• Erika
    Äldre 8 Jul 16:34
    1454 visningar
    4 svar
    4
    1454

    Ngn som varit i N.Y eller Bahamas?

    För ca en vecka sedan blev vi man och fru! Obeskrivlig dag som var magiskt på alla sätt och vis :) Nu har vi börjat spana på olika resmål för vår bröllopsresa, har alltså inte bokat något innan bröllopet. Tanken är att vi ska åka i okt/nov och vara borta ca 2 veckor.

    Vi älskar att resa och känner att vi både vill ha en upplevelsesemester och en sol och badsemester, utanför Europa. Det behöver inte var något "fancy- fancy", alltså inga resor som kostar 100.000 (!) .Tankarna är många men just nu är vi sugna på att kombinera New York med Bahamas, då ingen av oss har varit på något av de ställena. ( vi vet att man lättast brukar kombinera Bahamas med ex. Florida, men det är inget som lockar oss....)

    Är det ngn av er som varit på någon av dessa resmål, som kan rekomendera i vilka områden man ska leta hotell, eller kanske kan ge andra resetips? Förslag på likande resmål är såklart också välkomna!

  • Svar på tråden Ngn som varit i N.Y eller Bahamas?
  • EmmaSt­ina
    Äldre 8 Jul 17:13
    #1

    NY är en helt underbar stad! Var där för 6 år sedan och har längtat tillbaka sedan jag kom hem... typ. Försök att bo söder om central park. Det är lagom om man vill gå runt en hel del, och det vill man.

    Sen måste jag säga att det var helt otroligt att se både frihetsgudinnan och Ellis island. Åker man första båten är det inte så jätte mycket andra turister som har kommit dit.

    Om jag kommer tillbaka skulle jag gå mer i central park och se en show av nått slag på broadway. Det ska tydligen vara jätte vacker att stå på broklyn bridge och se solen gå upp över staden, men det gjorde inte vi.

  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 9 Jul 10:38
    #2

    NY är en underbar stad! Längtar alltid dit!
    Som EmmaStina skrev: Ellis Island och frihetsgudinnan är ett måste! Och att ta färjan till Staten Island är ett skönt sätt att få lite sightseeing,vila fötterna och kunna passa på att fika samtidigt. Det är gratis och skönt att kunna sitta ner, se stan från vattnet och vila fötterna. Ta med kaffe eller choklad från Starbucks (köp en av deras termosmuggar så håller sig drycken varm och du har en souvenir från NY som du kan använda hemma också...) och köp en dounut också för riktig "amerika-känsla"....
    När ni ändå är längst nere på Manhattan ska ni passa på att njuta lite av Battery Park (ligger precis vid South Ferry där färjorna går ifrån). I Battery Park det finne en del monument och statyer och minnesmärken bla East Coast Memorial som är minnesmärke över Andra Världskriget. Det ser ut som en stor jätteörn, rätt mäktigt faktiskt. Väldigt coolt tycker jag, bland det häftigaste minnemärke jag sett. 
    Och så finns South Street Seaport och Fulton Fish Market med skaldjur och restauranger, mysigt!
    Och så finns ju Wall Street  och NY Stock exchange (börsen) i närheten, lite kul att ha sett kanske. Och så finns ju Ground Zero där också. Greenwich Village är en härlig del av stan att gå runt i, äta i och shoppa  och att gå genom Washington Arch (triumfbågen) är ju lite speciellt efter att ha sett det på TV 

    Längre upp i Midtown får man inte missa S:t Patricks Cathedral som ser ut precis som den alltid gjort trots skyskrapor och modernare hus i närheten. Och så Times square och Empire State Building är ett måste, det ÄR värt att stå i kö för att få komma upp på taket, jag lovar. Gör det gör det gör det säger jag.
    Rockefeller Plaza, Museum om Modern Art (MoMA),Waldorf Astoria, Chrysler Building, FN,  NY Public Library Grand Central Terminal, Hotel Pierre...allt detta finns nära varandra i midtown och är sånt som jag själv vill se varje gång.

