• Pinkgrape

Angående tal under middagen.. ?

Som jag förstått det är talordningen något liknande detta, eller?

Brudskålen - Toastmaster/madame
    Välkomsttal till gäster - Brudens far
    Tal till brudparet - Brudens far, brudgummens far, syskon, vänner
    Tal till tärnor - Marskalk
    Tal till Marskalker - Tärna
    Sista talet - Brudgummens far

Kommer ni följa den talordning? Har ni en helt annan? Vet ni om alla tal?
    Kan man be sina syskon, tärnor, marskalker osv att hålla tal? Eller blir man liksom utan om de inte kommer på själva att de "ska" hålla tal?

Jag tycker ju det skulle bli jättetråkigt om ingen höll ett enda tal till oss under middagen.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 22:19
    Talordningen ovan är ju som sagt något jag hittat här på BT.

www.brollopstorget.se/Gast/1.1024131-brollopstal-att-halla-tal-pa-brollop

"Brudens far håller två tal, ett för att önska gästerna välkomna, ett då han talar direkt till brudparet. Efter hans tal kommer turen till brudgummens far och därefter till prästen, om han är med. Näst i talartur står syskon och vänner. Har man tärnor och marskalkar hör det till att en av marskalkarna håller tal för tärnorna och en av tärnorna ett tal för marskalkarna. Sist talar den som för värdinnan till bordet, oftast brudgummens far."
  • Svar på tråden Angående tal under middagen.. ?
  • Loche
    BlackWIngedAngel skrev 2011-06-19 22:13:51 följande:
    Jag har heller aldrig hört talas om att tärnor och marskalkar skulle hålla tal till varandra. Låter jättekonstigt i mina öron.
    Dom håller inte tal till utan för! En av marsalkarna håller alltså ett tal till brudparet och det talat är från samtliga marsalkar. Det samma gör tärnorna. När man har flera marsalkar och tärnor utser dessa en av vardera att hålla tal till brudparet å deras vägnar s a s.
  • MrsGranath

Vår toastmaster ringde i veckan och frågade med ett litet nervöst skratt om vi inte kunde tänka oss att ha 3-rätters ända (har endast 2-rätters + tårta), för han skulle behöva mer tid!

Det har visat sig att det bara dröst in en massa anmälningar på tal! =)
    Han sa att det faktiskt var ca hälften av våra 46 gäster (10 släkt och familj, resten kompisar) som anmält tal!

Helt underbart kul att så många har något att säga till/för oss!

Längtar!

• S2011

vi har sagt att vi inte förväntar oss att någon alls talar, vi vill inte peka på nån och säga "du ska hålla tal" bara för att det råkar vara pappa/best man osv osv. vill man hålla ett tal så gör man det, vill man inte så låter man bli.

nu vet jag att både min tärna och m2b's best man planerar att säga/göra nåt, men det är de enda jag vet tänker göra nåt. m2b's pappa känner sig osäker på om han ska tala för han tror att det blir dålig stämning om han ens nämner m2b's mor (hon dog när m2b var liten) och min pappa är jättenervös över att han ska behöva hålla ett tal för han är så känslosam samtidigt som han oroar sig jättemycket över vad "alla andra" ska säga om han inte håller ett tal..

vi har i inbjudan skrivit att den som vill hålla ett tal kontaktar min tärna om det senast en vecka innan bröllopet - så det är ju ett tag kvar. på bröllopssidan har vi också skrivit att loppet inte är kört om man inte har gjort det, isåfall kontaktar man bara henne under kvällen.

funderar på att be best man utbringa första skålen och att själv hålla i välkomsttalet när vi gått till bords. 

