• Anonym (insikt)

Brudpar och gäster,,, lite tankar

För ett par som ska gifta sig, och kanske allra mest för bruden är bröllopet med all planering och alla dess detaljer oerhört viktigt. Det är kul att planera och det är mycket som ska fixas även om man kanske inte ställer till med värsta jättebröllopet.
    Det är lätt att bli fixerad. Precis som när man är gravid och bara ser "magar" överallt. Eller när man letar hus och inte tittar på annat än olika hus.

För människorna runt omkring traskar livet på som vanligt. Dom är inte alls uppslukade av klänningar, färgteman, brudbuketter, lokalletande och musikval. Dom har sitt liv och sin vardag att tänka på och för de flesta bröllopsgästerna är bröllopet de är bjudna till en passus, en (förhoppningsvis) kul grej, men inte något högprioriterat.  
    I värsta fall upplever vissa gäster att bröllopet är mest jobbigt, de ska fixa kläder och kanske boende och transport och köpa present,,, och allt detta för något som inte ens känns särskilt viktigt för dem.
    De flesta gäster har dock tillräckligt med sunt förnuft för att verkligen anstränga sig för att brudparet ska få en bra dag och de flesta är uppriktigt glada för brudparets skull.

Men det finns också en hel del avundsjuka hos många som är gäster på bröllop. Dom kanske toklängtar efter att få gifta sig själva! Eller är bittra för att deras eget bröllop inte blev så lyckat. Bröllop påminner människor om deras eget kärleksliv och tyvärr finns det gott om såna som lever i mindre lyckade relationer eller singlar som inget hellre vill än att träffa en partner. Bröllop väcker mycket känslor, kort och gott. Och även om en person är hur glad som helst för brudparets skull, kan bitterheten över sin egen situation komma upp till ytan. Detta vill man naturligtvis inte erkänna, men det kan ta sig andra uttryck istället. Så som gnällande över småsaker, en vän som bara avfärdar bruden när hon vill diskutera sin klänning, en gäst som förtränger inbjudan och missar osa m.m.

Själv hade jag en period i livet där jag höll masken stenhårt och var glad och uppåt på varje bröllop jag gick på, men grät mig till sömns när jag kom hem för att dessa bröllop väckte så mycket längtan och så mycket sorg över min egen livssituation som inte var den bästa då.

Här på BT ser jag ibland en oerhörd oförståelse från brudpars sida gentemot sina gäster. Mycket egoism "dom ska göra precis som vi vill för det är minsann våran dag",,, och det är ju det i och för sig,,,

Jag läser också en hel del trådar om anhöriga och vänner som bär sig helvidrigt åt mot brudparet,,, lika stor egoism där.

Det behövs mer förståelse för allas situation, tycker jag. Det behövs glädje för att kunna dela brudparets lycka och ha överseende med att det pratas bröllop högt och lågt till höger och vänster. Låt brudparen hållas, det är ändå fråga om en rätt begränsad tid!
    Och det behövs förståelse för att alla runt omkring brudparet kanske inte bubblar över av entusiasm och att det faktiskt finns viktigare saker i livet än bröllop.

Ja, det var lite tankar jag hade,,, kommentera gärna.

• Svar på tråden Brudpar och gäster,,, lite tankar
  • sasssyy

Jag är absolut ingen bridezilla.. men jag är ganska trött på att behöva försvara vårat val av vigsel eftersom alla anser att man "ska göra på ett särskilt vis".....

Jag förstår inte varför jag ska anpassa min bröllopsdag efter vad alla andra tycker, gillar man inte upplägget så är det trist, jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att kritisera vänner eller familjs val av bröllopsupplägg...är det samma när någon fyller år??

Jag har en vän som fyller år på samma datum varje år och deras familj firar alltid födelsedagar (till skillnad från min där vi bara firar barn och vuxnas jämna ) hon bjöd in till kalas och fick höra bakvägen att hon var så egoistisk för att hon lade festen på en helg då hennes bror med fru samt mor med man var på campingen!?!??! Vi talar om en heltidsarbetande trebarnsmamma....varför skulle hon lägga sin fest en vardag.. hur svårt är det att offra en helg på campingen mot att fira sin dotter/syster?? När man ändå är på campingen alla andra helger från april-oktober??

