• Jag han

Visa era bröllopstårtor! :)

Är lite nyfiken på vad alla ni gifta har haft för tårta. Lägg gärna in en bild och skriv vad det var för smak så jag får dreggla lite ;)

Vår var en moussetårta med smak av vit choklad och passionsfrukt.

• Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)
  • operfekt

Så här blev vår tårta, som vi faktiskt beställde från en här på bt =)
    Den bestod av chokladbottnar, vit chokladmousse & rårörda hallon, täckt av vit marsipan =)
  • blommis

Nu har jag skummat igenom hela tråden, alla 35 sidorna. Ack! Vilken fantasi! Vilka godbitar.

Bröllopet stundar den 1 september och det börjar bli högtid att boka tårta, om man säger så.

Har hittat ett konditori med egen tillverkning ganska nära hemmet. Lite dyrt (ca 45 kr/bit) men förhoppningsvis blir vi nöjda.... även om: de har endast marsipan (ej sockerpasta) och jag är aningen skeptisk till att det går att få fram riktigt snygg yta på marsipanlock.

Men men....

Vad jag funderar nu är också en ny insida. Tror Forumets samlade klokhet att:

- chokladbotten
    - hallonmousse
    - vitchockladmousse

är en bra smakkombination? Det är smaker jag gillar, men har nog aldrig ätit de tillsammans. (Det finns liksom inte längre tid för provtårtor längre...)

Också: kan man göra något med marsipanytan för att få den att bli lite slätare och inte så grovkorning som marsipan kan vara?

• LindaochJohn

Den här ska vi ha! Det blir ett monogram längst upp med några blommor runtom.
    Fyllningen är: Vániljpannacotta, nougatmousse och hallonkompott, mums!

• Chicita
    blommis skrev 2012-08-20 15:21:28 följande:
    Vi hade Chokladbottnar, sockerkaksbottnar, hallonmousse, vit chokladmousse och mörk chokladmousse i vår och den var supergod.
    Så ja det är en riktigt bra kombination som brukar passa de flesta, både traditionella och de som brukar vara mer äventyrliga 
  • Rosi

Här är våran men det är ingen bra bild på den varje tårta är ett hjärta... väntar på en bra bild.. Men det är vit marsipan och sen är det Rabarber mousse i alla lager.. så god, Fick en massa bra komerntarer om den. =)
  • M040812J
    blommis skrev 2012-08-20 15:21:28 följande:
    Nu har jag skummat igenom hela tråden, alla 35 sidorna. Ack! Vilken fantasi! Vilka godbitar.

Bröllopet stundar den 1 september och det börjar bli högtid att boka tårta, om man säger så.

Har hittat ett konditori med egen tillverkning ganska nära hemmet. Lite dyrt (ca 45 kr/bit) men förhoppningsvis blir vi nöjda.... även om: de har endast marsipan (ej sockerpasta) och jag är aningen skeptisk till att det går att få fram riktigt snygg yta på marsipanlock.

Men men....

Vad jag funderar nu är också en ny insida. Tror Forumets samlade klokhet att:

- chokladbotten
    - hallonmousse
    - vitchockladmousse

är en bra smakkombination? Det är smaker jag gillar, men har nog aldrig ätit de tillsammans. (Det finns liksom inte längre tid för provtårtor längre...)

Också: kan man göra något med marsipanytan för att få den att bli lite slätare och inte så grovkorning som marsipan kan vara?
    Jag hade nstan samma, hade mjölkchokladmousse ist för vit och det var supergott. Vit är ju lite sötare, men hallon bryter ju det rätt bra! Kanske rårörda hallon i? Blir det mer syrligt?

Jag hade nog älskat den tårtan oavsett bra smaker! 
  • Minuz

Gjorde 3 olika smakkombinationer i helgen

1)
    päronmousse
    vit chokladmousse

2)
    vit chokladmousse
    hjortrongrädde

3)
    Vit chokladmousse
    lemon curd grädde
    citronfromage

Alla var eniga om att nr 1 är godast. Men vill ha i ett lager till.

Köpte även hem bakformar till min våninmgstårta. Men ack så dumt. Den största är 40x40 cm och går inte ens in i ugnen....... Har även fått hem jordgubbs- och rabarbermousse och kiwi- och krusbärsmousse som jag ska testa.......

Chicita - just det om jag bara ska göra en mintmousse till som du sa elelr kanske ska prova med after eight och ge till gubben och se vad han tycker. Lingon? Vem vet det kanske är supergott. Kanske borde prova det med.....

Vad passar mer till päron?

• Chicita
    Minuz skrev 2012-08-21 09:11:53 följande:
    Chicita - just det om jag bara ska göra en mintmousse till som du sa elelr kanske ska prova med after eight och ge till gubben och se vad han tycker. Lingon? Vem vet det kanske är supergott. Kanske borde prova det med.....

Vad passar mer till päron?
    Jag skulle helt klart ha gjort som så här att jag skulle bakat tårta nr 1 igen (fast så liten du bara kan, nästan i muffinsform) och sen gjort några skålar med annan fyllning som skulle kunna funka till, så man kan få känna smakerna ihop.

Jag vet inte vad som mer kan gå ihop med päron och vit choklad när du nu inte får ha mörk choklad i tårtan.
    Men hallon kanske kan funka?
    Du kan ju använda den vita chokladmoussen som en "buffert" i mitten, och försöka hitta en smak som inte skär sig direkt med päron, men som funkar bra ihop med den vita chokladmoussen. 

Rabarber/ jordgubbsmoussen är jättegod. Och du kan ju alltid testa den där kiwi/krusbär

Eller varför inte bara göra en päronkompott och ha som ett lager, så du får lite textur i tårtan Glad 
  • Minuz
    Chicita skrev 2012-08-21 09:47:43 följande:
    Jag skulle helt klart ha gjort som så här att jag skulle bakat tårta nr 1 igen (fast så liten du bara kan, nästan i muffinsform) och sen gjort några skålar med annan fyllning som skulle kunna funka till, så man kan få känna smakerna ihop.
    Precis............. Har tänkt det. Göra många olika fyllningar och sedan får gubben och barnen smaka och prova tills de hittar den godaste.
    Har oxå tänkt kolla på olika krämer, eftersom jag gör päronmoussen på päronkräm och ibland har jag i hackade konserverade päron så borde jag ju lätt kunna göra olika såna mousser med kräm som bas.....

Hehe, undrar vad vi ska ha för fredagsmys fram tills det är dags? Skrattande
Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)