• 120530

Vinterbrudar - 2012

Tänkte starta en tråd för oss som planerar vinterbröllop 2012 och som just nu har en bit kvar till den stora dagen! Tanken är att vi skall kunna följas åt i planeringen och hjälpa varandra med tips och råd.

Vi kan väll börja med en kort presentation av våra bröllop:
    Datum: 25.02.2012
    Antal gäster: ca 30 st
    Typ av vigsel: Borglig
    Gifter oss i: Halmstad

Ska bli roligt att se hur många vi är!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 18:20

Lista med datum:
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    Mahy: ?.02.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 07:18
    tessie01 25.12.2012
    misscharlotte: 30.12.2011
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Mahy: 11.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

• Svar på tråden Vinterbrudar - 2012
  • 120530

Puh, nu har jag verkligen ett hektiskt schema framför mig! Jag har något möte eller tid att passa alla dagar efter jobbet denna veckan.. Även om vissa saker egentligen inte är bröllopsrelaterade så måste de klaras av innan dess iaf. Jag måste ha nya linser innan bröllopet så jag har både till kvällen och till bröllopsresan. Jag måste gå till vårdcentralen för att få Ducoral til resan, jag måste hämta ut ett nytt pass i tid till resan, vi måste växla pengar..

Får försöka tänka en sak i taget! Nu har vi bestämt hur våra bord skall stå och har börjat med bordsplaceringen :) Det blir ett långt bord (där vi sitter) med 16 personer och sedan två mindre bord med 8 på varje. De står på varsin sida om det långa bordet. Vi skall troligtvis sitta på gavlen av det långa vid ett halv runt bord som de ställer ihop med de andra. Hoppas ni förstår hur jag menar? Tror ni det blir bra? Det går inte att duka E-bord pga pelarna i lokalen.

• Annixa
    misscharlotte skrev 2012-01-16 07:55:40 följande:
    Jag förstår hur du känner dig, det måste vara jättejobbigt! Jag är också väldigt barnkär och har egna barn så jag vet hur jag skulle känna mig om någon missförstod mig på det sättet. Vi hade en väldig tur att få en lokal med barnrum och leksaker så det var inget problem för oss, men hade vi haft en lokal som eran så hade vi nog också haft barnfritt. Det har ju att göra med vad för typ av fest det är också. Är det en fest som fortsätter på kvällen så kanske det inte är så lämpligt för barn att delta. Oavsett så är det INGEN som ska komma och säga hur du ska ha DIN dag! Jag tycker faktiskt det var oförskämt av din väninna att säga sådär! Själviskt och oförskämt! Hon hade kunnat framställa festen för sin dotter som att "det är en vuxenfest  och inga andra barn kommer dit och det finns inget skoj att leka med så du kommer ha mycket roligare med barnvakten och mysa och äta godis etc etc". Men det är HON SJÄLV som gjort sin dotter besviken, inte du!

Jag vet att det finns många par som inte har barn som har mycket åsikter om det här med "barnfria" fester, men jag tycker att man får göra som man vill utan att bli dömd för det, oavsett om man har egna barn eller inte. ¨

Stor kram till dig och du kommer få en underbar dag!!!
    Tack!
    Ja jag känner mig så besviken på henne! sitter å funderar på om jag måste ringa henne. Det som  är hemskt är att hon har gått på min ena värdinna å skickat massa meddelande till henne på facebook å  ifråga satt hur jag å min sambo inte tänker på barnen å tycker vi är nästan hemska som inte låter våra barn å deras barn gå på festen, grejen är ju den oxå att festen kommer ju att dessutom pågå ganska länge å det blir alkohol, jag vill inte att mina barn ska vara där, känner att jag kommer inte kunna slappna av på samma sätt..
    åååå jag vill inte att hon ska förstöra vår dag, känns så jobbigt att hon är missnöjd!
  • misscharlotte
    Annixa skrev 2012-01-16 20:20:57 följande:
    Tack!
    Ja jag känner mig så besviken på henne! sitter å funderar på om jag måste ringa henne. Det som  är hemskt är att hon har gått på min ena värdinna å skickat massa meddelande till henne på facebook å  ifråga satt hur jag å min sambo inte tänker på barnen å tycker vi är nästan hemska som inte låter våra barn å deras barn gå på festen, grejen är ju den oxå att festen kommer ju att dessutom pågå ganska länge å det blir alkohol, jag vill inte att mina barn ska vara där, känner att jag kommer inte kunna slappna av på samma sätt..
    åååå jag vill inte att hon ska förstöra vår dag, känns så jobbigt att hon är missnöjd!
    Gör så att du ringer och förklarar allt detta, att du inte tycker att din bröllopsfest lämpar sig för barn eftersom det serveras alkohol och dessutom kommer festen pågå länge. Och att detta är dina önskemål och att du tycker att gästerna ska respektera detta. När hon gifter sig kommer du respektera hur hon vill ha det. Och att du tycker det är dålig stil av henne att bete sig på detta sättet när det är DIN dag. Du är barnkär och därför anser du att det lämpar sig bäst att barnen får roligare på annat håll än att vistas i en lokal med en massa vuxna som festar. Tar hon med sina barn till krogen eller? Usch jag tycker hon låter väldigt självisk måste jag säga. Faktiskt så tänker ni ju på barnen eftersom det inte är en fest som barn kommer ha särskilt roligt på. Man måste ju göra det som är bäst för barnen och i detta fall har du gjort vad du anser bäst och det ska hon respektera, inte gå och prata skit bakom din rygg. Då kan hon hålla sig hemma och inte ens gå på bröllopet tycker jag. Usch för såna människor som skapar dålig stämning inför en så härlig tillställning som ett bröllop! Ring eller skicka ett mail till henne, ibland är det lättare att skriva ner så att man verkligen uttrycker vad man känner och så att man får med allt man vill säga.
  • misscharlotte

