• SnuttisSessan

Tänkte ha vanlig gräddtårta men nu har jag ändrat mig, behöver all hjälp jag kan få!!!

Hejsan jag behöver verkligen bröllopstorgets hjälp nu ;)

Vi gifter oss om en månad och jag har hela tiden tänkt att vi bara skulle ha en vanlig gräddtårta med hallon. Men så var jag inne på ett konditori som endast tog 30 kr per bit för "riktig" bröllopstårta. Nu vill jag ha en riktig tårta!

Men vad ska där vara i, vilken botten, marsipan, eller vad ?

Jag har absolut ingen aning.

Kan tillägga att både jag och blivande älskar choklad (mjölk och vit) men även det där lite syrliga i hallontårta. jag vill inte att tårtan ska vara för söt men inte heller stel och trist. Vi kommer inte ha någon efterrätt förutom tårtan.

Så hjälp mig med allt och skicka gärna lite bilder som jag kan ta med och visa henne.

Vad ska man tex tänka på vid dekoration av tårtan ;)

Som ni märker behöver jag hjälp big time! =)

• Svar på tråden Tänkte ha vanlig gräddtårta men nu har jag ändrat mig, behöver all hjälp jag kan få!!!
  • Semlorna

Nu gjorde vi egen tårta men hade kladdkakebottnar med hallon emellan och tryffel ovanpå. Så gott!

• SnuttisSessan
    Semlorna skrev 2011-06-30 19:35:20 följande:
    Nu gjorde vi egen tårta men hade kladdkakebottnar med hallon emellan och tryffel ovanpå. Så gott!
    ja det lät gott ;) Kom gärna med fler tips. Vilken botten ska man köra på och vad passar som fyllning om den ena är vit choklad. Kan man ha typ citron eller nått ?
  • Kattpoet

Jag gör en tårta som heter Sankt Stefanus, den   har en  mandelsockerkaka som botten,  4 lager av  syrlig hallon sylt  och  sedan grädde runt och på toppen  hallon och chokladspån.

Hallon passar ju bäst med  mörkchoklad för då få den  brytningen i smaker den  behöver  och den semlorna berättar om har jag även ätit på  Konditori, otroligt gott. 

• Happy72

Cheeasecake kanske? Med hallonsås till? Dekorerade med vita choklad spån?

• Semlorna

Citron och vit choklad tycker inte jag låter som en hitt. Vit chokad och jordgubbsmousse tycker jag är gott. Eller något syrligare som passionsfrukt. Vi gjorde ju våra egna så där har jag mer tips (för vi gjorde flera sorters tårtor förutom tryffeltårtan) men det är ju inte så flott som köptårtor direkt :)

• Chicita

Vi har 4 bottnar, varav två är choklad. Och två sockerkaksbottnar.

Om man börjar nerifrån och upp så kommer tårtan vara:
    Mörk chokladbotten
    Chokladmousse med chokladkross
    Mörk chokladbotten
    Hallonmousse
    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten.

Vi täcker den med sockerpasta med smak av vit choklad
    Och så kommer den att dekoreras med chokladpraliner

Vi är också tokiga i choklad och hallon som det kanske märks Flört 

• Kattpoet

Hjorton med  vit choklad mousse är väldigt gott,  inte för sött och inte för surt.

Jag har sett en svartvinbärs och vit mousse choklad tårta, dock aldrig ätit den för jag blev laktos intolerant. 

• SnuttisSessan

Spännande med alla era förslag :) Jag hade gärna haft en kladdkakebotten eller vanlig sockerkaksbotten eller kanske båda delarna ;) Kan man kanske ha vit chokladfyllning och apelsin ? eller helt enkelt hallon och dekorera den med hyvlad vit choklad och hallon ?

• Semlorna

Såhär såg våra ut men man kan ju dekorera precis som man vill. Kladdkaketårtan är den som är längst till höger med tårtspaden lutad mot. Vill ni ha något liknande är det lätt (och bra mycket billigare) att göra själv.

• Kattpoet
    http://dayviews.com/catpoet/458978727/

Här är min men den är inte vacker eftersom  Skottar inte är vana vid grädde blev den lite misshandlad och någon åt upp dekorationerna  så allt jag fick kvar var 2 rosor. 

Det är en hjorton marmelad och vanilj mousse och socker kaka och runt kanterna är det krossade  havreflarn. 
Svar på tråden Tänkte ha vanlig gräddtårta men nu har jag ändrat mig, behöver all hjälp jag kan få!!!