• izredam

    Kuvertbröllop

    Vi har precis börjat fundera på vårat bröllop, vi har faktiskt inte ens förlovat oss (det ska vara speciellt och en överraskning och gud vet vad så jag väntar tålmodigt på pojken min), men räknade lite snabbt härromdagen på antalet gäster - mellan 45 och 55 gäster landade vi på (beroende på om folk ska ha med sina respektive, som inte existerar idag). Detta gjorde att maten borde landa på runt 20 000kr totalt. Vilket ger hela bröllopet en budget på mellan 30000 och 40000, mycket för oss som är studenter.

    Nu till frågan: Kuvertbröllop - att gästerna betalar sin egen mat minskar ju kostnaderna för oss drastiskt - men det känns, i mina ögon, fattigt. Tanken på att det skulle göra det möjligt för oss att nästa år gör mig väldigt lycklig, men tanken på att tvinga gästerna att betala känns inte så bra. Samtidigt slipper de då att köpa presenter (som vi ändå inte behöver), så det kanske går jämnt ut nästan?

    Är det någon där ute som ska ha ett kuvertbröllop eller någon som kan tipsa lite?

  • Svar på tråden Kuvertbröllop
  • Pinkgrape

    Vi kommer ha kuvertbröllop och känner oss otroligt nöjda med det valet :) Vi har bjudit in kring 80 personer och räknar med att bli ca 60st till middagen. Kuverten ligger på 350kr/person för 3-rätters.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

    Oj, ja, absolut! Vi har inte hört ett enda negativt ord om det från någon annanstans än här på BT faktiskt. De gästerna som redan OSAt eller som vi pratat med om det tycker att det är en superbra idé och förstår vårt val till 100%. De är bara glada för att de får vara med och fira och ser det som en självklarhet att man betalar för sig :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • izredam

    Det låter ju väldigt lovande - släktingar är ju inget man oroar sig för, utan orosmomentet är ju vänner som inte är sådär supernära, man vill ju inte att någon ska välja att inte komma för att det kostar dem för mycket liksom...

  • Pinkgrape

    Nej, det var ju lite vårat orosmoment också faktiskt. Speciellt då flera av vänner är stundenter och inte har stor inkomst alls. Det visade dock sig att även de tyckte att det var en bra sak och gärna vill betala. Vi kunde då pusta ut :) hehe

    Men det är ju så olika det där, vad man umgås med för folk faktiskt. Våra vänner är inga som är fina i kanten och vi visste nog innerst inne att de skulle vara okej med kuvertavgiften :)

    Vi kommer dessutom ha betalbar under kvällen. Vi har middagen på ett hotell och vi kommer stå för brudskålen, två glas dryck till maten och tårta med kaffe. Gästerna betalar alltså för sin egen mat och all övrig dryck de vill ha under kvällen. Det kan de då köpa i hotellets bar till hotellets priser. Det känns väldigt smidigt tycker vi, då vi inte behöver försöka beräkna hur mycket som kommer drickas och köpa in osv osv.

    Hela vårt bröllop kommer gå på drygt 36 000kr beräknat på 70 gäster och alla utgifter förutom hotellnatten. Vi kommer inte åka på bröllopsresa, så det är ju inte heller en kostnad för oss. Maten kommer då gå på 24 500kr, om man räknar på 70 gäster och det skulle vi aldrig haft råd med, då vår smärtgräns var på 40 000kr.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • marimekko86

    Vi har kuvertavgift på 300 kronor. Skickar inbjudningarna om 1½ vecka. Men jag tror inte vi får en massa skit för att vi vill ha 300 spänn av varje person för här där jag kommer ifrån är det många som har kuvertavgifter på sina bröllop istället för presenter.


    Vet många som tycker att det är skönt att bara ge 300 spänn istället för att gå och fundera ut en bra bröllopspresent som kostar minst 300 spänn. Sen är det ju så att pengarna vi får in från gästerna för mat/dryck långt ifrån täcker den kostnaden, så de får ju betydligt mer mat/dryck och underhållning (liveband) än för den slant de betalar. Vi vill bara inte ha presenter. Och vad är skillnaden mellan att betala 300 spänn i kuvertavgift och ge oss pengar till en bröllopsresa? För det är vad vi skulle önska i sånna fall.

    Jag med har varit och kan ibland fortfarande vara nojjig över att folk ska bli sura, sånna som är lite mer avlägsna vänner/släktingar....men min sambo säger alltid: Skit i det, de behöver inte komma och vara sura och dra ner stämningen på vårt bröllop.!


     


     

  • izredam

    @Pinkgrape: Vårt bröllop blir nog mer eller mindre alkoholfritt, min mamma är nykter alkoholist och ingen av oss ser riktigt poängen i alkohol och vi vet att alla som kommer har roligt i alla fall. Så alkoholen har vi inte problem med, vi serverar väl ev. vin till maten, men det blir en tripp till Tyskland i så fall.

    @Marimekko86: Jo, vår kuvertavgift kommer troligtvis inte täcka alla avgifterna heller, men det är fortfarande många tusenlappar som försvinner från budgeten och det vore en grym lättnad. Din sambo har nog väldigt rätt tror jag - tycker de inte att det är värt det så borde de nog inte komma.