Samma sak med bröllop, jag vill leva MIN saga den dagen, en enda dag i mitt liv som jag får planera som jag vill.. är det att vara bridezilla så fine, då är jag väl det men jag vill inte kompromissa och sen se tillbaka på dagen och ångra att jag inte gjorde som jag egentligen ville bara för att en kusin tyckte att det inte passade eller för att en kompis ville att jag skulle göra på annat vis.....

Visst ska man ta hänsyn, men jag kan väl inte ändra på mitt bröllop bara för att vänner/familj inte har det så bra i kärleken just nu?  Det är ju lika underligt som att jag skulle vänta med barn bara för att jag har en vän som inte kan bli gravid och ska vänta in henne (som jag faktiskt varit med om att vänner fått höra att de ska göra)

Förstår dig TS vad du menar med ditt inlägg och det är intressanta tankar, men som gäst är man gäst och då får man vara tacksam för detta, att man är utvald att få delta i detta fina som ett bröllop är.

• sasssyy

Det lät som jag angrep ts där.. det var inte riktigt meningen utan det var mer riktat till de som anser att vi som vill planera och genomföra dagen som vi vill blir per automatik bridezillas..bara för att vi inte vill utforma vigseln så att det passar alla gäster...

• Anonym (Gillar tråden!)
    sasssyy skrev 2011-06-25 11:12:58 följande:
    Det lät som jag angrep ts där.. det var inte riktigt meningen utan det var mer riktat till de som anser att vi som vill planera och genomföra dagen som vi vill blir per automatik bridezillas..bara för att vi inte vill utforma vigseln så att det passar alla gäster...
    Det är typiskt bridezilla-beteende att babbla högt och lågt med alla man känner om bröllopet, det är ju så de får veta på förhand hur vigseln kommer se ut! Flört

Folk visste inte ett förbannat dugg om vår vigsel på förhand, eftersom de inte hade med det att göra. Gästerna får reda på det man skriver i inbjudan och utifrån inbjudan får de välja att komma på bröllopet eller att tacka nej. Svårare än så är det faktiskt inte!
  • Chicita
    XenaK skrev 2011-06-14 15:23:58 följande:
    Jag hade verkligen haft mer förståelse om det var gästerna som var tvugna att åka långt, ta semester, ordna med boende eller liknande som kom med negativa uttalanden.
    Det som har förvånat mig mest är att de som har blivit absolut gladast för inbjudan (förutom min mamma) är de som jag inte riktigt visste om de ville "offra" en heldag + ev resa på oss.
    Mina avlägsna kusiner (som jag väl träffar en gång vart 4:e år ifall nån släkting dött *typ* och som jag dessutom bjöd in från den där omstridda "reservlistan"  ) och mina kollegor på jobbet (både dom som är bjudna som gäster och de som ställer upp och serverar eller står i baren) är de som varit mest positiva och intresserade.
    Och med positiv menar jag inte att dom kommer med tusen frågor och ringer varje dag liksom...
    Men dom svarade snabbast på inbjudan, dom var snabbast på att fixa kläder. Och mina kusiner åkte till och med på två medeltidsmarknader i städer flera mil ifrån dom, för att leta accesoarer och mönster och tyger till kläderna dom nu ska sy själva... Solig

Samtidigt så är vår närmaste omgivning rätt tysta.
    Men det betyder långt ifrån att dom är ointresserade Glad Dom har bara annat att tänka på.
    Min huvudtärna (eller vad man ska kalla henne) pluggar heltid på distans och har 2 barn. Självklart har hon annan att tänka på.
    Min andra tärna har fullt upp med jobb, musikkarriär och tjejklassikern...
    Och resten har väl liknande situationer.
    Jag skulle aldrig drömma om att kräva deras fulla uppmärksamhet angående vårt bröllop. Om jag börjar bladdra om det och jag märker att dom är lite disträ så lägger jag ner och frågar om något annat istället som har med dom att göra.

