• Äldre 18 Jul 08:43
    12067 visningar
    45 svar
    45
    12067

    Tipsa om kul Möhippa/Svensexa- vinn biljetter till filmen Bridesmaides

    Möhippa och Svensexa är en gammal och anrik tradition med rötterna ända tillbaka i 1600-talet!
    Då firade man av den sista festen innan "allvaret i äktenskapet" tog vid. Möhippan skulle anordnas av brudens föräldrar och Svensexan stod brudgummen själv för och bjöd då in sina närmaste vänner för att fira att han snart var en "gift och stadgad man"

    Hur gör vi idag?

    Kom med era bästa tips på en lyckad möhippa eller svensexa!
    Ni kan tipsa om hur ni själva skulle vilja bli överraskade.
    En möhippa/svensexa som ni själva varit med på
    Eller varför inte Er egen inför Ert bröllop!

    Tipsa här i tråden och ha chansen att vinna!
    Det som ligger i potten är:
    10 lyckliga vinner två biobiljetter till filmen "Bridesmaids"
    10 läckra T-shirts.


    Tävlingen pågår t.om fredagen den 22/7 och vinnare meddelas 25/7


    Vinnare utses av en jury från Bröllopstorget


    http://se.filmtrailer.com/cinema/search-30/?q=bridesmaids



    Regissören bakom succén På smällen, The 40-Year-Old Virgin, Judd Apatow, är äntligen tillbaka och bjuder in till sommarens stora komedi - Bridesmaids! Kristen Wiig spelar Annie, en brudtärna vars trassliga liv nystas upp då hon leder sin bästa vän Lillian (Maya Rudolph) och en grupp av färgstarka tärnor på en vild väg mot äktenskapet. Biopremiär 22 juli över hela landet.


    Lycka till!

  • Svar på tråden Tipsa om kul Möhippa/Svensexa- vinn biljetter till filmen Bridesmaides
  • august­i2012
    Äldre 18 Jul 10:51
    #1

    Jag tror det bästa tipset är att känna av bruden inför möhippan?? Är tjejen sån som tycker det är kul med lekar på stan och sälja eller vill  hon hellre ha spa-afton med sina kompisar.
    För en obekväm brud är ingen kul brud.  

  • Äldre 18 Jul 10:58
    #2

    Jag hade en brudtärna som tyckte att det var jättekul att "hota" med kidnappning och förnedrande uppdrag och klädsel.
    Hon är inte längre min brudtärna... (av fler orsaker än det i och för sig)

    Det viktigaste som jag ser det är att vara lyhörd för vad bruden eller brudgummen önskar.
    Jag har varit tydlig och berättat vad jag vill och vad jag inte vill. Och jag är rätt säker på att det kommer att respekteras när det kommer till kritan sen.
    Jag skulle nog gärna avstå helt från möhippan också, jag har faktiskt inte tid med det. Men om mina vänner vill anordna något (kanske en grillkväll med ett gott glas vin till) så ställer jag upp mer än gärna. Jag får väl jobba ikapp någon annan dag istället i så fall Solig

    Hur som helst så tycker jag inte att det behöver göras så stor affär av det...

  • Biscui­t
    Äldre 18 Jul 11:03
    #3

    Det roligaste jag hört talas om en svensexa där killgänget skickade en kycklingkostym till den blivande mannen och sa åt honom att vara på en speciell plats en bestämd tid. När han sedan stod där och väntade klev en annan "kyckling" ut ur en port längre bort. Samtidigt kommer en skåpbild och haffar denna andra kyckling och åker iväg. Kvar står den blivande mannen och tror att de har tagit fel kyckling och får väldigt snopet åka hem igen iklädd sin kycklingkostym. Helgen efter var den riktiga svensexan.


    Kanske lite elakt men väldigt roligt tycker jag.

  • Aniara­4
    Äldre 18 Jul 11:10
    #4

    Den bästa möhippa jag varit på inleddes med en lyckad kidnappning till en väntande picknicklunch. Bruden fråntogs sin kombinerade förlovnings- och vigselring och fick veta att hon måste förtjäna den genom att samla guldpengar under dagen. Första uppdraget blev att identifiera exotiska frukter med ögonbindel. Därefter blev det glasblåsning på Skansen, vilket hon klarade galant. Hon fick även sätta på sig en skylt och och på tyska förklara för turister hur man åker i rulltrappan - både tyskan och rulltrappeåkandet hade en koppling till hennes förflutna. Detta var det enda "förnedringsmomentet" och inte för pinsamt tyckte vi i alla fall.

    Efter Skansen åkte vi till en sommarstuga där alla badade, med eller utan baddräkt, eftersom det var en mycket varm sommardag. Eftersom hon tidigare studerat arkeologi var nästa uppdrag att göra en utgrävning i sandlådan. Där fanns, förutom fler guldpengar, pusselbitar av ett laminerat och sönderklippt foto, vars motiv hon så snabbt som möjligt skulle identifiera. Det föreställde naturligtvis brudgummen, och identifieringen tog oroväckande lång tid. Medan vi grillade fick hon gissa vad brudgummen hade svarat på ett antal frågor som vi hade ställt till honom tidigare, och där fick hon ganska höga poäng.

    Vi bestämde enhälligt att guldpengarna räckte så att hon i slutet av dagen fick tillbaka sin ring. Men framför allt hade vi alla haft en väldigt trevlig dag.

    Till sist instämmer jag med tipset ovan: UTGÅ FRÅN BRUDEN!

