• MillanK

Hjälp, jag är så svartsjuk!!!

Jag blir tokig på mig själv och min dumma svartsjuka!

Levde tidigare i ett 10 år långt förhållande och hade aldrig några som helst antydningar på att vara svartsjuk. Jag var den som avslutade det förhållandet (alldeles för många år för sent).
    Har sedan träffat han med stort H! Vi har varit tillsammans i drygt 2 år nu och vi har det otroligt bra, är sååå rätt för varandra. Vi är båda drygt 30 år och har naturligtvis mycket med oss i "bagaget" från det förflutna. Han har liksom jag varit sambo förut, fast 2 ggr, men hade varit singel i ca ett halvår när vi träffades.

I början hade han en väldig kontakt med sitt senaste ex vilket gjorde att min svartsjuka satte fart (varför sån kontakt med ett ex kunde jag inte förstå då, de hade inga barn ihop el.dyl).

Jag vet att han älskar mig och BARA mig, men ändå känner jag ett hugg i hjärtat varje gång detta med ex kommer upp. Jag blir sur, vill älta och älta i det (gjorde ni så, sa du så till henne...bla bla) och så blir allt bara fel. *suck*

Jag är inte svartsjuk och orolig när han går ut på krogen utan endast när det gäller hans ex.

Går svartsjuka nånsin över...finns det fler som känner som jag????

Kram&kram Milla

• Svar på tråden Hjälp, jag är så svartsjuk!!!
  • sweden

Hej kan tyvärr inte förstå det här, det finns miljoner nya manniskör att träffa och umgås med sin nya partner, varför skulle jag vilja umgås med min ex för och utsätta min nya partner för obehågliga känslor?
    Slut en gång, alltid slut, Sorry

• Ettolrach

sweden, tillbringar man 10 år eller mer med någon som man av olika orsaker inte fortsätter att leva ihop med som partner så är det inte så svart-vitt. Visst är det slut, men vänskapen måste inte vara slut.

Har man dessutom gemensamma vänner som man umgås med och inte vill ska behöva välja "sida" så kanske det inte är så svart/vitt hela tiden.

Eller menar du att gemensamma vänner sedan mer än 10 år tillbaka ska tvingas välja?

Alla separationer efterföljs inte av bitterhet utan kan ibland ge liv till en ny sorts relation. Att umgås med sitt ex behöver inte ha något alls att göra med att man vill ha exet tillbaka, det kan ha andra orsaker, som att man gillar varandras vänskap men inte vil/kan leva ihop i ett parförhållande längre.

• sweden

Håller med dig, med då ska man inte klaga.

• Ettolrach

Nej, man väljer ju själv.

• villrådig 35åring

Ursäkta MillanK att jag går ifrån ämnet men jag började totalt hyperventilera då jag fick syn på Barons inlägg - vilken J.vla idiot Du är tillsammans med!!!

Att du inte ber honom dra ända in i aftonsången!? Skulle Du vara onormalt svartsjuk? Tvärtom det är helt NATURLIGT att man blir svartsjuk då ens partner beter sig som Din. Jag tycker seriöst att du ska packa ihop hans prylar och ställa utanför ingången nästa gång det inträffar -jag tycker att det där liknar psykisk misshandel mer än någonting annat. Ta dig ur - det är du värd - han har ju fått ditt ego att hamna under nollnivån och då är hela förhållandet väldigt snett. Var är hans respekt för dig?

Ta dig ur - kvickt!
    kram

• Cynthia

Äntligen läser jag någon som är precis som jag!! Jag är svartsjuk på ex, men ALDRIG på nya tjejer när han är ute eller så!! Jag tycker också det verkar helt knäppt, men det har väl att göra med att de gjorde så mycket tillsammans, att det var hon som gjorde slut och jag därför inbillar mig att om hon ville få honom tillbaka så hade han valt henne och så inbillar jag mig att han ibland tänker på henne eller tittar på tjejer som påminner om henne!!! Det är destruktivt och osunt, men vad ska man göra?!? Vi har varit tillsammans i snart 2 år och det var slut mellan dem 6 månader innan vi blev tillsammans, men ändå kan jag ibland gå förbi hennes hem eller må så fruktansvärt dåligt när jag ser nåt foto på henne, ser henne på stan eller hör hennes namn!!! Undrar hur lång tid det kommer att ta innan hon helt försvinner från min hjärna?!? Han nämner ALDRIG henne och har ingen som helst kontakt med henne, men i början av vår relation skröt han lite om henne, vilket jag fortfarande tänker på!!! Han påpekat för honom flera har inte nämnt att jag tänker på henne det senaste halvåret....det vore ju pinsamt!!!