Däremot blev jag grymt besviken på en vän, som jag även har skrivit om här tidigare...
    Hon skulle varit min tärna egentligen. Men hon hade synpunkter på allt och ville att vi skulle ändra vårt bröllop så det passade henne bättre "eftersom hon inte gillade temat" FörvånadSkrikandes
    Hon förhalade, drog ut på alla svar jag behövde ha för att gå vidare med planering och trots att jag tidigare la hela mitt liv på vänt för hennes skull för hennes bröllop, arrangerade blommor, dukade, städade lokalen innan och efter, sydde hennes och min klänning, satte upp hennnes hår, hjälpte henne med brudbukett, fixade svit åt henne och hennes make för bröllopsnatten, fixade möhippan efter hennes önskemål mm mm... Så kunde hon inte ens sätta sig och googla fram en bild på hur hon ville att hennes klänning skulle se ut när hon skulle vara tärna på mitt bröllop... Trots att jag skulle sy klänningen åt henne....
    Hon sa till och med att jag skulle sy hennes sist så att den passade perfekt. För hon ville vara snyggast Förvånad
    Och på sitt bröllop så sa hon att hon valt mig som tärna för att då skulle hon känna sig smal Skrikandes (hon är faktiskt tjockare än mig... mutter mutter)

Så det finns skräckexempel åt alla håll. Ska vi mynta uttrycket "gästzilla" kanske? Flört
    Och jag håller med TS om att alla har ett eget ansvar. Gästerna har ansvar för att försöka göra det bästa av situationen och att se till att dom själva har roligt på festen.
    Brudparet har ansvaret att inte kräva för mycket av sin omgivning och att vara lyhörda.
    Med det menar jag inte att dom måste ändra sig för att andra vill att dom ska fira på ett speciellt sätt. Utan att vara lyhörda för dom där små signalerna.... "kan vi prata om något annat än ditt bröllop nu?" och "det här är jätteintressant, berätta mer"...
  • sasssyy
    Anonym (Gillar tråden!) skrev 2011-06-25 11:32:43 följande:
    Det är typiskt bridezilla-beteende att babbla högt och lågt med alla man känner om bröllopet, det är ju så de får veta på förhand hur vigseln kommer se ut! Flört

Folk visste inte ett förbannat dugg om vår vigsel på förhand, eftersom de inte hade med det att göra. Gästerna får reda på det man skriver i inbjudan och utifrån inbjudan får de välja att komma på bröllopet eller att tacka nej. Svårare än så är det faktiskt inte!
    Ett typiskt bridezillabeteende är väl snarare att tro att man är gud och tro att ALLA ska ställa upp och hjälpa till på bröllopsdagen och att ALLA inklusive klänningsdesigners/försäljare och guldsmeder ska begripa hur man vill ha det...

Ja du har rätt om att man kanske inte ska berätta nåt mer än det som står i inbjudan men det räcker ju uppenbarligen för att gäster ska flippa.. har hört om folk som fått skit för att de har barnfritt, vad de önskar sig i bröllopspresent, datumet de gifter sig, klädkoden, VAR de gifter sig, VAR de har festen osv osv.. sen fortsätter beteendet på festen "hur kan ni ha fläskfilé i juli?? Det borde vara bättre med buffé så att alla kunde ta det de gillar"...."Hur kan ni ha buffée på ett bröllop känns ju så billigt" bla bla bla....
  • Chicita
    sasssyy skrev 2011-06-25 12:16:14 följande:
    Ett typiskt bridezillabeteende är väl snarare att tro att man är gud och tro att ALLA ska ställa upp och hjälpa till på bröllopsdagen och att ALLA inklusive klänningsdesigners/försäljare och guldsmeder ska begripa hur man vill ha det...

