• Jag han

Jädrar vad dyrt det verkar vara med tårtan!

Skulle kolla priser på tårta till bröllopet. 45-52 kr biten kostar det! Flera tusen kr blir det för oss. :(

Vad betalar ni för er för er tårta och var har ni köpt den?

• Svar på tråden Jädrar vad dyrt det verkar vara med tårtan!
  • SnuttisSessan

30 kr per bit kostar våra :)

• SnartFruSir

Vi betalar 47 kr/biten på ett bageri i Kungsbacka, 2,5 söder om Göteborg:)

• mikaela86

Själva tårtan kostar 59:- per bit och vi vill ha rättså mycket dekorationer på våran tårta så dekorationerna kostar 900:- så totalpriset blir 75:- / bit
    Vi bor i Malmö och beställer från Tårtrummet i Åkarp och är jätte nöjda med henne underbar kvinna!!

• Nudax

Ett tips! Säg inte att ni vill beställa bröllopstårta (då det ofta kostar lite extra) utan beställ vanliga prinsesstårtor - exempelvis vita - och så dekorerar ni dem själva hemma. Det finns jättebra och fina tårtdekorationer att köpa på nätet, ex: www.kakburken.se/index.php

Då kan man också dekorera precis själv enligt det tema man har på bröllopet. En ställning till tårtorna kommer vi att leta fram själva, vi har ett år på oss så vi håller utkik efter en billig.

• Humlan

Om det finns ett citygross där ni bor så kolla upp det.Vi ska ta därifrån och spar massor med pengar på det.
    Och då ska vi ha sugarpastetårtår ala usa stil

• Emblas Mamma

Skulle aldrig lägga så mycket pengar på en tårta!
    Vi la 15 kr/bit på marsipantårta (vit) från Citygross,
    dom hade även moussetårtor i olika smaker för 25kr/bit.

Jag köpte en ställning som jag själv ville ha (annars har dom gratis att låna ut),
    dom satte upp tårtan helt gratis på den nya ställningen.
    Jag fixade tygrosor till dekoration och den blev precis som jag ville ha den. (som vi ville ha den)

Tårtställningen kostade 370 kr, jag sålde den för 300 kr.

Allt som allt betalade jag 1050 kr för tårtan, 70 kr för tårtställning, och några hundra för tygrosorna.
    Mycket billigare än från konditori och precis lika fint!
    För mindre än 1500 kr för 70 personer :)

• EllaBella

Vår tårta kostade 69:- per person inkl kaffe eller te. Det var restaurangen där vi åt middagen som gjorde tårtan. Ganska enkel chokladmoussetårta och inga avancerade dekorationer. Tycker du fått bra tips om att man kan beställa mycket billigare på Ica Maxi/Citygross/Coop, de brukar vara lika goda!

• Moster Stina

Vi gjorde som Emblas mamma. Köpte 3 via prinsesstårta på Citygross, för 90 personerr.

Vi hade 100 gäster.

Det blev nästan 25 bitar över ändå.

Och ärligt talat kan jag säga att tårtan var godast på hela kvällen. Supergodast av alla prinsesstårtor jag någonsin ätit! 1000 kr betalde vi. Alltså under 12 kr biten

Fast på vårt närmaste Citygross hade de inga tårtställningar, så vi körde helt utan. Och det gjorde verkligen ingenting Det blev jättefint och gott ändå!

Vi funderade på att dekorera med ytterligare rosor, men med tanke på att vi gjorde typ ALLT själva (maten, brudbuketten, frisyren, sminkningen osv...) så beslöt vi oss för att strunta i det.

På alla bröllop jag besökt blir det alltid massor av tårta över! Bara så ni vet! Man orkar inte lika mycket tårta som på ett kaffekalas helt enkelt. Men det beror kanske såklart på om man har efterrät eller inte. Vi hade det, och en massa dans emellan.

• Aila

Tårtor varierar alltid i pris beroende på var man beställer och kanske framför allt på vilket sätt man arbetar. Är det pulvermousser med lite frukt i och en hel del syntetiska aromer/färgämnen som blandas med vatten och mycket grädde, kallrörda vaniljkrämer och färdiga pulvermixer till bottnar som bakas kanske hundratals åt gången - ja då kan man finna tårtor som ligger i de lägre prisklasserna kring 15-25 kr/bit. Det tar inte så lång tid att färdigställa tårtor med detta arbetssätt.

Arbetar man hantverksmässigt där bara de bästa ingredienserna är det enda alternativet, då tar en välgjord tårta många arbetstimmar att skapa.

Alla resonerar olika kring tårta, för vissa är tårta inte så viktigt, kanske t.o.m onödigt och då är det vansinningt att lägga ut tusenlappar på sin bröllopstårta. För andra är bröllopstårtan en av kvällens höjdpunkter, man kanske utesluter dessert till tårtans fördel så den får den uppmärksamhet den förtjänar.

Tänker man efter vad man betalar för en kaffe och en massproducerad bit cheesecake på ett fik så landar man sällan under 60 kr för detta. Det ligger ofta inte så mycket kärlek i det...En dessert i en kuvertavgift ligger ofta på runt 75 kr/person och uppåt. 

Dekorationer kan varieras i det oändliga - allt från bara satinband och en äkta blomma till sockerblommor som tar 20-30 arbetstimmar att framställa. Vill man ha en rikligt dekorerad tårta så är det också ett hantverk man betalar för.

Det viktigaste för alla är att man gör som man själv vill. Smak är högst personligt, vissa tycker om Ica Maxis prinsess- eller moussetårtor medan andra inte kan tänka sig det till sitt bröllop. Eftersom smak är så personligt så blir det heller aldrig fel!

Sedan finns diskussionen att man betalar mer för att man säger att det är bröllopstårta - visst kan det vara så hos vissa konditorier. Oftast borde det inte vara någon skillnad om det är en standardtårta som finns i ordinarie sortiment. Men en så liten detalj som att extravit marsipan kostar mer jämfört med vanlig vit eller grön kan vara en enkel anledning till att det blir några kronor mer/bit. Önskar man en smak som kanske är svår att få tag i för årstiden så påverkar det också. Sedan brukar nog de flesta konditorer lägga lite mer tid på arbetet när det är just bröllopstårta - det är en tårta man skall ha en enda gång i livet. Jag tycker att man alltid ska fråga varför det skiljer sig i prispå en vanlig/kontra bröllopstårta så får man ett svar. 

Sammanfattning: kvalitet och hantverk tar tid. Tid är pengar.

Svar på tråden Jädrar vad dyrt det verkar vara med tårtan!