• bumbibjörn

    Trodde inte detta skulle drabba mig...

    Trodde detta med bröllop bara skulle vara roligt och fyllt med glädje, men icke. Känner mig så ledsen, arg och besviken. Jag och min blivande har pratat mycket kring detta med bröllop och hur vi vill ha det; för mig är cermonin (bröllopet i själv) det viktiga och jag har alltid velat gifta mig i vit klänning i kyrkan, medan blivande tycker festen är det viktigaste. Detta har gjort att vi VILL ha båda och vi är helt överrens kring hur VI vill ha det. Jag tycker bröllop är tokroligt och är den som kollar, fixar och trixar, medan sambon mer är av den godkännande arten. Helt ok... Vi har varit tillsammans i många år, förlovade i fem och har två små pojkar, så det kom inte som en chock för omgivningen att vi (ÄNTLIGEN) ska gifta oss. Vi kommer att ha ett budgetbröllop, men försöker göra dagen så som vi vill ha den. Det hela började med små oskyldiga kommentarer kring om vi verkligen skulle ha sånt stort bröllop då det kostar så mycket. Ja,vi vill. Dessa kommentarer var tänkta i all omtanke och välmening, MEN... Det fortsatte med att en släkting (X) blev sur för att inte han var bjuden och nästa släkting haka på och fundera varför inte X var bjuden. Jo, vi har bara bjudit de släktingar som vi umgås med varför jo vilka vill vi ha med och fira denna dag med oss och ekonomi. Vi har valt att ha betalbar på kvällen, vi bjuder på mat och dryck till denna men sedan är det betalbar som gäller. Återigen handlar det om ekonomi, men även att det inte är någon suparfest utan en familjefest. Detta har vi bara fått positiv respons på, tills... en släkting fundera på varför vi skulle ha betalbar för, de hade ju minnsann bjudit på allt på deras bröllop... Sedan fick vi höra att någon hade kommenterar kring lokalen, varför skulle vi ha den då den är så stor och det kommer att eka. Jo, vi önska den lokalen dels för att den ligger nära kyrkan och ligger bra till för övrigt, dels för att den är stor och har porslin och allt på plats. Tycker det är jätteskönt att lokalen är stor och barnen har lite plats att vara på och även vi andra. Lokalen tar 100 pers och vi är 55, tror inte det kommer att eka tomt. Nästa slag kom med hur man svarar på inbjudan, tycker vårt osa är tydligt svara till bruden i fråga med namn och telefonnummer och sedan datum till då detta ska vara gjort. Blivande har noll koll och ordning så det ska vara till mig. Tror ni inte en av hans kompisar ringer till honom, som tur var jag hemma och kunde ta över mobilen... Sedan träffar han en kompis på affären och denna tackar JA. Blir sur när blivande kommer hem och jag undrar kring om hela familjen kommer både vuxna och barn. Detta tänkte de inte på, men blivande ringer upp och frågar. Suck... Sedan jag sitter och fyller i att de har tackat ja och säger det att släkten har varit lite dålig på att svara. Kläcker han ur sig att min svärfar hade sagt att hans syster kommer. Jag vägrar ta emot detta svar, hur ska jag veta om hela familjen kommer. Må hända att jag är ett kontrollfreak när det gäller inbjudningar, men så gör man väl inte. Tror säkert att blivandes faster tror de har osa... Står det ett telefonnummer i inbjudan dit man ska ringa så gör man väl det??? Man kan väl inte svara genom någon annan? Känns som om alla dessa små incidenter gör att man tappar lusten lite... Varför ska det vara så krångligt? Varför kan inte alla bara vara glada för vår skull? Om man inte gillar upplägget med tex betalbar är det väl bara att tacka nej och stanna hemma... Todde som sagt var inte detta skulle drabba med, trodde alla bara skulle vara lyckliga och glada för vår skull!!!