Ja du har rätt om att man kanske inte ska berätta nåt mer än det som står i inbjudan men det räcker ju uppenbarligen för att gäster ska flippa.. har hört om folk som fått skit för att de har barnfritt, vad de önskar sig i bröllopspresent, datumet de gifter sig, klädkoden, VAR de gifter sig, VAR de har festen osv osv.. sen fortsätter beteendet på festen "hur kan ni ha fläskfilé i juli?? Det borde vara bättre med buffé så att alla kunde ta det de gillar"...."Hur kan ni ha buffée på ett bröllop känns ju så billigt" bla bla bla....
    "Nejmen såna där servetter hade vi på vårt bröllop också... Jag ångrar att jag inte tog dyrare, dom känns lite billiga - tycker inte du det?"

Och klassikern som viskas i hörnen men inte sägs till brudparet:
    Kommer du ihåg att XX och YY hade såna där servetter / bordsdekorationer / samma lokal /osv på sitt bröllop? Har dom ingen egen fantasi? Måste dom kopiera ALLT?

Hur fan man än vänder sig så har man röven bak. Tungan ute
    Det bästa man kan göra är att skapa ett bröllop man har råd med, där man gillar sitt eget tema (färgtema eller vad det nu är) och sen låter folk tycka vad dom vill. Oavsett hur man gör så kommer alltid någon att ha åsikter.
    Det är bara att gilla läget och köpa situationen Solig
  • sasssyy
    Chicita skrev 2011-06-25 12:23:01 följande:
    "Nejmen såna där servetter hade vi på vårt bröllop också... Jag ångrar att jag inte tog dyrare, dom känns lite billiga - tycker inte du det?"

Och klassikern som viskas i hörnen men inte sägs till brudparet:
    Kommer du ihåg att XX och YY hade såna där servetter / bordsdekorationer / samma lokal /osv på sitt bröllop? Har dom ingen egen fantasi? Måste dom kopiera ALLT?

Hur fan man än vänder sig så har man röven bak. Tungan ute
    Det bästa man kan göra är att skapa ett bröllop man har råd med, där man gillar sitt eget tema (färgtema eller vad det nu är) och sen låter folk tycka vad dom vill. Oavsett hur man gör så kommer alltid någon att ha åsikter.
    Det är bara att gilla läget och köpa situationen Solig
    ja eller hur *S* jag har fått sååå jäkla mycket skit för det bröllop jag nu planerar....för att jag gör det - inte som JAG vill utan som VI vill- vi pratar igenom varje detalj och sen sköter jag planeringen eftersom jag är hemma mycket mycket mer (student och jobbar bara en månad nu i sommar dessutom) och sambon jobbar 10-12timmar/dag....

har fått påhopp för att jag vill ha röda skor, för vilka jag ska bjuda eller INTE bjuda, vem som ska förätta vigseln, val av förlovningsring, val av tänkbar vigselring och gud vet vad...och jaa jag har visat för jag ville ha lite feedback och det märks så tydligt vilka som är mig närmast för de säger "jamen känns det rätt så ÄR det rätt"... medan de som är måna om "utsidan" kommenterar och kritserar och det som verkar vara viktigast är inte hur det ser ut.. utan vad prislappen visar... vilket stör mig EXTREMT mycket. Vi har en tajt budget men det är självvalt för vi lägger hellre pengarna på äktenskapet än på bröllopet...
  • Anonym

Jag tillhör de ovanliga här,   vi valde att visa hänsyn till släkten,  låta dem  få   hjälpa till och forma bröllopet eftersom   det är nog sista gången många på hans sida släkten ser honom.

Så det var lagt efter deras vilja och när de kunde och  maten var anpassad efter dem , kanske inte  vår dag men det blev en dag med hans familj då vi också sa adjö till en drös av hans släktingar. 

