• MsChevy

Kuvertavgift eller inte?

Fästmannen och jag diskuterade huruvida vi skulle ta en kuvertavgift eller inte. Personligen tycker jag inte man ska göra det, känns fel helt enkelt. Men det är min åsikt.
    Att våra gäster dessutom får resa ganska långt och samtliga får stå för sitt boende och transport, tycker jag att det verkar lite girigt med kuvertavgift. Både resa, logi och maten...nej, hade inte lockat mig iaf.
    Vad tycker ni andra?
    Många av gästerna kommer dessutom från Norge och våra svenska gäster reser ca 20-30 mil till vigselplatsen +några mil till festplatsen. 

• Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?
  • Black Coffee

Lurpan - menar du att gästerna skall betala 300:- så du kan gifta dig? Och jag som trodde att det var gratis (eller billigt) att gifta sig. Du, din man och vigselförrättare.

Du kan faktiskt gifta dig utan fest.  Utan blommor. Utan tårta. Utan smink. I flip-flops och en HM-klänning från 2008.

Kaffe

• lurpan
    Black Coffee skrev 2011-07-25 22:14:46 följande:
    Lurpan - menar du att gästerna skall betala 300:- så du kan gifta dig? Och jag som trodde att det var gratis (eller billigt) att gifta sig. Du, din man och vigselförrättare.

Du kan faktiskt gifta dig utan fest.  Utan blommor. Utan tårta. Utan smink. I flip-flops och en HM-klänning från 2008.

Kaffe
    Men herre gud. Varför kan inte alla bara respektera att vissa väljer olika?
    Vi väljer att ta en kuvertavgift vid vårt bröllop, så att vi har möjlighet att gifta oss med en fest där alla vi älskar kan närvara. Vi har valt att ha ett barnfritt bröllop (självklart får barnen delta i kyrkan om så önskas, men på själva festen vill vi bara ha de vuxna) så det blir ingen jätteförmögenhet för paren som kommer tycker vi. Vi har inte heller tok-spikat just 300:- utan sagt att det är MAX vad vi kommer att ta, sen får vi se vad allt kostar...
    Alla de bröllop vi varit på har tagit någon form av kuvertavgift och vi ser inget fel med det, varken vi eller vår omgivning.
    Jag personligen betalar gärna 300:- för att få närvara vid mina vänners bröllopsdag och få fira dem med en hejdundrande fest. Det har jag inga som helst problem med. De flesta har inte bett om några övriga presenter heller utan vill bara att vi alla ska kunna träffas och ha en underbar dag.
    Jag dissar ingen annan för att de väljer att lägga ner hundra tusen kr på en enda dag - det är deras val och det har jag ingenting med att göra.
    Som jag skrev tidigare, alla gör som de vill.

Till hon som skrev inlägget från början, ni verkar ju inte direkt vara oense så då är det väl bara att ni bjuder på allt om ni har den möjligheten. Lycka till på er stora dag och hoppas allt blir precis så där perfekt som ni önskar. 
  • Pinkgrape
    "Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Gå sen samma gator jag gått, bearbeta sen förlusten och den sorg av älskade jag förlorat. Orka med alla känslor och händelser jag erfarit. Snubbla på alla stenar jag snubblat på och res dig alltid upp igen. Gå precis samma väg jag gått i livet och när du gjort detta.... Ja, då kan du döma mig eller mitt liv."

Något som många här borde tänka lite mer på i många olika trådar och allmänt ute i livet. Vi är inte likadana. Vi har inte samma tankar, erfarenheter och värderingar eller förutsättningar. Vi skulle många behöva vara lite mer öppna och förstående och inte så snabba att döma andra och deras val.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Tessann

Vi tog inte ut kuvertavgift då vi tycker det är skämmigt.. att folk ska måsta betala för att få komma på våran fest.. nä vi hade ALLT gratis.. inte ens betalbar som många verkar ha.

Vi är inte miljonärer men vi tänkte inte ens tanken på att ta betalt för nåt.. däremot så sa vi att vi inte ville ha nå presenter.. bara ni kommer är present nog.. vilket givetvis resulterade i att de gav en slant eller presentkort.

När jag nu för skojs skulle slog ut alla gäster på den summan vi fick så blev det i snitt 351kr per person :) och OM vi nånsin skulle fått för oss att ta kuvertavgift så hade vi inte tagit mer än 200kr.. mer än så är pinsamt.

• Pinkgrape
    Tessann skrev 2011-07-26 12:48:21 följande:

Vi tog inte ut kuvertavgift då vi tycker det är skämmigt.. att folk ska måsta betala för att få komma på våran fest.. nä vi hade ALLT gratis.. inte ens betalbar som många verkar ha.

Vi är inte miljonärer men vi tänkte inte ens tanken på att ta betalt för nåt.. däremot så sa vi att vi inte ville ha nå presenter.. bara ni kommer är present nog.. vilket givetvis resulterade i att de gav en slant eller presentkort.

