Oj oj oj vilka skräckscenarior du drar upp.
Jo, nog gråter barn på nätterna och så finns det ju kolik. Men ska man gå och tänka på det värsta hela tiden, då kan man inte ägna sig åt lyckan heller!
Jag körde inte femminutersmetoden, vi tog en använd tröja utav barnens pappa. Den la vi över barnens huvud så det blev som känslan av koja och de kände pappas doft. Det funkade perfekt! Och det med tröttheten- hormonerna hjälper till mycket mot sömnbristen!
LÄR DOCK BARNEN BLI VANA VID LJUD!!! Smyg inte så fort barnet somnat utan lev på som vanligt! Det underlättar enormt kan jag säga! Ha tvn på när de ska somna, radio, prata i vanlig ton, dammsug mm, ni kommer verkligen kunna slappna av mer då.
Om du ammar så lägg barnet jämte dig när det ska äta så kan det äta medan du sover. Oroa dig inte för att du ska kväva barnet genom att lägga dig på det, den risken finns inte så länge du är nykter. Vi har ett litet "bo" av täcken som barnen låg i mellan oss.
Tid att träna FINNS! Promenader hinns alltid med. Bor du inne eller nära en stad så promenera hellre än att ta bilen. Det gynnar barnet som får frisk luft och du får motion. Annars finns joggingvagnar! Sen finns gummiband, pilatesbollar, tyngder, motionscykel och sånt som kan användas några minuter på kvällarna hemma medan ni kollar på tv. Annars är Xbox 360 Kinect helt fantastiskt!
Sen hemmet hinns med, tro´t eller ej. Hur många minuter per dag ägnar man åt städning? Så länge alla delar det och tar sin beskärda del så går det bra. Och när barnen blir äldre så kan du ge dem åldersanpassade sysslor.
Min 8-årige dotter plockar i och ur diskmaskinen (hamnar saker fel flyttar jag dem bara när hon inte ser, då känner hon sig fortfarande stor och duktig), hon hjälper till att dammsuga, plocka tvätt och skräp, bistår mig med saker vid matlagning och fönstertvätt. Lillgrabben på snart 5, han håller reda efter sig själv. Han får plocka ihop sina egna saker, leksaker, tvätt och hålla reda på sitt rum. Ok, detta felar en hel del, men till stor del funkar det bra! Vi har alla tvätt- och städdag på lördagar också!
Sen när det gäller skola och aktiviteter: Läxor tar ingen lång tid, och det är faktiskt en mysig stund tillsammans där man får briljera lite med sina kunskaper. Vi har begränsat aktiviteterna till max 2 för att det inte ska bli för mycket. För många aktiviteter gör det struligt även för barnen. Min dotter har karate och cheerleading, två aktiviteter som har mycket genemsamt- diciplin, balans, styrka och koordination, så de passar perfekt ihop. Lillgrabben spelar fotboll. Sen om man har en aktivitet som ligger långt från hemmet så är det bra att lära känna de andra barnens föräldrar så kan man turas om att skjutsa!
Min dotter, trots endast 8 år gammal, är min bästa vän i livet. Hon är min bästa shoppingkompis, älskar att pyssla med mig, vi tar ofta långa skogspromenader tillsammans och jag flådar med mina kunskaper inom biologi, flora och fauna då.
Och vad är bättre än att höra barnskratt, att få gosa in näsan i ett barns mjuka dun på huvudet, att få fina teckningar och få höra: -"Jag älskar dig mamma".
Ja, det är ett heltidsjobb, det är mycket. Men ack, också det bästa jobbet man kan ha.
Och tänk på en sak- Du kommer få höra folk tipsa om miljoner olika trick: -"det funkade sååå bra på mina barn" (som mina tips ovan). Men du kommer finna dina egna metoder, dina egna trick!
Och GLÖM INTE VARANDRA!!! Var inte rädd att ordna barnvakt och ägna tid åt varandra. Gå ut och ät middag på tu man hand, bio, hyr hem film eller åk till någon strand och bara ha picknick. Det är när man glömmer bort varandra som man till slut går isär. Jag och min gubbe har varit ett par i över 13 år och gifter oss först nu. Och vi ägnar mycket tid tillsammans bara jag och han. Att gosa upp i soffan när barnen lagt sig, eller som igår, att vi gjorde chokladpudding och tjuvåt när barnen kikade på film inne på vårt rum, busigt och fnissigt! Och så får man inte glömma samlivet heller. Det handlar inte bara om sex, utan närhet och intimitet med. Att bara lägga sig i varandras armar och bara vara. En kram och en kyss i förbifarten. Busiga, trånande blickar och ord, viktiga ord som visar uppskattning och kärlek!
Lycka till :)