• Chicita

Jag vet om ETT tal.
    Pappa har frågat säkert 200 gånger om det ÄR rätt person som han skulle ringa angående talet (det stod i inbjudan att man ska kontakta toastmastern + hans namn och telefonnr, om man ville hålla tal) och vad vi vet så är det än så länge bara min pappa som har planerat något sånt.
    Jag har inte sagt att han måste hålla tal. Men jag tror ändå inte att det är helt frivilligt, hans sambo har nog tagit honom i nackskinnet och sagt att "nu jävlar Jörgen håller du tal till M & D" Flört

Men vår toastmaster skulle ringa upp sin svägerska (min blivandes mamma) och frågar hur långt hennes tal blir och om hennes man (sambons pappa alltså) också ville hålla tal. Så jag tror nog att någon av dom två också kommer att säga några ord Tungan ute
    Vår toastmaster är en handfast man som bestämt sig att vara den bästa toastmastern någonsin... Så vi får väl se hur det går *S*

• Sassabrassa

Svårt det här med tal. Var med om ett tal på ett bröllop som faktiskt, tyvärr, förstörde en stor del av middagen.
    Brudens mor höll tal i nästa en timme, vilket innebar att hela middagen blev försenad och festen fick ett jättekonstigt slut eftersom stället stängde kl 01.00.
    Vi har varit tydliga med vår toastmaster och madame att vi  inte vill ha långa tal som tar överhanden över middagen. Visst måste man väl kunna sätta en maxgräns för tal på cirka 5 minuter? Eller?

• BlomAnna
    Sassabrassa skrev 2011-06-20 12:44:11 följande:

Svårt det här med tal. Var med om ett tal på ett bröllop som faktiskt, tyvärr, förstörde en stor del av middagen.
    Brudens mor höll tal i nästa en timme, vilket innebar att hela middagen blev försenad och festen fick ett jättekonstigt slut eftersom stället stängde kl 01.00.
    Vi har varit tydliga med vår toastmaster och madame att vi inte vill ha långa tal som tar överhanden över middagen. Visst måste man väl kunna sätta en maxgräns för tal på cirka 5 minuter? Eller?

Oj jisses en timme...Hade det varit min mamma hade jag nog avbrutit henne och sagt att vi var tvugna att fortsätta med middagen

JAg tycker absolut att amn kan sätta en maxgräns men 5 minuter känns aksnek lite snålt tilltaget.

Det är ju bra om toasmastern/madamen sprider ut talen så det inte blir tal efter tal efter tal liksom.

• S2011
    Sassabrassa skrev 2011-06-20 12:44:11 följande:

Vi har varit tydliga med vår toastmaster och madame att vi  inte vill ha långa tal som tar överhanden över middagen. Visst måste man väl kunna sätta en maxgräns för tal på cirka 5 minuter? Eller?

Oj.

Självklart kan ni sätta max 5 minuter, man brukar t.o.m. säga att tal "aldrig" ska överstiga tre minuter. I såna här sammanhang kan ett 3-minuterstal lätt bli 5 minuter, dessutom.

Se bara till att informationen om talens längd kommer ut till alla, så är det nog inga problem.
  • Chicita

Att prata i 5 minuter är LÅNG tid. Man hinner säga massor på bara en minut.

Jag tror att snittet ligger nånstans på 2 minuter på dom bröllop jag varit på

• Pinkgrape

Jag som hade tänkt att OM det blir några tal, att våra toastisar ber dom hålla sig kring 3 minuter.

• Sassabrassa
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 13:36:10 följande:
    Jag som hade tänkt att OM det blir några tal, att våra toastisar ber dom hålla sig kring 3 minuter.
    Bra. Då sätter vi 3 minuter vi med. :) Bara bra det. Vi vill inte dra ut på middagen för mycket. Vi vill ju daaaansa massa. :)
  • prinsessanogrodan

Vi hade ca 25 gäster, varav 2 barn, och jag tror om jag räknat rätt att det var 8 tal. Svärfar, svärmor, min mamma, min moster, tärnan, en annan av mina vänner och två av mannens vänner.
    Det var ingen traditionell talarordning men å andra sidan hade vi ingen traditionell bordsplacering, inget traditionellt bröllop med hela släkten, inte traditionellt att den och den måste hålla tal osv.....
    Det viktigaste är ju inte själva formen eller vem som gör vad utan innehållet dvs att de ev tal som hålls är kärleksfulla och att talaren menar det som sägs och så är det med allt annat också som tex bordsplacering....det viktigaste är att folk har trevligt med sin bordsgranne inte att det är bordsplacering enligt "regelboken".

