Brudpar och gäster,,, lite tankar
För ett par som ska gifta sig, och kanske allra mest för bruden är bröllopet med all planering och alla dess detaljer oerhört viktigt. Det är kul att planera och det är mycket som ska fixas även om man kanske inte ställer till med värsta jättebröllopet.
Det är lätt att bli fixerad. Precis som när man är gravid och bara ser "magar" överallt. Eller när man letar hus och inte tittar på annat än olika hus.
För människorna runt omkring traskar livet på som vanligt. Dom är inte alls uppslukade av klänningar, färgteman, brudbuketter, lokalletande och musikval. Dom har sitt liv och sin vardag att tänka på och för de flesta bröllopsgästerna är bröllopet de är bjudna till en passus, en (förhoppningsvis) kul grej, men inte något högprioriterat.
I värsta fall upplever vissa gäster att bröllopet är mest jobbigt, de ska fixa kläder och kanske boende och transport och köpa present,,, och allt detta för något som inte ens känns särskilt viktigt för dem.
De flesta gäster har dock tillräckligt med sunt förnuft för att verkligen anstränga sig för att brudparet ska få en bra dag och de flesta är uppriktigt glada för brudparets skull.
Men det finns också en hel del avundsjuka hos många som är gäster på bröllop. Dom kanske toklängtar efter att få gifta sig själva! Eller är bittra för att deras eget bröllop inte blev så lyckat. Bröllop påminner människor om deras eget kärleksliv och tyvärr finns det gott om såna som lever i mindre lyckade relationer eller singlar som inget hellre vill än att träffa en partner. Bröllop väcker mycket känslor, kort och gott. Och även om en person är hur glad som helst för brudparets skull, kan bitterheten över sin egen situation komma upp till ytan. Detta vill man naturligtvis inte erkänna, men det kan ta sig andra uttryck istället. Så som gnällande över småsaker, en vän som bara avfärdar bruden när hon vill diskutera sin klänning, en gäst som förtränger inbjudan och missar osa m.m.
Själv hade jag en period i livet där jag höll masken stenhårt och var glad och uppåt på varje bröllop jag gick på, men grät mig till sömns när jag kom hem för att dessa bröllop väckte så mycket längtan och så mycket sorg över min egen livssituation som inte var den bästa då.
Här på BT ser jag ibland en oerhörd oförståelse från brudpars sida gentemot sina gäster. Mycket egoism "dom ska göra precis som vi vill för det är minsann våran dag",,, och det är ju det i och för sig,,,
Jag läser också en hel del trådar om anhöriga och vänner som bär sig helvidrigt åt mot brudparet,,, lika stor egoism där.
Det behövs mer förståelse för allas situation, tycker jag. Det behövs glädje för att kunna dela brudparets lycka och ha överseende med att det pratas bröllop högt och lågt till höger och vänster. Låt brudparen hållas, det är ändå fråga om en rätt begränsad tid!
Och det behövs förståelse för att alla runt omkring brudparet kanske inte bubblar över av entusiasm och att det faktiskt finns viktigare saker i livet än bröllop.
Ja, det var lite tankar jag hade,,, kommentera gärna.