• Anonym (brud 2011)

Det jag stör mig på är brudpar som tror att hela världen kretsar runt deras bröllop och alla runt omkring ska vara glada att få vara med....klart att det är en ära att bli bjuden på bröllop, meeen om jag inte står brudparet jättenära så kanske jag inte vill hjälpa till med bröllopet. Jag kan vara jätteglad för deras skull men mitt liv kretsar inte runt deras bröllop.....men det verkar vara svårt att förstå för en del brudpar.
    Jag tycker inte att man har rätt att kräva prinsess-arrangemang om det innebär att ens omgivning ska slava livet ur sig. Jag tycker att man ska ta viss hänsyn till sina gäster.
    NEJ,  gästerna ska INTE bestämma när,var,hur vigsel och fest är men om man tex vet att en gäst (som man gärna vill ska komma) har dålig ekonomi.....måste man då prompt ha frackbröllop och kuvertavgift på 500 kr? Kan man (om man prompt måste ha frack och kuvertavgift) kanske då göra en hemlig överenskommelse med den gästen om att om han/hon fixar frack så behöver han/hon inte betala kuvertavgift?
    Man ska ta viss hänsyn till sina gäster tycker jag. Det betyder INTE att gästerna har rätt att komma med åsikter och klaga stup i kvarten och det betyder INTE att det är gästerna som BESTÄMMER - bara att man kan försöka tänka till lite som brudpar. Man kan fråga sig vad som egentligen är viktigt.....är det att allt matchar in i minsta detalj och att allt är uppstyrt och planerat och regisserat och att alla gäster följer ett visst färgtema och har rätt kläder eller är det viktigare att försöka slappna av och ha roligt? Att våga släppa lite på sitt kontrollbehov och sluta försöka regissera allt in i minsta detalj är faktiskt ibland nyckeln till att få det där "perfekta bröllopet" som vissa verkar vilja kontrollera och regissera fram. Ibland är det somm vissa brudpar vill att "det ska vara som på film"...hur töntigt och enerverande som helst.

Ibland är det som att äran att bli bjuden ska vara så stor att ALLA ska vara GLADA över att "få" hjälpa till med diverse praktiska bestyr. Oavsett om jag är avlägsen bekant/släkt med brudparet eller om jag är deras bästa vän så ska jag vara beredd att hjälpa till gratis.
    Om jag råkar var frisör så måste jag göra bruden och tärnornas hår utan knot och om jag inte vill eller kan då är jag elak och/eller avundsjuk, speciellt om jag inte är gift. Om jag själv "bara är sambo" eller är singel så måste mina handlingar/val bero på att jag är avundsjuk och missunnsam.
    Om jag råkar vara kock då "ska" jag laga maten eller kunna ordna maten billigt, om jag inte kan eller vill (jag kanske inte vill bli utnyttjad?!) då är jag avundsjuk och elak och borde inte få komma på bröllopet och brudparet ska då ha "rätt" att säga upp bekantskapen med mig.
    JA, det är en ära att bli bjuden på bröllop MEN det betyder inte jag är villig att göra ALLT som brudparet ber mig om. JA jag kan vara jätteglad för brudparets skull men om jag inte kan eller vill hjälpa till att ordna ditten och datten så betyder inte det att jag är avundsjuk eller elak, det kan "bara" vara så att JAG prioriterar mitt liv och mitt eget mående precis som brudparet intresserar sig för sitt mående och sina prioriteringar.

