• Pinkgrape

Pälsängrar, hur blir man av med såna?

Ja, idag upptäckte vi att hela lägenheten är full av små larver - pälsängrar.

Vi har inte fullt 4 veckor kvar till bröllopet, väldigt mycket att göra och vi vill ju dessutom hinna ha lite semester. Nu dyker detta upp. Jag orkar inte, vill inte och hinner inte!!!

Hur blir man enklast och snabbast av med denna skiten? Någon som vet?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Pälsängrar, hur blir man av med såna?
  • 1700tal

Oj, har du ringt anticimex och frågat? De lever ju under och bakom lister utmed golvet men frågan är om man kan utrota dem själv?

• Aniara4

Å nek, skitjobbigt! Jag vill egentligen inte skrämma upp er och stressa er mer just nu, men de är seriöst apjobbiga. Jag är fortfarande traumatiserad flera år efteråt och kan få mardrömmar om kryp i sängen. (Men då hade jag en väldigt stor invasion också, som jag inte orkade tackla på en gång utan lät det hela gå överstyr.)

Vad man behöver göra är att tvätta alla textilier och lägga dem i lufttät förvaring (alternativt om man kan förvara dem någon annanstans direkt efter tvätten och tills man har sanerat. Sen ska man dammsuga noga överallt och särskilt i springorna vid golvlisten eftersom det är deras favoritställe.

Sen måste det sprejas. Bor ni i hyreslägenhet brukar det stå i porten vilket företag hyresvärden har avtal med, det brukar inte kosta ett öre för hyresgästen att anlita dem då. Annars få ni själva ringa Anticimex eller liknande. Kan tillägga att jag sjläv har avvärjt ett mindre angrepp med hjälp av Radar (jag hade den stora invasionen i min förrförra lägenhet, och det visade sig att några små rackare hade följt med i flytten och börjat föröka sig trots att jag var så noga med allt när jag flyttade), men det är inte vad som rekommenderas.

Efter besprutningen bör man inte sova där minst en natt, och man ska inte torka golvet på 4 veckor tror jag det är. Det kan ta ett tag innan alla ägg kläcks så att larverna kryper ut på giftet och dör.

Pälsängrar lever på kläder, helst ylle och silke, men bomull kan duga åt dem, särskilt om det är lite svett och hudflagor på tyget. I naturen bor de i fågelbon och käkar fjädrar. Det kan finnas ägg i kläderna som inte syns, så tvätta allt i 60 grader. (Det finns varianter där man kan frysa ner saker en vecka eller ha dem i värmeskåp ett dygn också.

I allra värsta fall kan ni bli tvungna att slänga soffor och madrasser. Rynkar på näsan Men om det bara är på ett fåtal ställen kan det gå att styra upp, Men gör det FORT, de är ena jäklar på att föröka sig!

Man kan läsa mer på Anticimex hemsida, eller ring och fråga ett skadedjursföretag där ni bor. Men tyvärr måste ni nog ta tag i det rätt så omgående.

• Pinkgrape

Har läst runt lite mer nu och det är tydligen bara att i stort sett tömma lägenheten och sanera = städa noga och spreja med radar. Alla textilier ska vi slänga eller tvätta (på över 60 grader och sen torkskåp på varmaste i minst en timma). Vi har definitivt inte råd med något Anticimex tyvärr och här kan det ta låååång tid innan de kommer ens.

Jag hade avsatt denna vecka för att få klart allt inför bröllopet, men nu får jag göra detta istället.

• Aniara4

Stackare, jag känner verkligen med er!  Hatar pälsängrar.

• passionsblomman

Aniara, åh fyyy vad vedervärdigt! Sådana där har vi här med, kan man se ibland och jag tror jag haft dem med mig i mina olika boenden ända från den lägenhet jag först såg dem i. För de är väl först som små "urdjur" och blir sedan en liten bagge som är svart med två bruna fläckar på skalet?

Om man ska göra allt det där, så lär vi få leva med att de finns i våra liv, för vi bor nu i ett hus som är över 100 år gammalt och att komma åt alla springor här, ja det är bara att glömma. Och alla textilier? *vill inte ens tänka mera*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Pinkgrape

Vår lägenhet är också sådan som är full av små skrymslen och vrår. Det finns springor överallt och det tar nog minst en månad om man ska gå igenom allt.

