• Anonym (insikt)

Brudpar och gäster,,, lite tankar

För ett par som ska gifta sig, och kanske allra mest för bruden är bröllopet med all planering och alla dess detaljer oerhört viktigt. Det är kul att planera och det är mycket som ska fixas även om man kanske inte ställer till med värsta jättebröllopet.
    Det är lätt att bli fixerad. Precis som när man är gravid och bara ser "magar" överallt. Eller när man letar hus och inte tittar på annat än olika hus.

För människorna runt omkring traskar livet på som vanligt. Dom är inte alls uppslukade av klänningar, färgteman, brudbuketter, lokalletande och musikval. Dom har sitt liv och sin vardag att tänka på och för de flesta bröllopsgästerna är bröllopet de är bjudna till en passus, en (förhoppningsvis) kul grej, men inte något högprioriterat.  
    I värsta fall upplever vissa gäster att bröllopet är mest jobbigt, de ska fixa kläder och kanske boende och transport och köpa present,,, och allt detta för något som inte ens känns särskilt viktigt för dem.
    De flesta gäster har dock tillräckligt med sunt förnuft för att verkligen anstränga sig för att brudparet ska få en bra dag och de flesta är uppriktigt glada för brudparets skull.

Men det finns också en hel del avundsjuka hos många som är gäster på bröllop. Dom kanske toklängtar efter att få gifta sig själva! Eller är bittra för att deras eget bröllop inte blev så lyckat. Bröllop påminner människor om deras eget kärleksliv och tyvärr finns det gott om såna som lever i mindre lyckade relationer eller singlar som inget hellre vill än att träffa en partner. Bröllop väcker mycket känslor, kort och gott. Och även om en person är hur glad som helst för brudparets skull, kan bitterheten över sin egen situation komma upp till ytan. Detta vill man naturligtvis inte erkänna, men det kan ta sig andra uttryck istället. Så som gnällande över småsaker, en vän som bara avfärdar bruden när hon vill diskutera sin klänning, en gäst som förtränger inbjudan och missar osa m.m.

Själv hade jag en period i livet där jag höll masken stenhårt och var glad och uppåt på varje bröllop jag gick på, men grät mig till sömns när jag kom hem för att dessa bröllop väckte så mycket längtan och så mycket sorg över min egen livssituation som inte var den bästa då.

Här på BT ser jag ibland en oerhörd oförståelse från brudpars sida gentemot sina gäster. Mycket egoism "dom ska göra precis som vi vill för det är minsann våran dag",,, och det är ju det i och för sig,,,

Jag läser också en hel del trådar om anhöriga och vänner som bär sig helvidrigt åt mot brudparet,,, lika stor egoism där.

Det behövs mer förståelse för allas situation, tycker jag. Det behövs glädje för att kunna dela brudparets lycka och ha överseende med att det pratas bröllop högt och lågt till höger och vänster. Låt brudparen hållas, det är ändå fråga om en rätt begränsad tid!
    Och det behövs förståelse för att alla runt omkring brudparet kanske inte bubblar över av entusiasm och att det faktiskt finns viktigare saker i livet än bröllop.

Ja, det var lite tankar jag hade,,, kommentera gärna.

• Svar på tråden Brudpar och gäster,,, lite tankar
  • Mirjami

Håller med dig fullständigt.

Min egoism ligger i att det är VÅRT bröllop och VI planerar det som VI vill ha det, inte för att det ska passa alla andra, för då skulle vi behöva ha ett bröllop för varje gäst. Passar inte VÅR fest för folk, då kan de tacka nej till inbjudan. Jag är nämligen SJUKT trött på folk som gnäller hela tiden.

Och precis som du säger, det är de som inte har det så bra själva på kärleksfronten.
    Men de MÅSTE inte komma!
    Vi VILL gärna att de kommer för att dela vår dag, men jag vill att de lämnar bitterheten hemma!

Vissa kräver faktiskt att vi ska anpassa festen efter dem, fullt friska människor som kan ta sig fram och tillbaka för egen maskin. Vi anpassar bröllopet efter funktionshinder och allergier, det är en självklarhet för oss. Men att anpassa efter var och en i övrigt- NEJ!

VI har gjort dagen precis som VI ville ha den. Och när folk klagar har jag nu slutat försvara allt och säger rent ut (av trötthet och ilska då det är samma personer hela tiden) att (Se ovan om VI VI VI) och duger inte det så behöver de inte komma utan då kan vi träffas över en grillfest eller så där vi anpassat den festen mer. Alla andra gäster ska inte heller behvöa anpassa sig efter några få mer än brudparet och THAT`S IT!!!

• Anonym

Kan inte annat än att hålla och jag tycker detta va intressant att läsa. Sällan jag orkar läsa så långa inlägg, men du har helt rätt i det du skriver =)

• Anonym

Vi tillhör ju den där skaran som valt barnfritt bröllop. Något som några har SVÅRT att acceptera och jag undrar varför det ska vara SÅ svårt.Det handlar om EN dag då VI får stå i centrum.Är det såå illa ??