När jag nu för skojs skulle slog ut alla gäster på den summan vi fick så blev det i snitt 351kr per person :) och OM vi nånsin skulle fått för oss att ta kuvertavgift så hade vi inte tagit mer än 200kr.. mer än så är pinsamt.

Vi tar 350kr/person och vi är inte pinsamma och tycker inte att det är skämmigt! Tänka sig..
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Kattpoet

Lurpan men du dissade just alla fester som du har varit på där de inte varit kuvertavgift.

Jag la ner  mindre 10 000 kr på  bröllopet och   runt 1700 kr på löftens festen ett år senare  och varje gång hade jag  30 gäster,  ena  gången hade vi catering vilket enligt mina vänner inte ens var hälften så god som min mat och andra  gången lagade jag all mat  själv, vilket enligt mina vänner var mycket godare än cateringen.

Det blev sten sax påse över de sista äppelkättbullarna  och alla verkade  gilla festen och sa det till mig.   Jag  må vara fattig men  jag har kunskapen att leva efter min plånbok men även bjuda till utan att jag hamnar hos kronofodgden.   Jag önskar att förstod att man behöver inte ha en massa pengar för att kunna  bjuda folk på en underbar fest.

600 kr plus  kläder och resa  är för dyrt för mig och min make,  tyvärr  jag kan inte lägga en sådan summa på en vän, det går inte så jag får stanna hemma. 

• baby freeze

Jag respekterar definitivt andra människors rätt att tycka och välja som de vill, men jag respekterar inte dåliga argument. Och lurpan : Ditt argument var inte bra. Man kan inte hävda att valet står emllan att ta ut en kuvertavgift och att låta bli att gifta sig överhuvudtaget, eftersom det kan vara helt gratis att gifta sig. Till andra: Sluta vifta med martyrflaggan nu! Ja, alla tycker olika, och alla har olika skäl till att tycka som de gör. Det gäller väl även dem som tycker att det är fel att ta betalt av sina gäster?

• Ninana

Det jag inte förstår är hur kan vissa personer i den här tråden har råd att  lägga pengar på 2-3 bröllopsklänningar på sammanlagt 10 000 kr från kina men inte har råd att bjuda på mat och middag. Köp EN klänning för hela dan och bjud ca 16 pers (5000 kr) istället för att ta ut 300 kr juvertavgift.

Jag tycker att man bjuder på bröllop och ska inte ta ut en enda krona. Har man inte råd så får man jobba och spara i några år, som resten av oss!

Att vissa har bråttom och vill gifta sig NU på andras bekostnad är helt fel tycker jag.

• lurpan
    baby freeze skrev 2011-07-26 14:05:15 följande:
    Jag respekterar definitivt andra människors rätt att tycka och välja som de vill, men jag respekterar inte dåliga argument. Och lurpan : Ditt argument var inte bra. Man kan inte hävda att valet står emllan att ta ut en kuvertavgift och att låta bli att gifta sig överhuvudtaget, eftersom det kan vara helt gratis att gifta sig. Till andra: Sluta vifta med martyrflaggan nu! Ja, alla tycker olika, och alla har olika skäl till att tycka som de gör. Det gäller väl även dem som tycker att det är fel att ta betalt av sina gäster?
    Jag sa inte att valet alltid står mellan kuvertavgift eller ingen bröllopsfest, men OM valet stod mellan avgift eller inget bröllop så väljer jag bröllop med kuvertavgift och en härlig fest. 
  • lurpan
    Kattpoet skrev 2011-07-26 13:25:37 följande:
    Lurpan men du dissade just alla fester som du har varit på där de inte varit kuvertavgift.

Jag la ner  mindre 10 000 kr på  bröllopet och   runt 1700 kr på löftens festen ett år senare  och varje gång hade jag  30 gäster,  ena  gången hade vi catering vilket enligt mina vänner inte ens var hälften så god som min mat och andra  gången lagade jag all mat  själv, vilket enligt mina vänner var mycket godare än cateringen.

Det blev sten sax påse över de sista äppelkättbullarna  och alla verkade  gilla festen och sa det till mig.   Jag  må vara fattig men  jag har kunskapen att leva efter min plånbok men även bjuda till utan att jag hamnar hos kronofodgden.   Jag önskar att förstod att man behöver inte ha en massa pengar för att kunna  bjuda folk på en underbar fest.

600 kr plus  kläder och resa  är för dyrt för mig och min make,  tyvärr  jag kan inte lägga en sådan summa på en vän, det går inte så jag får stanna hemma. 
    Fast jag dissar knappast bröllopet pga att de inte hade kuvertavgift. Jag menar bara att kuvertuppgift inte är en sån hemsk sak som många verkar tycka här inne. Ingen tyckte att det var varken pinsamt eller skämmigt att det var ett kuvertavgift-bröllop utan det var andra orsaker till att de andra bröllopen inte var lika bra i våra ögon. 

Nu tänker jag inte säga mer i denne negativa och tråkiga tråd utan förflyttar mig till roligare trådar och roligare ämnen. Ha en underbar dag allihopa, det tänker jag ha!! :) 
Svar på tråden Kuvertavgift eller inte?