• Pinkgrape

Pälsängrar, hur blir man av med såna?

Ja, idag upptäckte vi att hela lägenheten är full av små larver - pälsängrar.

Vi har inte fullt 4 veckor kvar till bröllopet, väldigt mycket att göra och vi vill ju dessutom hinna ha lite semester. Nu dyker detta upp. Jag orkar inte, vill inte och hinner inte!!!

Hur blir man enklast och snabbast av med denna skiten? Någon som vet?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Pälsängrar, hur blir man av med såna?
  • 1700tal
    Pinkgrape skrev 2011-07-18 15:32:18 följande:
    Men om det då är ägg kvar i kläderna, så kan vi ju inte sanera något alls här hemma förrän efter bröllopet?

Vi har ringt hyresvärden nu, som var väldigt trevlig Förvånad Han skulle ringa Anticimex på en gång.
    Skönt att hyresvärden verkar vettig och ta det på allvar iaf. Kanske kan anticimex ge dig utförliga instuktioner över hur saneringen ska gå till (eftersom ni bor kvar i samma lgnht, inte flyttar). Så man inte gör en sån miss som med sopborsten och så är man tillbaka på ruta ett igen.
  • 1700tal

Men din brudklänning har väl inte kommit än väl? Kanske kan du hänga den hos nån annan tills bröllopet?

• Pinkgrape

Jag har ju andra brudklänningar hemma.

Det jag undrar mest över nu är tex soffan och madrasserna till sängen. Sanerar anticimex även det? Nej? Måste vi slänga och köpa nytt? Kan man få ut något på försäkringen då?

Vi ringer och ringer till folksam, men självklart är ingen handläggare ledig nu.

Vi har ju precis ALLA våra kläder liggandes i klädkammaren. Vi har bara en klädkammare (mer en garderob typ) och för att rymma allt så måste vi ha det liggandes. Inget hänger alltså.

Väskor? Skor? Hur är det med sånt då? Sminkborstar? Jag förvarar ju även det där.

Ååååh.. jag har panik och ingen svarar när vi ringer :P

• sandis1977

Ånej, fy fan vad jag tycker synd om er!!!
    Hoppas det löser sig till det bästa.

• Pinkgrape

Tack :) Hyresvärden skulle ringa anticimex idag, så vi hoppas att det ska bli åtgärdat snart. Tydligen har våra grannar under oss också såna och de påstår att det finns mycket av dom i källaren också.

• SloveP

Hoppas försäkringsbolaget hjälper er. iom att ni kanske måste evakueras på grund av sanering med hälsovådlig spray så kanske ni tillomed kan få hjälp med annat boende under tiden? Och de kanske hjälper med tvättning av alla kläder, möbler osv.
    Usch! Jag lider med er.

• Pinkgrape

Ja, fast försäkringsbolaget hjälper ju bara om något blivit förstört och skadat. Tex om soffan inte går att rädda, så kan vi få ut det på hemförsäkringen. Om anticimex sanerar, så behöver vi nog bara vara hemifrån i ett par dygn.

• Chicita

Vi fick såna i ett hotellrum på det förra hotellet jag jobbade på. Vi hade haft utländska långliggare där. Såna som inte ville ha städning varje dag...

Anticimex kom 5 ggr och sanerade det rummet innan vi fick bukt med dom. Vi slängde täcken, kuddar och bäddmadrasser. Till slut så stängde vi hela hotellet en vecka under lågsäsong så fick dom spruta hela hotellet för säkerhets skull eftersom dom kom tillbaka flera gånger...

Kolla om någon har en frysbox. Då kan ni slänga ner kläder och lite andra större saker i den. Bara ni gör rent boxen efteråt så ska det ju inte vara någon fara för dom som lånar ut den...
    Annars kanske hyresvärden kan skaffa fram en frysbox som ni drabbade kan låna i tur och ordning?

• Pinkgrape

Vi har bokat en bastu där vi ska ställa in lite soffkuddar, mattor och dotterns mjukdjur. Min blivandes kostym ska frysas.

Usch, var det så mycket som behövdes för att bli av med dom? Måste ju bli något liknande här då, eftersom dom finns i hela huset.

• Aniara4

Den här tråden gav mig mardrömmar på riktigt i natt. Skrikandes Jag var nästan på väg att gå upp och röja ur alla garderoberna mitt i natten! Hoppas saneringen inte blir lika traumatisk för er...

• EmmaStina

Har inte blivit drabbad själv, men min syster och svåger hade sådana här för några årsedan.

De frös in nästan alla textilier och tvättade nogrannt på hög temperatur det som gick. Deras hyresvärd hade avtal med anticimex som kom och sprutade i hela lägenheten och de fick inte vara där på några dagar (minns ej hur länge). Denna sprutning måste även ta de som lever i möblerna för de har inte köpt ny soffa eller fotöljer och jag tror inte de köpt nya sängar heller.

Hoppas anticimex har hört av sig och ni kan få bukt med odjuren snart!

Svar på tråden Pälsängrar, hur blir man av med såna?