• sasssyy
    Anonym (brud 2011) skrev 2011-06-25 15:52:53 följande:
    Det jag stör mig på är brudpar som tror att hela världen kretsar runt deras bröllop och alla runt omkring ska vara glada att få vara med....klart att det är en ära att bli bjuden på bröllop, meeen om jag inte står brudparet jättenära så kanske jag inte vill hjälpa till med bröllopet. Jag kan vara jätteglad för deras skull men mitt liv kretsar inte runt deras bröllop.....men det verkar vara svårt att förstå för en del brudpar.
    Jag tycker inte att man har rätt att kräva prinsess-arrangemang om det innebär att ens omgivning ska slava livet ur sig. Jag tycker att man ska ta viss hänsyn till sina gäster.
    NEJ,  gästerna ska INTE bestämma när,var,hur vigsel och fest är men om man tex vet att en gäst (som man gärna vill ska komma) har dålig ekonomi.....måste man då prompt ha frackbröllop och kuvertavgift på 500 kr? Kan man (om man prompt måste ha frack och kuvertavgift) kanske då göra en hemlig överenskommelse med den gästen om att om han/hon fixar frack så behöver han/hon inte betala kuvertavgift?
    Man ska ta viss hänsyn till sina gäster tycker jag. Det betyder INTE att gästerna har rätt att komma med åsikter och klaga stup i kvarten och det betyder INTE att det är gästerna som BESTÄMMER - bara att man kan försöka tänka till lite som brudpar. Man kan fråga sig vad som egentligen är viktigt.....är det att allt matchar in i minsta detalj och att allt är uppstyrt och planerat och regisserat och att alla gäster följer ett visst färgtema och har rätt kläder eller är det viktigare att försöka slappna av och ha roligt? Att våga släppa lite på sitt kontrollbehov och sluta försöka regissera allt in i minsta detalj är faktiskt ibland nyckeln till att få det där "perfekta bröllopet" som vissa verkar vilja kontrollera och regissera fram. Ibland är det somm vissa brudpar vill att "det ska vara som på film"...hur töntigt och enerverande som helst.

Ibland är det som att äran att bli bjuden ska vara så stor att ALLA ska vara GLADA över att "få" hjälpa till med diverse praktiska bestyr. Oavsett om jag är avlägsen bekant/släkt med brudparet eller om jag är deras bästa vän så ska jag vara beredd att hjälpa till gratis.
    Om jag råkar var frisör så måste jag göra bruden och tärnornas hår utan knot och om jag inte vill eller kan då är jag elak och/eller avundsjuk, speciellt om jag inte är gift. Om jag själv "bara är sambo" eller är singel så måste mina handlingar/val bero på att jag är avundsjuk och missunnsam.
    Om jag råkar vara kock då "ska" jag laga maten eller kunna ordna maten billigt, om jag inte kan eller vill (jag kanske inte vill bli utnyttjad?!) då är jag avundsjuk och elak och borde inte få komma på bröllopet och brudparet ska då ha "rätt" att säga upp bekantskapen med mig.
    JA, det är en ära att bli bjuden på bröllop MEN det betyder inte jag är villig att göra ALLT som brudparet ber mig om. JA jag kan vara jätteglad för brudparets skull men om jag inte kan eller vill hjälpa till att ordna ditten och datten så betyder inte det att jag är avundsjuk eller elak, det kan "bara" vara så att JAG prioriterar mitt liv och mitt eget mående precis som brudparet intresserar sig för sitt mående och sina prioriteringar.
    självklart kan man inte som brudpar kräva att vänner o bekanta ska hjälpa till bara för att de råkar vara frisör eller kock eller vad det nu må vara....men då kan man säga nej tack bestämt, om brudparet då blir sura så är det deras problem faktiskt..

Jag har också svårt för det där superregiserade bröllopet som en del verkar sträva efter... men JA det är så att det kretsar runt detta par denna dag och vill man inte finna sig i detta så tackar man nej till bröllopet.

Det är brudparets dag och då får man som gäst vara glad åt dem eller inte komma alls..Men som brudpar ska man inte ta för givet att folk ska ställa upp och hjälpa till och tycka att det är roligt att göra det gratis...men man måste ju som brudpar få fråga. Man vill ju alltid få bra deal oavsett vad det gäller och man har rätt att fråga lika väl som den tillfrågade har rätt att säga nej.

"brud 2011", jag håller med till 100% i allt du säger! Bra formulerat!

Sassyy: Du verkar helt ha missat det sista Chicita skrev i sitt inlägg: "Oavsett hur man gör så kommer alltid någon att ha åsikter. Det är bara att gilla läget och köpa situationen." Be inte om feedback om du inte står ut med att folk har åsikter! Hur svårt kan det vara att stå upp för sina val?

