• Pinkgrape

Angående tal under middagen.. ?

Som jag förstått det är talordningen något liknande detta, eller?

Brudskålen - Toastmaster/madame
    Välkomsttal till gäster - Brudens far
    Tal till brudparet - Brudens far, brudgummens far, syskon, vänner
    Tal till tärnor - Marskalk
    Tal till Marskalker - Tärna
    Sista talet - Brudgummens far

Kommer ni följa den talordning? Har ni en helt annan? Vet ni om alla tal?
    Kan man be sina syskon, tärnor, marskalker osv att hålla tal? Eller blir man liksom utan om de inte kommer på själva att de "ska" hålla tal?

Jag tycker ju det skulle bli jättetråkigt om ingen höll ett enda tal till oss under middagen.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 22:19
    Talordningen ovan är ju som sagt något jag hittat här på BT.

www.brollopstorget.se/Gast/1.1024131-brollopstal-att-halla-tal-pa-brollop

"Brudens far håller två tal, ett för att önska gästerna välkomna, ett då han talar direkt till brudparet. Efter hans tal kommer turen till brudgummens far och därefter till prästen, om han är med. Näst i talartur står syskon och vänner. Har man tärnor och marskalkar hör det till att en av marskalkarna håller tal för tärnorna och en av tärnorna ett tal för marskalkarna. Sist talar den som för värdinnan till bordet, oftast brudgummens far."
  • Svar på tråden Angående tal under middagen.. ?
  • Blåbärsson

De bröllop jag har varit på har det inte varit så tydlig med till vem talet är till. Toastmaster/toastmadamme håller en inledning/välkomnar gästerna med några få ord.
    Eg brukar det vara värdparet men numera är det ju oftast brudparet som har planerat och betalar det mesta.

Brudens far (eller mor ibland) håller första talet
    Brudens far håller andra talet
    Marskalk och tärna brukar vilja hålla tal och outalat förväntas att de håller tal
    därefter övriga släkt och vänner

Men jag har inte varit med om att det varit merspecifikt vad de tar upp i sitt tal

toastmastern tackar för sig och avslutar middagen så det blir tydligt
    Alternativt fortsätter tal under hela kvällen

Det viktiga är att det blir jämt fördelat och att alla är på plats när talen hålls

• Blåbärsson

personligen tycker jag att bara föräldrarna "måste" hålla tal. Men toastmastern har ju i uppgist att hålla i talarordningen och det brukar vara hemligt för brudparet. En skicklig toastmaster ber säkert några att hålla tal om det blir väldigt tomt under kvällen eller fyller ut med något annat.

• TheD

Har inte varit med om att det är en person ska tala till den andra. Aldrig hört heller för den delen. Varför skulle en marsalk snacka till tärnan???? Går inte riktigt ihop det där :)

Min blivande kommer inte hålla tal för han är inte en person som pratar inför andra. Min pappa kommer hålla tal men jag tror han är den enda som kommer göra det.

• TheD

Ja alltså toastmastern kommer väl bara säga "Skål för brudparet" där vi skålen men det räknar inte jag som ett tal.

• Pinkgrape

Haha jag vet inte? Det var vad jag hittade här på BT, deras info om tal, därför jag ville starta en tråd och fråga om det riktigt är så och hur andra har gjort. Jag har faktiskt bett min pappa att hålla tal, sagt att det liksom hör till. Vi kommer be min blivandes far om samma sak. Vi har dessutom tänkt hinta min syster som också är tärna att hon kanske kan hålla ett tal och likadant till en av marskalkerna som är som en bror för min blivande.

Vi ska dock ta upp detta mer noga med toastmaster/madame snart och gå igenom middagen lite mer. Jag tycker inte om överraskningar och vill inte ha just någon sådan :P

• Sörön10

Vår toastmaster hade all koll på det där med talen. En vecka innan var dock inga tal anmälda och han frågade oss lite försiktigt om han fick kontakta våra mammor och trycka på att de kanske borde hålla tal! 

Jag blev lite ledsen i hjärtat här och trodde att vi inte skulle få några tal alls på middagen, så jag räknade inte med något.

Det hade sedan rasslat till iaf och blev runt 15 stycken!

Den där talordningen du skrev har jag aldrig hört talas om, allra minst de bitar där tal hålls till någon annan än brudparet! Låter lite märkligt i mina öron..

Nån brukar iaf "tacka för maten" (sista talet).

Lycka till! 

• Pinkgrape

Ja, det är ju som sagt här, på BT, som jag hittat det där med talen.

www.brollopstorget.se/Gast/1.1024131-brollopstal-att-halla-tal-pa-brollop

"Brudens far håller två tal, ett för att önska gästerna välkomna, ett då han talar direkt till brudparet. Efter hans tal kommer turen till brudgummens far och därefter till prästen, om han är med. Näst i talartur står syskon och vänner. Har man tärnor och marskalkar hör det till att en av marskalkarna håller tal för tärnorna och en av tärnorna ett tal för marskalkarna. Sist talar den som för värdinnan till bordet, oftast brudgummens far."

• BlomAnna

Vi kommer nog låta de som vill hålla tal hålla tal helt enkelt och strunta i turordning (toastmadamen kommer ju självklart hålla rodning på vem som ska tala när). Har aldrig varit med om att marsalken talat till tärnan och tvärt om däremot har alltid marsalken hållt ett tal till brudparet med betoning på brudgummen och tärnan har gjort samma sak med betoning på bruden.

Jag kan redan nu gissa vilka som kommer hålla tal på vårt bröllop. Ska bli spännande och se om det stämmer

• Pinkgrape

Om jag skulle gissa, så skulle jag gissa på att verkligen ingen kommer hålla tal på vårt bröllop. Ja, om inte vi eller någon annan ber om det. Känns lite trist.. ska jag vara helt ärlig så tycker jag hela denna grejen känns mer och mer tråkig. Jag trodde folk skulle tycka att det var roligare med bröllop än vad de tycker... kanske beror på att många av våra vänner är unga och inte har en tanke på bröllop och sådant. Jag vet inte.

• BlomAnna
    Pinkgrape skrev 2011-06-19 21:56:26 följande:
    Om jag skulle gissa, så skulle jag gissa på att verkligen ingen kommer hålla tal på vårt bröllop. Ja, om inte vi eller någon annan ber om det. Känns lite trist.. ska jag vara helt ärlig så tycker jag hela denna grejen känns mer och mer tråkig. Jag trodde folk skulle tycka att det var roligare med bröllop än vad de tycker... kanske beror på att många av våra vänner är unga och inte har en tanke på bröllop och sådant. Jag vet inte.
    Vad tråkigt....
Svar på tråden Angående tal under middagen.. ?