Vi bor i hyresrätt, vad har man egentligen rätt till då?

Vi har tyvärr en sån där otroligt besvärlig hyresvärd som absolut inte vill lägga ner varken tid eller pengar på huset, överhuvudtaget. De i lägenheten ovanför fick vattenläcka i badrummet för ett halvår sedan och det är ännu inte renoverat klart. När de ringde och frågade när det skulle bli klart, så fick de veta att det blir när blir, om det inte passade.. ja, då kunde de ju flytta.

• 1700tal

Usch... Och tvätta/frysa/värma större textilier går ju bara inte. Soffor, sängar och sånt. Hur gör man med dem då? Men Pinki, du kan inte bara ringa anticimex och fråga dem om vad man kan göra mera?

Förresten, det kan inte gå på er hemförsäkning? Kan va värt att kolla kanske? Obestämd

• Aniara4

Ja, först är det som små randiga larver med tofsar i änden (eller allra först är de ju ägg, men dem ser man inte) , och sen blir det som du säger en liten svart skalbagge med vita prickar på skalet. De kan flyga, men trögt och långsamt. Helst kravlar de *ryser*

Jag rensade i samband med en flytt, då jag lyckligvis kontrakten överlappade med två veckor. Så jag började med att tvätta alla kläder och textilier och sen packa dem i min kompis bil direkt från tvättstugan och köra till nya lägenheten. Sen gick jag igenom alla saker, slängde massor och sanerade resten. Och när allt var borta fick saneringsfirman komma och spraya den tomma lägenheten.

Det hade gått bra om bara min mamma hade gjort som jag sa och slängt en gammal trasig sopborste i sopnedkastet och inte tänkt att den kunde vara bra att ha och smugit ner den i packningen ändå... Det var mycket insekter i dammet jag sopade upp med den borsten!

• Dejli
    passionsblomman skrev 2011-07-18 15:14:12 följande:
    Aniara, åh fyyy vad vedervärdigt! Sådana där har vi här med, kan man se ibland och jag tror jag haft dem med mig i mina olika boenden ända från den lägenhet jag först såg dem i. För de är väl först som små "urdjur" och blir sedan en liten bagge som är svart med två bruna fläckar på skalet?

Om man ska göra allt det där, så lär vi få leva med att de finns i våra liv, för vi bor nu i ett hus som är över 100 år gammalt och att komma åt alla springor här, ja det är bara att glömma. Och alla textilier? *vill inte ens tänka mera*
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja, det är dom... liken efter larver ser jag då och då hemma men har inte sett några skalbaggar tack och lov, så de är nog inte så många.

www.anticimex.com/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Palsangrar/
  • 1700tal
    Pinkgrape skrev 2011-07-18 15:18:38 följande:
    Vår lägenhet är också sådan som är full av små skrymslen och vrår. Det finns springor överallt och det tar nog minst en månad om man ska gå igenom allt.

Vi bor i hyresrätt, vad har man egentligen rätt till då?

Vi har tyvärr en sån där otroligt besvärlig hyresvärd som absolut inte vill lägga ner varken tid eller pengar på huset, överhuvudtaget. De i lägenheten ovanför fick vattenläcka i badrummet för ett halvår sedan och det är ännu inte renoverat klart. När de ringde och frågade när det skulle bli klart, så fick de veta att det blir när blir, om det inte passade.. ja, då kunde de ju flytta.
    Men så får det inte gå till som du beskriver med din granne! Ni har rättigheter och hyresvärden har skyldigheter gentemot er. Bor ni hos nån som hyr ut i liten skala då eller? Har du kollat med dem om de har avtal med anticimex? Vi hyr av ett litet företag men vi har gratis kontakt med anticimex (mest myrinvasion men även baggar i köksskåp som krävde sanering och sprutning). Det ligger ju i hyresvärdens intresse oxå att hålla fastigheten frisk.
Svar på tråden Pälsängrar, hur blir man av med såna?