  • Äldre 18 Jul 11:34
    #5

    För att det ska bli en lyckad möhippa eller svensexa så tycker jag att man ska ha fokus på den som ska gifta sig. Vad han/hon tycker är roligt och vilka de vill ha med. Det gäller alltså att man forskar o tar reda på fakta och inte bara planerar utifrån sig själv :)

    Jag o min kompis var tärna åt vår gemensamma vän förra året. Vi planerade möhippan tillsammans och den vart sååå lyckad! Vi vart ett gäng på ca 10 pers och började dagen tidigt, kl 7 kidnappade vi bruden hemma. Hon låg o sov o hennes blivande man hade varit upp innan o låst upp dörren så vi stormade in i deras sovrum sen med kastruller o grejer. Vart ett härligt uppvaknande för henne :) Hon fick klä på sig medans några hjälpte henne packa en väska enligt en packlista vi skrivit. Några andra fixade frukost till henne som hon fick äta innan vi satt henne i bilen. Sen bar det av mot en närliggande stad...väl inne i staden så fick hon ögonbindel så att hon inte skulle se vart vi åkte så hon kunde lista ut det. (vi visste att hon inte blir åksjuk) Vi stannade o ledde ur henne ur bilen...tog av ögonbindeln. Tadaa: Hon skulle få hoppa fallskärm- tandemhopp! Hon var ÖVERLYCKLIG! detta var nåt hon pratat till o från om i många många år men aldrig tagit tag i själv så vi visste att hon som gillar häftiga äventyrliga grejer skulle gilla detta! Efter hoppet så väntade vi med bubbel o jordgubbar på gräsmattan medans vi stylade om henne till en fin liten prinsessa :) Sen åkte vi in till stan o där hade hon diverse uppdrag. Skulle sälja saker o göra små uppdrag som tex knäppa kort på en massa  saker som vi skrivit upp på en lista. Hon tycker sånna lite småpinsamma saker är roligt o tycker om att bjuda på sig själv.
    Sen var det picnic-lunch i parken o kubbspelande. Och där hade vi lite lekar också. Sen fortsatte vi ett tag till på stan o sedan vart det spa. Där hon fick massage och bubblade lite. Fick tillfälle att varva ner lite. Gjorde oss festfina för kvällen. vart sedan middag hemma hos mig på kvällen, singstar och lite lekar vi förberett sedan utgång ett par timmar. Bruden var otroligt nöjd över hela upplägget o hade superkul o det hade även vi andra!! :)

  • BrudiM­aj2012
    Äldre 18 Jul 12:01
    #6

    Självklart är det absolut viktigaste att respektera den blivande bruden/ brudgummens önskan.. tycker personen om lekar och spex så är det fritt fram, annars är en mysig dag på ett spa och en trevlig middag att föredra.. ska man ordna möhippa/ svensexa för en lite mer vild person så har jag ett bra tips.. En killkompis till mig berättade att de ordnat så att den blivande mannen skulle flygas till vår huvudstad.. han blev överraskad hemma där de sade åt honom att packa en väska Med 5 ombyten och de hygienartiklar han inte klarar sig utan.. sedan kördes han ut till en flygplats där ett litet plan väntade på honom.. han fick ensam hoppa in i planet med sin väska utan en aning om vart han skulle.. :-P det allra bästa är att de lyckats få tag i en kille som "behövde mer flygtimmar" och de betalade bara för bränsle.. Typ 1500:- för en flygtur på 20 mil Så kolla runt om det kanske finns på eran ort, det är ju ett riktigt häftigt inslag, och behöver ju då inte bli så dyrt väl framme mötte de upp honom och påbörjade svensexan i stockholm ist för i hemstaden.. Sedan flögs hela gänget hem på samma vis på kvällen..

  • Äldre 18 Jul 13:15
    #7

    Jag var på en möhippa där de hade ett fotouppdrag, som även mannen fick utföra på sin svensexa.
    De fisk små lappar under dagen med en känsla/ett påstående, så hade de 1 min på sig att ta en bild på något i omgivningen just då.
    De skulle även motivera varför de tagit just det kortet.

    tex. Er bästa resa, ni om 10 år, det bästa ni gjort, kärlek osv...
    Sen satte vi ihoåp det i ett album som de fick på bröllopsdagen..

    Ett roligt minne med många olika bilder, spontana kan man säga, haha

  • MrsT20­11
    Äldre 18 Jul 13:29
    #8

    Ett roligt och genomgående tema är mitt bästa tips!

    Alla mina vänner vet att jag är barnsligt förtjust i James Bond och kan räkna upp alla filmerna utan att blinka. Alltså smög de in i lägenheten som värsta spionerna och ställde sig runt min säng. Jag vaknade inte förrän de började prata med mig, och vid det laget stod tio personer i rummet!

    Alla var klädda i smoking, dvs svarta byxor, svart kavaj, vit skjorta och svart fluga. Jag fick en likadan outfit men med tillägget rosa slöja och leksakspistol. Övriga inslag enligt temat:
    - Mousserande vin till frukosten
    - Femkamp med bland annat pistolskytte
    - Sjunga in en Bond-låt i en studio
    - James Bond-quiz för samtliga deltagare, min komis sambo har verkligen talang för att sätta ihop frågor!
    - Drinktema på utestället, öl och vin är inget Bond befattar sig med!

    En fantastisk dag och kväll kort och gott!

  • Äldre 18 Jul 19:35
    #9

    Tack för alla tips! Solig

  • Snutti­sSessa­n
    Äldre 19 Jul 20:47
    #10

    Det viktigaste för mig var att få ha alla vänner med. Tyvärr blev det en möhippa med endast två av mina vänner, nog för att vi hade roligt men det hade varit roligare om flera vänner varit med. Det blev lite tjafs tydligen mellan familj och vänner som alla ville vara den som ordnade det och inte gillade den andras planering osv så då blev det avhopp :(

Svar på tråden Tipsa om kul Möhippa/Svensexa- vinn biljetter till filmen Bridesmaides