• popcornlotta

Hur går ni andra in i kyrkan?

Funderar på hur man ska gå in i kyrkan. Pappa leder fram till altaret, gå in hand i hand med sin blivande make, eller om man går in själv och mannen väntar vid altaret. Hur tänker ni andra göra?

• Svar på tråden Hur går ni andra in i kyrkan?
  • Flodis Hjärtat

Tllsammans. detta var för oss en självklarhet. Fanns inget annat alternativ faktiskt.

• cc2011

Prästen och min man väntade framme vid altaret på mig som gick in med min pappa =D

Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • Happy72

På lördag kommer vi gå in så här:

Vår dotter
    Minsta sonen(med ringarna i sin piratväska!)
    Våra tvillingkillar (10år)
    Bestman
    Brudtärna+marskalk
     Till "Idas Sommarvisa"

SEN
    Kommer vi
    Brud+brudgum
    Till "Bridal March-Jonathan Cain

• Marys

Först tänkte vi att min pappa skulle gå in med mig. Men så kändes det lite för "ungt"...jag är ju inte 25 längre. Har stora barn osv. Plus att det är andra gången ;) Så det får nog bli att jag går in ensam. Funderade på om mina stora barn 19-23, skulle möta mig på vägen till mannen i mitt liv :) Tycker att man ska göra det som känns rätt för de blivande. Det är så många som tycker och vill bestämma om ens bröllop. Gör det som är rätt för er så blir det bra ! Det jobbar jag på ;)

• NYC11

Vi kommer gå in med vår dotter som ska vara tärna, imellan oss, alla tre hand i hand. Jag tror det blir fint och lite annorlunda. Vi gifter oss hela familjen liksom. Dessutom är hon bara 2,5 år och jag är tveksam till om hon verkligen skulle våga gå först :)

• Iseika

Till en början ville min man inte gå in i kyrkan utan ville vänta på mig och låta mig gå in själv. Efter lite musikdiskussioner ändrade han sig för effektens skull.

Marskalen gick in först med gitarren på magen och sjöng ingångsmusiken. Efter honom kom maken och jag och efter oss tärnorna. Prästen stod redan framme och hade hälsat alla välkomna. 

• S2011

vi hade tänkt att min man skulle vänta framme vid prästen och jag gå själv.
    med tanke på hur trång gången ner till altaret var hade det dessutom varit allra lämpligast.

men... i slutänden så vart det i all förvirring ändå så att vi gick in tillsammans, vilket ju förstås var mysigt det också, men ärligt talat hade jag nog hellre gått som vi funderade på i början, för det var alldeles vansinnigt trångt och vi fick gå lite som en fällkniv för att rymmas med min stora klänning.. 

• marinao

Kattpoet: jag menade att inte sova ihop, att det var gammalmodigt Hade ifs varit mysigt att träffas på trappen, men ska gifta oss på Skansen Krona så det kan bli lite svårt. Lite kul men överraskning när man ser varandra först då musiken börjar!! Gud vad man längtar!!!!!

• marimekko86

Jag skulle vilja att vi gick in såhär:

tärna+marsalk
    tärna+marsalk
    brudparet

Vart prästen ska in vet jag inte, om han ska gå före eller efter tärnorna och marsalkarna...Sedan vet jag inte hur vår präst önskar ha det....men jag skulle vilja gå in ENSAM med min blivande man utan att ha tärnor och marsalkar osv hack i häl eller just framför. Tänker mig att de går fram till altaret och sen kommer vi in.

• Bettina

Vi gick så här

Präst-best man
    Näbbarna
    Tärnorna
    Vi 

• Blueberry

Vi kommer att gå in som följande:

Först kommer brudens mor och far.

Tätt inpå kommer brudgummens mor och far.

Efter en paus inträder brudens lillasyster som brudnäbb och stör rosblad.

Sedan kommer bruden och brudgummen gå in tillsammans.

Vi kände att det blev bäst på det viset, vi får med alla de viktigaste i våra liv men har valt att undvika brudöverlämningen.

• Aniara4
    Blueberry skrev 2011-08-28 15:39:32 följande:

Vi kommer att gå in som följande:

Först kommer brudens mor och far.

Tätt inpå kommer brudgummens mor och far.

Efter en paus inträder brudens lillasyster som brudnäbb och stör rosblad.

Sedan kommer bruden och brudgummen gå in tillsammans.

Vi kände att det blev bäst på det viset, vi får med alla de viktigaste i våra liv men har valt att undvika brudöverlämningen.

Det var ju en fin variant om man känner att man väldigt gärna vill ha med sina föräldrar i ceremonin!
  • emma2008

Vi gifter oss imorgon och efter vigseln så ska sonen döpas. Det är ingen som vet att vi ska gifta oss så såhär kommer vi gå in:

Jag och M2B
    Tärna och Bestman tillsammans med dottern som är brudnäbb
    Gudmor och Gudfar tillsammans med sonen som ska döpas

När vi går fram så sätter sig gudmor/gudfar med sonen i 1:a bänkraden

• niamh

Min fästman tyckte först det var konstigt att jag ville gå in tillsammans. Han är från Skottland och är van vid att mannen väntar vid altaret, men jag tror vi båda numera känner oss nöjda med att gå in sida vid sida. Att bli förd till altaret av min pappa har aldrig varit någon dröm eller något jag vill, ven om min far är underbar och när bruden går in ensam känns det som att det blir fel fokus. Jag vill att det ska hamna på oss båda, inte bara på mig :)

• majflicka

Vi gick in först hand i hand och strålade som två fånar. Sedan kom marskalk + tärna och sedan en tärna på efterslänten (inte som jag tänkt men orkade inte tjaffsa när prästen ville det). Sist gick prästen. Jag har personligen aldrig sett ngt alternativ till att gå in tillsammans, var underbart!  Men det blir det ju hur ni än går in;)

• helentheres

jag kommer gå in själv, vill inte att han ska se mig förrän i "sista stund"

• Aleta
    helentheres skrev 2011-09-20 14:42:19 följande:
    jag kommer gå in själv, vill inte att han ska se mig förrän i "sista stund"
    Hihi, förlåt, men det lät så roligt, ungefär som att han inte ska hinna smita när han väl får se dig "för första gången".

• sabz
    popcornlotta skrev 2011-08-23 11:56:45 följande:
    Min pappa kommer inte att överlämna mig, det har vi redan bestämmt men tycker att det är intressant att höra hur ni andra gör och varför ni valt som ni valt. Jag dömmer ingen och tycker att det är upp till var och en att fatta sina egna  beslut. Tror inte att de är så många blivade brudar som ser sig som en ägodel som lämnas över från en man till en annan.  Dessutom är det väldigt många som gifter sig i kyrkan utan att ens vara troende. Det tycker jag är värre än att överlämnas av sin pappa.
    Väldigt bra sagt!
  • gbg2012

Vi har tänkt:

Jag och m2b
    marshalk+tärna
    marshalk+tärna 

Prästen vet jag inte, står nog redan framme eller sist.  

• Marylojs

Vi hade tänkt gå in tillsammans, men den varianten att mötas halvvägs var ju himla trevlig, "vår" kyrka är byggd så att det skulle kunna bli effektfullt. Tål att kluras på.

Svar på tråden Hur går ni andra in i kyrkan?