Kanske är det så Pinkgrape att om era vänner är unga att de inte riktigt "greppar" vitsen med att gifta sig och därmed inte förstår hur stort det känns att gifta sig och hur mycket man bryr sig som brudpar?
    Jag vet inte, men kanske kan det vara så att en del av era vänner tycker att det är "så vuxet" att gifta sig och att de känner att ni "springer ifrån" dom?
    När jag var 19 (hundra år sedan ) fick en av mina klasskamrater barn och min första tanke var "men herregud, då blir hon mamma, då 'tillhör' hon föräldragenerationen...varför vill hon vara vuxen redan?"
    Okej, det är inte alls samma sak egentligen, att gifta sig och att få barn, att få barn är ju mkt större och vuxnare men kanske tänker era vänner omedvetet något sånt om att gifta sig? Och så blir det ett glapp mellan er som gör att dom inte vet vad som "förväntas" av dom och ni blir "besvikna"? Eller har era vänner barn? Är de gifta? Förlovade? Sambos?

Försök att glädjas åt det som era vänner ger även om det inte tal under middagen eller vad ni nu egentligen vill ha. Försök att glädjas åt de gäster som kommer och det som de bidrar med.
    Fastna inte i hur det "ska" vara enligt  "vett och etikett" -regelboken, håll inte alltför mycket fast vid "drömbilden" som ni har i huvudet. Försök släppa lite på alla tankar och allt som man kan oroa sig för...
    Jag vet ju självklart inte hur mycket ni egentligen försöker styra allt som har med bröllopet att göra, ni kanske inte alls klänger er fast i "hur det ska vara" på ett bröllop, ni kanske inte alls är sånt brudpar som vill ha allt enligt regelboken. 
    Jag skriver det här om att släppa regelboken därför att det rent allmänt (inte du nu TS) ibland verkar som att en del brudpar så förtvivlat gärna vill ha det så "uppstyrt" vid middagen, som att allt ska regisseras in i minsta detalj och om tärnan eller vem det nu inte håller tal "som de ska göra" så blir brudparet besvikna och vill säga upp bekantskapen.....Överdrivet tycker jag. Klart att man kan vilja ha toastmaster,tal och lekar och skoj och en ordnad och "uppstyrd" och väl planerad middag men det måste finnas plats för spontanitet och att tvinga folk att hålla tal eller att styra hela middagen in i minsta detalj, blir sällan trevligt.

Det blir bra, ni kommer få en fantastisk dag, tro mig ni kommer vara i ett lyckorus hela dagen.
    Har ni toastmaster? Kan ni be honom/henne ha lite sånger och lekar och skoj i beredskap OM det skulle behövas för att liva upp middagen?

• prinsessanogrodan

Jo, just det glömde skriva...vi visste inte om något tal. Alla tal var glada överraskningar

• Mimmi2012

Vi kommer inte genomföra talen i den ordningen och inte alla som står med heller. Välkomsttal, brudens föräldrar och brudgummens föräldrar är vad vi tänkte hålla det till. Personligen tycker jag inte om tal, det känns konstlat och lite fjantigt Flört Till det vill jag tillägga att det bara e min åsikt och tycker man inte som jag så funkar det lika bra Solig

• Pinkgrape
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-20 16:12:09 följande:
    Vi hade ca 25 gäster, varav 2 barn, och jag tror om jag räknat rätt att det var 8 tal. Svärfar, svärmor, min mamma, min moster, tärnan, en annan av mina vänner och två av mannens vänner.
    Det var ingen traditionell talarordning men å andra sidan hade vi ingen traditionell bordsplacering, inget traditionellt bröllop med hela släkten, inte traditionellt att den och den måste hålla tal osv.....
    Det viktigaste är ju inte själva formen eller vem som gör vad utan innehållet dvs att de ev tal som hålls är kärleksfulla och att talaren menar det som sägs och så är det med allt annat också som tex bordsplacering....det viktigaste är att folk har trevligt med sin bordsgranne inte att det är bordsplacering enligt "regelboken".

