• Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 15 Jun 14:38
    4459 visningar
    22 svar
    22
    4459

    Allt om London

    Resan denna gång blir London
    Jag funderar dock lite på ja...allt möjligt. Men tex vad är det billigaste alternativet att ta sig med tunnelbana? Finns ju massa olika förslag. Sist vi var där löste vi kort över dagen. Men måste finnas ett billigare alternativ väl? Hittade något på denna länken 
    www.raileurope.com/activities/london-travel-card/index.html
    Men vad innebär dessa zoner? Är det långt ut på landet de gäller?
    Kanske finns det fler som tänker åka till London denna sommaren och då kan vi ju ge varandra tips  

  • Svar på tråden Allt om London
  • Bellap­ea
    Äldre 15 Jun 14:49
    #1

    Använd Oyster card! Det billigaste sättet! De kan man ha i olika zoner i tunnelbanan, man laddar på med pengar och så drar den olika summor beroende på hur långt man åker. Superbra! Spara även kortet till nästa gång du besöker staden!

  • XenaK
    Äldre 15 Jun 16:23
    #2

    4 trådar?


    3 September 2011
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 15 Jun 16:29
    #3
    Bellapea skrev 2011-06-15 14:49:07 följande:
    Använd Oyster card! Det billigaste sättet! De kan man ha i olika zoner i tunnelbanan, man laddar på med pengar och så drar den olika summor beroende på hur långt man åker. Superbra! Spara även kortet till nästa gång du besöker staden!

    Oyster card behöver man ju dock fylla på osv...Det som vi uppskattade så var just att bara åka hur mycket vi ville med dagspassen. Dock funderar vi på om det finns billigare såna alternativ där man inte behöver fylla på osv. Utan bara att åka  

    Vet inte vad min dator sysslar med...eller rättare sagt mitt internet. Tar runt fem min att ladda en sida...!:-/ 
  • Aniara­4
    Äldre 15 Jun 16:35
    #4

    Oyster card är det bästa! Vete sjutton om det inte rentav är nödvändigt numera, när jag var där häromveckan hörde jag flera som klagade i kön till kassan på att det inte gick att köpa andra biljetter. Sätter man in ordentligt till att börja med behöver man ju inte tänka på det sen, och när man ska åka hem kan man lösa in kortet och få tillbaka pengarna. Det finns också en övre gräns för hur mycket det kan kosta per dag, så om man åker mycket hit och dit och fram och tillbaka blir det ändå inte mer än, säg, fem pund eller vad det nu kan vara.

  • Sofia7­86
    Äldre 15 Jun 16:35
    #5
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-15 16:29:26 följande:
    Oyster card behöver man ju dock fylla på osv...Det som vi uppskattade så var just att bara åka hur mycket vi ville med dagspassen. Dock funderar vi på om det finns billigare såna alternativ där man inte behöver fylla på osv. Utan bara att åka  

    Vet inte vad min dator sysslar med...eller rättare sagt mitt internet. Tar runt fem min att ladda en sida...!:-/ 
    Jag bor i London sedan 9 år tillbaka - du kan maila mig om du vill med frågor
    sofwestin@gmail.com

    Oystercards är nog det bästa alternativet men var noga att 'touch in and out' varje gång annars dras det massvis med pengar. Ni behöver nog bara travelcard inom zon 1-2 om ni inte ska ut i förorten! 
  • Sofia7­86
    Äldre 15 Jun 16:36
    #6
    Aniara4 skrev 2011-06-15 16:35:15 följande:
    Oyster card är det bästa! Vete sjutton om det inte rentav är nödvändigt numera, när jag var där häromveckan hörde jag flera som klagade i kön till kassan på att det inte gick att köpa andra biljetter. Sätter man in ordentligt till att börja med behöver man ju inte tänka på det sen, och när man ska åka hem kan man lösa in kortet och få tillbaka pengarna. Det finns också en övre gräns för hur mycket det kan kosta per dag, så om man åker mycket hit och dit och fram och tillbaka blir det ändå inte mer än, säg, fem pund eller vad det nu kan vara.
    Jo man kan fortfarande köpa vanliga biljetter, jag gör oftast det!
  • Aniara­4
    Äldre 15 Jun 16:39
    #7

    Ok, då måste det ha varit något annat de klagade på. Skrattande

    Och övre gränsen var lite mer än jag trodde, £6.60/8.00 i zon 1-2 beroende på om man åker i rusningstrafik eller inte. Men ändå, då vet man att det i alla fall inte blir mer än så hur mycket man än åker!

    www.tfl.gov.uk/tickets/14825.aspx

  • Sofia7­86
    Äldre 15 Jun 16:45
    #8
    Aniara4 skrev 2011-06-15 16:39:54 följande:
    Ok, då måste det ha varit något annat de klagade på. Skrattande

    Och övre gränsen var lite mer än jag trodde, £6.60/8.00 i zon 1-2 beroende på om man åker i rusningstrafik eller inte. Men ändå, då vet man att det i alla fall inte blir mer än så hur mycket man än åker!

    www.tfl.gov.uk/tickets/14825.aspx
    Ja det stämmer. Ett travelcard xon 1-2 (i papperformat, ej oyster) kostar £6.60 efter kl 10 på morgonen om jag minns rätt. Alldeles för dyrt tycker jag men sånt är livet! Eller London kanske. Dock inte så jättefarligt för er svenskar nu när pundet är så nedrans lågt. 
  • polkap­inne
    Äldre 15 Jun 16:54
    #9
    Sofia786 skrev 2011-06-15 16:45:41 följande:
    Ja det stämmer. Ett travelcard xon 1-2 (i papperformat, ej oyster) kostar £6.60 efter kl 10 på morgonen om jag minns rätt. Alldeles för dyrt tycker jag men sånt är livet! Eller London kanske. Dock inte så jättefarligt för er svenskar nu när pundet är så nedrans lågt. 
    Får man åka obegränsat med det kortet?
    Kan man köpa ett sådant som gäller 3 dygn eller liknande?
  • Sofia7­86
    Äldre 15 Jun 17:07
    #10
    polkapinne skrev 2011-06-15 16:54:27 följande:
    Får man åka obegränsat med det kortet?
    Kan man köpa ett sådant som gäller 3 dygn eller liknande?
    Om du köper ett 'daily travelcard' inom zone 1-2 kan du åka obegränsat med tunnelbana, buss samt tåg inom zon 1 och 2. Om du ska åka längre ut får du köpa en extra biljett. Men zon 1 och 2 brukar räcka om du kommer till London som turist och inte ska ut i förorten!  

    Jag tror det finns 3-dagars kort men jag är inte säker, jag köper aldrig något sådant själv nämligen.  
Svar på tråden Allt om London