  • Svar på tråden Trodde inte detta skulle drabba mig...
  • cattitzi
    Mirjami skrev 2011-05-16 20:08:10 följande:
    Jag har ett evenemang på Facebook som heter just BRÖLLOP. Där har jag skrivit att alla som har fb (har evenemanget endast för inbjudna, ej öppet) gärna får svara via fb genom "jag kommer delta"-knappen men att alla som ej har facebook skall svara på traditionellt vis. Detta  gör vi då det blir en bra lista på fb och de flesta har det, då blir det lättare med överblicken. De få som ej har fb vet ju hur det normalt går till och får också höra från de Med fb vad jag skrivit. Ändå bad min moster hälsa via min kusin i ett öppet meddelande på facebook att hon och gubben inte kommer. Kunde de inte ens RINGT själva???

    Och gnäll, gnäll,gnäll... Jag förstår inte varför i H*LVETE folk måste gnälla på precis ALLT!!! På evenemangssidan på fb är det en som öppet gnäller på ALLT han kan komma på, och det VET jag och alla andra bara är för att få gnälla på mig personligen. Han gnäller för att han inte fått listan på alla inbjudna (varför ska han ha den? Han har ingen roll på bröllopet och tar inte hand om svensexan ens) och på att han inte fått tydlig information om vem man ska kontakta om man ska hålla tal. Jag beskrev att han ju varit toastmaster själv och vet då att de som vill hålla tal kontaktar värd- eller toastpar om man vill hålla tal och seden kräver inte ens att man skall meddela gästerna, de ska själva kontakta vederbörande. Och så ges chansen och information om det innan själva festen med, det VET han. Men han ville bara klaga, på det han fann fel i sin värld.

    Svärmor gnäller att hon inte kan äta allt på menyn. -"Men ät det du KAN då!" svarade jag på det. Det är gnäll och gny hela tiden. Jag kommer mycket snart skriva ut ett meddelande som lyder:

    "Detta är VÅR dag och vi har planerat den så som VI vill ha den. VI har tagit hänsyn till våra gäster, vilket dock ej är ömsesidigt i alla lägen. VI vill ha VÅR dag på DETTA vis och kan inte det accepteras kanske man gör bäst i att tacka nej till inbjudan om det ändå bara är till besvär att medvara vid VÅR dag. VI kan inte planera VÅR fest efter var och en av gästerna då det inte är något som någon utav gästerna skulle göra själva, Ett bröllop görs i enlighet med brudparets EGNA önskningar och ej alla andras!!!"

    Känns faktiskt inte långt bort att skriva ut ngt sådant. Mitt tålamod har hittills kunnat jämföras med en ängels, men även änglar har begränsningar!
    Jag kan säga att jag FÖRSTÅR dig PRECIS! Men det är lite skönt att höra att det (tyvärr) är fler av oss som har precis samma bekymmer med våra gäster.

    Jag hade DEFINITIVT skrivit meddelandet, men kanske lite mjukare i tonen! ;o)

    En gammal barndomsvän till mig förutsatte att hon skulle bli bjuden till vårt bröllop, hon t.om skickade julklapp till oss (något vi ALDRIG gjort innan), men när  hon insåg att hon inte skulle bli bjuden har hon inte pratat med mig. Jag i min enfald trodde inte att vänskap fanns för att man skulle gå på bröllop utan för att man tyckte om varandra. Anledningen att hon inte blev bjuden är för att vi inte träffas mer än 1 gång om året och enbart har lite kontakt via FB och då vi har stora släkter så blev det tyvärr som så att vi fick dra en gräns i umgängeskretsen så att de vi umgås med vardagligen/ofta blir bjudna.

    Jag sms och förklarade detta igår för henne då hon frågade hur det gick med bröllopsplanerna, men hon svarade mig inte. HON BEKLAGADE INTE ENS SORGEN NÄR HON FICK HÖRA IGÅR ATT MIN NÄRMSTA MORBROR PLÖTSLIGT GÅTT BORT! Jag är så upprörd och ledsen. Och det värsta är att hon säkert anser att jag har svikit henne (för det brukar hon anse gentemot mig!).

    Förlåt, nu började jag "klaga" över mina egna problem, när jag egentligen tänkte peppa dig! Skäms

    Men JAG är på DIN sida och det är ER dag NI bestämmer!
    Kram på dig!
  • zvartaliljan

    Åhh vad jag känner igen det där...här är det svärmor som är värst, och tätt därefter kommer mina föräldrar.

