• Anonym (dåliga nerver))

Att ta en tablett mot nervositeten...

Ville bara höra om det är fler som tänkt lika..
    Jag blir så himla nervös, särskilt i stora grupper..
    får hög puls och darrar.. så att det syns verkligen!
    Jag har tänkt ta en betablockerare på vår stora dag,
    jag vet av erfarenhet att det funkar toppen just för ändamålet...
    Fler med samma problem eller någon med en annan lösning på problemet?

• Svar på tråden Att ta en tablett mot nervositeten...
  • Anonym

Om du testat förr och vet hur du reagerar på det så visst men det du beskriver känner jag så väl igen. Jag tränar varje dag med andningen. Låååånga djupa andetag. Finn lugnet i rösten... Finn lugnet i kroppen...Finn styrkan i dig. Den finns där! Foksera, det är bara din familj dina vänner som älskar dig. Andas... finn lugnet. Denna typ av nervpåfrestande situation tampas man med varje dag om det ligger för en, bröllop, dop,storhandla,hålla föredrag...you name it... så det gäller att finna en långtida hållbar väg bortom preparaten. Finna styrkan i dig!

• JustMeAndMyLove

Absolut kan tabletter hjälpa. Eller ja, det gör de. Frågan är om du kommer gilla den effekten.
    Jag skulle nog kunna ta en lugnande innan bröllopet för at slippa skakningar, darrande röst osv. men då skulle jag också somna efter ceremonin, inte kunna ta så mycket som en klunk vin, skulle vara avtrubbad och ha lite suddigt minne från dagen.

Mitt tipps är att prata med en läkare. Få lugnande utskriven och ge dig fan på att ställa till med en situation du nästan inte klarar av. När du är så nervös/rädd/skakis att du nästan ballar ur tar du tabletten. Fungerar den så kan du klara av allt du stöter på - med tabletten i fickan.

För mig rä det så i alla fall. Lider av panikångest sydrom sen jag var 12 år gammal. Det jag behöver för att hantera allt och lite till är kontroll. När jag nästan går in i ett anfall behöver jag bara hämta en tablett. Plötsligt vet jag med 100% säkerhet att jag själv har kontroll på läget och att jag själv kan avbryta mitt mående när jag vill.

Tycker med andra ord lugnande hjälper mer i fickan än i magen ;) 

Är det inte så pass illa? Då är det bara bita ihop, man klarar mer än man tror! 

• Anonym

Använd den medicin som passar dig, men prata med en läkare först.
    Har man allvarliga besvär och behöver hjälp så kanske det inte hjälper att andas lugnt.
    Lycka till!  

• Anonym

Men ts... Varför starta tråden om du redan bestämt dig för att ta en tablett och egentligen inte är intresserad av av åsikter från oss andra?? och varför har du så neg inställning mot en hutt alkohål om du tar åt dig av neg. Feedback om betablock?? Du bad ju om åsikt ev annat alt. ...??

• Aleta

Det brukar ju ryktas om att vissa kändisar tar betablockerar innan de ska uppträda så varför inte?

Det är ju inte lugnande vi pratar om, så drogad blir man väl inte? Visst hämmar det upptagningen av adrenalin - typ? 

• JustMeAndMyLove
    Aleta skrev 2011-08-02 20:55:30 följande:
    Det brukar ju ryktas om att vissa kändisar tar betablockerar innan de ska uppträda så varför inte?

Det är ju inte lugnande vi pratar om, så drogad blir man väl inte? Visst hämmar det upptagningen av adrenalin - typ? 
    Jag har testat betablockerare men kände ingen skillnad alls :/
    Måste var aväldigt svag effekt? 
  • Anonym

okej...två saker vill jag säga för att rätta er.

1. Det är inget lugnande om jag förstått det rätt.

2.  Hon frågade inte om vad vi tyckte utan om det var någon mer som tänkt samma sak. Läs tråden för guds skull...

• mamma56

HALLÅ !!!

Betablockare ger INGEN lugnande effekt, ingenting som känns,MEN den sänker blodtryck och puls litegrann.
    Används därför också som blodtrycksmedicin.

• Anonym
    mamma56 skrev 2011-08-02 21:21:54 följande:
    HALLÅ !!!

Betablockare ger INGEN lugnande effekt, ingenting som känns,MEN den sänker blodtryck och puls litegrann.
    Används därför också som blodtrycksmedicin.
    Sa ju det:-P haha!
  • mamma56
    Anonym skrev 2011-08-02 21:39:53 följande:
    Sa ju det:-P haha!

Skrattande

Svar på tråden Att ta en tablett mot nervositeten...