• SnuttisSessan

Tänkte ha vanlig gräddtårta men nu har jag ändrat mig, behöver all hjälp jag kan få!!!

Hejsan jag behöver verkligen bröllopstorgets hjälp nu ;)

Vi gifter oss om en månad och jag har hela tiden tänkt att vi bara skulle ha en vanlig gräddtårta med hallon. Men så var jag inne på ett konditori som endast tog 30 kr per bit för "riktig" bröllopstårta. Nu vill jag ha en riktig tårta!

Men vad ska där vara i, vilken botten, marsipan, eller vad ?

Jag har absolut ingen aning.

Kan tillägga att både jag och blivande älskar choklad (mjölk och vit) men även det där lite syrliga i hallontårta. jag vill inte att tårtan ska vara för söt men inte heller stel och trist. Vi kommer inte ha någon efterrätt förutom tårtan.

Så hjälp mig med allt och skicka gärna lite bilder som jag kan ta med och visa henne.

Vad ska man tex tänka på vid dekoration av tårtan ;)

Som ni märker behöver jag hjälp big time! =)

• Svar på tråden Tänkte ha vanlig gräddtårta men nu har jag ändrat mig, behöver all hjälp jag kan få!!!
  • Always And Forever87

www.tartrummet.se/viewpage.php

Här finns olika förlsag på tårtbotten och fyllningar. Finns även bilder på bröllopstårtor

Chokladmousse och hallon tycker ja är riktigt gott ihop.

• SnuttisSessan

Om man har vanlig sockerkaksbotten, hur många olika smaker kan man då ha i tårtan ?

De som står högst upp på listan nu är vit choklad mousse, hallon av något slag och dumlefluff kan man ha det tillsammans ?

• Kattpoet

SnuttisSessan,   Tinis tårta som jag gör är   hallon sylt,  björnbärs sylt,  blåbärs sylt,  boysenbär eller körsbärs sylt och sedan  grädde runt hela och massor med frukt runt.

• baby freeze
    Kattpoet skrev 2011-06-30 19:40:49 följande:
    Jag gör en tårta som heter Sankt Stefanus, den   har en  mandelsockerkaka som botten,  4 lager av  syrlig hallon sylt  och  sedan grädde runt och på toppen  hallon och chokladspån.

Hallon passar ju bäst med  mörkchoklad för då få den  brytningen i smaker den  behöver  och den semlorna berättar om har jag även ätit på  Konditori, otroligt gott. 
    låter lite som en ungersk tårta, fast den har inte hallon utan surkörsbär
  • Maria och Toni
    SnuttisSessan skrev 2011-06-30 19:38:27 följande:
    ja det lät gott ;) Kom gärna med fler tips. Vilken botten ska man köra på och vad passar som fyllning om den ena är vit choklad. Kan man ha typ citron eller nått ?
    Vi ska ha vit choklad, blåbär och lemoncurd som fyllning.Utanpå blir det vit sugarpaste och röda ätbara rosor och ätbara gnistrande diamanter. Det ska också vara ett svart sidenband runt tårtorna.Tårtorna ska vara på ställning och inte bygda på varandra. Läääängtar till provsmakningen! :)
  • Kattpoet

Baby freeze, det låter ju ännu godare.

• Nikkita
    Semlorna skrev 2011-06-30 19:35:20 följande:
    Nu gjorde vi egen tårta men hade kladdkakebottnar med hallon emellan och tryffel ovanpå. Så gott!

Har själv funderat på kladdkaka med hallon till, är ju såå gott :D Hur gjorde du den? Hade du flera tårtor & gjorde lager av, eller kunde du dela en i olika lager? Mina blir ju så himla kladdiga att man inte har en chans att dela dem för att få olika lager av en ;)

Va många olika förslag som låter himelska! Jag har även funderat på en moustårta, finns jätte många olika smaker så det blir väl att provsmaka någonstans innan vi bestämmer oss!

Tycker själv varken om sockerkaksbotten blandat med kräm/sylt och är inte ett stort fan av grädde heller, så försöker hittan andra alternativ till tårtor :)

• Kattpoet

Jag  använder  dessa bottnar till tårta,   mandelsockerkaka eller,   coca cola chokladkaka,  mjuk havrekaka,   mjuk pepparkaka,   sockerkaka,  mosskaka,  tea biscuits och biskvi botten.

Jag gjorde nyligen en redigt god, väldigt god och annorlunda  tårta,  smakade som en snickers med  tea biscuits, karamell sås  inuti och utanpå jordnötsmör smörkräm och choklad ganache runt hela.  

• Mili

Konditorier bakar sällan på samma sätt som man gör hemma och har fyllningar som inte går att köpa i vanliga affärer så mitt förslag är att fråga butiken ni var till vad dom kan erbjuda för bottnar och fyllningar. Fastnar ni för något förslag så fråga om dom har provsmakning eller köp en minitårta med de smakerna.

Lycka till med tårtan.

• Semlorna
    Rebekka 2012 skrev 2011-06-30 23:02:01 följande:

Har själv funderat på kladdkaka med hallon till, är ju såå gott :D Hur gjorde du den? Hade du flera tårtor & gjorde lager av, eller kunde du dela en i olika lager? Mina blir ju så himla kladdiga att man inte har en chans att dela dem för att få olika lager av en ;)

Va många olika förslag som låter himelska! Jag har även funderat på en moustårta, finns jätte många olika smaker så det blir väl att provsmaka någonstans innan vi bestämmer oss!

Tycker själv varken om sockerkaksbotten blandat med kräm/sylt och är inte ett stort fan av grädde heller, så försöker hittan andra alternativ till tårtor :)

Jag lämnar ett inlägg i din inbox (och är någon annan intresserad av recept så hojta)
  • baby freeze
    Kattpoet skrev 2011-06-30 22:44:55 följande:
    Baby freeze, det låter ju ännu godare.

Det ÄR gott!
    Testa! Mandel och körsbär är en svårslagen kombo, och med lite mörk choklad blir det bara bättre.
  • Nikkita
    Semlorna skrev 2011-07-01 11:50:48 följande:
    Jag lämnar ett inlägg i din inbox (och är någon annan intresserad av recept så hojta)

Tack så mycket :D

Jag kan av någon konstig anledning inte infoga smiley's...

Svar på tråden Tänkte ha vanlig gräddtårta men nu har jag ändrat mig, behöver all hjälp jag kan få!!!