• MillanK

Hjälp, jag är så svartsjuk!!!

Jag blir tokig på mig själv och min dumma svartsjuka!

Levde tidigare i ett 10 år långt förhållande och hade aldrig några som helst antydningar på att vara svartsjuk. Jag var den som avslutade det förhållandet (alldeles för många år för sent).
    Har sedan träffat han med stort H! Vi har varit tillsammans i drygt 2 år nu och vi har det otroligt bra, är sååå rätt för varandra. Vi är båda drygt 30 år och har naturligtvis mycket med oss i "bagaget" från det förflutna. Han har liksom jag varit sambo förut, fast 2 ggr, men hade varit singel i ca ett halvår när vi träffades.

I början hade han en väldig kontakt med sitt senaste ex vilket gjorde att min svartsjuka satte fart (varför sån kontakt med ett ex kunde jag inte förstå då, de hade inga barn ihop el.dyl).

Jag vet att han älskar mig och BARA mig, men ändå känner jag ett hugg i hjärtat varje gång detta med ex kommer upp. Jag blir sur, vill älta och älta i det (gjorde ni så, sa du så till henne...bla bla) och så blir allt bara fel. *suck*

Jag är inte svartsjuk och orolig när han går ut på krogen utan endast när det gäller hans ex.

Går svartsjuka nånsin över...finns det fler som känner som jag????

Kram&kram Milla

• Svar på tråden Hjälp, jag är så svartsjuk!!!
  • Kicker

Kanske kunde du tala med honom om saken..? Undrar också lite över varför han vill hålla kontakt med sitt ex, det tycker inte jag är okej.

• Ettolrach

Prata med honom eller prata med en utomstående proffissionell perosn med erfarenhet av svartsjukeproblem.

Det är inte särskilt underligt att ha kontakt med ett ex, kärleken må vara över, men man kan ha vänskapsband och t e x gemensamma vänner som man inte vill skära ut ur sitt liv för att ett förhållande tagit slut.

Det går inte att avhjälpa svartsjuka med att partnern ska styras att göra si eller så. Problemet sitter inom en själv och det är där det ska åtgärdas, inte med att styra vilka ens partner träffar.

• HilleD

Hej tjejen!

Jag är en person som har ganska tät kontakt med mina två senaste x. Den näst sista eftersom vi jobbar tillsammans på mitt extrajobb (ser honom inte ens som ett x längre eftersom det har varit slut så länge - om det inte vore för jobbet skulle vi förmodligen inte ha någon kontakt) samt att jag har kontakt med den killen jag precis gjort slut med när jag träffade min nuvarande. Det var jag som gjorde slut vid båda tillfällena och vi skildes som vänner.

Jag vet inte om detta lugnar dig, men jag har inte några som helst känslor för dessa personer idag (inga romantiska iaf) men jag tycker hemskt mycket om dem som personer. Skulle dock inte ens tänka tanken på att göra något förbjudet med dem - de är ju avslutade kapitel för min del. Skulle inte ta i dem med tång ens:D

Min sambo har sagt några gånger att han tycker att det är lite jobbigt att jag har kontakt med den "sista" eftersom det är privat vi umgås (umgås=en kaffe var tredje månad kanske samt att vi har en del gemensamma vänner från vår utbildning där vi träffades). Men jag vet att han känner till att jag tycker att det är roligt att träffa honom ibland (särskilt eftersom vi är i samma branch) och utbyta lite tankar och erfarenheter som nyutexade jurister. Jag brukar alltid berätta om jag får sms från honom och så så att min sambo ska veta att jag inte döljer något för honom. Och han tycker att det är ok iallafall.

Trots detta har jag full förståelse för hur du känner. Skulle också kunna reagera precis som du gör. Men om jag går till mig själv så inser jag att jag aldrig skulle vilja ha med X:en att göra i ett förhållande igen. Däremot kan man ju ha saker gemensamt ändå - ofta följer vänskap med kärleken. Och iallafall för mig tog kärleken slut och den lär inte komma tillbaka - nu har jag ju dessutom min alldeles underbara sambo!!

