• Lilique

Annorlunda men framförallt billig bröllopsfest...?

Vi har stött på en riktig vägspärr. För, vad jag ber till gud är, sista gången har pengarna i vår sparkassa börjat tryta. Försäkringspremier höjs, hyran höjs, bilen går sönder (förbannade skrothög) och så mycket mera på en och samma gång. Igen. Hela vår, annars så välplanerade ekonomi, rasar i botten. Fullständig förtvivlan är ett faktum, men trots att någon högre makt uppenbarligen finner ett sadistiskt nöje i att ständigt pröva oss på liknande sätt så ska banne mig bröllopet bli av. Inget ska få stoppa oss.

Vi hade 45.000 kronor, nu har vi 9.000 och ingenting är köpt eller betalat. Inte helt idealt. Lite mer pengar hinner vi såklart spara ihop, då bröllopet är i juni, men det är inga överdrivna summor vi pratar om nu. Löjligt låga löner.

Vi har skurit ner på allting så mycket vi kan för att se var vi hamnar. Det slutade med den billigaste buffén någonsin skapad med enbart mat från Euroshopper, skum Ö&B-läsk med etiketttext på arabiska, en klänning från Lindex och silverringar. Då har vi en helt odekorerad lokal (sånär som på 40 ljusstakar för 4:-/st från IKEA) och ett mycket olyckligt brudpar.

Vi har inga som helst problem med att snåla ordentligt, men då ska det ju helst inte märkas.

Stilen är nämligen sådan att man på fullaste allvar blir snackad bakom ryggen på i resten av sitt liv samt relativt utfrusen och "mobbad" i min släkt om man inte klarar av att hålla en minnesvärd bröllopsfest. Inte så sugen på det. Nu ska man ju inte bry sig om "vad alla andra säger", men hur lätt är det när det är ens egen släkt och det inte går att komma ifrån?

Det hade suttit perfekt om det kunde regna in förslag på annorlunda, men framförallt billiga sätt att ha bröllopsfesten utformad på. Vår tanke är väl att om det är tillräckligt annorlunda (within reason), fint och roligt så märks det inte att vi inte hade råd.

ALLA tips mottages tacksammast. Mest innovativt vinner en piggelin!

• Svar på tråden Annorlunda men framförallt billig bröllopsfest...?
  • hysch

Jag känner igen mig vansinnigt mycket i ditt problem, vi har haft samma typ av motgångar på våra redan dåliga inkomster (CSN) och pengarna som en gång fanns sparade har försvunnit på nödvändigheter. Vet inte riktigt om jag spontant har några bra annorlunda idéer, men kanske kan vi iaf spåna ihop och byta spartips :) Har ni funderat på att göra knytis-buffé? Det har vi gjort i andra sammanhang (främst till julbord) och det brukar vara en hit! folk brukar tycka att det är kul, och kommer sedan stolt med sina hemrullade köttbullar eller egengravade lax :) Och ang kläder kanske du kan sy eller sy om själv, eller hitta något riktigt fint på second hand. Känner du att det inte behöver vara brudklänning i vitt så finns det mycket fint man verkligen kan fynda!

• marimekko86

Ni kan inte skjuta på bröllopet ytterligare då? så ni hinner få ihop mer pengar tänker jag? Fast samtidigt skriver du ju att ni bara SKA gifta er . Har ni saker att sälja hemma som ni egentligen inte behöver? Sånt kan ju ge pengar. Sök ett extrajobb, om du har möjlighet att jobba extra dvs.

Ni kan fynda mycket på second hand och loppisar, saker till dekoration. Om ni har ett vintage-tema på bröllopet så gör det verkligen ingenting om ljusstakar, vaser, glas etc. ser olika ut, det är det som är charmen och det blir riktigt fint Plocka in mycket från naturen och dekorera med...stenar, kvistar, blommor.!

Om gästerna har trevligt kommer de inte tänka på att ni inte lagt ut mycket pengar på bröllopet. Se till att bjuda på er själva, ha bra musik, god mat, en bra bordsplacering osv.

• hysch

Alice i underlandet-tema har jag haft på ett födelsedagsfirande, det är ganska tacksamt! Olika fat och koppar, vin i olika tekannor osv, plockmat på olika fina fat. Ni kanske inte behöver bjuda på middag, utan köra något lättare, fika eller plockmat bara?

• Lilique
    hysch skrev 2011-08-24 11:57:39 följande:
    Jag känner igen mig vansinnigt mycket i ditt problem, vi har haft samma typ av motgångar på våra redan dåliga inkomster (CSN) och pengarna som en gång fanns sparade har försvunnit på nödvändigheter. Vet inte riktigt om jag spontant har några bra annorlunda idéer, men kanske kan vi iaf spåna ihop och byta spartips :) Har ni funderat på att göra knytis-buffé? Det har vi gjort i andra sammanhang (främst till julbord) och det brukar vara en hit! folk brukar tycka att det är kul, och kommer sedan stolt med sina hemrullade köttbullar eller egengravade lax :) Och ang kläder kanske du kan sy eller sy om själv, eller hitta något riktigt fint på second hand. Känner du att det inte behöver vara brudklänning i vitt så finns det mycket fint man verkligen kan fynda!
    Knytisbuffé låter mysigt. Skriver det på förslagslistan! Har funderingar på att banta lite, bleka min gamla balklänning och använda den (om det nu är möjligt) som sista utväg.
    marimekko86 skrev 2011-08-24 12:05:26 följande:

Ni kan inte skjuta på bröllopet ytterligare då? så ni hinner få ihop mer pengar tänker jag? Fast samtidigt skriver du ju att ni bara SKA gifta er . Har ni saker att sälja hemma som ni egentligen inte behöver? Sånt kan ju ge pengar. Sök ett extrajobb, om du har möjlighet att jobba extra dvs.