Kanske är det så Pinkgrape att om era vänner är unga att de inte riktigt "greppar" vitsen med att gifta sig och därmed inte förstår hur stort det känns att gifta sig och hur mycket man bryr sig som brudpar?
    Jag vet inte, men kanske kan det vara så att en del av era vänner tycker att det är "så vuxet" att gifta sig och att de känner att ni "springer ifrån" dom?
    När jag var 19 (hundra år sedan ) fick en av mina klasskamrater barn och min första tanke var "men herregud, då blir hon mamma, då 'tillhör' hon föräldragenerationen...varför vill hon vara vuxen redan?"
    Okej, det är inte alls samma sak egentligen, att gifta sig och att få barn, att få barn är ju mkt större och vuxnare men kanske tänker era vänner omedvetet något sånt om att gifta sig? Och så blir det ett glapp mellan er som gör att dom inte vet vad som "förväntas" av dom och ni blir "besvikna"? Eller har era vänner barn? Är de gifta? Förlovade? Sambos?

Försök att glädjas åt det som era vänner ger även om det inte tal under middagen eller vad ni nu egentligen vill ha. Försök att glädjas åt de gäster som kommer och det som de bidrar med.
    Fastna inte i hur det "ska" vara enligt  "vett och etikett" -regelboken, håll inte alltför mycket fast vid "drömbilden" som ni har i huvudet. Försök släppa lite på alla tankar och allt som man kan oroa sig för...
    Jag vet ju självklart inte hur mycket ni egentligen försöker styra allt som har med bröllopet att göra, ni kanske inte alls klänger er fast i "hur det ska vara" på ett bröllop, ni kanske inte alls är sånt brudpar som vill ha allt enligt regelboken. 
    Jag skriver det här om att släppa regelboken därför att det rent allmänt (inte du nu TS) ibland verkar som att en del brudpar så förtvivlat gärna vill ha det så "uppstyrt" vid middagen, som att allt ska regisseras in i minsta detalj och om tärnan eller vem det nu inte håller tal "som de ska göra" så blir brudparet besvikna och vill säga upp bekantskapen.....Överdrivet tycker jag. Klart att man kan vilja ha toastmaster,tal och lekar och skoj och en ordnad och "uppstyrd" och väl planerad middag men det måste finnas plats för spontanitet och att tvinga folk att hålla tal eller att styra hela middagen in i minsta detalj, blir sällan trevligt.

Det blir bra, ni kommer få en fantastisk dag, tro mig ni kommer vara i ett lyckorus hela dagen.
    Har ni toastmaster? Kan ni be honom/henne ha lite sånger och lekar och skoj i beredskap OM det skulle behövas för att liva upp middagen?
    Nej, det är inte alls så att jag försöker styra allt, så att det ska bli precis som jag tänkt mig. Jag skulle väl bara bli lite besviken om INGEN planerat något alls för oss, då jag själv är sådan som person att jag skulle definitivt hittat på något om det var någon av våra vänner som gifte sig. Jag vet ju dessutom vad våra vänner gjort för andra av våra vänner vid födelsedagar tex och tanken då på att ingen skulle orka anstränga sig på vårt bröllop, ja, det känns lite tråkigt. Jag tänkte därför om man kanske skulle kunna hinta om att det skulle vara uppskattat om de hittade på något. Behöver ju inte vara ett tal, inte alls. Jag förväntar mig dock att min pappa och min blivandes pappa faktiskt säger ett par ord och det har jag talat om.

Självklart är det så att vi ligger steget före våra vänner, även om vi inte är tonåringar. Jag är 24år och min blivande blir 26år i år. Vi har varit ett par i nästan 6år när vi gifter oss och sambos i 5,5år. Vi har dessutom en dotter på 4,5år, så det är klart att vi hunnit längre på den biten av livet. Många av dom är ju dock i dagsläget sambos och vi hoppas verkligen att de snart ska komma ikapp hehe :P De vet ju dock mycket väl att vi inte har några större förväntningar på dom än att de dyker upp och har ett glatt humör, är sig själva helt enkelt.

