• Äldre 23 Aug 10:52
    8508 visningar
    40 svar
    40
    8508

    Hur går ni andra in i kyrkan?

    Funderar på hur man ska gå in i kyrkan. Pappa leder fram till altaret, gå in hand i hand med sin blivande make, eller om man går in själv och mannen väntar vid altaret. Hur tänker ni andra göra?

  • Svar på tråden Hur går ni andra in i kyrkan?
  • Pinkgr­ape
    Äldre 23 Aug 10:58
    #1

    För oss var det självklart. Jag och min man sida vid sida. Bröllopet handlar om oss två, vår kärlek till varandra och valet vi gjort att bli man och hustru. Jag ville asolut gå brevid min blivande, min älskade. Vi gick alltså in sida vid sida och ut gick vi hand i hand :)

    Vi gick såhär:

    - Präst
    - Brudnäbb
    - Brudpar
    - Tärnor (2st)
    - Marskalker (2st)
    - Marskalker (2st)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Aniara­4
    Äldre 23 Aug 11:01
    #2

    Haha, du har just öppnat en "can of worms" eftersom den här frågan brukar leda till hetsiga diskussioner. Få se om folk kan hålla sig lugna den här gången...

    Att pappan ska leda fram bruden har tills för några år sedan varit extremt ovanligt i Sverige, men har blivit vanligare förmodligen pga inflytandet från Hollywood-filmer. De flesta har ju trots allt sett fler bröllop på film än i verkligheten. Personligen tycker jag symboliken i den handlingen är otroligt unken, den visar ju hur den omyndiga kvinnan överlämnas från en "vårdnadshavare" till nästa som ett kolli. Sen finns det en del som bestämt hävdar att de inte alls ser den symboliken utan för dem betyder det något helt annat, vad brukar dock vara lite oklart.

    Den mycket gamla svenska seden är att brudparet går in i kyrkan tillsammans, som två vuxna, självständiga individer som valt äktenskapet tillsammans.

    En variant som kan vara fin är att de kommer in från varsitt håll i kyrkan, i de fall kyrkan är byggd så att det passar, och möts på mitten, för att sedan gå ut tillsammans.

  • Fru Koppar­skiöld
    Äldre 23 Aug 11:10
    #3

    Hur man vill gå in i kyrkan är upp till var och en. Och jag hoppas inte detta blir en tråd där folk hoppar på varandra bara för att man har olika åsikter.


    Gör det som känns bra helt enkelt!

  • Vickym­b
    Äldre 23 Aug 11:17
    #4

    Jag gifte mig i Danmark som fortfarande kör ganska starkt på traditionen att fadern leder upp bruden i kyrkan...det är rätt ovanligt att man går gemensamt upp om man blir vigd i kyrkan.
    Eftersom min pappa inte kunde leda mig fram (han är sjuk och sitter i rullstol) så gick jag själv upp...vilket också är ganska ovanligt i Danmark. Jag gick in till tonerna från änglagård och seriöst hade det största smilet ever...det var underbart att se min blivande vänta på mig...han hade lika stort smil =D
    Prästen sa att det var den vackraste uppgång hon hade sett för det gick inte att ta miste på min lycka på väg upp till min blivande man.


  • Aniara­4
    Äldre 23 Aug 11:21
    #5
    Fru Kopparskiöld skrev 2011-08-23 11:10:56 följande:

    Hur man vill gå in i kyrkan är upp till var och en. Och jag hoppas inte detta blir en tråd där folk hoppar på varandra bara för att man har olika åsikter.


    Gör det som känns bra helt enkelt!