Ni kan fynda mycket på second hand och loppisar, saker till dekoration. Om ni har ett vintage-tema på bröllopet så gör det verkligen ingenting om ljusstakar, vaser, glas etc. ser olika ut, det är det som är charmen och det blir riktigt fint Plocka in mycket från naturen och dekorera med...stenar, kvistar, blommor.!

Om gästerna har trevligt kommer de inte tänka på att ni inte lagt ut mycket pengar på bröllopet. Se till att bjuda på er själva, ha bra musik, god mat, en bra bordsplacering osv.

Har sålt närmre 30 par skor (det gjorde ont i hjärtat!), någon spelkonsoll och min dator, så det finns inte så mycket kvar att göra oss av med. Vår möblering är... "minimalistisk" om man säger så, så det finns inte så mycket att ta av haha.

Jag jobbar redan 9 timmar om dagen, 5 dagar i veckan - vilket är vad jag klarar av. Min sambo jobbar 40-timmarsveckor men har skrivit upp sig på "telefonpassning" som det så fint heter. Så lite extra får vi ju in där iallafall (:
  • Kattpoet

Vi gifte oss  för 10 000 kr och då var allting med i det  och jag har även efteråt gjort en fest för  2700 kr med mat till 34 vänner  och inget var Euroshopper skit.

Hur många gäster ska ni ha?  Har ni frys?  Ska ni gifta er i kyrkan och kan ni då hyra församlings lokalen?

• hysch

Får man fråga vad ni räknar med att kunna ha som budget? Vi räknar på 35 000 nu, men då är det med livemusik (4000) och en relativt hög lokalkostnad om man inte bor i sthlm (12 000). Man kan ju komma ganska långt med lite. 

• Lilique
    Kattpoet, Vi är ca 50 personer. Och jag är kulinariskt efterbliven haha. Om vi använder lokalen vi preliminärbokat så har vi frys, ja. Kyrkans församlingshem är redan bokat av paret som gifter sig en 1,5 timme innan oss.
  • Sara 120707

Hej TS!

Vi hade en liknande situation, inte så mycket pengar men jag ville ha en "fancy" bröllopsfest.

I slutändan gjorde vi så att vi gifter oss väldigt privat med bara några vittnen och en god middag för bara vårt lilla sällskap och en fin bröllopsnatt för mig och min sambo.

Två dagar senare anordnar vi en tidig eftermiddagsmottagning i en underbar lokal vi lånar av bestman. Vi fixar snittar själva och köper in mousserande. Sedan bjuder vi på en Fantastisk bröllopstårta från www.tartrummet.se med kaffe till.

På det sättet fick vi både en middag och härligt firande med släkten och en lyxig bröllopstårta.

Jag rekommenderar att ni sätter er ner och verkligen diskuterar igenom vilka delar som känns viktiga för er. Gräv inte ner er i att man måste ha trerätters och fest hela natten för alla.

De saker som var viktiga för oss var privat ceremoni, fin middag för oss på kvällen, fin bröllopsnatt, riktigt lyxig bröllopstårta och att fira med hela släkten och alla vännerna.

Lycka till !

• Fenix

T.S. Bästa sättet att spara pengar utan att det märks är nog som någon skrev tidigare ett tema som innebär lägre pris. Du kan köra ett förmiddagsbröllop med efterföljande sandwich och tårta samt något att dricka (blanda fruktsoda och vittvin om du inte har råd med riktigt bubbel) och säga att du inspirerats av det brittiska prinsbröllopet. Cocktailbjudning med sen vigsel så det är naturligt att gästerna ätit tidigare, bjud på tårta och ha dans samt eventuellt vickning eftersom det blir sent (korv med bröd duger då). Finns säkert fler lysande idéer. Sittande middag är nog det du sparar mest på att skippa. Blanda alkoholen till billiga drinkar/bål om du ska servera det och gör tårta själv alt. köp på typ ICA Maxi eller City Gross.
    Fina vita klänningar kommer finnas på alla reor nu i slutet av sommaren, hitta en som passar ditt tema istället för en klassisk brudkläning. Flera har också tipsat om Kaplans auktioner för fina ringar till låga priser, titanringar kanske även det ett alternativ?
    Ni kan fixa det hur fint som helst om ni bara får lit tid att smälta den nya budgeten, kärleken är det viktigaste och den syns.

• Kattpoet

Lilque, hur dyr är lokalen, kanske det finns en billigare bydgegård i närheten?

Så länge du inte bränner vatten kan du fixa en helt underbar och billig middag till gästerna.
    Fråga dina vänner om någon kan  hjälpa er att vara grillmaster, då kan du ha marinerade fläsk kotletter, kyckling file,  fisk,  skojig korv och grilla   , ta en kolla två månader innan i reklambladen vad som är  billigt och köp hem och frys in,  frys dem i singel pack inte stor pack, det går snabbare att tina då.   Sedan är det bara marinera köttet.

Servera till potatis sallad,  cole slaw, grönsallad   och bröd.   Det   blir billigt.

Eller så kan ni göra  minipaj som förätt ,  varmrätt   Tjärlknöl på gris och coscos sallad  och youghurtsås och efterätt tårta.

Svar på tråden Annorlunda men framförallt billig bröllopsfest...?