• Knopan

Huden i ansiktet är helt knottrig!

Jag behöver hjälp!

Jag har annars fin, slät hud. Men nu, sedan några veckor tillbaka, är den helt knottrig, som en massa kvisslor. Pannan är helt täckt av dessa och även halva kinderna. 

Vad har hänt och hur får jag bort dom?

Snälla, hjälp mig    

• Svar på tråden Huden i ansiktet är helt knottrig!
  • Loche

Tycker det låter som allergi av nåt slag.

Om du tål AloeVera så är det lugnande och läkande och kan funka bra.

Prova annars receptfri kortisonsalva vid enstaka tillfälle, men kom ihåg att smörja in huden noga sen eftersom kortison torkar ut.

• Helena Mikael

Hej!
    Plitor, finnar & "knottrig" hy uppstår ofta när du är stressad & när hormornerna spelar en ett spratt.
    Du skulle behöva en bra skrubb och bra grund i din rengöring.
    En som lugnar hyn och får den att återgå till sig själv igen.
    Även smink är viktigt att välja rätt av.

Vad använder du idag?

• Knopan
    Loche skrev 2011-06-14 12:08:44 följande:

Tycker det låter som allergi av nåt slag.

Om du tål AloeVera så är det lugnande och läkande och kan funka bra.

Prova annars receptfri kortisonsalva vid enstaka tillfälle, men kom ihåg att smörja in huden noga sen eftersom kortison torkar ut.

Är det en kräm med Aloe Vera jag ska köpa? På hälsokosten?
  • Loche
    Knopan skrev 2011-06-14 12:11:33 följande:
    Är det en kräm med Aloe Vera jag ska köpa? På hälsokosten?
    Gärna ren AloeVera-gel och ja, den finns på hälsokosten. :)
  • Knopan
    Helena Mikael skrev 2011-06-14 12:08:57 följande:
    Hej!
    Plitor, finnar & "knottrig" hy uppstår ofta när du är stressad & när hormornerna spelar en ett spratt.
    Du skulle behöva en bra skrubb och bra grund i din rengöring.
    En som lugnar hyn och får den att återgå till sig själv igen.
    Även smink är viktigt att välja rätt av.

Vad använder du idag?
    Att det beror på stress kan det mycket väl vara, fast då i efterskott, för nu har saker och ting lugnat ner sig runt mig.
    Faktum är att jag har fått så här förut, om än inte i lika stor omfattning, och då har jag kunnat dricka lite extra vatten i några dagar och använt skrubb i ansiktet så har de varit borta sen. Men nu har det inte fungerat, jag har haft så här i flera veckor nu  

Sminka mig har jag inte gjort på cirka tre - fyra veckor nu.

Rengöring är en rengöringsgel ACO parfymfri från Apoteket och ansiktskrämen är även den parfymfri från Apoteket. 
  • Knopan
    Loche skrev 2011-06-14 12:14:10 följande:
    Gärna ren AloeVera-gel och ja, den finns på hälsokosten. :)
    Okej, jag ska kolla upp detta  

Kortisonsalva har jag hemma för yngsta sonens eksem. Menar du att jag ska ha den? 
  • 2 0 1 2

NEJ! INTE kortison i ansiktet, aldrig aldrig. Det är hudförtunnande och skulle det vara någon hudsjukdom du har, till exempel Rosacea som jag själv, kan tillståndet förvärras allvarligt. Aldrig kortison i ansiktet utan läkares inrådan!!

• Loche
    Knopan skrev 2011-06-14 12:15:46 följande:
    Okej, jag ska kolla upp detta  

Kortisonsalva har jag hemma för yngsta sonens eksem. Menar du att jag ska ha den? 
    Jag skulle nog vänta med kortison och ha det som en sista utväg,,, det är ju inte helt bra att använda och i synnerhet inte i ansiktet, men om inget annat hjälper så,,,

Beror på vad det är för styrka på din sons salva? Du ska absolut börja med den allra svagaste om du ska testa kortison.
  • Knopan

Okej, jag skippar kortison i ansiktet.

Men NÅGOT måste jag göra. Jag vill inte se ut så här! 

• 2 0 1 2
    Knopan skrev 2011-06-14 12:23:44 följande:
    Okej, jag skippar kortison i ansiktet.

Men NÅGOT måste jag göra. Jag vill inte se ut så här! 
    Undvik alkohol och parfym i ansiktet, undvik täta foundations. Aloe Vera är lindrande och kan intas i flytande form samt smörjas på, köp den rena formen. Jag skulle vända mig till en hudvårdsexpert för att få hjälp faktiskt.
Svar på tråden Huden i ansiktet är helt knottrig!