    Det är stor skillnad mellan att säga "jag tycker/tycker inte att X är ett bra sätt att göra saker på" och att säga åt andra vad de ska göra. Självklart ska var och en göra det som känns rätt för dem. Jag tror inte någon har för avsikt att ta reda på var någon annan på BT ska gifta sig och åka dit och börja dra och slita i dem för att de ska gå in på det sätt som man själv tycker är det bästa. Men det blir lite väl lågt i tak om man inte får uttrycka några åsikter alls. En del upplever det som ett personligt påhopp så fort någon uttrycker en annan åsikt än deras egen, och då blir det ju lite svårt att diskutera.
  • marina­o
    Äldre 23 Aug 11:23
    #6

    Vi tänkte vara super gammalmodiga och sova ifrån varandra natten innan. Sedan kommer min blivande stå därframme med sina bestmen, medans mina två tärnor går in och sedan kommer jag och min 8-åriga dotter in hand i hand! Man får göra precis som Man själv vill!!

  • Äldre 23 Aug 11:30
    #7

    Något som jag tycker känns lite jobbigt, oavsett om man är för eller emot brudöverlämning, är alla de brudpar som säger "Vi ska vara traditionella så pappa leder mig in". Det är tradition i många anglosaxiska länder, och även i vissa delar av Norge och Danmark som någon nämnde. Men jag tycker det är tråkigt att folk har så dålig koll på svensk historia och svenska seder att de inte vet att tradition i Svenska kyrkan är att man går in tillsammans (och har gjort sedan 1300-talet).

    På samma sätt tycker jag det känns tråkigt när man ska mannens efternamn för "man har alltid gjort så", när det i själva verket inte var så vanligt förrän det kom en tvingade lag i början på 1900-talet. Innan dess var det vanligt att man behöll sina respektive efternamn.

    Eller när man i Sverige tror att lucia med ljus i håret och rött band i midjan är en urgammal tradition, när det i själva verket är mer eller mindre är resultatet av en tävling i en veckotidning. Missförstå mig rätt, jag älskar verkligen lucia

  • Aleta
    Äldre 23 Aug 11:36
    #8

    Vi gick in tillsammans.

    Vill man vara lite gammalmodig på svenskt vis så fixar mannen brudbuketten och lämnar över den på kyrktrappan där man ses för att sedan gå in hand i hand.

    I många svenska kyrkor är brudöverlämning inte tillåten, så det är inte alls upp till den enskilda personen om man inte väljer borgerlig vigsel, bestämmer man själv.

    Man behöver inte hoppa på varandra för att man har olika åsikter, men man behöver inte heller omedelbart känna sig påhoppad när någon har andra åsikter än en själv... 

  • Fru Koppar­skiöld
    Äldre 23 Aug 11:45
    #9
    Aniara4 skrev 2011-08-23 11:21:05 följande:
    Det är stor skillnad mellan att säga "jag tycker/tycker inte att X är ett bra sätt att göra saker på" och att säga åt andra vad de ska göra. Självklart ska var och en göra det som känns rätt för dem. Jag tror inte någon har för avsikt att ta reda på var någon annan på BT ska gifta sig och åka dit och börja dra och slita i dem för att de ska gå in på det sätt som man själv tycker är det bästa. Men det blir lite väl lågt i tak om man inte får uttrycka några åsikter alls. En del upplever det som ett personligt påhopp så fort någon uttrycker en annan åsikt än deras egen, och då blir det ju lite svårt att diskutera.
    Jag skrev inte att ingen fick uttrycka sin egen åsikt. Jag skrev bara att jag hoppades ingen skulle bli påhoppad (då refererar jag till en annan tråd om detta där det blev så till slut).
    Jag tycker det är bra att ventilera sina åsikter, men man kan uttrycka sig på olika sätt, det var det enda jag menade och inget annat.
  • Beauti­ful Disast­er
    Äldre 23 Aug 11:51
    #10

    Vi gick in såhär:

    Tärnor 2st
    Marskalkar 2st
    och sedan VI

    Först hade jag tänkt gå in med mina tärnor och att min make skulle stå och vänta på mig där framme,
    men prästen blev så osäker om man kunde göra så i denna kyrka, så vi slöt bort det  


    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
Svar på tråden Hur går ni andra in i kyrkan?