Annixa: En annan sak också som jag glömde säga. Du skrev att det är jobbigt att hon är missnöjd. Jag är precis likadan som du, jag bryr mig alldeles för mycket om vad andra tycker. Men min frisör sa nåt till mig när hon fixade mitt hår. Hon sa att just denna dagen handlar det BARA om dig, ingen annan. Om nån annan är missnöjd så ska du fullständigt skita i det, så länge DU är nöjd med din dag Om du är sen till kyrkan - så väntar alla på dig. Ingen går därifrån, för det är din dag och det handlar om dig Jag hade svårt att göra som hon sa men jag försökte och faktiskt så har hon ju rätt. Detta är vår dag och vi måste försöka se till att ingen kan förstöra den för oss. Hur hårt det än kan låta så kanske du måste säga till henne att om hon fortsätter som hon gör så kanske hon ska fundera på att inte komma alls. Du bjöd inte henne för att hon ska komma med synpunkter och åsikter och trampa ner på din planering. Du bjöd henne för att hon är din vän. Och som vän beter man sig inte sådär.

• Januaribrud
    Red skrev 2012-01-16 13:25:39 följande:

Puh, nu har jag verkligen ett hektiskt schema framför mig! Jag har något möte eller tid att passa alla dagar efter jobbet denna veckan.. Även om vissa saker egentligen inte är bröllopsrelaterade så måste de klaras av innan dess iaf. Jag måste ha nya linser innan bröllopet så jag har både till kvällen och till bröllopsresan. Jag måste gå till vårdcentralen för att få Ducoral til resan, jag måste hämta ut ett nytt pass i tid till resan, vi måste växla pengar..

Får försöka tänka en sak i taget! Nu har vi bestämt hur våra bord skall stå och har börjat med bordsplaceringen :) Det blir ett långt bord (där vi sitter) med 16 personer och sedan två mindre bord med 8 på varje. De står på varsin sida om det långa bordet. Vi skall troligtvis sitta på gavlen av det långa vid ett halv runt bord som de ställer ihop med de andra. Hoppas ni förstår hur jag menar? Tror ni det blir bra? Det går inte att duka E-bord pga pelarna i lokalen.

Jag har också en galen vecka denna veckan. Inne på sista veckan innan bröllopet på lördag! Tillråga på allt började min blivande också på ett nytt jobb denna veckan. Det innebär rätt lång resväg till och från jobbet så han är inte hemma förän lite senare på kvällen. Jobba, hämta dottern på dagis, laga mat...ja inte mkt tid över till bröllopspyssel... bra tajmat av oss... Tänk vad mycket tid vi ska ha över sedan efter vi har gift oss

Tills saken hör att jag är lite dålig på att be om hjälp. Jag är van vid och vill gärna klara allt själv. Det är väl en kombination av att inte vilja ligga någon till last och att jag ev har ett liiitet kontrollbehov Det har iaf gjort att de här sista veckorna har varit väldigt stressiga.

Jag tycker det låter som en bra bordsplacering. Då har ni ju överblick över alla era gäster från er plats vid huvudändan av bordet vilket kan kännas bra

• 120530
    Januaribrud skrev 2012-01-17 10:05:42 följande:

Jag har också en galen vecka denna veckan. Inne på sista veckan innan bröllopet på lördag! Tillråga på allt började min blivande också på ett nytt jobb denna veckan. Det innebär rätt lång resväg till och från jobbet så han är inte hemma förän lite senare på kvällen. Jobba, hämta dottern på dagis, laga mat...ja inte mkt tid över till bröllopspyssel... bra tajmat av oss... Tänk vad mycket tid vi ska ha över sedan efter vi har gift oss

Tills saken hör att jag är lite dålig på att be om hjälp. Jag är van vid och vill gärna klara allt själv. Det är väl en kombination av att inte vilja ligga någon till last och att jag ev har ett liiitet kontrollbehov Det har iaf gjort att de här sista veckorna har varit väldigt stressiga.

