• Äldre 19 Aug 12:48
    11653 visningar
    14 svar
    14
    11653

    Bröllop i Skövdetrakten 2012

    Jag tycker att det skulle vara smidigt med lite tips om allt i bröllopsväg i Skövdetrakten.

    Vi gifter oss som det ser ut just nu i Mariestad den 1:a september nästa år, men vi bor i västerås - så 90% av planeringen sker på distans... Vi letar för tillfället lokal och cateringfirma (vi har ett par tre olika alternativ vi väljer mellan)

    Finns det ingen annan som också ska gifta sig i Skövdetrakten nästa sommar?

  • Svar på tråden Bröllop i Skövdetrakten 2012
  • Äldre 1 Sep 08:36
    #1

    Hej!
    Om ni undrar något så kanske jag kan vara till lite hjälp för jag har bott där förut i många år.
    Staden har ju ändrats lite men ställ frågor så kanske jag kan hjälpa till på något.
    Mvh Tz

  • Äldre 1 Sep 08:44
    #2

    Har du förslag på lokaler?

  • Äldre 23 Sep 16:39
    #3

    Ett flott och fint ställe är ju uppe på berget Billingehus med milsvid utsikt. Man kan sitta vid maten bredvid stora fönster så ser man utsikten också. Hotell Billingen nere i stan ett stenkast från stationen är ju också väldigt fint och gammal stil både ute och inne i lokalerna.
    Ja det var 2 förslag. De är nog inte de billigaste men vet ju inte vad ni tänkt er. Det finns ju andra ställe såsom exempelvis Karstorp, Knistad, bygdegårdar mm. Var är ni ifrån? Vill ni ha mer info bilder eller något mer?

  • hannel­ipann
    Äldre 23 Sep 17:13
    #4

    Hej!

    Jag är från Skövde så vi kollade också på trakten, men bestämde oss för Linköping. Några ställen som kan vara värt att kolla upp:

    - Karstorps herrgård i Skövde (890 kr för tre-rätters inkl fördrink, snittar, vin, avec och nattamat) då får man också tillgång till deras bastu o pool etc. för ev efterfest för gästerna. De kan bo på stället.
    - Moholms herrgård utanför Mariestad (ca 4-500 för tre-rätters, alkohol kostar dubbelt upp mot systemet). Här får inte alla plats att bo, man får fixa buss, jättefint ställe, sa min mamma som var där o kollade.
    - Hjällö Slott utanför Hjo (kostar några tusen att hyra och sen caterar man o fixar egen alkohol). här får inte alla plats att bo. Jag fick dock lite spökkänsla när jag var där, då det inte direkt var renoverat, men tar man sig tid att fixa och pynta kan man säkert få det fint!

    Hade vi haft festen på Karstorp så hade vi nog valt Säters kyrka - jättegullig och fin väg mellan Karstorp och kyrkan. Alternativt i Våmbs kyrka, som är jättegullig, men för liten för oss (max 50 pers).

    Lindas klipphörna i Skövde är en bra frisör! Hon tar dock ca 2000 kronor för en brudfrilla :/

    Lycka till!

  • Äldre 23 Sep 17:54
    #5
    Tarzan66 skrev 2011-09-23 16:39:38 följande:
    Ett flott och fint ställe är ju uppe på berget Billingehus med milsvid utsikt. Man kan sitta vid maten bredvid stora fönster så ser man utsikten också. Hotell Billingen nere i stan ett stenkast från stationen är ju också väldigt fint och gammal stil både ute och inne i lokalerna.
    Ja det var 2 förslag. De är nog inte de billigaste men vet ju inte vad ni tänkt er. Det finns ju andra ställe såsom exempelvis Karstorp, Knistad, bygdegårdar mm. Var är ni ifrån? Vill ni ha mer info bilder eller något mer?
    Jag kommer från Skövde, han från Mariestad - vi flyttade tillsammans därifrån förra året och bor nu i Västerås. Varken First hotell uppe på billingen eller hotell billingen nerae vid resecentrum är intressant. Vi fick så dåligt bemötande när vi plamnerade studentbalen förra året att det inte är värt det. Det var dåligt organiserat från båda håll så vi vill inte riskera det igen.

    Efter lite kontakt med församlingen i Mariestad lutar det nu åt Leksbergs kyrka (eller ja, det är mer eller mindre bestämt) och där får vi låna församlingshemmet gratis över lördag och söndag - så det lutar åt det just nu och så caterar vi dit mat etc.
    hannelipann skrev 2011-09-23 17:13:41 följande:
    Hej!

