• MrsT2011

    Hur definierar man en dålig attityd?

    Är det inte hög tid att vi alla slutar ta åt oss så fort någon har en avvikande åsikt? Det är stor skillnad på att ägna sig åt personangrepp och att argumentera för sin åsikt. Detta är ett diskussions-forum, inte en plats fylld av rosa ludd där alla bara ska sitta och hålla med varann hela tiden. Visst förekommer det (ganska ofta) att det blir elakt och att vissa ägnar sig åt påhopp och personangrepp, därför är det jättebra att BT granskar alla inlägg och tar anmälningar på allvar.

    Men man måste samtidigt lära sig skilja på sak och person, har någon en åsikt som man inte delar är det betydligt mer konstruktivt att argumentera för sin egen åsikt än att bara bli förbannad och anklaga den andre för att ha en dålig attityd. Vem kan egentligen avgöra om någon har en "dålig attityd" i ett skrivet inlägg? Man har inga ansiktsuttryck och inget röstläge att gå efter, man får helt enkelt bara bedöma det som skrivs utifrån vad som skrivits.

    Jag är utless på alla anklagelser om dålig attityd så fort man inte håller med folk. Det gäller framför allt i mitt yrkesliv, där folk ofta blivit helt rabiata bara för att jag ställer frågor och kommer med nya infallsvinklar. Men det gäller även i mitt privatliv och här på BT.

    Jag önskar alla jag möter allt gott men tänker inte be om ursäkt för att jag står för mina åsikter och värderingar. Det är ingen konst att ha ett stort hjärta och stark empati samtidigt som man är duktig på att argumentera för sina åsikter.

  • Svar på tråden Hur definierar man en dålig attityd?
  • Darling Daisy
    MrsT2011 skrev 2011-07-07 11:37:09 följande:
    Troller känner man ju igen eftersom det de skriver inte har någon som helst leverans, vare sig för bröllopsplanering eller annat som pågår i användarnas liv. Typ tråden "har ni strumpor hemma på sommaren eller är ni barfota?" Annars tycker jag att ämnesrubriken "övrigt" fungerar väldigt bra, där vädrar vi ju bland annat problem som "mitt jobb är en katastrof" eller "vi kan inte få barn".

    Mitt tips om man tar illa upp är att först fråga "hur menar du nu"? Då kanske personen slätar över sin klumpiga formulering och vips är problemet ur världen. Det är som sagt mer konstruktivt att ställa frågor och/eller framföra sin egen uppfattning än att direkt ta åt sig och bli förbannad i onödan.
    Bra tips om att fråga hur nån menar.

    En del troll som jag stött på, på andra ställen än BT, har varit svåra att definiera som troll. Vissa har jag fått en olustig magkänsla av och gått och tänkt pån länge "hoppas det är ett skämt, för så "illa" hoppas jag ingen tänker/har det osv".  Men, som du skriver, så brukar de (förr eller senare) skriva något så att man förstår att det inte är på allvar.
  • Silketuss

    Jag kan nog förstå vad du vill säga, och jag håller till stor del med dig. Men det kan också väldigt lätt gå för långt. När man sitter i en relativ anonymitet, kanske det är lättare att låta hårdare, och att inte tänka sig lika noga för som irl. Ibland kan man ha en dålig dag och kanske vara extra känslig eller retlig. Men så har vi även de som faktiskt alltid verkar vara kaxiga, stöddiga och inte bryr sig om hur de uttrycker sig. De där som alltid verkar vilja göra andra på bt sårade, ledsna och arga. Och jag skulle iaf önska att de kunde ta och tagga ned lite, när det gäller att kritisera eller tex ifrågasätta hur andras moral överhuvudtaget ser ut. Det tycker iaf jag är väldigt onödigt. För även om man håller till på bröllopstorget, så kan vi vara väldigt olika ändå. På både insidan och utsidan. Respekt kräver respekt, om ni förstår hur jag menar? Och hur någons moral ser ut, avgörs INTE av var man köper sin brudklänning. Iaf inte mer än hur man uppför sig mot andra på en sajt som denna...  

    Ts, jag skulle vilja fråga om det är ofta som du blir anklagad för att ha dålig attityd? För om det är så, kanske du ändå behöver fundera på HUR du framför dina åsikter. Vi har rätt till våra åsikter, men om man ofta uppfattas ha en dålig attityd, så kanske det ändå är något som inte riktigt fungerar så smidigt som det skulle kunna? Hoppas att du inte tar illa upp, jag vill bara försöka hjälpa dig nu.

    Det är också viktigt att man försöker respektera vad som skrivs i en trådstart, tycker jag. Det är en sak om någon vill ha åsikter om hur tex en klänning ser ut, brutalt och ärligt...en helt annan om man inte ens frågat om andras åsikter utan ville något annat med sin tråd. 