Jag tycker det låter som en bra bordsplacering. Då har ni ju överblick över alla era gäster från er plats vid huvudändan av bordet vilket kan kännas bra

Då är vi lika, jag ber inte heller om hjälp. Mitt konrollbehov är nog minst medelstort ;) Nu har jag faktiskt bett mb2 att smörja mina skor, det är ett lagom viktigt jobba att lämna över haha!

Jag tror också att vi får bra överblick. Sedan funderar vi faktiskt på att sätta tänan och bestman närmst oss och sedan mina föräldrar mitt emot varandra. Sedan två par med vänner och sedan mb2s föräldrar. Man jag är väldigt kluven angående det... Å ena sidan vill jag hellre sitta med vänner som vi träffar mer sällan än med mina föräldrar som vi äter middag med jätteofta, å andra sidan är det ju en speciell dag då de kanske vill sitta med oss.

Vi är lite inne på att sätta alla par mittemot varandra. Så känner ingen sig ensam! Vi har suttit så på ett bröllop och jag tyckte det fungerade väldigt bra. Jag pratade med min bordsherre och mb2 med sin bordsdam, sedan började vi prata alla fyra. det tror jag inte att vi hade gjort lika lätt om vi varit fyra stycken som inte kände varandra. Vad tror ni om det?

• Januaribrud
    Red skrev 2012-01-17 11:45:34 följande:

Då är vi lika, jag ber inte heller om hjälp. Mitt konrollbehov är nog minst medelstort ;) Nu har jag faktiskt bett mb2 att smörja mina skor, det är ett lagom viktigt jobba att lämna över haha!

Jag tror också att vi får bra överblick. Sedan funderar vi faktiskt på att sätta tänan och bestman närmst oss och sedan mina föräldrar mitt emot varandra. Sedan två par med vänner och sedan mb2s föräldrar. Man jag är väldigt kluven angående det... Å ena sidan vill jag hellre sitta med vänner som vi träffar mer sällan än med mina föräldrar som vi äter middag med jätteofta, å andra sidan är det ju en speciell dag då de kanske vill sitta med oss.

Vi är lite inne på att sätta alla par mittemot varandra. Så känner ingen sig ensam! Vi har suttit så på ett bröllop och jag tyckte det fungerade väldigt bra. Jag pratade med min bordsherre och mb2 med sin bordsdam, sedan började vi prata alla fyra. det tror jag inte att vi hade gjort lika lätt om vi varit fyra stycken som inte kände varandra. Vad tror ni om det?

Haha, ja jag kanske var lite blygsam när jag sa liiitet på mitt kontrollbehov. Blev ganska tydligt på möhippan också när de bad mig packa en väska med bikini och handduk. Kul men åh så jobbigt att inte veta vad man packade för eller var man skulle. Är iaf glad att de inte hade överlåtit packningen åt min sambo då vet man inte vad som hade kommit med

Jag tycker det är en jättebra idé att sätta par mittemot varandra för så har vi gjort

• Annixa
    misscharlotte skrev 2012-01-17 09:49:03 följande:

Annixa: En annan sak också som jag glömde säga. Du skrev att det är jobbigt att hon är missnöjd. Jag är precis likadan som du, jag bryr mig alldeles för mycket om vad andra tycker. Men min frisör sa nåt till mig när hon fixade mitt hår. Hon sa att just denna dagen handlar det BARA om dig, ingen annan. Om nån annan är missnöjd så ska du fullständigt skita i det, så länge DU är nöjd med din dag Om du är sen till kyrkan - så väntar alla på dig. Ingen går därifrån, för det är din dag och det handlar om dig Jag hade svårt att göra som hon sa men jag försökte och faktiskt så har hon ju rätt. Detta är vår dag och vi måste försöka se till att ingen kan förstöra den för oss. Hur hårt det än kan låta så kanske du måste säga till henne att om hon fortsätter som hon gör så kanske hon ska fundera på att inte komma alls. Du bjöd inte henne för att hon ska komma med synpunkter och åsikter och trampa ner på din planering. Du bjöd henne för att hon är din vän. Och som vän beter man sig inte sådär.

Jag vet mina vänner säger lika dant det är er dag å ni bestämmer! , men det är svårt som du säger!
    jag tror att hon inte ska få ta mera energi av mig, jag måste verkligen försöka släppa det hela! vi ska ha jätte rolig å härlig dag! =D kram
  • misscharlotte
    Annixa skrev 2012-01-17 22:58:58 följande:
    Jag vet mina vänner säger lika dant det är er dag å ni bestämmer! , men det är svårt som du säger!
    jag tror att hon inte ska få ta mera energi av mig, jag måste verkligen försöka släppa det hela! vi ska ha jätte rolig å härlig dag! =D kram
    Precis, det tar alldeles för mycket energi att fokusera på vad andra tycker. Du ska lägga energin på positiva saker nu
     Kram kram!
  • 120530

Igår satt vi med bordsplaceringen en lång stund. Det är inte lätt men ganska mycket föll sig naturligt ändå. Det lutar åt att vi kommer att sitta med tärnan och bestman närmst oss vilket nog blir roligt :)

Svar på tråden Vinterbrudar - 2012