• Pinkgrape

Angående tal under middagen.. ?

Som jag förstått det är talordningen något liknande detta, eller?

Brudskålen - Toastmaster/madame
    Välkomsttal till gäster - Brudens far
    Tal till brudparet - Brudens far, brudgummens far, syskon, vänner
    Tal till tärnor - Marskalk
    Tal till Marskalker - Tärna
    Sista talet - Brudgummens far

Kommer ni följa den talordning? Har ni en helt annan? Vet ni om alla tal?
    Kan man be sina syskon, tärnor, marskalker osv att hålla tal? Eller blir man liksom utan om de inte kommer på själva att de "ska" hålla tal?

Jag tycker ju det skulle bli jättetråkigt om ingen höll ett enda tal till oss under middagen.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 22:19
    Talordningen ovan är ju som sagt något jag hittat här på BT.

www.brollopstorget.se/Gast/1.1024131-brollopstal-att-halla-tal-pa-brollop

"Brudens far håller två tal, ett för att önska gästerna välkomna, ett då han talar direkt till brudparet. Efter hans tal kommer turen till brudgummens far och därefter till prästen, om han är med. Näst i talartur står syskon och vänner. Har man tärnor och marskalkar hör det till att en av marskalkarna håller tal för tärnorna och en av tärnorna ett tal för marskalkarna. Sist talar den som för värdinnan till bordet, oftast brudgummens far."
  • Svar på tråden Angående tal under middagen.. ?
  • Pinkgrape
    BlomAnna skrev 2011-06-19 21:57:23 följande:
    Vad tråkigt....
    Ja, det enda de verkar se framemot är svensexan och möhippan, för de tror att det kommer bli jätteparty då. Tji fick dom, då både jag och min blivande har önskat oss lugna tillställningar :P
  • wiii
    Sörön10 skrev 2011-06-19 19:59:47 följande:
    Vår toastmaster hade all koll på det där med talen. En vecka innan var dock inga tal anmälda och han frågade oss lite försiktigt om han fick kontakta våra mammor och trycka på att de kanske borde hålla tal! 

Jag blev lite ledsen i hjärtat här och trodde att vi inte skulle få några tal alls på middagen, så jag räknade inte med något.

Det hade sedan rasslat till iaf och blev runt 15 stycken!

Den där talordningen du skrev har jag aldrig hört talas om, allra minst de bitar där tal hålls till någon annan än brudparet! Låter lite märkligt i mina öron..

Nån brukar iaf "tacka för maten" (sista talet).

Lycka till! 
    Oj, 15 st!! Hölls alla under middagen?
    Vi hade 7 uppdelat mellan middagen och tårtan, och det var nästan så att tiden inte räckte till till dom, blev inte jättelånga stunder mellan avbrotten, nu hade vi iofs lite visor som sjöngs mellan varven också, kanske därför det kändes som att så mycket hände hela tiden :) 
  • Sörön10
    wiii skrev 2011-06-19 22:03:03 följande:
    Oj, 15 st!! Hölls alla under middagen?
    Vi hade 7 uppdelat mellan middagen och tårtan, och det var nästan så att tiden inte räckte till till dom, blev inte jättelånga stunder mellan avbrotten, nu hade vi iofs lite visor som sjöngs mellan varven också, kanske därför det kändes som att så mycket hände hela tiden :) 
    jajemen! alla under sittningen. inget var dock långt och "plågsamt" så det funkade faktiskt! =)

betydligt fler än vad jag vågat tro!  
  • BlackWIngedAngel

Jag har heller aldrig hört talas om att tärnor och marskalkar skulle hålla tal till varandra. Låter jättekonstigt i mina öron. Jag har sagt till min pappa att han åtminstone ska utbringa en skål (han tycker inte om att tala inför folk och då är det lika bra att hålla det kort). Utöver det vet jag inte om någon kommer hålla tal; det blir toastmasterns uppgift att planera i så fall och en överraskning för vår del.

Sista talet däremot, där brudgummens föräldrar traditionellt brukar tacka brudens föräldrar för maten, eftersom det har varit brudens föräldrar som bjuder till fest, kommer toastmastern att hålla istället. Detta eftersom våra föräldrar bidrar till festen allihop. 

• Pinkgrape

Ni som haft folk som hållit tal under middagen, vilka är det som gjort det? Är det släktingar, vänner?

• wiii
    Pinkgrape skrev 2011-06-19 22:17:46 följande:
    Ni som haft folk som hållit tal under middagen, vilka är det som gjort det? Är det släktingar, vänner?
    Både och, men mest släktingar, våra fäder, våra syskon och hans farfar. Och två kompisar.
  • Pinkgrape
    wiii skrev 2011-06-19 22:22:36 följande:
    Både och, men mest släktingar, våra fäder, våra syskon och hans farfar. Och två kompisar.
    Okej :)
  • Aniara4

Jag har heller aldrig hört talas om att det skulle hållas tal till någon annan än brudparet! Vi kommer inte att lägga oss i talen alls, det är något för talarna att komma fram till och toastmaster och -madam (vi har två) att strukturera. Jo förresten, jag tror vi ska be brudgummens far (min pappa kommer inte att vara med) att hålla brudskålen när vi anländer till lokalen. I övrigt får folk säga nåt om de vill och hålla klaffen om de vill!

• Sörön10
    Pinkgrape skrev 2011-06-19 22:17:46 följande:
    Det var lika typ! Lika många släktingar som vänner! =) Eller kanske fler av mina vänner och fler av hans släktingar. 
  • ClaraH

Vår toastmaster håller första talet, dvs. skålen under minglet och hälsar alla välkomna. Sen tror jag att det blir min mamma och jag är säker på att sambons bror säger något också. Pappa höll tal förra gången jag gifte mig och tycker inte det är roligt men det tycker mamma. Sen gissar jag att det blir tal av några kompisar men det är ju inget jag vet om. Min sambo kommer att avsluta med att tacka gästerna osv innan vi bryter middagen.

Jag har heller aldrig hört talas om att att maskalken håller tal till tärnar. Men på alla bröllop jag varit på har brudens far börjat först och sedan brudgummens far, ibland har den varit mammorna istället.

Svar på tråden Angående tal under middagen.. ?