en symbol för dig och ditt ex äktenskap och er kärlek...

Tycker det hade känts fel faktiskt:/ för nu är det ju dags att vända blad och starta ett liv med din nya man:D

• kicki75

Det är just Ringen som betyder mycket för mig. Hade den från 00-08 och min förra man är far till mina 4 barn.  Det är min blivande man som sa att det var Helt ok.  Han vill jag ska ha en ring jag gillar, och efter att ha haft denna ser jag ingen som "duger" heller.

• Aniara4

Så länge ingen av er tycker att ringen längre symboliserar ditt förra äktenskap utan att den kan "omprogrammeras" till att nu symbolisera ERT äktenskap, så är det väl inget problem. Det är ju bara ni som vet hur ni känner.

Och om omgivningen tycker det är konstigt och frågar om du har samma ring, så kan du ju svara att nej, du sålde den och köpte en ny precis likadan!

• Aniara4

Bara av nyfikenhet: har du använt ringen i mellantiden, eller har den legat i en låda?

• kicki75

Den har legat i en låda, I bland har jag tagit upp den och provat och beundrat den.

• förlovadflicka

Jag hade inte kunnat det oavsett ifall förra maken dött eller vi skiljt oss... För mig handlar ringen om en symbol för ens kärlek till någon, det är ju enbart därför man köper den för att visa att man älskar sin partner. Så då tycker jag att nya killen förtjänar en "egen" ring, strunt i vad den kostar! Men om båda ni vill det så går det ju absolut, men min fästman skulle blivit jättesårad är jag rätt säker på...

• Aniara4
    kicki75 skrev 2011-09-08 15:22:36 följande:
    Den har legat i en låda, I bland har jag tagit upp den och provat och beundrat den.
    Då blir det nog också lite mer speciellt än om du hade haft den hela tiden. Nu har den liksom legat i "karantän" ett tag. Ja, som sagt, huvudsaken är ju att det känns rätt för er båda!
Svar på tråden Kan man "återvinna" en vigselring? (knasig fråga)