  • knyttan
    Emblas Mamma skrev 2011-07-07 10:28:37 följande:
    Jag håller med.

    Dock tycker jag att en dålig attityd är när man diskuterar en annan person öppet här på BT, som att snacka skit.

    Det är också en väldigt dålig attityd att lägga ut bilder på andra och kommentera hur fula deras klänningar är. Kommentera klänningarnas fulhet gör man i det forum dom är upplagda i. Tydligen håller de som bestämmer på sajten med om detta eftersom detta inlägget togs bort.

    Sen tycker jag även att det är dålig attityd att dra ALLA över en kam hela tiden när alla är olika och gör olika saker och ingen som läser här på BT känner en person och dennes val.
    Oh the irony.  Eller du kanske har glömt bort att du kallade mig värdelös, misslyckad och önskade att jag skulle vara steril häromsistens? På grund av att jag har andra åsikter än du i vissa frågor...
    Dessutom vände du dig inte till mig direkt utan "diskuterade mig öppet här på BT" med andra deltagare. Trots att du inte "känner mig och mina val"... Det är lite värre än att säga att ngns klänning är ful in my humble oppinion.
    Sorry att jag drar upp gammalt groll, men det var bara lite väl magstarkt detta.
  • Loche

    Bra inlägg TS!!

    Det många gör fel på nätet är att de skriver i affekt! De läser något inlägg, retar upp sig ordentligt och skriver ett elakt, förolämpande svar innan de har hunnit sansa sig. Om alla bara kunde dra ett djupt andetag, fundera över vad författaren till inlägget kan mena och sen skriva och fråga "menar du att,,, ", innan de tolkar på sitt eget vis och smäller av som en handgranat, så skulle nätet överlag vara mycket trevligare.

    Dessutom är det en enorm skillnad på att uttrycka en avvikande åsikt mot att gå till personangrepp, skillnad på sak och person är väldigt viktigt, tyvärr är det inte alla som förstår det.

  • baby freeze
    knyttan skrev 2011-07-07 12:54:39 följande:
    Oh the irony.  Eller du kanske har glömt bort att du kallade mig värdelös, misslyckad och önskade att jag skulle vara steril häromsistens? På grund av att jag har andra åsikter än du i vissa frågor...
    Dessutom vände du dig inte till mig direkt utan "diskuterade mig öppet här på BT" med andra deltagare. Trots att du inte "känner mig och mina val"... Det är lite värre än att säga att ngns klänning är ful in my humble oppinion.
    Sorry att jag drar upp gammalt groll, men det var bara lite väl magstarkt detta.
    Måste säga att jag tänkte lite på samma sak...
    Det är nog det värsta jag någonsin har läst här på BT.
  • Aleta
    Silketuss skrev 2011-07-07 12:14:55 följande:
    Jag kan nog förstå vad du vill säga, och jag håller till stor del med dig. Men det kan också väldigt lätt gå för långt. När man sitter i en relativ anonymitet, kanske det är lättare att låta hårdare, och att inte tänka sig lika noga för som irl. Ibland kan man ha en dålig dag och kanske vara extra känslig eller retlig. Men så har vi även de som faktiskt alltid verkar vara kaxiga, stöddiga och inte bryr sig om hur de uttrycker sig. De där som alltid verkar vilja göra andra på bt sårade, ledsna och arga. Och jag skulle iaf önska att de kunde ta och tagga ned lite, när det gäller att kritisera eller tex ifrågasätta hur andras moral överhuvudtaget ser ut. Det tycker iaf jag är väldigt onödigt. För även om man håller till på bröllopstorget, så kan vi vara väldigt olika ändå. På både insidan och utsidan. Respekt kräver respekt, om ni förstår hur jag menar? Och hur någons moral ser ut, avgörs INTE av var man köper sin brudklänning. Iaf inte mer än hur man uppför sig mot andra på en sajt som denna...  
    Fast där har du verkligen problemet!

    Om någon tycker att det är förkastligt att beställa från Kina pga barnarbete, olaglig kopiering osv. hur ska man kunna uttrycka det utan att trampa alla på tårna som har köpt en Kinaklänning?

    Eller om man verkligen avskyr brudöverlämning och dess symbolik? Hur ska man uttrycka det?

    Problemet som jag tror är att när man innerst inne har en liten gnagande röst som säger att "det kanske är så att du har gjort/valt fel" så åler alla taggar ut så fort någon andas om ämnet i fråga.

    Väljer man något kontroversiellt så måste man väl kunna stå upp för det och sakligt argumentera varför man tycker att: "så ska man göra" istället för att genast ta det personligt.
    "Hon menar mig! Hon säger att det är dumt att handla från Kina - alltså säger hon att jag är dum och!"
    För det är så det känns som om ett stort antal människor reagerar - drar likhetstecken mellan saken och sin egen person!

