Å nek, skitjobbigt! Jag vill egentligen inte skrämma upp er och stressa er mer just nu, men de är seriöst apjobbiga. Jag är fortfarande traumatiserad flera år efteråt och kan få mardrömmar om kryp i sängen. (Men då hade jag en väldigt stor invasion också, som jag inte orkade tackla på en gång utan lät det hela gå överstyr.)
Vad man behöver göra är att tvätta alla textilier och lägga dem i lufttät förvaring (alternativt om man kan förvara dem någon annanstans direkt efter tvätten och tills man har sanerat. Sen ska man dammsuga noga överallt och särskilt i springorna vid golvlisten eftersom det är deras favoritställe.
Sen måste det sprejas. Bor ni i hyreslägenhet brukar det stå i porten vilket företag hyresvärden har avtal med, det brukar inte kosta ett öre för hyresgästen att anlita dem då. Annars få ni själva ringa Anticimex eller liknande. Kan tillägga att jag sjläv har avvärjt ett mindre angrepp med hjälp av Radar (jag hade den stora invasionen i min förrförra lägenhet, och det visade sig att några små rackare hade följt med i flytten och börjat föröka sig trots att jag var så noga med allt när jag flyttade), men det är inte vad som rekommenderas.
Efter besprutningen bör man inte sova där minst en natt, och man ska inte torka golvet på 4 veckor tror jag det är. Det kan ta ett tag innan alla ägg kläcks så att larverna kryper ut på giftet och dör.
Pälsängrar lever på kläder, helst ylle och silke, men bomull kan duga åt dem, särskilt om det är lite svett och hudflagor på tyget. I naturen bor de i fågelbon och käkar fjädrar. Det kan finnas ägg i kläderna som inte syns, så tvätta allt i 60 grader. (Det finns varianter där man kan frysa ner saker en vecka eller ha dem i värmeskåp ett dygn också.
I allra värsta fall kan ni bli tvungna att slänga soffor och madrasser.
Men om det bara är på ett fåtal ställen kan det gå att styra upp, Men gör det FORT, de är ena jäklar på att föröka sig!
Man kan läsa mer på Anticimex hemsida, eller ring och fråga ett skadedjursföretag där ni bor. Men tyvärr måste ni nog ta tag i det rätt så omgående.