• Lebendig

    Umebrudar 2011/12

    Hej alla!

    Jag har legat nere ett tag nu men nu är jag på språng igen! Vi gifter oss i Åmsele kyrka den 4 augusti 2012!

    Håller just nu på att spåna på festhäftet...

    Och vi har inte bestämt mat ännu och det stressar mig eftersom jag inte vet var vår budget kommer att landa! Dock kommer vi inte att passera 100000, då får det bli sparsamt på några fronter. Vi har bjudit 80 personer och kommer ha barn med. Vi kommer inte heller att ta kuvertavgift men det var ett svårt beslut att fatta!

  • Lebendig

    Jag har börjat så smått planera för bordplaceringen, trots att jag inte ens vet vilka som kommer! Försöker redan nu tänka ut vilka som hör ihop då familjerna är tokolika varandra. Ja det blir sannerligen en utmaning! Vågar nästan säga nu att det blir det svåraste att få ihop...

  • Lebendig

    Det värsta bröllopet jag varit på var det där man inte kände någon som satt i direkt anslutning till en själv, det var hemskt!

    Men jag undrar hur hårt håller ni på traditionerna vad gäller bordsplacering? Kille tjej, närmaste släkten närmast brudparet. Sätter ni brudens föräldrar bredvid brudparet och sedan brudgummens bredvid brudens osv? Tycker det är jättesvårt. Har inte heller bestämt om jag/vi vill göra som förväntats eller som jag tror att de kommer trivas. Måste ju kanske blanda släkterna.. Eftersom vi har så många som kommer långt ifrån funderar vi på att ha en litet mingelparty dagen innan så att gästerna har tid att lära känna varandra lite mer. Så blir det kanske inte lika stelt på bröllopsdagen... Jag vet inte

  • Lebendig
    Annars så kör ju vi lite annorlunda jämfört med hur man "brukar" eftersom vi har vigsel med bröllopsmiddag en dag med familjerna och fest en annan dag. På festen har vi alltså inga föräldrar, mor- och farföräldrar osv utan enbart vänner. Det kändes mest rätt för oss.
    Mycket intressant upplägg! Hade kanske tagit eter det om det inte är så att våra vänner vill delta på vigseln, de ser verkligen framemot det och de bor utspridda över hela landet! Jag tror dock man kan ha roligt ändå, hoppas det iaf.

    Vi hade även funderat på att ha fast bordsplacering under maten och sedan till tårtan så är det fritt men vad tror ni om det?
  • Lebendig

    Sedan tänkte jag på det här med frisör. Jag är så grymt nljd med min frisör och hon har klippt mig i åtta år. Så hon känner mitt hår utan och innan. Dessutom har vi redan nu börjat prova ut en färg som ska passa mig bra.

  • Lebendig

    Göstas loge ligger visserligen inte centralt men det ligger vid vattnet. Och de ordnar transport för gästerna också, givetvis mot kostnad.

  • Lebendig
    marimekko86 skrev 2011-09-05 21:39:27 följande:
    Vi chansar på att det är ledigt dagen innan....14 dagar innan får man hyra även dagen innan bröllopet för 500 spänn, så vi hoppas på det.! Vem ska hyra i oktober liksom, skittrist månad jue :-P Annars tar vi smällen då och kör på hårt som fan så tidigt som möjligt vi bara får. Jag får ha mina "slavar" som får och duka och grejja. Då får vi i sånna fall duka hemma först och ta kort så de vet hur allt ska stå och se ut och så får de duka medan jag fixar mig själv, fotas mm.

    Men vi tror och hoppas att det kommer vara ledigt...ska ringa nu i veckan och fråga...kanske vi bokar dagen innan om de hört nåt om nån som funderar...då skulle det kosta 2000 spänn. Men vi vill gärna ha is i magen
    Ja jösses vilket märkligt system! Vi har ganska tur med vår lokal. Den kostar 1500 för dagen (då ingar allt porslin och möblemang, bastu osv). Vi bokade även dagen innan och efter för 100 kronor per dag. Det var en kostnad vi uppskattade! Dessutom, den är en biosalong i vanliga fall har vi ett grymt ljudssystem, samt att de kan bygga upp en scen för hela 150 kronor extra...Städningen av hela lokalen kostade 1000 kronor. Gissa om vi valde att kräla oss dit på söndagen för att städa? Vi är mycket nöjda med upplägget!
  • Lebendig
    marimekko86 skrev 2011-09-05 21:39:27 följande:
    Vi chansar på att det är ledigt dagen innan....14 dagar innan får man hyra även dagen innan bröllopet för 500 spänn, så vi hoppas på det.! Vem ska hyra i oktober liksom, skittrist månad jue :-P Annars tar vi smällen då och kör på hårt som fan så tidigt som möjligt vi bara får. Jag får ha mina "slavar" som får och duka och grejja. Då får vi i sånna fall duka hemma först och ta kort så de vet hur allt ska stå och se ut och så får de duka medan jag fixar mig själv, fotas mm.

