• Sofia786

Bröllopstårta

Vi ska ha vår bröllopsfest på Kungsörs Torp, och de ordnar med allt - även bröllopstårtan.
    När jag ställde frågan om vad det fanns för olika alternativ så sa de bara 'Allting är möjligt' och gav då ansvaret till mig att välja och braka mellan himmel och jord vilket är svårare än det låter..

Kan ni ge mig några förslag? Min fäsman vill att tårtan ska vara vit, gärna men gärna choklad inuti...
    Jag skulle kunna tänka mig att ha olika tårtor, eller en tårta och flera små cupcakes.
    Vårat tema är vintage och det får inte se för modernt ut!

Vår efterätt för middagen kommer vara chokladmousse med jordgubbar så jag tror det är bra om bröllopstårtan inte är för chokladig...

Förslag? 

• Svar på tråden Bröllopstårta
  • Chicita

En tårta som jag brukar få återkommande förfrågningar på är en med vit chokladmousse och vaniljvodkamarinerade hallon.
    Om det är barn med så kan man ta ytterst lite vodka (bara för att få lite av den där skarpa smaken) och sen vaniljessens och vatten och marinera i) marineringen ska bara vara ca 30 min så dom inte blir allt för blaskiga.

Vit chokladmousse är ju något helt annat än den mörka chokladmousse som ni har som efterrätt. Men ändå får din sambo sin vilja igenom så att säga.
    Om man vill så kan man ha ett tunnt lager chokladganache under hallonen också för att få den lite mer "chokladig"

• Sofia786
    Chicita skrev 2011-06-09 16:08:37 följande:
    En tårta som jag brukar få återkommande förfrågningar på är en med vit chokladmousse och vaniljvodkamarinerade hallon.
    Om det är barn med så kan man ta ytterst lite vodka (bara för att få lite av den där skarpa smaken) och sen vaniljessens och vatten och marinera i) marineringen ska bara vara ca 30 min så dom inte blir allt för blaskiga.

Vit chokladmousse är ju något helt annat än den mörka chokladmousse som ni har som efterrätt. Men ändå får din sambo sin vilja igenom så att säga.
    Om man vill så kan man ha ett tunnt lager chokladganache under hallonen också för att få den lite mer "chokladig"
    Tack för ditt förslag, det låter otroligt gott! Men jag dricker inte alkohol och därför gr det vodkamarinerade hallonen bort. Kan man göra något annat med hallonen?
  • Chicita
    Sofia786 skrev 2011-06-09 16:12:56 följande:
    Tack för ditt förslag, det låter otroligt gott! Men jag dricker inte alkohol och därför gr det vodkamarinerade hallonen bort. Kan man göra något annat med hallonen?
    Du kan ju marinera dom i bara vaniljessens och vatten då och utesluta alkoholen helt...
    Eller ha bara hallon utan smaksättning.

Vad tycker du om för smaker. Och nu menar jag inte tårta, utan på glass, godis, mat och annat?
    Det går nämligen att få in det mesta i en tårta Flört
  • Sofia786
    Chicita skrev 2011-06-09 16:21:18 följande:
    Du kan ju marinera dom i bara vaniljessens och vatten då och utesluta alkoholen helt...
    Eller ha bara hallon utan smaksättning.

Vad tycker du om för smaker. Och nu menar jag inte tårta, utan på glass, godis, mat och annat?
    Jag älskar morotkaka, speciellt glasyren ovanpå! Tycker också jättemycket om kanel...Gillar det mesta, är ett riktigt kakmonster. Tycker inte om smörkräm!
  • Mace

Bildgoogla white wedding cakes så får du upp många fina. Det gäller också att bestämma vilken form du vill ha - vill du ha en sådan som är i flera lager på varandra, eller vill du ha ett stativ, eller bara en platt envåningstårta? Formen styr innehållet lite, de amerikanska tårtorna behöver vara lite tjockare än de som står på stativ t.ex.

Angående smaker och sådant så brukar man få ett provsmak, men jag tror man skall tänka på när tårtan skall serveras. Blir det tidigt på kvällen kanske man skall lägga mer krut på smaken än om man skall ha den sent på kvällen (då är folk lite fulla, lite trötta och vill bara ha socker, de lär inte tänka på hur tårtan smakar).

Tänk också på att många av de mousser de använder inte är vegetariska. Har du vegetarianer i sällskapet bör du alltså varna dem och eventuellt hitta något annat åt dem. 

• Mace
    Chicita skrev 2011-06-09 16:21:18 följande:
    ...om man inte är vegetarian...

Visade sig vara helt hopplöst att få särskilt många smaker när vi ratade mousserna. (Fast det beror ju förstås på ställe också...
  • Chicita
    Mace skrev 2011-06-09 16:54:46 följande:
    ...om man inte är vegetarian...

Visade sig vara helt hopplöst att få särskilt många smaker när vi ratade mousserna. (Fast det beror ju förstås på ställe också...
    Ja det är ju gelatin i mousserna så det förstår jag att ni inte vill äta då...
    Men så länge man inte absolut ska ha en staplad tårta så går det ju bra med bär och grädde exempelvis... Alltså som en mousse fast utan gelatinet (tårtan blir lite sladdrigare men om man accepterar det så är det ju inga problem, under förutsättning att man äter mjölkprodukter då Flört)
    Sofia786 skrev 2011-06-09 16:37:51 följande:
    Jag älskar morotkaka, speciellt glasyren ovanpå! Tycker också jättemycket om kanel...Gillar det mesta, är ett riktigt kakmonster. Tycker inte om smörkräm!
    jag skulle nog valt morotskaka helt enkelt om du älskar den. Dom kan ju dekorera den som en tårta också...
    Eller kanske kanel i tårtbottnarna och en sån creamcheese-fyllning som morotskakan har på toppen plus kanske rabarberkompott?
  • Sofia786
    Chicita skrev 2011-06-09 17:18:35 följande:
    Ja det är ju gelatin i mousserna så det förstår jag att ni inte vill äta då...
    Men så länge man inte absolut ska ha en staplad tårta så går det ju bra med bär och grädde exempelvis... Alltså som en mousse fast utan gelatinet (tårtan blir lite sladdrigare men om man accepterar det så är det ju inga problem, under förutsättning att man äter mjölkprodukter då Flört)
    Sofia786 skrev 2011-06-09 16:37:51 följande:
    jag skulle nog valt morotskaka helt enkelt om du älskar den. Dom kan ju dekorera den som en tårta också...
    Eller kanske kanel i tårtbottnarna och en sån creamcheese-fyllning som morotskakan har på toppen plus kanske rabarberkompott?
    Det lät ju helt otroligt gott! Herre gud det finns så mycket att välja mellan!
  • Niini

Vi hade en tårta som hette "White lady", vit sugarpaste ovanpå, chokladbotten, chokladkräm o hallonsylt inuti. GUDOMLIGT GOTT!

• Sofia786
    Niini skrev 2011-06-09 17:29:05 följande:
    Vi hade en tårta som hette "White lady", vit sugarpaste ovanpå, chokladbotten, chokladkräm o hallonsylt inuti. GUDOMLIGT GOTT!
    Mmmmuums! Det lät ju otroligt gott ju! Vattnas i munnen....

Svar på tråden Bröllopstårta