• Anonym (dåliga nerver))

Att ta en tablett mot nervositeten...

Ville bara höra om det är fler som tänkt lika..
    Jag blir så himla nervös, särskilt i stora grupper..
    får hög puls och darrar.. så att det syns verkligen!
    Jag har tänkt ta en betablockerare på vår stora dag,
    jag vet av erfarenhet att det funkar toppen just för ändamålet...
    Fler med samma problem eller någon med en annan lösning på problemet?

• Svar på tråden Att ta en tablett mot nervositeten...
  • Topsy
    Anonym skrev 2011-08-02 20:16:05 följande:
    Haha...vem säger att man kommer ihåg något ändå?
    Så sant, så sant!Skrattande
  • Anonym

Det kanske ger henne en placeboeffekt =)

• Anonym (ex-KI student)

vi brukade köra med betablockerare under redovisningar hela tiden...som alla andra nämnt den ger ingen lugnande effekt men sänker pulsen och förhindrar hjärtklappningen.

tabletten är helt safe och du kan ta 1 en halvtimme innan festen/ceremonin

• durrasflikka
    Anonym skrev 2011-08-02 20:16:05 följande:
    Haha...vem säger att man kommer ihåg något ändå?
    Såg ett klipp med en kille som precis gift sig i USA och precis innan bruden kom in så sa prästen till honom att fokusera på hur hon ser ut när hon kommer in och kom ihåg det för resten av vigslen kommer du att glömma bort. Inspelningen gjordes några minuter efter vigseln och han minns nästan bara hur vacker hon var på vägen fram till altaret.
  • Anonym

Vet precis vad du menar, får själv ofta ångestattacker när jag minst anar det, ofta vid trevliga saker som bio, fikor,shoppingrunder osv....Är skitskraj att det ska förstöra brölllopet för mig och TRO mig hade jag haft tillgång till något lugnade så hade jag definitivt tagit det!!

• Anonym (annan undran)

Jag tror inte att jag kommer att vara mer än normalt nervös på vigsel, men jag ha ett annat problem. Jag är orolig för att jag inte ska kunna sova på natten innan bröllopet. Det händer ganska ofta när jag är lite stressad att jag inte kan somna. Ibland sover jag ingenting på en natt. Jag har därför fått två sömntabletter av en släkting och jag tänker ta en av dem om jag inte kan somna på kvällen.

• Anonym
    Anonym (annan undran) skrev 2011-08-06 22:21:18 följande:
    Jag tror inte att jag kommer att vara mer än normalt nervös på vigsel, men jag ha ett annat problem. Jag är orolig för att jag inte ska kunna sova på natten innan bröllopet. Det händer ganska ofta när jag är lite stressad att jag inte kan somna. Ibland sover jag ingenting på en natt. Jag har därför fått två sömntabletter av en släkting och jag tänker ta en av dem om jag inte kan somna på kvällen.
    Har du testat dem innan?
    Jag käkar sömntabletter ochjag lovar dig det tar ca 3-4 veckor innan kroppen vänjer sig med att inte vara trött under dagen. Jag hade definitvt inte tagit sömntabletter om jag inte är van vid det. När jag haft uppehåll och börjar ta tabletter igen så reagera jag på så sätt att jag är konstant trött och har minnesluckor under dagen. Jag har jätte problem att ta mig upp, är inte hungrig och känner mig nästintill överkörd av en lastbil.

Testa innan så du vet hur du reagerar på dem.

• Kattpoet

Sedan finns det ju olika sömntabletter,  vissa är bara för att man ska somna in och andra för att man ska fortsätta sova.  Min make har de som ska för att somna in, de klubbar honom rätt så snabbt och han sover gott.

Jag fick prova de som gör att man ska forsätta sova och mardrömmarna jag fick var inte värt det. 

• ElinFalk85

jag har inte läst igenom alla inlägg!
    hör efter med doktorn om du kan få atrarax utskrivet, jag har den som allergimedicin ibland men den kan även ges som lugnande. ta dock inte för mkt för man blir "full" av dom och kan somna.

• Anonym
    ElinFalk85 skrev 2011-08-08 00:46:52 följande:
    jag har inte läst igenom alla inlägg!
    hör efter med doktorn om du kan få atrarax utskrivet, jag har den som allergimedicin ibland men den kan även ges som lugnande. ta dock inte för mkt för man blir "full" av dom och kan somna.
    Och det tycker du är en bra risk att ta innan ett bröllop, att ta receptbelagda preparat som ger dessa biverkningar? Om man sedan vill dricka alkohol under kvällen (det vill ju iofs inte alla) så är det väl ett ganska dumt sätt att "lugna sig" inför vigseln.

Jag tycker det är riktigt oansvarigt att som lekman tipsa om olika receptbelagda preparat och doseringar. Även om det krävs en läkare för att skriva ut den så är det ju inte så svårt att som patient läsa på vilka symptom som krävs för att få det utskrivet och sedan självdosera.
  • Anonym (annan undran)
    Anonym skrev 2011-08-07 01:39:20 följande:
    Har du testat dem innan?
    Jag käkar sömntabletter ochjag lovar dig det tar ca 3-4 veckor innan kroppen vänjer sig med att inte vara trött under dagen. Jag hade definitvt inte tagit sömntabletter om jag inte är van vid det. När jag haft uppehåll och börjar ta tabletter igen så reagera jag på så sätt att jag är konstant trött och har minnesluckor under dagen. Jag har jätte problem att ta mig upp, är inte hungrig och känner mig nästintill överkörd av en lastbil.

Testa innan så du vet hur du reagerar på dem.

Jag fick två stycken så jag har en att testa med, men jag har inte gjort det ännu, just av att jag egentligen inte vill ta dem, men samtidigt att riskera att inte sova någonting liksom... Hon jag fick dem av sa att man inte känner sig trött på dagen, men det kanske är skillnad om man inte är van vid dem. Jag hade det lugnt på jobbet två veckor innan min semester och nu har jag semester tills bröllopet. Nu har jag faktiskt sovit rätt så bra, så jag hoppas att jag är inne i en god cirkel.
  • Kattpoet

Annan undran,  ja för henne de kanske funkar men det betyder inte att de funkar för dig.  Har du problem med att somna, gå till doktorn och får  en medicin som funkar för dig. Man ska inte låna andras mediciner, det är bara dumt.

• Anonym (annan undran)
    Kattpoet skrev 2011-08-08 09:45:08 följande:
    Annan undran,  ja för henne de kanske funkar men det betyder inte att de funkar för dig.  Har du problem med att somna, gå till doktorn och får  en medicin som funkar för dig. Man ska inte låna andras mediciner, det är bara dumt.
    Var hos läkare för några år sedan, då hade jag problem med att jag somnade me vaknade mitt i natten och då funkar inte sömntabletter, så vi kom fram till att jag inte blev hjälpt av det. Nu är det så att när jag väl somnar så sover jag. Men jag tror att det är stressrelaterat och jag vill ju egentligen ta bort stressen, så därför har jag inte gått till läkare än (har inte hunnit ).

Om jag ska ta dem så måste jag ju prova dem en gång innan, det vet jag.
  • Kattpoet

Jamen då behöver du insomnings tabletter och inte sömntabletter, det finns en drös nya på marknaden nu.

• Anonym (Psykpersonal)

Det är skillnad på insomningstabletter och sömntabletter, precis som det är skillnad på att ha svårt att somna in och att vakna mitt i natten.

Svar på tråden Att ta en tablett mot nervositeten...