De känner ju dessutom oss, väl, och vet ju vilken typ av fester vi brukar ha och vilken typ av fester vi brukar uppskatta. Vi vet ju också ungefär hur de brukar vara. Genom det har vi väl förhoppningar om att det kommer något litet från dom. Om det så bara är att de säger grattis till oss under middagen, bara kommer fram till oss och lyckönskar oss. Ja, helt enkelt att de inte bara sitter i sin stol och muttrar :P

Vi har ju dock, enligt oss, gjort ett bra val av toastmaster och madame. Det är två personer som är oerhört utåtriktade och som nog verklligen kan ha koll på läget, men samtidigt komma med en hel del spontanitet. Vi hör nog inte till de som vill ha den mest uppstyrda middagen, men lite koll på läget vill jag ha. Jag kommer tex göra festprogrammen själv. Tillsammans med min pappa, som ska spela, hitta lämpliga allsånger och tillsammans med toastmadame hitta lämpliga lekar. Vi kommer visserligen ha 3-rätters middag, men vi vill inte att den ska bli tråkig och långrandig för det. Vi kommer inte ha traditionell bordsplacering heller.

Vi vill alltså inte att vårt bröllop ska bli tråkigt, för oss eller för gästerna och därför vill vi hellre försöka styra upp roliga aktiviteter tillsammans med våra toastisar och brudfölje. Vi vill inte ha en massa hemligheter, som sedan kanske inte kommer uppskattas osv. Vi vill göra detta till en fest, en sådan fest som våra vänner och vi vanligtvis brukar uppskatta och ha kul på :)
  • prinsessanogrodan
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 17:24:40 följande:
    Nej, det är inte alls så att jag försöker styra allt, så att det ska bli precis som jag tänkt mig. Jag skulle väl bara bli lite besviken om INGEN planerat något alls för oss, då jag själv är sådan som person att jag skulle definitivt hittat på något om det var någon av våra vänner som gifte sig. Jag vet ju dessutom vad våra vänner gjort för andra av våra vänner vid födelsedagar tex och tanken då på att ingen skulle orka anstränga sig på vårt bröllop, ja, det känns lite tråkigt. Jag tänkte därför om man kanske skulle kunna hinta om att det skulle vara uppskattat om de hittade på något. Behöver ju inte vara ett tal, inte alls. Jag förväntar mig dock att min pappa och min blivandes pappa faktiskt säger ett par ord och det har jag talat om.

Självklart är det så att vi ligger steget före våra vänner, även om vi inte är tonåringar. Jag är 24år och min blivande blir 26år i år. Vi har varit ett par i nästan 6år när vi gifter oss och sambos i 5,5år. Vi har dessutom en dotter på 4,5år, så det är klart att vi hunnit längre på den biten av livet. Många av dom är ju dock i dagsläget sambos och vi hoppas verkligen att de snart ska komma ikapp hehe :P De vet ju dock mycket väl att vi inte har några större förväntningar på dom än att de dyker upp och har ett glatt humör, är sig själva helt enkelt.

De känner ju dessutom oss, väl, och vet ju vilken typ av fester vi brukar ha och vilken typ av fester vi brukar uppskatta. Vi vet ju också ungefär hur de brukar vara. Genom det har vi väl förhoppningar om att det kommer något litet från dom. Om det så bara är att de säger grattis till oss under middagen, bara kommer fram till oss och lyckönskar oss. Ja, helt enkelt att de inte bara sitter i sin stol och muttrar :P

Vi har ju dock, enligt oss, gjort ett bra val av toastmaster och madame. Det är två personer som är oerhört utåtriktade och som nog verklligen kan ha koll på läget, men samtidigt komma med en hel del spontanitet. Vi hör nog inte till de som vill ha den mest uppstyrda middagen, men lite koll på läget vill jag ha. Jag kommer tex göra festprogrammen själv. Tillsammans med min pappa, som ska spela, hitta lämpliga allsånger och tillsammans med toastmadame hitta lämpliga lekar. Vi kommer visserligen ha 3-rätters middag, men vi vill inte att den ska bli tråkig och långrandig för det. Vi kommer inte ha traditionell bordsplacering heller.