Kram och hoppas att mitt förvirrade inlägg kan hjälpa dig något iaf

• MillanK

Tack för svaren!

Nu är det så att min kille inte har kontakt med sitt senaste ex längre, han bröt med henne pga min skull. Hon ringde nämligen honom varje vecka hem eller till jobbet om allt möjligt. Ju mer allvarligt det blev mellan H och mig desto mer aktiv blev hon! Hon ville följa med på fester med oss och hans kompisar och grät o förde liv när hon inte fick. Till slut orkade ingen av oss med henne och H bröt all kontakt med ex:et.

Jag tror att min svartsjuka bottnar i att det var HON som gjorde slut med honom...men han säger att så här i efterhand var det det bästa som kunnat hända...och nu har han ju träffat den bäste( svartsjuka jag!)

Oj så det kan vara ibland...

• Ellte

Jag har levt i samma helvete! Jag var inte alls sotis på nya bekanskaper men riktigt otäckt svartsjuk på hans ex. (två st, men särskilt en) ... Det höll i sig i flera år och det var bara min stenhårda _vilja_ att hålla mig "normal" och hans ständiga övertyganden om att hon faktiskt var GLÖMD som fick mig att fixa det. Först nu...efter snart sju år tillsammans, varav fyraårig förlovning och ett år gammalt äktenskap, är det helt borta... Och det är sååå jäkla skööönt!

Stå ut! Kämpa emot! HÖR din kille när han säger att det är DU som är hans kärlek! Låt dig inte gräva ner dig själv! Ägna din energi åt annat! Älta det inte men prata om det om du behöver!

KRAM!

• MillanK

Tack gulliga Ellte...ditt svar värmde *kram på dig*

Kramis Millan

• Baron

Jag förstår dig precis! Jag har samma problem! Dock VET jag att min pojkvän har varit otrogen mot mig. Vi har varit tillsammans i 9 månader och de tre mellersta månaderna var han med en tjej i Danmark. Han åkte till och med dit och tillbringade påsken med henne, till mig sa han att han var tvungen dit på grund av ett projekt med jobbet. Att jag kom det berodde på att jag kände att något var fel. Det var så mycket som inte höll ihop när han talade. Jag tittade därför på hans mobilräkning när den kom och där fick jag bekräftelse på min farhåga. Han hävdade dock att hon var en stackars nyss frånskild kompis från Uppsalatiden, som tagit kontakt med honom för att få råd och stöd i sin sorg. Visst de hade träffats när han var i Danmark, men det var ingenting som hände dem emellan. De var bara ute och tog en promenad i två timmar.....
    (i somras fann jag bilder från påsken, sända ifrån henne med massa kärleksyttringar i. På bilderna poserar han bland annat naken i en bubbelpool med ett vinglas i handen)
    Mitt andra problem med honom är att han brukar använda orden: "Du FÅR inte följa med för jag vill åka dit själv" Det gäller bland annat sk spelmansstämmor, som varar i några dagar ett par gånger varje år. sisådär 9 ggr. Samtidigt krävs jag på förståelse för att musiken tar mycket av hans tid. Min pojkvän ser absolut inget fel i att dela tält med EN annan tjej. Inte heller ser han något fel i att dela tält eller rum med sina gamla ex. Det är sådant han uttryckligen sagt åt mig att jag ska skita i. Han tycker också att det är helt ok att knyta nya kontakter med andra tjejer, som han inte berättar för att jag finns. Som han säger: Varför ska jag berätta det???? I helgen var han på spelmansstämma. Han delade stuga med EN tjej som jag aldrig har träffat och som inte vet om att jag existerar. Detta ska jag acceptera rakt av enligt honom. Jag får överhuvudtaget inte ha någon som helst synpunkt. Det för att jag är så OOOOOOtroligt svartsjuk! Han uppger att han aldrig någonsin har träffat på någon så svartsjuk tjej som mig någon gång i hela sitt liv.
    Så någon....är jag allvarligt sjukligt svartsjuk som han säger, eller finns det någon som skulle reagera med lika mycket ledsenhet och uppgivenhet som jag känner? Jag har allvarliga funderingar på att avsluta relationen för det räcker ju inte med att jag förlåtit en otrohet, som jag dessutom överhudtaget INTE FICK/FÅR nämna överhuvudtaget.

