• popcornlotta

Hur går ni andra in i kyrkan?

Funderar på hur man ska gå in i kyrkan. Pappa leder fram till altaret, gå in hand i hand med sin blivande make, eller om man går in själv och mannen väntar vid altaret. Hur tänker ni andra göra?

• Svar på tråden Hur går ni andra in i kyrkan?
  • popcornlotta

Min pappa kommer inte att överlämna mig, det har vi redan bestämmt men tycker att det är intressant att höra hur ni andra gör och varför ni valt som ni valt. Jag dömmer ingen och tycker att det är upp till var och en att fatta sina egna  beslut. Tror inte att de är så många blivade brudar som ser sig som en ägodel som lämnas över från en man till en annan.  Dessutom är det väldigt många som gifter sig i kyrkan utan att ens vara troende. Det tycker jag är värre än att överlämnas av sin pappa.

Vi vet inte hur ingången i kyrkan ska se ut. Tycker att Marianos variant låter lockande. Gå in med mina brudtärnor, näbbar och mina söner medans mannen väntar vid altaret. Vi sover också åtskilda innan bröllopet.
    Men när ska han i så fall ställa sig där framme? Går han in själv med sin bestman när gästerna satt sig eller står han där och väntar medans gästerna anländer till kyrkan? Hmmm... Inga frågor är för dumma... Eller hur?

• Aniara4
    Fru Kopparskiöld skrev 2011-08-23 11:45:57 följande:
    Jag skrev inte att ingen fick uttrycka sin egen åsikt. Jag skrev bara att jag hoppades ingen skulle bli påhoppad (då refererar jag till en annan tråd om detta där det blev så till slut).
    Nej, men många tycks uppfatta det på det sättet. Jag har också läst liknande trådar förut, och då har det nog varit betydligt fler som har känt sig påhoppade än som faktiskt har varit det. Men visst kan det balla ur till slut om missämjan hela tiden trappas upp.
  • bruden

Vi gick in så här:

Brudparet Brudnäbbar Tärna Prästen 
  • SaJo1981

Vi körde på svensk sed och tradition vilket vår präst tyckte var det bästa med, han var lite gammalmodig men vi gillade att köra på det traditionella sättet:

Först gick min bror in med näbbarna (våra söner som fyller 2 i september, dom behöve nämligen vägledning in...)
    Sen gick vi
    Sen marskalkar och tärnor två och två
    sist gick prästen! 

• Kattpoet

Marinao. det är inte alls gammalt,  det rätt så nytt påfund att inte gå in med maken, varför inte var redigt gammal modig och möta honom på kyrktrappen?

• Mariamilena80

Jag tror att det blir:

2 näbbar
    2 tärnor
    1 marsalk
    Vi

Funderade först om marsalken skulle gå tillsammans med tärnorna med jag tror det blir lite trångt.

• Syrinx
    Aniara4 skrev 2011-08-23 11:01:43 följande:
    Att pappan ska leda fram bruden har tills för några år sedan varit extremt ovanligt i Sverige, men har blivit vanligare förmodligen pga inflytandet från Hollywood-filmer. De flesta har ju trots allt sett fler bröllop på film än i verkligheten. Personligen tycker jag symboliken i den handlingen är otroligt unken, den visar ju hur den omyndiga kvinnan överlämnas från en "vårdnadshavare" till nästa som ett kolli. Sen finns det en del som bestämt hävdar att de inte alls ser den symboliken utan för dem betyder det något helt annat, vad brukar dock vara lite oklart.
    Bra formulerat! Håller med i varje ord!

Vi kommer gå in såhär:
    Brudpar
    Tärna och två marskalkar, kanske en och en
    Präst (brukar väl gå efter brudföljet?) 
  • 2 0 1 2

Vi går in tillsammans. Jag är en överemotionell bölgris och lär behöva min blivande mans styrka... Så vi kommer förmodligen gå in enligt följande;
    Präst
    Brudpar
    Tärnor (2 st)
    Tärna och marskal

• drömmer

För vår del kommer det nog bli:
    Våra 2 barn som näbbar
    ytterliggare 3 små näbbar
    Brudparet
    2 tärnor
    2 tärnor
    2 marskalkar.

Blir ett långt följe men jag kan inte sålla bland varken tärnorna eller de små näbbarna .

• bruden
    Aniara4 skrev 2011-08-23 11:01:43 följande:
    Att pappan ska leda fram bruden har tills för några år sedan varit extremt ovanligt i Sverige, men har blivit vanligare förmodligen pga inflytandet från Hollywood-filmer. De flesta har ju trots allt sett fler bröllop på film än i verkligheten. Personligen tycker jag symboliken i den handlingen är otroligt unken, den visar ju hur den omyndiga kvinnan överlämnas från en "vårdnadshavare" till nästa som ett kolli. Sen finns det en del som bestämt hävdar att de inte alls ser den symboliken utan för dem betyder det något helt annat, vad brukar dock vara lite oklart.

Den mycket gamla svenska seden är att brudparet går in i kyrkan tillsammans, som två vuxna, självständiga individer som valt äktenskapet tillsammans.

En variant som kan vara fin är att de kommer in från varsitt håll i kyrkan, i de fall kyrkan är byggd så att det passar, och möts på mitten, för att sedan gå ut tillsammans.
    Kunde f*n i mig inte skrivit det bättre själv
Svar på tråden Hur går ni andra in i kyrkan?