• glada august­ibrude­n
    Äldre 7 Jun 12:27
    121807 visningar
    98 svar
    98
    121807

    Ge pengar till brudparet....Hur mycket?

    Vi är bjudna på ett bröllop där brudparet önskar sig pengar till sin bröllopsresa.


    Men HUR MYCKET ska man ge? Finns det någon etikettsgräns eller hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Ge pengar till brudparet....Hur mycket?
  • Zelmah
    Äldre 7 Jun 14:47
    #31
    Aqwe skrev 2011-06-07 14:09:41 följande:
    Det får man naturligtvis göra om man vill. Personligen vill jag låta presentöppningen ske dagen efter och sedan skicka ett personligt tackbrev till varje gäst.

    Jag tycker att det är girigt att önska sig pengar, gäster ska inte behöva betala bröllopsresan och det hör till att få bröllopspresenter som ska vara till nytta i det nya.

    MEN så är jag också traditionell. Jag gifter mig blott en gång och barn kommer efter giftermål. Hus kommer i samband med giftermål och inga trash the dress foton ska tas. Bröllopsresan bekostas inte av gästerna och den ska ske senast någon dag efter vigseln. Giftermål sker när båda parterna har en stadig ekonomi, när allting kan bekostas på egen hand.

    SEDAN får alla andra göra precis som de vill men får jag en inbjudan där brudpar önskar sig pengar kommer de att få en bröllopspresent av mig.
    Att det skulle vara girigt att önska sig pengar låter ju helt knasigt. Då är det väl lika girigt att lämna in en utförlig önskelista som gästerna måste hålla sig till. Det är ju verkligen krav på vad man som gäst får lov att köpa. Själv kommer vi inte att önska oss något eftersom många reser till bröllopet. Men vi har skrivit att det är en gåva i sig att ha dem närvarande på bröllopet och att vi inte önskar mer. Men vill de ändå ge en gåva önskar vi oss ett bidrag till bröllopsresan istället för saker som vi ändå har för mycket av redan. Vi vill inte bidra till onödig konsumtion av varor som vi varken vill ha eller behöver. Hellre en upplevelse. Antingen det eller inga presenter alls.

    Har man redan allt till ett hushåll så finns det ingen gåva att köpa som "ska vara till nytta i det nya". Herregud har man levt tillsammans i 5-10 år har man nog allt nödvändigt. Eller ska man önska sig en tvättmaskin istället kanske?! Det har ju inte vi eftersom vi bor i lägenhet. Skulle vara det enda som kan vara till nytta då. De flesta i dagens Sverige lever redan ihop innan de gift sig, rika som fattiga. Ska det vara en klassfråga om vem som får lov att gifta sig också? Om man önskar sig bidrag till en bröllopsresa så är det ju inte samma som att gästerna finansierar hela resan. Om det är "fult" är det minst lika fult att gästerna ska betala dina tallrikar som du ska äta på. Konstigt resonemang tycker jag. Då är det lika girigt att önska sig vanliga presenter med i så fall. Orreforsglas hit och dit. Jag vill inte ha mer prylar, det svämmar över. Och att sälja dem... man säljer inte presenter. Och vilket extra jobb i så fall. Hålla på och sälja grejer som man inte ens önskade från början. Nä om brudparet har mer nytta av resebidrag eller upplevelser så ser jag det som ett betydligt bättre val än onödig konsumtion.

    De flesta följer ju iaf som tur är brudparets önskan.

    Jag tycker att summan får följa er plånbok. Jag har gett presenter för 200-300 kronor från önskelista eller gett 300-500 kr i bidrag när det är det som paret önskat. Men ge efter egen förmåga, man ska ju inte vända ut och in på ekonomin får en gåva. Det är tanken som räknas.
  • Loche
    Äldre 7 Jun 15:07
    #32

    Jag har bara varit på ett bröllop där brudparet önskade sig bidrag till bröllopsresa och då gav jag 250 kr. Kändes lagom.

    Att sälja presenter man inte vill ha efter bröllopet känns åxå väldigt respektlöst i mina öron,,, om jag ansträngt mig för att hitta en bra present till ett brudpar skulle jag nog känna mig rätt ledsen om jag fick veta att de sålt den liksom.

  • Dejli
    Äldre 7 Jun 15:33
    #33
    Syrinx skrev 2011-06-07 14:35:32 följande:
    Men herregud! Snacka om att sätta sig på höga hästar! Vad är det för inställning du har egentligen?! Det är väl FANTASTISKT när människor träffar någon de älskar, även om det inte råkar vara när de är 20 år, oskulder och fortfarande boende hemma hos mamma?! 

    Vad är det som ligger bakom dessa dina åsikter? Vad ger dig rätt att döma?
    Med tanke på vilka åsikter Aqwe har delgivit sig i andra frågor, särskilt religiösa sådana, så gissar jag att hennes (hans?) inställning grundar sig i väldigt gammeldags kyrkliga åsikter som de flesta av oss inte delar.
  • SnartF­ruSir
    Äldre 7 Jun 15:42
    #34

    Vi var på ett bröllop i helgen. Där köpte vi dels en skål som brudparet önskade sig (för 299) och sedan fyllde vi den med 100 1$-sedlar. Dollarn stod i 6,54, så presenten blev inte riktigt 1000 kr.

    Jag håller med många ovanstående att man ska ge efter förmåga, men sedan beror det väl på vad man har för relation till de som gifter sig. Vi skulle nog, oavsett realtion, inte ge mindre än vad vi gjorde på detta bröllopet.