• LillaLoppan

MillanK, jag förstår dig helt och fullt och sitter i själv i en liknande situation!
    Min pojkvän har nämligen också kontakt med sitt ex. Vi har varit tillsammans i över ett år och när vi blev tillsammans så hade det varit slut mellan dom i 2-3 månader.
    I början tänkte jag att hon kanske hörde av sig för att det var svårt för henne att släppa ett så långt förhållande. Men det blev värre och hon verkar inte tycka om mig (vi har aldrig träffas) och bara det tycker jag är ett varningstecken. Hon verkar inte riktigt ha kommit över honom och ringer stup i kvarten och jag gillar det INTE! För ett par veckor sedan ringde hon typ 10 gånger 04:30 på natten! Det var visserligen en lördag men ändå...
    Jag har sagt till pojkvännen att jag absolut inte gillar att hon håller på så att mitt tålamod är slut för den damen men han tycker bara att jag överdriver när det gäller henne. Han säger att han vet att jag inte gillar att hon hör av sig men att dom fortfarande är vänner och det finns inget som jag kan göra för att ändra på det.
    MillanK, hur kom det sig att han bröt med henne? Var det helt och hållet hans eget beslut eller fick du honom till det på nåt sätt?
    Du har ingenting att vara orolig för, han bröt med sitt ex för din skull för att visa hur mycket han älskar dig och vill vara med JUST DIG! Men visst är det så att man gärna vill veta en del om den personen som har varit en stor del i pojkvännens/mannens liv tidigare.

• Ejnie

Baron,

- Om han har varit otrogen i TRE MÅNADER under ett 9 månadersförhållande...
    - Om han säjer att han vill träffa andra tjejer utan att berätta om att du finns...
    - Om du har förlåtit honom hans otrohet, MEN han lägger skuld på dej för att du är orolig och svartssjuk och vill få dig att känna dig onormal...

... då har jag bara ett råd - be honom packa väskorna och dra.

På din beskrivning låter det som att du är mer en bekvämlighetsinrättning än en flickvän, nån att åka hem till när han har lust, men där du inte får säja till om någonting eller följa med nånstans.

Du (som alla andra) är värd en man som uppskattar och respekterar dig!

• LillaLoppan

Baron, snälla, söta, rara, den här relationen är inte bra för dig.
    Oavsett hur snäll och go han än är så kan det aldrig (enligt mig) väga upp hans otroligt fula och dåliga betende!
    Om jag var du så hade jag lämnat honom genast! En sån människa kan du klara dig utan, garanterat!!!

• MillanK.

Trådtstartarn här

Hej LillaLoppan!
    Han bröt med sitt ex för att till slut gick hon för långt. Hon ville inte ha honom tillbaka tror jag men hon ville inte heller att nån annan skulle ha honom! *knepigt* Grejen var bara att alla andra utom han själv insåg vad hon höll på det, enligt honom "var de bara vänner"...

Men sen när hon började ringa och gråta och var sur för att hon inte fick komma med oss på fester till hans killkompisar m.m. då sa min kille och numera sambo till henne att det är lika bra att de bryter kontakten, vilket han gjorde.
    Detta var för över ett år sedan och så här i efterhand förstår min sambo hur knepigt allting var dig både för mig och honom.

Visst kan man ha kontakt med sitt ex, men man måste låta varandra ha sin frihet eftersom man inte längre är tillsammans, man har nya liv och man kan inte styra över varandra längre.

Nu är jag lycklig, han älskar bara mig (och jag är bara svartsjuk i smyg nu

Kram på er!
    /Millan

• LillaLoppan

MillanK, jaha då är det bara för mig att vänta på att han själv inser att hennes del av deras relation inte är sund. Vi har bråkat om det i två dagar och kommer ingen vart för han förstår verkligen inte att jag tycker att vissa saker hon gör är opassande när han har ett nytt förhållande.
    Idag tog jag allt mitt pick och pack och åkte hem till mig och jag hoppas att han fattar vinken.

Svar på tråden Hjälp, jag är så svartsjuk!!!