• Pinkgrape

Pälsängrar, hur blir man av med såna?

Ja, idag upptäckte vi att hela lägenheten är full av små larver - pälsängrar.

Vi har inte fullt 4 veckor kvar till bröllopet, väldigt mycket att göra och vi vill ju dessutom hinna ha lite semester. Nu dyker detta upp. Jag orkar inte, vill inte och hinner inte!!!

Hur blir man enklast och snabbast av med denna skiten? Någon som vet?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Pälsängrar, hur blir man av med såna?
  • Aniara4
    Pinkgrape skrev 2011-07-18 15:18:38 följande:
    Vår lägenhet är också sådan som är full av små skrymslen och vrår. Det finns springor överallt och det tar nog minst en månad om man ska gå igenom allt.

Vi bor i hyresrätt, vad har man egentligen rätt till då?

Vi har tyvärr en sån där otroligt besvärlig hyresvärd som absolut inte vill lägga ner varken tid eller pengar på huset, överhuvudtaget. De i lägenheten ovanför fick vattenläcka i badrummet för ett halvår sedan och det är ännu inte renoverat klart. När de ringde och frågade när det skulle bli klart, så fick de veta att det blir när blir, om det inte passade.. ja, då kunde de ju flytta.
    Hyresvärdar har i regel tecknat avtal, som en försäkring, med ett skadedjursföretag. De betalar en viss summa i månaden och så kan hyresgästerna ringa om det händer nåt. Men jag vet inte om det är obligatoriskt, och har ni en dumsnål och lat hyresvärd kanske den har struntat i det.

Kanske kan ni hålla efter så gott det går genom att tvätta kläder och hänga upp dem (gör inte som jag och släng kläder på golvet...) och spraya Radar i golvspringorna, och så sanerar ni allting ordentligt om och när ni flyttar.

Men låt för Guds skull inte er sjuka dotter komma i närheten när ni sprayar!
  • Pinkgrape

Vad gör man med soffor, madrasser och såna större saker?

Tvätta kläderna i maskinen går ju bra. Vi kan nog ta dom till våra föräldrar efter tvätt, så de inte kommer upp i lägenheten igen. Städningen lär ta år och dar och vi tänker absolut inte speja med dottern hemma! Hon får sova borta under tiden vi pysslar med detta.

Fy faaaaaaaaaan så less jag är!

Min blivandes kostym? Brudklänningarna? Vad ska vi göra med det? Slänga och köpa nytt? Man kan ju inte köra det i maskinen på hög värme!

• Dejli

Det kan ni säkert hänga i något värmeskåp istället för torktumlare, alternativt frysa det. Det fanns en del tips på länken jag la in ovan, från Anticimex:

"Textilier bör skakas och borstas mycket noggrant. De kan tvättas, värmebehandlas (ca +60°C) eller/och frysas (ca -18°C)."

• 1700tal
    Pinkgrape skrev 2011-07-18 15:25:56 följande:
    Vad gör man med soffor, madrasser och såna större saker?

Tvätta kläderna i maskinen går ju bra. Vi kan nog ta dom till våra föräldrar efter tvätt, så de inte kommer upp i lägenheten igen. Städningen lär ta år och dar och vi tänker absolut inte speja med dottern hemma! Hon får sova borta under tiden vi pysslar med detta.

Fy faaaaaaaaaan så less jag är!

Min blivandes kostym? Brudklänningarna? Vad ska vi göra med det? Slänga och köpa nytt? Man kan ju inte köra det i maskinen på hög värme!
    Känner med dig.. De stora sakerna, möbler osv verkar ju värst. Men återigen, kan du inte ringa anticimex och fråga vad man brukar göra med dem? De kan ju inte heller sanera en soffa...

Men bröllopskläderna kanske du kan prova att tvätta i maskin efter bröllopet (om kläderna ändå går förlorade annars), Miceme tvättade ju deras kläder efter deras trash the dress-dag om du minns. Det gick hur bra som helst, trots blingbling och massa tyg.
  • 1700tal

Ja, frysa de ömtåliga kläderna är ju smart...

• Pinkgrape

Men om det då är ägg kvar i kläderna, så kan vi ju inte sanera något alls här hemma förrän efter bröllopet?

Vi har ringt hyresvärden nu, som var väldigt trevlig Förvånad Han skulle ringa Anticimex på en gång.

• Dejli
    Pinkgrape skrev 2011-07-18 15:30:48 följande:
    Vart hittar man värmeskåp och hur fryser man en soffa?
    Torkskåp som brukar finnas i tvättstugor räcker säkert bra, tror de kommer upp i 60 grader med råge. Om det är syntetmaterial i kläderna skulle jag nog hellre lägga dem i frysen. Vet inte var man hittar en så stor frys, det hade ju varit enklare om det vore mitt i vintern (det har ju varit kallt så det räcker de senaste åren hos oss iaf...)
  • Aniara4

Aaaaaarrrrggghh! Jag fick en ångestattack av de där bilderna! Skrikandes
    Fast jag som alltid ska vara lite märkvärdig hade helsvarta baggar, som enligt Anticimex (dit jag gick med ett levande exemplar fångat i en filmburk) var amerikansk änger. Misstänker att jag fick med mig dem hem när jag bodde utomlands, för i Sverige är de tydligen rätt ovanliga.

Om kläderna har hängt på galge och inte legat på en hylla eller i en låda så kan de ha klarat sig. Är det dessutom syntetmaterial (brudklänningar är ju ofta det) är det ännu bättre.

Svar på tråden Pälsängrar, hur blir man av med såna?