Och JA vi har gnällspikar vi med ( samma personer)  som ska gnälla om tamig f*n det mesta och man blir ju så trött. Det tar energi ifrån en som man behöver lägga på annat
     Och jag säger som mirjami ovan-- kom men lämna bitterheten hemma denna dag !!

Vi har fått höra .. bla från svärmor att ni måste väl inte göra festen så stort & krångligt.. men JOO det måste vi för VI vill ha det så

• XenaK
    Anonym skrev 2011-06-14 10:16:45 följande:
    Vi tillhör ju den där skaran som valt barnfritt bröllop. Något som några har SVÅRT att acceptera och jag undrar varför det ska vara SÅ svårt.Det handlar om EN dag då VI får stå i centrum.Är det såå illa ??

Och JA vi har gnällspikar vi med ( samma personer)  som ska gnälla om tamig f*n det mesta och man blir ju så trött. Det tar energi ifrån en som man behöver lägga på annat
     Och jag säger som mirjami ovan-- kom men lämna bitterheten hemma denna dag !!

Vi har fått höra .. bla från svärmor att ni måste väl inte göra festen så stort & krångligt.. men JOO det måste vi för VI vill ha det så
    Oj, det kunde varit jag som skrev det inlägget! Exakt samma gnäll!
  • Anonym (insikt)

Varför tror ni att gästerna har invädningar mot barfritt?

• Anonym (Gillar tråden!)

Åh vad du har rätt TS! Och det roligaste av allt är att de svar du fått hittills från bridezillas här på BT som tolkar ditt inlägg som att gästerna minsann borde skärpa sig! Ha ha ha, jag tror jag skrattar på mig. Tråden handlar ju om att ALLA, brudpar såväl som gäster ska visa sunt förnuft och bete sig som folk!

Jag har många, många gånger försökt påpeka i trådar här att man bara är stjärna i sitt eget liv och att man faktiskt får hålla igen gentemot sina nära och kära utanför bröllopsbubblan. Det är ju det vi har BT till, att lufta allt mellan himmel och jord med andra som faktiskt är intresserade av att prata bröllop! Dessutom kan man inte begära askunge-engagemang från sina nära och kära, rätta munnen efter matsäcken och boka matleverantör så att alla ni känner slipper stå och slava i köket! Redan där har man räddat många relationer. Eller leta klänning själv om ingen vill följa med dig till butikerna, hur svårt kan det vara?

Vi fixade alla bokningar, alla inköp och allt pyssel själva, middagen hade vi på en restaurang där personalen skötte allt. Vi bjöd bara dem som vi har en personlig relation till och som vi visste var glada för vår skull. Gissa omdet slog väl ut på bröllopsdagen! Alla var superglada hela dagen, och middagen var som en dröm, så många vackra tal och roliga lekar de hade satt ihop bara för vår skull!

Och när man ser det ur motsatt perspektiv så tycker jag faktiskt att man får lägga ner det här med ängsligheten över vad gästerna ska tycka, och sluta vara rädd för att stöta sig med någon. "Åh tänk om gästerna inte har roligt!" Det är väl för helvete deras eget ansvar att ha roligt? Gör festen till en sådan fest ni själva skulle vilja gå på, skit i alkohol om ni inte gillar alkohol, skit i allsånger om ni hatar att sjunga, etc etc.

• XenaK
    Anonym (Gillar tråden!) skrev 2011-06-14 14:46:21 följande:
    Åh vad du har rätt TS! Och det roligaste av allt är att de svar du fått hittills från bridezillas här på BT som tolkar ditt inlägg som att gästerna minsann borde skärpa sig! Ha ha ha, jag tror jag skrattar på mig. Tråden handlar ju om att ALLA, brudpar såväl som gäster ska visa sunt förnuft och bete sig som folk!

Jag har många, många gånger försökt påpeka i trådar här att man bara är stjärna i sitt eget liv och att man faktiskt får hålla igen gentemot sina nära och kära utanför bröllopsbubblan. Det är ju det vi har BT till, att lufta allt mellan himmel och jord med andra som faktiskt är intresserade av att prata bröllop! Dessutom kan man inte begära askunge-engagemang från sina nära och kära, rätta munnen efter matsäcken och boka matleverantör så att alla ni känner slipper stå och slava i köket! Redan där har man räddat många relationer. Eller leta klänning själv om ingen vill följa med dig till butikerna, hur svårt kan det vara?

Vi fixade alla bokningar, alla inköp och allt pyssel själva, middagen hade vi på en restaurang där personalen skötte allt. Vi bjöd bara dem som vi har en personlig relation till och som vi visste var glada för vår skull. Gissa omdet slog väl ut på bröllopsdagen! Alla var superglada hela dagen, och middagen var som en dröm, så många vackra tal och roliga lekar de hade satt ihop bara för vår skull!