    Först planerar vi ett LITET trädgårdsbröllop med de allra närmaste, runt 30 gäster.
    Slutar med att våra föräldrar lägger sig i och nu har vi hyrt en herrgård med tillhörande och kommer ha ca.115 gäster!!

    Svärmor bjöd in hela släkten utan att ens fråga oss, som tur är bor de alla på andra sidan jorden så det är bara ett fåtal som kommer. Men några av de som kommer är t.ex min svärmors kusiner och deras barn. Om jag skulle bjuda så avlägsna släktingar också så skulle vi ju komma upp i över 200 gäster...

    Min m2b valde ut de vänner han ville bjuda, sen fick han en utskällning av sin far för att han inte bjudit den och den, så då ökades listan på.

    Min mamma slänger kommentarer hela tiden om våra val, hon tycker inte om det men avslutar alltid med "ja men det är ju erat val" men med en sån ton i rösten så att man märker att hon tycker inte alls att det är vårt val!

    Vi skulle först ha ett alkoholfritt bröllop, då vi själva aldrig dricker och folk i min släkt har för vana av att dricka lite för mycket vid såna här tillfällen, medans hans sida inte vet vad supa är (de är inte svenska) och vi skulle skämmas om mina släktingar blir sådär fulla.
    När min pappa får höra detta så blir han rasande och tycker vi är helt galna.
    Någon vecka senare säger han "nu har jag fixat all dricka till brölllopet, så ni behöver inte oroa er för det"
    Då har han handlat in 300 starköl (8,6%), 5 liter sprit, 60 liter vin och några liter likör.
    Och sen fyller svärfar på med att gå o köpa champagne, som vi AVSKYR!

    Och detta vill de nu att vi ska vara såååå tacksamma för...det är ju "så otroligt snällt av dom att fixa det". Så jag får inte gnälla inför någon om det...

    Nu i förrgår ringde svärmor och ville veta om bordsplaceringen...o se till att JAG (inte vi...för hon tror ju inte att min m2b gjort något där) placerar alla dom från hans sida vid samma bord. Jag ska alltså inte blanda med min släkt...de har åkt längst och de ska därför sitta vid samma bord hos oss....mina föräldrar då? Förvånad Min mormor?? Ska hans mammas kusiner gå före min mormor bara för att de har åkt längst??

    Är så jäkla trött på skiten, svärmor hatar mig redan så hon får väl fortsätta göra det då för närmst oss sitter mina föräldrar och sen dom på VARSIN sida, det får de stå ut med o umgås med min familj lite, under 7 år tillsammans har våra föräldrar traffat varandra TVÅ gånger, vid barnens dop, och då pratade de knappt!

  • Aniara4

    Jag tror zvartaliljan just har vunnit juryns stora pris för "värsta familj"! Skrattande

  • Loche
    Aniara4 skrev 2011-05-17 08:58:24 följande:
    Jag tror zvartaliljan just har vunnit juryns stora pris för "värsta familj"! Skrattande
    Instämmer helt och fullt!! Vilken fasa!! Förvånad Jag hade rymt!! Demon
  • zvartaliljan
    Aniara4 skrev 2011-05-17 08:58:24 följande:
    Jag tror zvartaliljan just har vunnit juryns stora pris för "värsta familj"! Skrattande
    Loche skrev 2011-05-17 09:03:38 följande:
    Instämmer helt och fullt!! Vilken fasa!! Förvånad Jag hade rymt!! Demon
    haha jo jag har tänkt tanken Fick ett utbrott igår som heter duga och skrek att nu sticker vi o gifter oss i Thailand...

    Glömde nämna min bror som bjudit med sin flickväns föräldrar som barnvakter åt deras 8 månaders bebis...alltså 2 gäster till, och nej, han frågade INTE oss! Han frågade min mamma och eftersom hon sa att det var okej, så var det tydligen det enligt honom??

    Syrran nämnde att hon letar dejt till bröllopet för fullt nu...vi har INTE tillåtit några dejter...26 singlar kommer...har INTE plats med dejter!