  • Dejli
    Äldre 7 Jun 15:43
    #35
    Aqwe skrev 2011-06-07 14:30:40 följande:
    Men jag utgår bara från mig själv och vad jag anser är korrekt. Jag vill varken stödja girighet eller ett tredje giftermål med vit brudklänning och barn med x antal personer.

    Samtidigt kan jag förstå tanken, det gör jag men jag vill kunna tro på det i min mening är det rätta. Jag vill inte sätta pris på någon bröllopspresent och det är precis det man gör när man önskar sig pengar.
    Då vill du inte stödja dem med din vänskap heller, eller? Måste vara väldigt jobbigt att vara din vän eftersom du är förmodligen är så felfri att du aldrig kommer råka ut för att hamna i en sådan situation att livet inte blev som du tänkt dig. Alla vi andra vanliga dödliga inser att saker och ting inte blir som det är tänkt i alla lägen, och ska man då vara mindre värd för det? Vit klänning är förresten ett ganska nytt påfund. Förr gifte man sig i svart för att kunna återanvända klänningen. En klänning för att användas endast en gång var väldigt få förunnat, det var otrolig lyx. Därför började rika använda sig av vitt för att visa att de hade råd att ha en så opraktisk klänning som inte gick att återanvända för att den blev smutsig.

    Jag ger ju hellre bort något som brudparet uppskattar för 500 kr, än något som de inte vill ha för samma summa. Snacka om bortkastade pengar... bättre då att inte ge något än att ge brudparet dåligt samvete för att de får något de kanske vill göra sig av med.

    Jag vet då ingen av de som önskat sig pengar som redovisat vem som givit vad. Kuverten med pengar har lagts anonymt i kuvert i en kartong, och ett lyckönskningskort bredvid. Ingen vet om du stoppade i ett tomt kuvert, en tjuga eller flera tusen kr. Då slipper man också att folk står och jämför presenterna... "Jaha, snåla tant Agda gav bara en liten porslinsskål medan rika moster Stina minsann gav dem en bil". Ingen vet vem som har gett hur mycket, och ingen behöver jämföra sig med andra och känna att de köpte en för billig present...

    Det är en sak om man t ex en ung frireligiös person som gifter sig väldigt ung och flyttar direkt ihop med sin nyblivne man utan att ha haft något "eget" liv emellan. Jag känner några sådana... då har man säkert behov av porslin och brödrostar och vaser. Men det svenska samhället fungerar inte så idag för de flesta. Jag och min sambo har hela källaren full med grejer vi inte vet vart vi ska göra av... mitt bohag, hans bohag och sedan bohag från två gemensamma bostäder innan denna. Allt som inte passar in längre står där, och får vi en enda opraktisk pryl till så åker den raka vägen till Myrorna eller motsvarande...
  • Kattpo­et
    Äldre 7 Jun 15:58
    #36

    Jag antar Aqwe inte kommer gifta om sig om dennes  make/,maka  dör ung,  inte kommer åka på bröllopsresa alls om väderets makter gör att det blir inställt med en månad och kommer stanna kvar om partnern slår, jag tycker synd om dig och jag hoppas innerligt att du få ett liv som aldrig går emot dig.

    Så för TS.

    Vi gjorde som så här, vi köpte en sparbössa som ser ut som en konservburk, sedan tog vi av etiketten ( vi hittade bara till fyllefesten) och skrev en  söt ramsa om hög flygande planer  och sedan halv fyllde vi den  med mynt. Jag tror vi fyra vänner la i runt  300 kr, vi har inte mycket och det är bättre än inget och så kunde inte folk se hur mycket vi gett dem.

    Enligt brudparet blev burken tyngre och tyngre  ju längre festen på gick och de fick mer än vi la i. 

  • Moster Stina
    Äldre 7 Jun 16:19
    #37

    Jag vill bara påtala att JAG inte är personen som avses i detta citat!


    "Jaha, snåla tant Agda gav bara en liten porslinsskål medan rika moster Stina minsann gav dem en bil". Ingen vet vem som har gett hur mycket,
  • baby freeze
    Äldre 7 Jun 16:37
    #38
    Moster Stina skrev 2011-06-07 16:19:01 följande:
    Jag vill bara påtala att JAG inte är personen som avses i detta citat!
    Fasen också, jag som tänkte bjuda dig på mitt bröllop!
  • queene­lin
    Äldre 7 Jun 16:42
    #39
    SnartFruSir skrev 2011-06-07 15:42:19 följande:
    Vi var på ett bröllop i helgen. Där köpte vi dels en skål som brudparet önskade sig (för 299) och sedan fyllde vi den med 100 1$-sedlar. Dollarn stod i 6,54, så presenten blev inte riktigt 1000 kr.

    Jag håller med många ovanstående att man ska ge efter förmåga, men sedan beror det väl på vad man har för relation till de som gifter sig. Vi skulle nog, oavsett realtion, inte ge mindre än vad vi gjorde på detta bröllopet.
    Vilken kul idé! Även idén med sparburken och mynten var rolig! Jag tycker att det är förpackningen som gör det lilla extra, inte hur mycket innehållet är på!
  • MissMa­rilyn
    Äldre 7 Jun 16:45
    #40

    Vi har gett runt 300kr.
    Men så har jag oftast fotograferat Bröllopet åt brudparet också. Och det är väl värt en hel del? =)

    Nu ska vi på Bröllop i sommar där de tydligen inte önskar sig någonting!?
    En blomma med en puss och en kram.
    De har väldigt gott ställt om jag förstått det rätt och har allt de behöver.

    Så hur gör man i det läget?
    Känns inte så bra att bara ge en blomma med ett kort...
    (Ska inte fotografera denna gången!)

Svar på tråden Ge pengar till brudparet....Hur mycket?