Jag sa till min tärna att vi inte skulle ha brudvals, då kläcker hon ur sig "men det är väl klart att ni måste dansa vals!" Jag svarade bara helt lugnt att "nej det måste vi inte alls. Förresten så hade ni ingen tårta på ert bröllop, vi har istället valt bort valsen". Då blev hon tyst och allt var frid och fröjd. Svårare än så är det inte att fatta egna beslut och försvara dem inför andra!

• sasssyy
    Anonym (Gillar tråden!) skrev 2011-06-25 16:58:34 följande:
    "brud 2011", jag håller med till 100% i allt du säger! Bra formulerat!

Sassyy: Du verkar helt ha missat det sista Chicita skrev i sitt inlägg: "Oavsett hur man gör så kommer alltid någon att ha åsikter. Det är bara att gilla läget och köpa situationen." Be inte om feedback om du inte står ut med att folk har åsikter! Hur svårt kan det vara att stå upp för sina val?

Jag sa till min tärna att vi inte skulle ha brudvals, då kläcker hon ur sig "men det är väl klart att ni måste dansa vals!" Jag svarade bara helt lugnt att "nej det måste vi inte alls. Förresten så hade ni ingen tårta på ert bröllop, vi har istället valt bort valsen". Då blev hon tyst och allt var frid och fröjd. Svårare än så är det inte att fatta egna beslut och försvara dem inför andra!
    nej nej inte alls.. men folk har ju åsikter hela tiden och särskilt här på BT får man läsa om folk som är ledsna för att deras mamma tycker att deras bröllop inte har rätt tema...eller svärmor tycker att de har fel ring, åsikter får man även om man inte ber om det tyvärr......Jag har fått massor av sk feedback senaste månaden trots att jag inte bett om det... och jag vet att ramaskriet kommer när inbjudningarna går ut (eller inte går ut rättare sagt).. så egentligen ska man inte gifta sig alls bara för att folk hela tiden har åsikter....

Jag tycker bara att det är så FRUKTANSVÄRT irriterande att folk tar sig rätten att gnälla på de beslut man faktiskt fattar tillsammans...som din tärna...alltså man går ju igenom saker noga med sin partner inför vigseln och festen, och kommer överrens varför beter sig folk som om att man bara fått ett "infall"....

Och så just gnället om att man ska anpassa sig efter sina gäster...varför??? äsch.. vi kör ju vårat race "all the way" så att säga och jag vet att reaktionerna kommer att bli många och hårda och det är trist för det kommer lägga lite sordi på vår lycka.. .men bara lite.. för i det stora hela får vi det bröllop vi vill ha och kan inte folk respektera och acceptera det så ska de nog inte räknas till våra närmaste iaf så det blir mest deras förlust
    sasssyy skrev 2011-06-25 17:27:56 följande:
    nej nej inte alls.. men folk har ju åsikter hela tiden och särskilt här på BT får man läsa om folk som är ledsna för att deras mamma tycker att deras bröllop inte har rätt tema...eller svärmor tycker att de har fel ring, åsikter får man även om man inte ber om det tyvärr......Jag har fått massor av sk feedback senaste månaden trots att jag inte bett om det... och jag vet att ramaskriet kommer när inbjudningarna går ut (eller inte går ut rättare sagt).. så egentligen ska man inte gifta sig alls bara för att folk hela tiden har åsikter....

Jag tycker bara att det är så FRUKTANSVÄRT irriterande att folk tar sig rätten att gnälla på de beslut man faktiskt fattar tillsammans...som din tärna...alltså man går ju igenom saker noga med sin partner inför vigseln och festen, och kommer överrens varför beter sig folk som om att man bara fått ett "infall"....