    Jag är från Skövde så vi kollade också på trakten, men bestämde oss för Linköping. Några ställen som kan vara värt att kolla upp:

    - Karstorps herrgård i Skövde (890 kr för tre-rätters inkl fördrink, snittar, vin, avec och nattamat) då får man också tillgång till deras bastu o pool etc. för ev efterfest för gästerna. De kan bo på stället.
    - Moholms herrgård utanför Mariestad (ca 4-500 för tre-rätters, alkohol kostar dubbelt upp mot systemet). Här får inte alla plats att bo, man får fixa buss, jättefint ställe, sa min mamma som var där o kollade.
    - Hjällö Slott utanför Hjo (kostar några tusen att hyra och sen caterar man o fixar egen alkohol). här får inte alla plats att bo. Jag fick dock lite spökkänsla när jag var där, då det inte direkt var renoverat, men tar man sig tid att fixa och pynta kan man säkert få det fint!

    Hade vi haft festen på Karstorp så hade vi nog valt Säters kyrka - jättegullig och fin väg mellan Karstorp och kyrkan. Alternativt i Våmbs kyrka, som är jättegullig, men för liten för oss (max 50 pers).

    Lindas klipphörna i Skövde är en bra frisör! Hon tar dock ca 2000 kronor för en brudfrilla :/

    Lycka till!
    Moholm har jag varit i kontakt med - vi fick en offert på typ 900kr för trerätters och så alkohol till dubbla priset mot systemet... Vilket är lite väl dyrt tyckte vi. Vi är ju båda studenter, så nu lutar det, som jag skrev ovan åt församlingshemmet i Mariestad och att vi helt enkelt caterar mat dit och så - tydligen får vi servera vin/öl/cider där med, vilket var precis vad vi tänkte servera i alkoholväg så...

    Frisörtips är välkommet däremot - jag har inte riktigt bestämt om jag ska spara ut håret eller om jag ska ha det klippa kort igen, klipper jag kort jag kan ju fixa frisyren själv, har jag långt vill jag nog fixa det hos frisör... Svåra val..

    Har ni gift er än?
  • Äldre 24 Sep 15:09
    #6

    Ja om ni går utanför Skövde så är Leksbergs kyrka ett bra val. Promenadavstånd till lokalen efteråt också för det är ju väldigt nära. Lycka till!

  • Äldre 24 Sep 15:20
    #7
    Tarzan66 skrev 2011-09-24 15:09:17 följande:
    Ja om ni går utanför Skövde så är Leksbergs kyrka ett bra val. Promenadavstånd till lokalen efteråt också för det är ju väldigt nära. Lycka till!
    Jo, han kommer ju från mariestad också och mina föräldrar gifte sig där när jag var liten och jag har flera släktingar som är begravda där och så. Och promenadavståndet är ju trevligt - även om vi nog gärna åker en sväng med någon bil först :P
  • Äldre 24 Sep 18:12
    #8

    Har ni tankar ang. bil har jag en del tips om ni är intresserade.

  • Äldre 24 Sep 18:15
    #9
    Tarzan66 skrev 2011-09-24 18:12:47 följande:
    Har ni tankar ang. bil har jag en del tips om ni är intresserade.
    Bilar har vi gott om i familjen så det ska inte vara något problem, det finns mustanger och grejer åt flera håll så :)
  • Äldre 24 Sep 18:22
    #10

    Ok! Hoppas det blir bra allt samt fint väder. När är det?
    Mvh Tz

  • Äldre 24 Sep 19:41
    #11

    1:a september lutar det åt :)

  • Äldre 21 Sep 17:05
    #12

    Hur gick det med erat bröllop?
    Blev det som ni planerade tidigare?

  • Äldre 21 Sep 21:58
    #13

    Haha nej, inte ett dugg. Fortfarande inte gifta tyvärr...

    Vi åkte på semester istället. Som studenter så räcker ju inte pengarna till allt. Tyvärr. Men nu har min farmor blivit sjuk så vi ska ta tag i det innan någon hinner försvinna från oss...

    Men planerna kvarstår ju, vi ska bara spara ihop pengarna :)

  • Erdna Nord
    Äldre 10 Dec 17:39
    #14

    Hej!

    Jag fotade ett bröllop i Mariestad i somras och tänkte att det skulle vara kul för dig att se! Vigseln hölls i Leksberg kyrka så det är ju likt era planer. Bruden fixades på Självfallet, brudgummen på Hotell Wictoria. Sedan åkte vi runt, bl.a. tog vi porträttbilder på Ekudden, nere i hamnen (nya lägenheterna på ekudden) samt i gamla stan. Därefter bar det av till Leksberg kyrka där vigsel och familjebilder togs. Efter det åkte vi ut till Laxhall där festen hölls. Brudparet anlände dit med ångbåt medans gästerna minglade med en drink på bryggan.

    Här är länken: WE ARE WEDDING PHOTOGRAPHERS

    Detta bröllop publicerades även på www.dittbröllop.se idag :)

     

Svar på tråden Bröllop i Skövdetrakten 2012