Inlägg från: prinsessanogrodan |Visa alla inlägg
  • prinsessanogrodan

Ngn som varit i N.Y eller Bahamas?

NY är en underbar stad! Längtar alltid dit!
    Som EmmaStina skrev: Ellis Island och frihetsgudinnan är ett måste! Och att ta färjan till Staten Island är ett skönt sätt att få lite sightseeing,vila fötterna och kunna passa på att fika samtidigt. Det är gratis och skönt att kunna sitta ner, se stan från vattnet och vila fötterna. Ta med kaffe eller choklad från Starbucks (köp en av deras termosmuggar så håller sig drycken varm och du har en souvenir från NY som du kan använda hemma också...) och köp en dounut också för riktig "amerika-känsla"....
    När ni ändå är längst nere på Manhattan ska ni passa på att njuta lite av Battery Park (ligger precis vid South Ferry där färjorna går ifrån). I Battery Park det finne en del monument och statyer och minnesmärken bla East Coast Memorial som är minnesmärke över Andra Världskriget. Det ser ut som en stor jätteörn, rätt mäktigt faktiskt. Väldigt coolt tycker jag, bland det häftigaste minnemärke jag sett. 
    Och så finns South Street Seaport och Fulton Fish Market med skaldjur och restauranger, mysigt!
    Och så finns ju Wall Street  och NY Stock exchange (börsen) i närheten, lite kul att ha sett kanske. Och så finns ju Ground Zero där också. Greenwich Village är en härlig del av stan att gå runt i, äta i och shoppa  och att gå genom Washington Arch (triumfbågen) är ju lite speciellt efter att ha sett det på TV 

Längre upp i Midtown får man inte missa S:t Patricks Cathedral som ser ut precis som den alltid gjort trots skyskrapor och modernare hus i närheten. Och så Times square och Empire State Building är ett måste, det ÄR värt att stå i kö för att få komma upp på taket, jag lovar. Gör det gör det gör det säger jag.
    Rockefeller Plaza, Museum om Modern Art (MoMA),Waldorf Astoria, Chrysler Building, FN,  NY Public Library Grand Central Terminal, Hotel Pierre...allt detta finns nära varandra i midtown och är sånt som jag själv vill se varje gång.

För shopping är det Macy's, Bloomingdales och Saks Fifth Avenue jag rekommenderar och så finns Forever 21 i närheten av Empire State Building. Och så Tiffany's såklart. I SoHo finns det loppisar och små marknader.

Central Park är jättehärligt att ha picknik i och där kan man minnesmärket Strawberry Fields över John Lennon (om man är ett Lennon -fan).

Jag rekommenderar att man tar en sightseeing tur med buss hur turistigt det än är, man ser mycket och det kan vara skönt inte behöva gå eller ta tunnelbanan, man är ju där för att se stan - inte för att sitta på tunnelbanan. Det finns turer som avverkar hela Manhattan och det finns turer där man väljer endast downtown eller bara midtown tex.

Ta med sköna skor, skoskavsplåster, köp vatten och gå så mycket ni kan. Klart att ni ska prova på en taxi också bara för att ha gjort det...men att gå är det bästa sättet att uppleva och se stan egentligen. En sightseeing tur med buss över stan och sen på med bra skor så ni får uppleva det lite mer direkt.

Svar på tråden Ngn som varit i N.Y eller Bahamas?