    För shopping är det Macy's, Bloomingdales och Saks Fifth Avenue jag rekommenderar och så finns Forever 21 i närheten av Empire State Building. Och så Tiffany's såklart. I SoHo finns det loppisar och små marknader.

    Central Park är jättehärligt att ha picknik i och där kan man minnesmärket Strawberry Fields över John Lennon (om man är ett Lennon -fan).

    Jag rekommenderar att man tar en sightseeing tur med buss hur turistigt det än är, man ser mycket och det kan vara skönt inte behöva gå eller ta tunnelbanan, man är ju där för att se stan - inte för att sitta på tunnelbanan. Det finns turer som avverkar hela Manhattan och det finns turer där man väljer endast downtown eller bara midtown tex.

    Ta med sköna skor, skoskavsplåster, köp vatten och gå så mycket ni kan. Klart att ni ska prova på en taxi också bara för att ha gjort det...men att gå är det bästa sättet att uppleva och se stan egentligen. En sightseeing tur med buss över stan och sen på med bra skor så ni får uppleva det lite mer direkt.

  • Tårtsm­ula
    Äldre 9 Jul 22:01
    #3

    Vi kom hem från New York för några veckor sen och jag håller med om allt som skrivs ovan om hur fantastisk staden är. Vi var dock överaskade av hur otroligt bullrig staden är och hur dyrt det är att leva. Men, upplev staden! Det är helt fantastiskt!

  • Brud vår 2012
    Äldre 10 Jul 18:40
    #4

    vill ni bo billigt o centralt, bo på Pennsylvania Hotel - 2 stjärnigt o lgger mitt i smeten 33 st/7 ave, alltså du får det du betalar för.. men mitt tips är, bo sunkigt här, för ni kommer inte vara på rummet så mycket, o lägg pengarna på ett finare hotellrum på Bahamas!!!
    Vi var där nu i maj o älskar den staden!


    Byggnader & Platser:


    Brooklyn Bridge                         Bäst till fots Brooklyn till Manhattan


    Dakota Building                         Stadens flottaste bostadshus  


                                                        Vid Central Park


                                                        John Lennon blev skjuten vid ingången


    Empire State Building                5 ave/34 St


    Flatiron Building                        Stadens 1:a skyskrapa


                                                        5 ave/Brodway/23 St


    Ground Zero


    Madison Square Garden           7 ave/ 31-33 St


    Rockefeller Center                     5-6 ave/47-52 St


    Time Square                               Brodway/7ave


    Trump Tower                             Donalt Trump Imperium,


                                                        får gå in i de 5 första våningarna


                                                        5 ave/56 St


    Hangarfartyg                              46 St/ 12 ave


                                                        Du kan gå runt inuti fartyget och se                                           
    flygplan, helikoptrar och annat som                                            användes under  kriget och senare.                                       Missa inte filmatiseringen med rök-                                            och ljuseffekter som berättar                                                       historien om Intrepids besättning.


     


    Pier 17                                                       Lite restauranger och butiker. Några  pubar. 
                                                                         Däckstolar att halvsova i när                                           
                                                                        man tittar på måsarna som cirkulerar                                              
                                                                       under Brooklyn Bridge. En skön oas i en                                               
                                                                        magisk stad.


     


    Frihetsgudinnan                                          Ta gratis färjan (som lokal                                                                          
                                                                            befolkningen åker med vare dag, 20 min) över till Stat  Island, så får   
                                                                             du en bra sikt


     


    GE-Building                                                  49- 50 St/Avenue of  Americas


                                                                          Områdets högsta byggnad                                                            (Rockefeller) 259 m


                                                                          60:e högsta i världen


     


    Chrysler Building                                         Vackraste Skyskrapan, 319 m                                                      
    Lexington Avenue vid 42 St


     


    St. Patrick’s Cathedral                                50-51 St/ Madison Ave


     


     


    Grand Central Terminal                              42 St/Lexington Ave


     

Svar på tråden Ngn som varit i N.Y eller Bahamas?