    Men vi tror och hoppas att det kommer vara ledigt...ska ringa nu i veckan och fråga...kanske vi bokar dagen innan om de hört nåt om nån som funderar...då skulle det kosta 2000 spänn. Men vi vill gärna ha is i magen
    Förresten, jag önskar att jag hade lika mycket is i magen. Jag skulle aldrig klara av att inte få vara med att duka, eller att någon annan gör den överhuvudtaget. Det tar också ganska så lång tid. Vilken tid ska ni gifta er och hur många gäster har ni? När vi dukade för min brors bröllop i sommar så var vi sex stycken som hjälptes åt med dukning och lätt dekoration (lite fiburduk i taket). Då behövde vi bära fram stolar och bord också. Det tog oss ca fem timmar att ordna för 45 gäster på sex personer.

    Sedan vad har de för uthyrningsregler på Fabriken = när får  ni tillträde till lokalen på den dag som ni bokat den? Eftersom ni ska ha ett bröllop tycker jag att de knappast kan boka in en aktivitet dagen innan som sträcker sig långt ut på natten. När ska de då hinna städa undan och göra klart för att ni ska komma? Så kanske kommer det löna sig för er att ha is i magen, för jag tycker att en aktivitet dagen innan låter helt orimlig, beroende på när ni enligt kontrakt har tillträde till lokalen på er dag.

    Nu kanske det blev lite snurrigt men jag hoppas du/ni förstår...
  • Lebendig
    Insanire skrev 2011-09-06 18:32:41 följande:
    Hej alla!
    Håller på att leta catering till bröllopet nästa juli.
    Läste någonstans att Annas är uppbokade hela sommaren, och Jösta har precis tackat nej då han hade en bröllopsbokning på Fabriken.

    Kan ni tipsa mig om någon annan bra cateringfirma i Umeå??
    Jag har hört gott om Biffens mat, biffensmat.se, och var i kontakt med honom. Tyvärr var han bokad just vår dag men han gav ett mycket proffsigt intryck, jag blev imponerad (och det blir jag sällan). Annas pratade jag med häromdagen och vi ska träffas på måndag för att gå igenom eventuellt middag. Så ring dem... De tar lätt två bröllop samma dag enligt Anna själv och det verkade inte helt smockat.

    julibrudUmeå: Jag skulle aldrig klara av att ha sådan is i magen, jag skulle direkt boka dagen innan. I värsta fall få tillgång till lokalen klockan tolv och sedan kanske ha vigsel klockan 15. Hu nej.

    Min frisör kommer att göra min makeup också. Smidigt och enkelt!
  • Lebendig
    marimekko86 skrev 2011-09-06 22:54:24 följande:
    Man får lokalen vid 12 om de har haft fest dagen innan och måste städa lokalen, men blir den klar tidigare får man den ju tidigare. 14 dagar innan vigseln får vi som sagt hyra lokalen redan dagen innan för 500 spänn, och som det ser ut nu är den ledig än, så vi avvaktar, annars kostar det 2000 att hyra den om vi hyr den redan nu....vi funderar fortfarande :-P Tur vi har is i magen, vi ids helt enkelt inte stressa upp oss över det och oktober är som sagt inget fest och bröllopsmånad, turligt nog med tanke på ALLT

    Vigseln startar 16.00 så får vi lokalen vid 11-12 ska mina vänner hinna dekorera den då allting kommer vara klart dagen innan (blommor och dekorationer mm), bara att ställa ut allting på borden, fixa bordsplaceringen och annat lulllull. Resten fixar Jösta och hans gäng, de dukar ju ut alla tallrikar, glas mm, vi bara pyntar. Vi kommer inte hänga nåt i taken eller så om vi inte får lokalen på fredagen, då skippar vi sånt eftersom det tar tid. Vi är 80 st.
    Ok, lite mindre stress när ni inte behöver ställa ut porslin och så! Men det var ett hutlöst pris att ta 4000 för att boka dagen innan med längre än två veckors framförhållning, särskilt med tanke på att lokalen redan kostar 10000! Jaja, den är skitfin och praktiskt, tyvärr utanför vår budget. Fast när jag tänker efter är det kanske inte så hutlöst, för det innebär ju att de inte kan ha någon annan aktivitet dagen innan... Det är bara för att vi fick så snuskigt billig lokal som jag tycker det är rysligt dyrt... :)

    Vad gäller sminkning förresten. Jag önskar att jag kunde gå till någon MUA men av alla de ggr jag blivit sminkad har de överdrivit, trots att jag bett om något diskret!  Min frisör däremot är bra, men inte utbildad. Sminkar mig bäst själv, men är det någon dag som jag vill bli omhändertagen och ompysslad av andra så är det på min bröllopsdag! Så därför tänker jag slänga pengarna i sjön den dagen... Det jag vet om Red and Black är att de är hårstylister, inte frisörer. Det betyder inte att de är sämre på uppsättningar för det men de är inte lika utbildade som frisörer och de klipper inte. Sedan ingår det tydligen inte heller konsultation eller provuppsättning i priset av vad jag har hört.

    Sedan sa min frisör att det kan vara ganska praktiskt om man hittar någon som kan göra både och, det är ett stressmoment mindre. Hon har gjort en hel del brudar och enligt henne så är all förflyttning en grym tidstjuv på bröllopsdagen. Det är de tips jag har fått.
Svar på tråden Umebrudar 2011/12