Black Coffee skrev 2011-07-25 22:14:46 följande:
Lurpan - menar du att gästerna skall betala 300:- så du kan gifta dig? Och jag som trodde att det var gratis (eller billigt) att gifta sig. Du, din man och vigselförrättare.
Du kan faktiskt gifta dig utan fest. Utan blommor. Utan tårta. Utan smink. I flip-flops och en HM-klänning från 2008.

Men herre gud. Varför kan inte alla bara respektera att vissa väljer olika?
Vi väljer att ta en kuvertavgift vid vårt bröllop, så att vi har möjlighet att gifta oss med en fest där alla vi älskar kan närvara. Vi har valt att ha ett barnfritt bröllop (självklart får barnen delta i kyrkan om så önskas, men på själva festen vill vi bara ha de vuxna) så det blir ingen jätteförmögenhet för paren som kommer tycker vi. Vi har inte heller tok-spikat just 300:- utan sagt att det är MAX vad vi kommer att ta, sen får vi se vad allt kostar...
Alla de bröllop vi varit på har tagit någon form av kuvertavgift och vi ser inget fel med det, varken vi eller vår omgivning.
Jag personligen betalar gärna 300:- för att få närvara vid mina vänners bröllopsdag och få fira dem med en hejdundrande fest. Det har jag inga som helst problem med. De flesta har inte bett om några övriga presenter heller utan vill bara att vi alla ska kunna träffas och ha en underbar dag.
Jag dissar ingen annan för att de väljer att lägga ner hundra tusen kr på en enda dag - det är deras val och det har jag ingenting med att göra.
Som jag skrev tidigare, alla gör som de vill.
Till hon som skrev inlägget från början, ni verkar ju inte direkt vara oense så då är det väl bara att ni bjuder på allt om ni har den möjligheten. Lycka till på er stora dag och hoppas allt blir precis så där perfekt som ni önskar.