• Tårtsmula

Hur många gäster för att det ska räknas som ett stort bröllop?

Jag bor i Västerås men jobbar i Stockholm. Jag märker stor skillnad på hur det resoneras kring bröllop i de olika städerna. Vi kommer att ha omkring 55 gäster. Mina arbetskollegor tycker att vårt bröllop är mindre, medan våra vänner och bekanta i Västerås tycker det är större.

En spännande grej är också att det verkar ligga viss värdering i hur många gäster man bjuder in. Är det som Facebook, man ska ha galet många vänner för att visa sin popularitet? Antalet gäster är bland det första vänner och bekanta har frågar om.

Hur många gäster tycker ni är gränsen för att bröllopet ska räknas som stort? Berätta gärna varifrån ni kommer så man kan se om det finns variationer utifrån varifrån man kommer.

• Svar på tråden Hur många gäster för att det ska räknas som ett stort bröllop?
  • MrsT2011
    Tårtsmula skrev 2011-05-25 15:33:18 följande:

Jag har förstått utifrån folks kommentarer och subtilt skrynkliga ansiktsuttryck att vi kommer ha ett litet bröllop och att det är kanske inte det bästa. Fattar inte...., men jag tror att anledningar som har föreslagits stämmer. Hur som helst så har vårt gästantal om 55 personer fått mig att fundera över om det är fånigt att ha ett live/coverband. Är det fånigt att ha ett band för 55 gäster?

Nej för tusan, vi har resonerat precis tvärtom! =) Vi vill ha after ski-stämning med ösig musik i form av schlagers, creedence, AC/DC och liknande. Alltså har vi bokat en trubadur, ju färre personer desto mer vill man vräka på för att locka dem till dansgolvet! =) Plus att det svider inte lika mycket i budgeten att boka livemusik när antalet kuvert är relativt lågt. Klart ni ska ha livemusik! Tycker dock att trubadur räcker bra, en karismatisk snubbe med elgitarr och schysst bakgrundsmusik kommer man långt med!
  • zvartaliljan

Jag håller med de andra...50-70 är "normalt", under det litet och över 80 stort.
    Vi bor i en liten by på landet med 800 invånare I blekinge.

Vi har fått mycket reaktioner, vi blir någonstans mellan 115-120 personer. Och då är det bara ett 20-tal släktingar till sambon...men jag har en stooor släkt och då mina föräldrar la sig i så blev hela tjocka släkten bjuden...om hela sambons släkt (bor utspritt i sydamerika) också skulle kommit (vi bjöd alla) så hade vi landat på runt 250-300 gäster. Hans kusin gifte sig precis där hemma med 300 gäster...normalstort för dom.

• Tårtsmula
    MrsT2011 skrev 2011-05-25 15:59:45 följande:
    Nej för tusan, vi har resonerat precis tvärtom! =) Vi vill ha after ski-stämning med ösig musik i form av schlagers, creedence, AC/DC och liknande. Alltså har vi bokat en trubadur, ju färre personer desto mer vill man vräka på för att locka dem till dansgolvet! =) Plus att det svider inte lika mycket i budgeten att boka livemusik när antalet kuvert är relativt lågt. Klart ni ska ha livemusik! Tycker dock att trubadur räcker bra, en karismatisk snubbe med elgitarr och schysst bakgrundsmusik kommer man långt med!
    Vi ska ha livemusik. Ett superbra band som heter Henko Benko Band. Det är tre riktigt duktiga musiker och sångaren har galet bra röst.
  • Willowfield

20-50 lagom litet...50-75 mittemellan
    75-100 stort
    över 100 överdådigt...stort

Skrattar gott åt hur jag egentligen ser på detta, då vår egen lista var på 135 personer.
    Vi trodde själva att vi nog blir max 80 resten var såna vi var liksom "tvungna" att bjuda men som vi visste inte skulle komma.
    Tji fick vi för vi blir 96..men men ju fler ju gladare eller!

.
    Bor i lilla Sala, och de flesta här hojtar "herregud" när vi berättar hur många vi blir. så här anses nog 80 o över vara stort

• Debe

Vi blir 60-63 st och det känns lagom men också lite litet. Anledningen till att det känns lite litet är väl att vi har mer än hälften släkt som man MÅSTE bjuda och mindre än hälften vänner som man mer än gärna vill bjuda. Vi kommer ha en dj och har tänk att ett liveband blir för mycket i vår lilla lokal men nu läste jag om TRUBADUR och jag ska genast lägga fram förslaget för min m2b. Tips på bra trubadur i Stockholm?

• Diamanten90

Vi är mitt emellan stort och medel:p 78 gäster men då har vi 10 bekanta som kommer och serverar och när de är klara med sitt får de vara med på festen:)

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • In Wonderland

Jag tycker allt över 100 gäster är räknas som ett stort bröllop och under 50 som ett litet.

• imdelicate

Jag skulle nog säga att ett bröllop med över 100 gäster är stort, men mina blivande svärföräldrar däremot skulle nog säga att det är ett litet bröllop och att ett stort bröllop har typ över 300 gäster. Till vårt bröllop har vi satt gränsen vid 150 gäster. Min blivande man är från Armenien, har en stor släkt plus att det är vissa familjer som vi "måste" bjuda av respekt (vissa som min blivande inte har träffat på 20 år, men som hans föräldrar menar är viktiga att bjuda). Det pågår just nu en mindre dragkamp mellan min blivande och hans pappa om vilka som ska bjudas, utöver släkt och våra egna vänner, och vi har därför bestämt att över 150 gäster vill vi inte bjuda. Inte helt enkelt kan jag säga.

• SposaRoma

Jag bor i Italien, och jag håller med alla om storleksordningen....men här?

Allt under 100 är "litet och intimt", att ha "bara" 30-40 som vi ville ha möttes endast av förvånade miner och vi har landat på cirka 150. Vilket jag tycker är enormt, haha, men för Italienarena? "Normale", säger de bara, haha.
    Här landar vi på ca 3-400 för att kvalificera som "stort".

I slutändan får du ju ta ställning till familjer och hur stora de är. Jag har en mindre del av gästlistan än min fästman, men jag känner mest "enjoy the ride", ungefär. Glad 

• imdelicate
    SposaRoma skrev 2011-05-26 13:13:47 följande:
    Jag bor i Italien, och jag håller med alla om storleksordningen....men här?

Allt under 100 är "litet och intimt", att ha "bara" 30-40 som vi ville ha möttes endast av förvånade miner och vi har landat på cirka 150. Vilket jag tycker är enormt, haha, men för Italienarena? "Normale", säger de bara, haha.
    Här landar vi på ca 3-400 för att kvalificera som "stort".

I slutändan får du ju ta ställning till familjer och hur stora de är. Jag har en mindre del av gästlistan än min fästman, men jag känner mest "enjoy the ride", ungefär. Glad 
    Jag känner igen mig där :) Man får försöka göra det bästa av situationen helt enkelt :)
Svar på tråden Hur många gäster för att det ska räknas som ett stort bröllop?