    Vi har fått mycket gliringar för att vi skulle gifta oss borgligt utomhus, så nu blev det präst, men vi ska fortfarande gifta oss utomhus.

    O nu frågar alla om jag verkligen ska gifta mig i vitt...vi har ju två barn...

    O svärmor som är förbannad för att vi inte har vigseln på spanska och enligt deras tradition där hon följer sin son till altaret och min pappa följer mig....absolut inga brudnäbbar och ingen bestman och tärna....ehh...vi har varit tillsammans i 7 år och har 2 barn, överlämning skulle ju bara kännas helt sjukt! Och när 80% av gästerna är svenskar och vi faktiskt gifter oss i Sverige så faller det väl naturligt att ha vigseln på svenska?? Fast vi kommer såklart ha en tolk, och även texten på spanska i vigselprogram till dom.

    Åhh vad skönt o få skriva av sig lite...här går jag mest o kniper käft för att inte råka i ännu ett storbråk med svärmor...hon hatar mig som sagt redan (för att jag gjorde det hemska och tog ett NATTJOBB och lämnade barnen med deras pappa!! Hemska hemska mamma!!) så vill inte göra det värre än det redan är, samtidigt som jag knappt orkar bry mig längre. Hade jag fått välja hade hon inte fått komma på bröllopet. Men min m2b hade inte varit lycklig då och hans lycka kommer främst.
  • zvartaliljan

    Just det, svärmor har även bjudit deras grannar, 3 par = 6 gäster. De bor 30 mil från oss Felipe bodde där ETT år innan han flyttade...
    Jag har känt mina föräldrars grannar i 25 år (de bor 10 mil bort nu, bodde där hemma i 16 år) men ingen av dom är bjudna...
    Svärmor tycker att det måste "jämnas ut" bland gästerna för det kommer för många från min sida, vilket ju inte är så konstigt då de inte har några släktingar i Sverige! Så eftersom det ska jämnas ut enligt henne så bjuder hon typ varenda sydamerikan hon känner...

  • 1995 11 17

    Jag har full förståelse för er alla och känner så väl igen ALLT från min egen släkt. Där är min mamma och mormor dem värsta. Det är så att både jag och min mormor är utbildade sömmerskor och min mamma, moster och morbrors fru är syintresserade. Detta har lett till att vi alla oxå är väldigt intresserade av heminredning men där har vi alla olika stil och smak. Min är väl den som skiljer sig mest från dem andra. Jag har en Orientalisk inredning med mycket inspiration från Indien. Men får ofta höra av mamma och mormor att "så har dem inte i Indien, du saknar den och den färgen för att det ska kunna vara Indiskt" osv
    Dem vet inte alls, dem har ju inte ens något intresse för Indien!! Jag vet för jag suger i mig all information jag kan. Jag älskar hela livsstilen dem är på den sidan av jorden. Jag jobbar tillsammans med en kille som härstammar från Pakistan (Pakistan sitter ihop med Indien) och vi brukar prata länge om allt från sätt att leva, mat, religioner, språk och inredning till deras sätt att ha bröllop. Och jag får ju bekräftat från honom om att det är jag som har rätt och inte mamma.

    Men i alla fall, vi har gjort som så att det är TOPPHEMLIGT att vi ska gifta oss. Ingen får veta att vi ska gifta oss så vi kan planera i lugn och ro och göra allt precis som vi vill ha det. Just för att vi vet att mina släktingar kommer vilja hjälpa till, i all välmening men vi vet oxå att dem inte kommer lyssna på våra önskemål utan göra som dem anser är det rätta.


    Och som Mirjami skrev att hon skulle vilja skriva till alla ska vi faktiskt göra. När vi skickar ut inbjudan kommer vi stoppa med ett infoblad med nån bra formulerd text om att det är vår stora dag och vi har planerat den efter våra önskningar och det kommer finnas vissa regler tex alla tal är förbjudna för det är det tråkigaste vi vet. Och det kommer att stå att andras åsikter får dem hålla för sig själv och vet man med sig att man inte kan följa våra önskningar om reglerna så ser vi helst att dem stannar hemma denna kvällen.