• karinda

Jag har provat på båda sidorna, att vara svartsjuk och ha en partner som är svartsjuk. Med min make förekommer dock ingen svartsjuka åt någotdera hållet och det är så SKÖNT. Svartsjuka är oftast destruktivt.

Självklart måste det vara ok att ha kontakt med gamla ex om den andra är med på det, men annars måste man nog välja. Till MillanK har jag inget att tillägga efter Elltes superkloka inlägg, mer än att jag hejar på dig! Hoppas att du också kommer över det!

Men till Baron vill jag säga att det låter osunt, det du berättar. Nu får vi i och för sig bara din vinkling, men om det är som du säger tycker jag att det låter helt förfärligt. Så kan ni inte ha det! Och om inte han kan tänka sig att ta hänsyn till dig är det bästa nog att göra slut. Du ska inte behöva bli behandlad på det viset! Sådeså!

• majs

Jag är kompis med alla mina ex. och det är så jag vill ha det.
    I alla fallen har mina tidigare relationer slutat i vänskap och en vänskap som är viktig för mig.
    Vänskap är det viktigaste som finns.
    Min sambo har ibland haft svårt att hantera denna vänskap. Det beror ju mycket på att han tänker på det i "sexuella" termer när det gäller detta och jag kan förstå att det blir jobbigt.
    Men med tiden har han lärt sig att det inte finns några som helst sexuella känslor kvar hos mig för någon av mina ex och sakta har han börjat acceptera att de bara är vänner.
    Några av dem ungås även han med.

Det är ibland svårt, men det enda man kan göra är ju att lita på det ens partner säger när han eller hon säger att exet inte har någon betydelse. För vad annars kan man göra?
    Att gå och förtäras av det mår ingen bra av. Det är ju slut mellan dem och det är ju allt man kan lita till.

Till Baron vill jag bara säga liksom tidigare inlägg: om det är sant som du skriver så LÄMNA HONOM!!!!!!! Det låter extremt osunt det du berättar. Det låter som att han dikterar alla villkor i ert förhållande och sedan skyller ifrån sig på din svartsjuka. Det var det jää....
    Usch!
    Att förlåta en otrohet och sedan inte få lov att bearbeta den tillsammans med sin partner är ju en helt vidrig situation. Nej, sparka ut honom säger jag.

Kram

• Sydneybruden

Baron,
    Haller med ovanstaende talare, hur fasen kan han sitta och saga att du inte FAR tala om otroheten over huvud taget?? Om du ar ledsen/sarad/ tvivlar pa ert forhallande sa maste ni prata om det, hur tror han att det ska bli battre annars??

Nej det later inte alls halsosamt i langden.

Nu vill jag inte kidnappa MillanK:s trad, men det gor mig riktigt upprord nar killar beter sig sa illa.

Till MillanK: jag forstar hur du menar med att det kanns otryggt att hon brot upp och inte han, man vill ju att det ska vara han som har gjort slut med sitt ex for att hon var sa hemsk... om det var hon som gjorde slut sa tror man pa nat satt att han kanske vill ha tillbaka henne...
    men sa funkar det ju inte i verkliga livet. Som Ellte sa (hon ar alltid sa klok!), HOR vad han sager nar han sager att han alskar dig. Filtrera inte ut det positiva han sager och koncentrera dig pa det negativa, gor tvartom!

Svar på tråden Hjälp, jag är så svartsjuk!!!