Vi vill alltså inte att vårt bröllop ska bli tråkigt, för oss eller för gästerna och därför vill vi hellre försöka styra upp roliga aktiviteter tillsammans med våra toastisar och brudfölje. Vi vill inte ha en massa hemligheter, som sedan kanske inte kommer uppskattas osv. Vi vill göra detta till en fest, en sådan fest som våra vänner och vi vanligtvis brukar uppskatta och ha kul på :)
    Men du, varför skulle dom sitta och muttra och inte glädjas med er? Varför skulle det bli ett tråkigt bröllop?

Dom kanske planerar en massa som ni inte vet om? Dom kanske har bra och roliga saker planerat ihop med toastmastern, sånt som dom vet att ni kommer uppskatta?

Vi designade våra festprogram själva men svärmor,mamma och min moster hade gjort ett eget festprogram med sånger och bus...och det var jättefint och en jättehärlig överraskning
    Lita på era vänner, dom kommer glädjas med er och fira er kärlek.
    Ni kommer känna er så otroligt älskade och uppskattade.

Finns det någon anledning till att era gäster och ni inte ha roligt?
    Är det en viss person som ni tror skulle sitta och muttra?
    Om ni har haft härliga fester tillsammans förut, varför skulle det inte bli ett härligt firande på ert bröllop?

Era gäster kanske verkar loja och ointresserade NU, men nånstans är det ju så att för gästerna börjar ju bröllopet på bröllopsdagen medan för brudparet så börjar det långt innan, om du förstår vad jag menar?
    Jag kan ärligt säga att när jag varit på bröllop så har jag blivit glad för inbjudan, försökt komma att svara innan OSA, ev bokat biljetter och planerat transport till och från bröllopet, och sen när det typ är någon vecka kvar då har jag börjat tänka på vad jag ska ha för kläder och köpt present...och sen har jag tänkt på det som en rolig händelse och sen har det varit dags och på dagen B, DÅ har jag blivit på festhumör och det är först DÅ jag har börjat tänka på festen.....Och på vissa bröllop har jag kollat med toastmaster och hållt ett spontant tal eller hjälpt till att styra upp någon lek...Låter ju hemskt, som om jag inte varit glad för brudparets skull men jag har varit jätteglad och hedrad av inbjudningarna varje gång.....Men jag har varit oengagerad innan bröllopet, helt klart, men på dagen B DÅ har jag varit engagerad till tusen. Bröllopen har ju varit det som brudparens liv kretsats kring medan för min som vän eller släkting är det ju inte lika stort.
  • Pinkgrape

Det har hänt en del saker i vår omgivning de senaste veckorna, så pass mycket att vi seriöst övervägt att ställa in bröllopet, det är därför jag är lite smått orolig. Annars skulle jag inte alls vara det. Jag fattar ju också att folk inte behöver vara glada och uppspelta långt innan, men som sagt, pga en del omständigheter nu på senaste tiden så.. ja. Jag hoppas bara på det bästa.

• prinsessanogrodan
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 19:50:36 följande:
    Det har hänt en del saker i vår omgivning de senaste veckorna, så pass mycket att vi seriöst övervägt att ställa in bröllopet, det är därför jag är lite smått orolig. Annars skulle jag inte alls vara det. Jag fattar ju också att folk inte behöver vara glada och uppspelta långt innan, men som sagt, pga en del omständigheter nu på senaste tiden så.. ja. Jag hoppas bara på det bästa.
    Men du vännen...vad är det som hänt? Du verkar nere? Är det med vännerna som det blivit problem med eller är det nåt i familjen? Du behöver ju inte berätta i detalj menar jag...men tråkigt att känna oro innan bröllopet och att känna att man nästan vill ställa in
    Om det är vänner som strular och tjafsar  så ska ni (om ni har ork och fortfarande vill) visa att er relation överlever sånt och att ni gifter för att ni vill gifta er oavsett om era vänner strular och larvar.
    Är det i familjen så kanske det är snäppet värre men jag tycker (utan att veta vad som hänt) att ni ska gifta er i alla fall. Låt inte det som hänt förstöra! Tänk all planering,all tid och all energi som ni lagt på ert bröllop - låt det inte gå till spillo. Ni är värda en härlig dag!
Svar på tråden Angående tal under middagen.. ?