Och så just gnället om att man ska anpassa sig efter sina gäster...varför??? äsch.. vi kör ju vårat race "all the way" så att säga och jag vet att reaktionerna kommer att bli många och hårda och det är trist för det kommer lägga lite sordi på vår lycka.. .men bara lite.. för i det stora hela får vi det bröllop vi vill ha och kan inte folk respektera och acceptera det så ska de nog inte räknas till våra närmaste iaf så det blir mest deras förlust
    Att ni inte åker iväg och gifter er i hemlighet istället! Ni verkar ju ha noll förmåga att tackla folks tankar och erfarenheter av hur bröllop "brukar" se ut.
  • sasssyy
    Anonym (Gillar tråden!) skrev 2011-06-25 17:30:31 följande:
    Att ni inte åker iväg och gifter er i hemlighet istället! Ni verkar ju ha noll förmåga att tackla folks tankar och erfarenheter av hur bröllop "brukar" se ut.
    vad menar du med "noll för måga".... jag har själv jobbat med att sjunga på bröllop och vet hur "bröllop brukar se ut" men varför måste man falla in i den mallen???? SÅ annorlunda kommer vi inte att ha det och herregud om vi åker iväg o gifter oss så lär det ju bli kalabalik i släkten för så gör man bara inte.....

Förstår inte varför du blir så aggro.. är du en sån som tycker att alla bröllop ska följa den bestämda mallen? Det tycker inte jag.. jag och min blivande lever VÅR dröm, inte bröllopsmagasinens eller flickorna med prinsessdrömmar, jag är snart 40, min blivande likaså, vi har båda varit gifta förr, jag hade det traditionella kyrkobröllopet med massor av gäster och dresscode och gud vet vad, det blev inte ett dugg bättre för det.

Varför är det MITT jobb att tackla andra människors känslor kring MIN vigsel? Jag väljer ju att göra som jag vill och den som inte gillar det behöver inte bry sig..så enkelt är det. När jag fyller år o bjuder till fest så bestämmer jag vad som ska bjudas på, var festen är och vad jag ska ha på mig, det är SAMMA sak med bröllop...min och blivnades fest och vi sätter standarden......det är väl inte underligt.

Jag blir mest förvånad över att man ska försöka blidka alla bjudna hela tiden, förstår det inte alls. Blir förbannad på folk som ska komma och "tycka" saker bara för att liksom... vill man gifta sig i läder vid midnatt får man göra det, vill man gifta sig i jeans på tingshuset så får man göra det, vill man gifta sig i en marängklänning i domkyrkan får man göra det....som gäst ska man vara glad att man anses vara värdig att få vara med och kan man inte förlika sig med typen av vigsel så ska man kanske inte tacka ja....

Jag är en snäll och väldigt accepterande människa som gillar att ta hand om mina medmänniskor så denna enda dag kommer jag vårda och utforma som JAG vill
  • Anonym

Jag tycker inte att det är hela världen att folk kommer med åsikter hela tiden, det är sånt man får ta ibland. Nu har ju inte vi de värsta släktingar/vänner som finns.

Vi ska ha buffé och ingen efterrätt utan tar tårta direkt. Eftersom att detta inte följer den vanliga ordningen är det klart att folk kan undra över det, men vi förklara du varför vi vill ha det så och bara man gör det verkar folk i vår omgivning acceptera det i alla fall.

Där vi har stött på mest problem och det folk gärna vill lägga sig i är vilka som ska bjudas. Vi står helt för bröllopet själva och då tycker jag vi ska få bjuda de vi vill dela vår dag med. Vi har båda stor släkt och har bjudit in 100 pers. Då har vi dragit gränsen vi kusiner och bjudit in de vänner vi umgås med.

Det största problemet är att många jag umgåtts med tidigare men inte hört av på flera år förväntar sig att bli inbjudna och skickar sura sms när det gick upp för dom att inbjudningarna gått ut och de inte fått någon.

Tycker inte heller att man kan förvänta sig att få saker gjorda gratis, en vän till mig ska är frisör och ska sätta upp mitt hår, men jag betalar henne precis som alla andra då det ska göras på hennes salong, och det var inte ns tal om något annat.

Men jag tycker samtidigt som många andra här att det är vår dag och vi gör det som vi vill ha det, men man kan inte bli arg på alla som ifrågasätter (till vissa gränser) varför man inte gör som vanligt.

Hoppas att alla vi får fantastiska bröllop Glad

Svar på tråden Brudpar och gäster,,, lite tankar