    Låter hårt men tyvörr är det ett måste i vårt fall.

  • SloveP

    Ja det är inte roligt alla gånger med familjen.. Vi gifter oss nästa år och har redan nu ångest för hur vi ska göra med sambons bror och hans fru..Sambon o brodern har gemensamt ärvt en fastighet..För flera år sen..Men min sambo vill bli utköpt för han har inget intresse för hela skiten.. Med all mark o diverse till.
    Men sen började broderns fru att lägga sig i allt och hon skrev en massa skit om min sambo på sin fjolliga blogg(som hon sen låste för allmänheten för att det var ju folk som "tjuvläste"). Hon har ringt och haft psykbryt och skrikit i telefon.. Och hon fick ett psykbryt då de träffades hos svärmor en gång med o tyckte att min sambo bara skulle ge hela sin del av farsarvet till dem! Hon är psykiskt sjuk på riktigt med ätstörningar, armskärningar o lyckopiller i bagaget, men det ger ju inte henne rätten att bete sig som en mupp.
    De kom inte heller när sambon fyllde jämt för brorsan va tvungen att skotta snö!!
    Och nu i jul så ringde han o sa att vi skiter i att ge barnen julklappar i år..
    Jag känner bara att varför ska de vara med på vår stora dag nästa år? Vi umgås ju aldrig med dem i vanliga fall.. Vi vill inte umgås med dem heller, det finns inget att prata om typ..Varken jag eller sambon vill ha dem med, men...Det är ju hans bror ändå. Måste man bjuda dom?

  • 1995 11 17
    SloveP skrev 2011-05-17 10:15:46 följande:
    Ja det är inte roligt alla gånger med familjen.. Vi gifter oss nästa år och har redan nu ångest för hur vi ska göra med sambons bror och hans fru..Sambon o brodern har gemensamt ärvt en fastighet..För flera år sen..Men min sambo vill bli utköpt för han har inget intresse för hela skiten.. Med all mark o diverse till.
    Men sen började broderns fru att lägga sig i allt och hon skrev en massa skit om min sambo på sin fjolliga blogg(som hon sen låste för allmänheten för att det var ju folk som "tjuvläste"). Hon har ringt och haft psykbryt och skrikit i telefon.. Och hon fick ett psykbryt då de träffades hos svärmor en gång med o tyckte att min sambo bara skulle ge hela sin del av farsarvet till dem! Hon är psykiskt sjuk på riktigt med ätstörningar, armskärningar o lyckopiller i bagaget, men det ger ju inte henne rätten att bete sig som en mupp.
    De kom inte heller när sambon fyllde jämt för brorsan va tvungen att skotta snö!!
    Och nu i jul så ringde han o sa att vi skiter i att ge barnen julklappar i år..
    Jag känner bara att varför ska de vara med på vår stora dag nästa år? Vi umgås ju aldrig med dem i vanliga fall.. Vi vill inte umgås med dem heller, det finns inget att prata om typ..Varken jag eller sambon vill ha dem med, men...Det är ju hans bror ändå. Måste man bjuda dom?
    Vi har liknande problem. Sambons bror är det inget fel på mer än att han dansar efter fruns pipa. Men hans fru satt och skrev en massa skit om oss och framförallt om mig på min sambos Facebook sida så alla såg. Vi använder sällan facebook vilket lede till att det stod där ett tag innan vi upptäckte det. Och hon har i många år vägrat umgås med oss för hon tycker vi är märkliga. Förmodligen är vi för glada och positiva. Det är ingen som någonsin sett henne le, inte ens på sitt bröllopskort ler hon, hon ser bara sammanbiten och koncentrerad ut!!  För många år sedan flyttade jag och sambon isär för att ha vars en lägenhet ett tag MEN vi hade aldrig gjort slut utan levde fortfarande som ett par och hade ett barn på den tiden. Men enligt den här frun så kunde man inte göra på det viset så det är mycket därför hon inte vill umgås med oss. Dem bjöd min sambo men inte mig på deras bröllop och vi kommer göra precis likadant, vi bjuder min sambos bror men inte hans fru. Min sambo kommer att ringa och göra klart för sin bror hur viktigt det är för honom att han kommer. Tror inte det blir några större problem, han vet ju hur hon är. En gång har vi blivit hembjudna på fika hos sambons bror, det var när frun jobbade. Vi fick inte komma när hon var hemma.