  • marimekko86

    JAG personligen skulle inte ta illa upp om jag skulle betala kuvertavgift. Då slipper jag som sagt klura ut en present,för den kostar ju också pengar. JAG förstår inte folk som gnäller och klagar över bröllop. Blir chockad av att läsa här inne hur gäster hört av sig och gnällt om det ena och de tredje.

    Blir man bjuden blir man väl jätteglad? JAG skulle bli det i alla fall och inte ringa och ifrågasätta brudparets val... Kommer bli rejält arg om nån ringer till mig och gnäller elelr säger dumma saker om vårt bröllop. Men jag är rätt hetlevrad också

    Men spara så mycket ni bara kan och sedan ser ni ju hur mycket ni fått ihop när dagen kommer att skicka ut korten...då kan ni ju bestämma om ni behäver ha kuvertavgift eller inte

    Vi behöver inte ta ut kuvettavgift egentligen, men vill verkligen inte ha presenter eller pengar till presenter att köpa själva. Så därför tar vi ut en kuvertavgift.

  • mysan33

    hej, har ju läst en hel del om kuvertutgifter här på bt, och jag tror att ingen tycker det är ett problem så länge det inte blir för dyrt. har ju läst en del som har 7-800:- och det skulle vara en smärtgräns för mig iallafall. men 3-400 borde ingen ta illa upp för. dessutom får de ju reda på det i god tid och kan spara och lägga undan.
    önskar ibland att jag kommit på det.... men i min släkt betalar man inte för sig utan man blir bjuden så vi betalar allt själva, mat och dryck. vi har däremot önskat oss bidrag till vår resa med barnen istället för presenter. annars skulle jag stå där med en mängd vasar och skålar för ca 50:- st
    sorry att jag snodde tråden ochj beklagade mig.
    lycka till med bröllopet och satsa på kuvert.

  • Pinkgrape

    Nej, men det behöver ju inte vara alkohol heller, det gör man ju som man vill :) Jag dricker personligen inte alkohol, utan kommer dricka alkoholfri cider hela kvällen :) Men bara att slippa tänka på drycken, alkoholfria drycken också, tycker vi var skönt :) Haha vi ville slippa göra så mycket som möjligt, så hotellet passade oss bra. Det enda vi behöver göra i stort sett är att dyka upp. De dukar, fixar dekorationer, maten och städar dagen efter :) Vår kuvertavgift täcker dock hela matkostnaden, men inte hela kostnaden för drycken och tårtan och det var lämpligt för vår del.

    Alla har ju olika förutsättning och olika tankar om hur man vill ha det. Jag tycker definitivt att ni kan ha kuvertavgift för att försöka få ner kostnaderna och kunna bjuda alla ni vill bjuda :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • izredam

    Tårtan får vi av svärmor (vi tror det i alla fall, vi har ju inte frågat - men det vore konstigt annars) som är bagare - så den ger möjligtvis en symbolisk avgift. Sen räknade jag på mellan 350 och 400 kr i kuvertavgift, då räknade jag med serveringspersonal och sådär också så det borde täcka det mesta. Tänkte också att för de barn som kommer vara med (ca. 6 st) så kan vi ju bjuda på maten också, de äter ju inte så mycket i alla fall. Så vår kostnad för mat och dryck kanske blir en 5 000 istället för 20 000 - vilket blir en enorm lättnad för ekonomin.

    Jo, det får bli så - vi har bara bjudit de närmaste i alla fall, så jag har svårt att se varför någon skulle ha något emot att betala de pengarna..

  • lovis80

    Det finns många sätt att banta ner kostnaderna inför ett bröllop.

    Vi var exempelvis på ett bröllop där de bara bjöd den närmsta släkten på mat och de övriga gästerna på kafffe/tårta och en underbar fest. Så vi var ett gäng vänner som gick ut och åt själva på en krog för att slå ihjäl tiden mellan vigsel och festen.

    Vad beträffar kuvertbröllop tycker jag iden är strålande, onödigt att stå med fyra brödrostar efter bröllopet istället.

    Har länge också velat gå på ett picknik-bröllop det verkar så mysigt tycker jag.

    lycka till!

  • izredam

    Jo, så kan man ju göra - problemet är att vi mer eller mindre bara har bjudit närmsta släkten samt ett 10-tal vänner och det känns inte som att vi kan låte bli att låta vännerna komma på middagen, när resterande 3/4 av gästerna och sen låta vännerna komma tillbaka. Vår relation är inte sån, vi har alltid delat allt med alla - så det vore konstigt att göra det på något annat sätt...

    Och ja, vi har liksom, precis som alla andra, ingen användning av 4 brödrostar och sjuttioelva salladsskålar... Och ska man få pengar till en bröllopsresa så förväntas det liksom att man gör en sån inom en rätt snar framtid - vilket vi inte kommer ha råd med (senaste förslaget var Dubai, men det kostar en rätt rejäl slant så förutsatt att det inte dyker upp en rejäl lottovinst inom kort så...)...

    Picknickbröllop lät trevligt, speciellt om man har vigseln utomhus då, men det är inte riktigt vår grej tyvärr, men jag skulle gärna gå på ett någon gång. :D

Svar på tråden Kuvertbröllop