• Tårtsmula

Hur många gäster för att det ska räknas som ett stort bröllop?

Jag bor i Västerås men jobbar i Stockholm. Jag märker stor skillnad på hur det resoneras kring bröllop i de olika städerna. Vi kommer att ha omkring 55 gäster. Mina arbetskollegor tycker att vårt bröllop är mindre, medan våra vänner och bekanta i Västerås tycker det är större.

En spännande grej är också att det verkar ligga viss värdering i hur många gäster man bjuder in. Är det som Facebook, man ska ha galet många vänner för att visa sin popularitet? Antalet gäster är bland det första vänner och bekanta har frågar om.

Hur många gäster tycker ni är gränsen för att bröllopet ska räknas som stort? Berätta gärna varifrån ni kommer så man kan se om det finns variationer utifrån varifrån man kommer.

• Svar på tråden Hur många gäster för att det ska räknas som ett stort bröllop?
  • awarwen

Bor i Jönköping. Vi bjöd ca 130 gäster, vi blir 95.
    Vi räknar det som stort. Skrattande 

• Krazzzy
    Tårtsmula skrev 2011-05-25 15:33:18 följande:

Jag har förstått utifrån folks kommentarer och subtilt skrynkliga ansiktsuttryck att vi kommer ha ett litet bröllop och att det är kanske inte det bästa. Fattar inte...., men jag tror att anledningar som har föreslagits stämmer. Hur som helst så har vårt gästantal om 55 personer fått mig att fundera över om det är fånigt att ha ett live/coverband. Är det fånigt att ha ett band för 55 gäster?

Det tycker inte jag, vi kommer bara att vara ca 45 pers och vi har ett band som spelar Skrattande Vi ville ha ett litet bröllop men inte tråkigare fest för det. Det är en bra stämningshöjare med liveband. Beror kanske på vad man har för gäster, men våra kommer garanterat att dansa hela natten lång!
  • nikkihag

Jisus vilket I-landsproblem

• Tårtsmula
    nikkihag skrev 2011-05-26 14:41:18 följande:
    Jisus vilket I-landsproblem
    haha.... Ja, jag håller med. Men som trådstartare vill jag försvara mig med att det allra mesta som skrivs på BT är ilandsproblem.
  • MiaAnd

Vi kommer ha ca 60 gäster och möts ofta av reaktionen att det är ett stort bröllop. Själva tycker vi att vi ska ha ett ganska litet bröllop. :) Vi har bara bjudit allra närmaste släkten och de närmaste vännerna som man verkligen vill ha där. Men drar ju iväg med alla respektive. Tror att vårt bröllop är ganska normalstort för att vara ett svenskt bröllop. 

• marimekko86

Jag tycker att bröllop är stora om antalet gäster börjar bli närmare 100. Jag är från Umeå. Så jag tycker jag har ett ganska normalstort bröllop, definitivt inte ett litet men inte ett jättestort. Vi blir nästan 80 gäster om alla kommer. Och jag förväntar mig att alla kommer då vi bara bjudit de allra närmaste. Är de friska så kommer de.!

Har kompisar som tycker vårt bröllop blir  STORT. En kompis hade varit på ett med 50 och hon sa att det var mycket folk, mycket stoj osv. Så det beror helt på festen och gästerna om bröllopet upplevs som stort eller inte. Du kan ju ha 200 gäster men ändå ha en lugn middag och fest, eller 50 pers som partar på ordentligt och stojar som sagt.

Antalet är definitivt inte viktigt. Men visst känns det som att folk måste ha många gäster för att visa sig populära...Vi har bjudit de vi ´bara måste få ha med, annars blir det inte den bästa bröllopsdagen.!

• TheD

Jag skulle säga att 100+ då börjar det bli stort :)

• Aleta
    Tårtsmula skrev 2011-05-25 15:33:18 följande:

Jag har förstått utifrån folks kommentarer och subtilt skrynkliga ansiktsuttryck att vi kommer ha ett litet bröllop och att det är kanske inte det bästa. Fattar inte...., men jag tror att anledningar som har föreslagits stämmer. Hur som helst så har vårt gästantal om 55 personer fått mig att fundera över om det är fånigt att ha ett live/coverband. Är det fånigt att ha ett band för 55 gäster?

Man är aldrig för få för att ha ett liveband!
    (Är själv ingen stor fan av trubadurer.) 
  • MeahJ

Vi har bjudit 58 st, vilket jag tycker blir ett stort bröllop.
    Men som jag läst ovan så verkar jag ha lite olika syn som er.
    100 pers tycker jag är megastort Flört

Det är tur att vi är olika!

• nikkihag
    Tårtsmula skrev 2011-05-26 15:27:29 följande:
    haha.... Ja, jag håller med. Men som trådstartare vill jag försvara mig med att det allra mesta som skrivs på BT är ilandsproblem.
  • pimory
    c4trin skrev 2011-05-26 21:33:01 följande:
    Tror de e lite vad man själv tycker.. Alla tycker säkert att var gränsen för stort går är olika
    jag håller med.
    jag tycker att det är stort att gifta sig!
Svar på tråden Hur många gäster för att det ska räknas som ett stort bröllop?