Och när man ser det ur motsatt perspektiv så tycker jag faktiskt att man får lägga ner det här med ängsligheten över vad gästerna ska tycka, och sluta vara rädd för att stöta sig med någon. "Åh tänk om gästerna inte har roligt!" Det är väl för helvete deras eget ansvar att ha roligt? Gör festen till en sådan fest ni själva skulle vilja gå på, skit i alkohol om ni inte gillar alkohol, skit i allsånger om ni hatar att sjunga, etc etc.
    Jag anser själv att jag inte hetsar upp mig i onödan ang bröllopet, vi har valt att göra precis som ni med pyssel och middag. Men det ska ändå gnällas. Jag anser inte att varken jag eller våra gäster ska lida på någon fest som vi ställer till med, men jag kan väl tycka att när ens barn eller enda syskon gifter sig så kan man väl bjuda till lite. Anstränga sig bara en aning, om man inte klarar det så kan man väl bara vara tyst och inte gnälla.
  • Anonym

Jättebra tråd!

Jag har tänkt mycket på det när det kommit upp trådar med frågeställningar och påståenden i stil med: "hon har inte rätt att känna så" eller "har han rätt att tycka så?". Även om jag går på Någon Annans Bröllop, så är jag fortfarande en tyckande och kännande person, men det kan bli för mycket åt båda håll ibland. Någon ska prompt ha med sina barn, brudparet har bestämt sig för frackbröllop trots att ingen i släkten eller vänkretsen äger en sådan, någon tycker att det är för långt att åka osv.

Ibland kan det dock ligga annat bakom "gnället", och precis som TS säger kan det bli oerhört ångestfyllt för den som ofrivilligt lever ensam t.ex. Eller så kanske man har det knapert och helt enkelt inte har råd eller vill prioritera något annat som man har större nytta/glädje av i längden. Jag ska erkänna att jag har upplevt det som jättebesvärligt att lägga pengar på tågbiljetter till ett bröllop och använda en av mina få lediga helger, när jag kunde legat hemma på stranden och latat mig istället. Om jag hade stannat hemma, så hade jag varit en mycket dålig kompis, det vet jag, men man kanske ska ha lite förståelse ändå för att det inte alltid känns så där in-i-hoppsan-superroligt att vara gäst på ett bröllop.

• XenaK
    XenaK skrev 2011-06-14 15:17:43 följande:
    Jag anser själv att jag inte hetsar upp mig i onödan ang bröllopet, vi har valt att göra precis som ni med pyssel och middag. Men det ska ändå gnällas. Jag anser inte att varken jag eller våra gäster ska lida på någon fest som vi ställer till med, men jag kan väl tycka att när ens barn eller enda syskon gifter sig så kan man väl bjuda till lite. Anstränga sig bara en aning, om man inte klarar det så kan man väl bara vara tyst och inte gnälla.
    Eller VI då, om någon tänkte anmärka på det hehe Flört
  • XenaK
    Anonym skrev 2011-06-14 15:18:06 följande:
    Jättebra tråd!

Jag har tänkt mycket på det när det kommit upp trådar med frågeställningar och påståenden i stil med: "hon har inte rätt att känna så" eller "har han rätt att tycka så?". Även om jag går på Någon Annans Bröllop, så är jag fortfarande en tyckande och kännande person, men det kan bli för mycket åt båda håll ibland. Någon ska prompt ha med sina barn, brudparet har bestämt sig för frackbröllop trots att ingen i släkten eller vänkretsen äger en sådan, någon tycker att det är för långt att åka osv.

Ibland kan det dock ligga annat bakom "gnället", och precis som TS säger kan det bli oerhört ångestfyllt för den som ofrivilligt lever ensam t.ex. Eller så kanske man har det knapert och helt enkelt inte har råd eller vill prioritera något annat som man har större nytta/glädje av i längden. Jag ska erkänna att jag har upplevt det som jättebesvärligt att lägga pengar på tågbiljetter till ett bröllop och använda en av mina få lediga helger, när jag kunde legat hemma på stranden och latat mig istället. Om jag hade stannat hemma, så hade jag varit en mycket dålig kompis, det vet jag, men man kanske ska ha lite förståelse ändå för att det inte alltid känns så där in-i-hoppsan-superroligt att vara gäst på ett bröllop.
    Jag hade verkligen haft mer förståelse om det var gästerna som var tvugna att åka långt, ta semester, ordna med boende eller liknande som kom med negativa uttalanden.
    Det som har förvånat mig mest är att de som har blivit absolut gladast för inbjudan (förutom min mamma) är de som jag inte riktigt visste om de ville "offra" en heldag + ev resa på oss.
Svar på tråden Brudpar och gäster,,, lite tankar