    Så jag tycker helt klart att ni inte behöver bjuda dem, varför ska man bjuda människor man inte tycker om eller som man inte kommer överrens med. Bröllop är en dag av glädje och kärlek. Och vi lever faktiskt på 2000-talet, vi struntar väl i gamla seder som att släkten går före vänner och sånt trams. Vi kommer oxå avstå från några släktingar för att ge plats åt vänner som vi hellre firar med.
  • cattitzi

    Efter att ha läst de senaste inläggen måste jag ändå flika in och säga att jag är sjukt lyckligt lottad med både mamma och svärmor som ställer upp och kommer med idéer när vi frågar efter dem och  inte lägger sig i mer än så.

    Och de som har "lagt sig i" har inte alls gjort det i den bemärkelsen som ni beskriver att era anhöriga har gjort.

    Så en STOR kram till er alla och hoppas ni ändå får en FANTASTISK dag!

    (Så tar jag och slänger mina små bekymmer åt sidan!) Flört

  • SloveP

    1995 11 17..
    Ja ni gör helt rätt som inte bjuder broderns fru.. Det är ändå lite trist att det ska behöva vara på det här viset, jag menar dom är ju ändå syskon. Och som du skrev att det var "the wify from hell" som styr, så är det i detta fallet med..Tänk att man kan manipulera folk såpass. Sambons bror är som ett nervvrak, han får skäll för allt han inte gör o för allt han gör.
    Ja ja, det är bara deras förlust. Att gå runt o vara bitter jämt o ständigt och vräka ur sig skit o skälla o ställa till väsen för att man mår skit o inte orkar med sig själv är inte bra.
    Jag hoppas ju att det ska bli bra för deras del, men jag tror inte det kommer inträffa den närmsta framtiden så vi bjuder nog inte dem på våran dag, tyvärr..Som sagt det är en dag av kärlek och glädje, med de man tycker om och vill umgås med.

  • bumbibjörn

    Vet inte om jag ska skratta eller gråta!!! Blir så ledsen för alla andras skull som har de likadant eller värre. Trist att detta inte är ett unikt problem. Jag har haft en massa problem med mina svärföräldrar, men tror vi har löst det nu - eldprovet blir på bröllopet. Så jag förstår er som har det jobbigt! Är så hemskt, speciellt om det finns barn med i bilden. Jag står väldigt nära min släkt och speciellt min familj och mamma som jag pratar med i princip varje dag. Medan sambon inte alls står nära sina föräldrar och det kan gå veckor mellan gångerna de hörs av. För att göra en lång historia kort så har svärföräldrarna alltid varit avundsjuka på min släkt och fällt kommentarer kring det hela. Det hela urartade på vår sons dop och gick helt överstyr när på vår yngsta sons dop. Jag kände det att nä nu får det vara antingen försöker vi fixa detta till det bättre eller så säger vi upp kontakten. Jag har försökt prata med svärmor tidigare men då har det blivit jaja du gör fel, fel FEL men vi nej nej... Blivande tycker inte att det är någon ide att prata med dem. Men till slut orka jag inte mer. Ringde till svärmor och vi pratade ut, närmare två timmar i telefon och efter detta har det blivit mycket bättre. Vill ju att mina barn ska ha en relation till sin farmor och farfar. Jag har inte längre ångest när vi ska ses för vad som kommer hända och klumpen i magen är borta när vi ska ses. Nu hoppas jag bara att alla kan hålla sams på vår stora dag. Trodde liksom med detta stora hemska problem ur vägen att bröllopet bara skulle vara fyllt av glädje, men icke! Förstår inte hur andra kan lägga sig i brudparets dag! Håller alla tummar att alla slutar lägga sig i, gnälla och vara allmänt jobbiga så vi får vara glada och planera våra bröllop med glädje!

Svar på tråden Trodde inte detta skulle drabba mig...