• Brud01­1
    Äldre 17 May 21:59
    9735 visningar
    27 svar
    27
    9735

    Min tärna vill byta klänning efter vigseln?

    Alltså nu har det blivit konstig stämning mellan min syster och mig sedan hon frågade om hon kunde byta klänning på festen efter vigseln... hon ska alltså bara ha den i kyrkan, typ en timme och sen byta. Är det bara jag som tycker att det är konstigt? aldrig hört talas om det förut. blir också lite besviken eftersom jag köpt klänningen och vi har varit överens om den hela tiden. känns väldigt onödigt att jag köpte den isåfall? det är en jättefin, enkel, rak balaktig klänning i tubmodell så inget utstickande eller så heller.

    Reflektioner?  Överdriver jag?

  • Svar på tråden Min tärna vill byta klänning efter vigseln?
  • cc2011
    Äldre 17 May 22:05
    #1

    Har du frågat varför hon vill byta? Och vad vill hon byta till?

    Jag ska också byta klänning men det är en annan sak. Jag är bruden och har en underkjol som jag inte vill krångla med och mitt släp är så lååååångt så jag vill göra det enkelt för mig och byter till en enklare brudklänning på middagen/festen.


    Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • Brud01­1
    Äldre 17 May 22:09
    #2
    cc2011 skrev 2011-05-17 22:05:28 följande:

    Har du frågat varför hon vill byta? Och vad vill hon byta till?

    Jag ska också byta klänning men det är en annan sak. Jag är bruden och har en underkjol som jag inte vill krångla med och mitt släp är så lååååångt så jag vill göra det enkelt för mig och byter till en enklare brudklänning på middagen/festen.


    Bröllopsdagen är 6/8-2011
    nja det kom aldrig fram riktigt men kanske att hon kände sig overdressed? ska luska lite mer i det kanske men man får alltid tassa på tå lite runt henne kan jag känna ibland vilket också är fruktansvärt irriterande. och dessutom får ja inget stöd från mina föräldrar, för mig är det självklart en konstig fråga men tydligen så är det jag som är ufot. de tror att de handlar om pengarna att jag har köpt den, men det är mer att jag blir lite sårad/besviken. varför säga det nu liksom då kunde hon lika gärna köpt en egen klänning från början..
  • Pinkgr­ape
    Äldre 17 May 22:15
    #3

    Jag har sagt till båda min tärnor att under vigseln och fotograferingen vill jag att de ska ha på sig sina tärnklänningar, men att om de vill, så får de självklart byta klänning under middagen/festen. "Mina" tärnklänningar är inte heller något utstickade på något sätt, men jag vill att de ska vara 100% bekväma under kvällen. De får ju dock pröva tärnklänningarna ett par gånger innan de bestämmer sig.

    Därför tycker ju inte jag personligen att det är någon större grej, men jag har dock inte fått för mig att det är vanligt att tärnan byter klänning. Om du blir väldigt ledsen över det, så är det nog bra att ni pratar ut ordentligt om detta. Precis som ovan här, så tycker jag definitivt att du ska fråga henne om varför hon vill byta klänning och vad hon då tänkt byta till.

    Jag hoppas att det ska lösa sig, för det känns ju trots allt som en onödig bagatell att bli ovänner över. Speciellt i förhållande till sammanhanget. Det är väl så mycket annat som är viktigare den dagen och du kommer ha så många andra saker att tänka på, att du kanske inte ens kommer reflektera över att hon byter klänning.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • cc2011
    Äldre 17 May 22:16
    #4

    Jag förstår att du blir ledsen, det skulle jag också bli. Hon är ändå din tärna och det är ditt bröllop...


    Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • Dejli
    Äldre 17 May 22:20
    #5

    Jag skulle inte vilja att tärnan bytte innan alla fotograferingar etc var klara, men annars förstår jag faktiskt inte varför det skulle vara så jobbigt? Det är väl bara att fråga varför hon vill byta och se om ni kan kompromissa?

  • Brud01­1
    Äldre 17 May 22:26
    #6
    Dejli skrev 2011-05-17 22:20:54 följande:
    Jag skulle inte vilja att tärnan bytte innan alla fotograferingar etc var klara, men annars förstår jag faktiskt inte varför det skulle vara så jobbigt? Det är väl bara att fråga varför hon vill byta och se om ni kan kompromissa?
    nä du kanske har rätt... kanske är jag som är överkänslig och överreagerar... får se hur det känns om några dagar jag brukar va rätt snabb med att överreagera :P
  • Dejli
    Äldre 17 May 23:02
    #7

    Kanske blir du mest sårad över att hon "kritiserar" din smak och inte gillar klänningen så mkt att hon vill ha den hela kvällen? Hon kanske inte riktigt är bekväm i den, men respekterar din önskan om att hon ska ha den i kyrkan och det var hennes kompromiss att byta efteråt? Jag tror allvarligt talat att det vackra brudparet kommer vara festens blickfång, och det är inte ens säkert att gästerna ens märker att din syster bytt klänning...

  • Äldre 17 May 23:23
    #8

    Jag skulle inte tycka det var ok. Tärnan tillhör brudföljet och jag vill att tärnan och marsalken ska synas som det hela kvällen. Blir ju degraderade till "vanliga gäster" annars..haha

  • Blivan­de fru Swärdh
    Äldre 18 May 02:25
    #9

    Så länge hon har klänningen under vigseln och fotograferingen är det ok att hon byter om sen ifall hon vill. Det här är inget stort bekymmer och absolut inget att bli sur på din syrra över.

  • Brud01­1
    Äldre 18 May 06:57
    #10

    Tack för att era reflektioner... håller kanske med om att jag överreagerar lite faktiskt... iaf så är det ju bara att välja, antingen blir det dålig stämning och allt sånt negativt vill man bara slippa i samband med ens bröllop! som nån skrev är det värt att förstöra nåt där för en klänning? önskar bara hon kunde sagt nåt innan så kunde hon köpt en egen klänning direkt. själv skulle jag vara jätteglad att få vara så fin (hur ofta har man på sig en sån klänning?) och absolut inte vilja byta. och hon älskar klänningenså det är inte därför hon vill byta, vi köpte den och såg ut den tillsammans.

    men som sagt, en bagatell egentligen :) 

Svar på tråden Min tärna vill byta klänning efter vigseln?