    Ännu värre tycker jag det är när man börjar hojta åt andra att hålla truten och ägna sig åt något viktigare så fort åsikterna inte passar! Det tyder verkligen på (i mina ögon) att man har dåligt samvete för något och har totalt slut på argument. 
  • MrsT2011
    knyttan skrev 2011-07-07 12:54:39 följande:
    Oh the irony.  Eller du kanske har glömt bort att du kallade mig värdelös, misslyckad och önskade att jag skulle vara steril häromsistens? På grund av att jag har andra åsikter än du i vissa frågor...
    Dessutom vände du dig inte till mig direkt utan "diskuterade mig öppet här på BT" med andra deltagare. Trots att du inte "känner mig och mina val"... Det är lite värre än att säga att ngns klänning är ful in my humble oppinion.
    Sorry att jag drar upp gammalt groll, men det var bara lite väl magstarkt detta.
    Jag håller med dig!
  • baby freeze

    Jag tycker att det är ganska enkelt:
    Läs forumreglerna!

    Så länge folk håller sig till dem så har de rätt att skriva precis vad de vill, och det är så det ska vara också. Man kan ta illa upp över precis vad som helst, men innebär det att omvärlden måste censureras? Det tycker jag är en ganska skrämmande tanke, och det är faktiskt inte mycket som skrämmer mig...

  • MrsT2011
    Silketuss skrev 2011-07-07 12:14:55 följande:
    Jag kan nog förstå vad du vill säga, och jag håller till stor del med dig. Men det kan också väldigt lätt gå för långt. När man sitter i en relativ anonymitet, kanske det är lättare att låta hårdare, och att inte tänka sig lika noga för som irl. Ibland kan man ha en dålig dag och kanske vara extra känslig eller retlig. Men så har vi även de som faktiskt alltid verkar vara kaxiga, stöddiga och inte bryr sig om hur de uttrycker sig. De där som alltid verkar vilja göra andra på bt sårade, ledsna och arga. Och jag skulle iaf önska att de kunde ta och tagga ned lite, när det gäller att kritisera eller tex ifrågasätta hur andras moral överhuvudtaget ser ut. Det tycker iaf jag är väldigt onödigt. För även om man håller till på bröllopstorget, så kan vi vara väldigt olika ändå. På både insidan och utsidan. Respekt kräver respekt, om ni förstår hur jag menar? Och hur någons moral ser ut, avgörs INTE av var man köper sin brudklänning. Iaf inte mer än hur man uppför sig mot andra på en sajt som denna...  

    Ts, jag skulle vilja fråga om det är ofta som du blir anklagad för att ha dålig attityd? För om det är så, kanske du ändå behöver fundera på HUR du framför dina åsikter. Vi har rätt till våra åsikter, men om man ofta uppfattas ha en dålig attityd, så kanske det ändå är något som inte riktigt fungerar så smidigt som det skulle kunna? Hoppas att du inte tar illa upp, jag vill bara försöka hjälpa dig nu.

    Det är också viktigt att man försöker respektera vad som skrivs i en trådstart, tycker jag. Det är en sak om någon vill ha åsikter om hur tex en klänning ser ut, brutalt och ärligt...en helt annan om man inte ens frågat om andras åsikter utan ville något annat med sin tråd. 
    Det är bara att gratulera om ditt liv IRL är så behagligt att alla du möter tar fram silkesvantarna så fort de pratar med dig. Så ser inte min verklighet ut, vare sig IRL eller på BT. Jag upplever det snarare som att du är väldigt känslig, och vill i all välmening, precis som i trådstarten, uppmana dig att inte ta åt dig och tolka allt folk skriver som "hårt" och "okänsligt".

    Det mest intressanta med yrkeslivet är att chefer alltid omger sig med "ja-sägare" så att de ska få igenom sina förslag. Och sen när allt är genomfört och inget funkar, vilka får stå till svars då? Jo samma ja-sägare, chefen undrar såklart varför ingen förklarade tidigare att det inte skulle funka! Därför är jag en sådan som påpekar från allra första början att det inte kommer att funka. Gissa om man blir betraktad som obekväm och jobbig? Men jag föredrar ändå min metod, cheferna erkänner ofta i efterhand att jag hade rätt.

    Man kan inte tassa på tå genom livet och bara säga det folk vill höra hela tiden. Är din bästa väns man en skitstövel som behandlar henne illa, då kan du på ett fint sätt ta upp det och låta henne göra vad hon vill med den informationen. Man kan inte knuffa folk i rätt riktning men man kan vara ärlig och i bästa fall få dem att "vakna till".
Svar på tråden Hur definierar man en dålig attityd?